Kirjoittaja Aihe: Lataus  (Luettu 8822 kertaa)

v65 tt

  • Viestejä: 35
Lataus
« : Toukokuu 12, 2017, 21:53:04 ip »
Mistä kannattaa lähteä hakemaan vikaa kun kylmänä lataa mutta kun moottori lämpeää niin lopettaa latauksen.
Kylmänä aloittaa jossain 3000r ja puolilämpimänä vasta 5000r.Kuumana ei ollenkaan sammu latausvalo.
Lataus säädin on uusi.Mutta en tiedä varmaksi onko oikeanlainen.Vuoden 1985 650cc.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lataus
« Vastaus #1 : Toukokuu 12, 2017, 22:45:27 ip »
Onko lataus mitä mitattuna, kun lataa?
Jos ihan ok, niin katso ainakin hiilet ja ankkuri. Ja tietenkin tarkasta kaikki maadoitukset. Myös sen säätimen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lataus
« Vastaus #2 : Toukokuu 12, 2017, 22:57:11 ip »
Ankkurin ja käämit saat mitattua kun laitat hiilten ja liukurenkaiden väliin muovikassin palan. Kyseisen mallin korjaamokirjassa on ohjeita. Hiilet on perusjuttu jos ne ovat lyhyet tai kuluneet vinoiksi niin voi epäillä huonoa kontaktia. Laturi lienee merkkiä Bosch? Kolmesta johdosta lähtee vaihtojännitettä, olikohan noin 60 - 70 volttia per johdin tasasuuntaimeen. Siinä taas on läjä tasasuuntausdiodeja. Ne pitäisi pystyä mittaamaan erikseen mutta ei purkamatta oikein onnistu.
Sivulla 115 on laturiohjeita: http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/V35V50V65Atelier_041983(GB).pdf

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lataus
« Vastaus #3 : Toukokuu 12, 2017, 23:30:12 ip »
Pitäisi vielä olla Bosch.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Lataus
« Vastaus #4 : Toukokuu 13, 2017, 10:03:10 ap »
Kiitti.Pitää tutkia.En ole mitannut jänniteitä vain latausvalon perusteella.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Lataus
« Vastaus #5 : Toukokuu 13, 2017, 10:45:12 ap »
kannattaa mitata ,-täällä on LM IV latausvalo palanut n. vuodesta -92 alkaen ; mitattuna lataus on siitä huolimatta ok.

-KG-

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Lataus
« Vastaus #6 : Toukokuu 13, 2017, 11:44:45 ap »
Lainaus
Kolmesta johdosta lähtee vaihtojännitettä, olikohan noin 60 - 70 volttia per johdin tasasuuntaimeen.

Jos on liukurenkaat ja hiilet tuo jännite on alle 20 V koska jännitteensäätäjä säätää sitä nimenomaan liukurenkaiden kautta magnetointia alentamalla, kun se pyrkii nousemaan kierrosten noustessa. Häviöiden ja tasasuuntauksen jälkeen pitäisi akun navoissa näkyä 14,4 V.

Jos latausvalo sammuu joillakin kierroksilla juuri ja juuri, se kielii magnetoinnin puuttumisesta. Jännite on silloin yleensä n. 12 - 13 V akun navoissa. (Ankkurin remanenssi, jäännösmagnetismi, antaa sähköä hiukan, vaikka varsinainen mangetointivirta hiilien kautta puuttuisikin.) Magnetoinnin puuttuminen taas yleensä johtuu harjahiilien kulumisesta loppuun. Ne täytyy tarkastaa purkamalla ne näkyviin, koska niiden tähteeksi jääneet jouset saattavat laahata liukurenkaita ja tehdä kepposen mittamiehelle (ja kipinöidä liukurenkaat pilalle). Samalla voi tarkistaa, että liukurenkaat ovat sileät ja ehjät koko kierroksella. Loppuneet hiilet kielivät myös siitä, että isommilla kierroksilla tärinä ja keskipakovoimat ym. olosuhdetekijät "hyppyyttävät" hiiliä, tai niiden rippeitä, liukurenkailla ja kosketus on vain satunnaista kipinöivää pätkimistä.

Laturin laakerien suuri välys tekee myös sen ilmiön, että akselin tärinä alkaa joillakin kierrosluvuilla ja harjahiilien hyppiminen alkaa samalla ja latausvirta pienenee siksi.
Sentire la forza!
Terv: Timo

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Lataus
« Vastaus #7 : Toukokuu 13, 2017, 12:12:33 ip »
Aika kovan hintainen on uusia, Dinseltä 595e V-65 laturi+ rahti.
Kannattaa varmaan selvittää onko maadoitus, hiili vai mikä pulma.
Aikanaan mulla oli V65C ja latauksen valoa lykkäsi päälle pätkittäin, oliskohan sitten ollut magnetosoinnista kiinni vai akselin eoäkeskosta kuten Hajakenttä mainitsee.
Jäi tutkimatta tarkemmin kun pyörä vaihtui, hiilet oli ainakin fine ja maadoitukset mielestäni.
Siihen aikaan ei tullut luettua näitä palstoja, jos olisi, niin varmaan selvinnyt mistä oireet.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lataus
« Vastaus #8 : Toukokuu 13, 2017, 12:27:34 ip »
Lainaus
Kolmesta johdosta lähtee vaihtojännitettä, olikohan noin 60 - 70 volttia per johdin tasasuuntaimeen.

Jos on liukurenkaat ja hiilet tuo jännite on alle 20 V koska jännitteensäätäjä säätää sitä nimenomaan liukurenkaiden kautta magnetointia alentamalla, kun se pyrkii nousemaan kierrosten noustessa. Häviöiden ja tasasuuntauksen jälkeen pitäisi akun navoissa näkyä 14,4 V.

Jos latausvalo sammuu joillakin kierroksilla juuri ja juuri, se kielii magnetoinnin puuttumisesta. Jännite on silloin yleensä n. 12 - 13 V akun navoissa. (Ankkurin remanenssi, jäännösmagnetismi, antaa sähköä hiukan, vaikka varsinainen mangetointivirta hiilien kautta puuttuisikin.) Magnetoinnin puuttuminen taas yleensä johtuu harjahiilien kulumisesta loppuun. Ne täytyy tarkastaa purkamalla ne näkyviin, koska niiden tähteeksi jääneet jouset saattavat laahata liukurenkaita ja tehdä kepposen mittamiehelle (ja kipinöidä liukurenkaat pilalle). Samalla voi tarkistaa, että liukurenkaat ovat sileät ja ehjät koko kierroksella. Loppuneet hiilet kielivät myös siitä, että isommilla kierroksilla tärinä ja keskipakovoimat ym. olosuhdetekijät "hyppyyttävät" hiiliä, tai niiden rippeitä, liukurenkailla ja kosketus on vain satunnaista kipinöivää pätkimistä.

Laturin laakerien suuri välys tekee myös sen ilmiön, että akselin tärinä alkaa joillakin kierrosluvuilla ja harjahiilien hyppiminen alkaa samalla ja latausvirta pienenee siksi.

Tuo Bosch lopettaa kokonaan lataamisen, kun magnetointi hyytyy. Ja vanhemmiten ei palaudu ilman hyppylangalla tehtävää herätystä. Se ei siis kovin herkästi lähtee mopon jäähdyttyäkään lataamaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Lataus
« Vastaus #9 : Toukokuu 13, 2017, 12:50:14 ip »
Eli hiilistä kannattaa ensin lähteä tutkimaan.Ajoin pikku lenkin vaikka hiton kylmä onkin niin latausvalo sammuu ja syttyilee miten sattuu.
Taidan ottaa hiilet tutkimukseen.
Kiitoksia tiedoista.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Lataus
« Vastaus #10 : Toukokuu 13, 2017, 19:40:34 ip »
eikös se kuitenkin ole niin jos hiili on kokonaan moro (tai käämi poikki) niin kun laittaa virrat päälle niin latausvalo ei syty ollenkaan ?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lataus
« Vastaus #11 : Toukokuu 13, 2017, 20:29:11 ip »
Lyhkäiset hiilet voivat jumitella ja siten aiheuttaa haasteita. Myös jos on kovin kauan ollut avaamatta, niin sitä hiilipölyä voi olla paljonkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Lataus
« Vastaus #12 : Toukokuu 15, 2017, 21:43:08 ip »
No niin toinen hiili oli lopussa ja vaihdoin uuden mutta eipä auttanut.Voiko hiilissä olla eroja eli pitääkö olla alkuperäinen.Kytkennät ja johdot olen tarkistanut mittarilla että virta kulkee läpi.Olen kokeillut kolmea eri lataussäädintä ei apua.Viimeksi kun käynnistin aloitti lataamaan eli latausvalo sammui normaalisti jossain 2000ssa mutta kun kierrokset laski 1000teen niin valo alkoi vilkkumaan ja syttyi eikä sammunut vaikka antoi kierroksia.En ymmärrä missä vika.Kohta lähtee hiukset päästä kun ilmatkin lämpenee.

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Lataus
« Vastaus #13 : Toukokuu 15, 2017, 21:59:44 ip »
Luin aikaisemmista keskustelusta että jollain hyppylangalla täytyisi laturi herättää uudelleen.Voisiko se auttaa.Tuleeko se kytkeä siihen liilaan johtoon joka menee magneettoon eli ei hiilille menevään.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Lataus
« Vastaus #14 : Toukokuu 15, 2017, 22:30:21 ip »
Moi.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=318.0
Lukaise läpi tämä vanha topikki. Siinä on korjattu latausta LeMansista mutta tarina pätee aika
pitkälle myös muihin Guzzeihin missä on Bosch-latausjärjestelmä.
(Lisää aivojumppaa tuottavat kummaliset kirjoitusmerkit mutta ei haitanne pahasti)

Sohc van Helmi.