Kirjoittaja Aihe: V9 käynnistys ongelma  (Luettu 13446 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #45 : Toukokuu 11, 2017, 21:22:18 ip »
Ei mulla tunnu pahemmin säädöissä olla ongelmaa. Toimii kaikilla alueilla hyvin. Nokeakin on putken päässä. Pitäisi vaan saada aikaiseksi käydä ottamassa tarkastuspenkitys-lappu. Kaasun neppaus ei ole mikään ongelma, se tulee selkärangasta..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #46 : Toukokuu 11, 2017, 21:48:07 ip »
Lainaus
Tappokatkaisin
Kerran olen kysellyt käytettyä ecua Euroopasta, kun se oli rikki (tappokytkin oli lipsahtanut väärään asentoon).
Lainaus
sahannut vanhaa Calia kaksi akullista -käynnistystä sivutuki alhaalla
Vaihteen on silloin täytynyt olla päällä? Taannoin toin pyörän peräkärrillä pakoputkihitsaamolta kotiin, kun oli ecu rikkoutunut hitsauksessa. Vaihde ei ollut vapaalla ja sivujalka oli alhaalla, kytkin oli kyllä vedettynä (siinä on mikro) => vaan ei auttanut…(koska vaihde ei ollut vapaalla). Olin varma että kyllä pitää käynnistyä kun on kytkin vedettynä... Kone voi käydä, jos joko: sivujalka on ylhäällä tai vaihde on vapaalla (ja tappokytkin asennossa ”käy”).  V11 lisäksi: ei starttaa, ellei kytkin ole vedettynä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2017, 23:40:34 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #47 : Toukokuu 11, 2017, 22:32:54 ip »
On näitä hämmentäviä juttuja sattunut sähkökytkimien kanssa varmaan aika monelle. Joillakin valo syttyy heti aivoissa, joillakin viiveellä.
Itsellä oli tänään sellainen kokemus: C14 jarrun ilmaus. Unohdin että pitää olla virta päällä kun ilmataan. Oli kerhoilta aluillaan niin säästin homman huomiseksi. Pitää myös kuitata URGENT SERVICE ilmoitus tietotekniikka-avusteisesti. Pitääpä laittaa vikakoodi "ilmaa jarrujärjestelmässä" ylös. Tuskin se tuolla nimellä kulkee mutta se on jokin "ABS malfunction or wiring problem".

Eräissä malleissa vaihde voi olla vapaalla niin että vapaavalo palaa mutta sivutuki alhaalla katkaisee sytytyksen. Ainakin Cali III toimii niin. Vaihde päällä ja sivutuki alhaalla se pyrkii eteenpäin mutta ei silloinkaan käynnisty. Kytkinkahvassa ei ole anturia kahvan asennolle. Ilmiön kyllä huomaa....

5AM hoitaa käynnistyksen luvan saatuaan. Liipaisun jälkeen on pienen pieni tauko (Mikäli startataan heti virran kytkemisen jälkeen.) jonka aikana ECU tutkii onko järjestelmä valmiina käynnistymään. Se siis tsekkaa läpi ne toiminnot jotka edesauttavat käynnistystä tai estävät käynnistyksen. Järjestelmän ohittaminen jättää jäljen vikamuistiin. Mutta en tiedä kuinka monta vikailmoitusta tarvitaan että järjestelmä menee urgent service -tilaan. Silloin kone kyllä käynnistyy mutta ei suostu ihmeemmin liikkumaan.
Ymmärtääkseni MIUG3 ja 7SM toimivat toisin. Tosin niissäkin järjestelmä vian havaittuaan voi estää käynnistymisen tai ajamisen. Mutta starttinappi on analoginen eli antaa komennon startille välittömästi. Virhetoiminnosta jää jälki vikalogiin.

Nykypyörissä tuo kaasun avaaminen käynnistyksessä reilusti merkitsee että palotila huuhdellaan puhtaalla ilmalla. Ei tule bensaa eikä tule kipinää. Sillä säästetään katalysaattoria ja lambdaa raa'alta bensiiniltä. Liika bensiini palotilassa on haitallista ja sitä voi kertyä jos joutuu käynnistämään pitkään eikä kone käynnisty. Ensimmäisenä epäilisin sytytystulppien kuntoa.

Vanhemmissa moottorinohjauksissa tätä toimintoa ei ole vaan koneen saattaa saada käyntiin myös kaasu kierrettynä täysin auki. 5AM:ssä, jos käynnistys ei onnistu kaasukahvaan koskematta voi epäillä myös askelmoottorin (Stepper motor) toimintaa. Tiedän henkilöitä jotka ovat eliminoineet askelmoottorin. Siitä tulee myös vikailmoituksia. Askelmoottori on se joka säätelee automaattisesti tyhjäkäyntiä ja estää moottorin tumppaamisen. Sitä ohjaa ECU ja sen saamat tiedot moottorin ja ilman lämpötilasta, imuilman paineesta ja kierrosluvusta.

Mitä vanhempi ja alkeellisempi moottorinohjaus on sitä enemmän ne "kestävät" vikailmoituksia. Uskoisin että 15M ja sitä vanhemmat eivät vikailmoituksille hevillä altistu. Ainakin mitä tiedän V10 moottorinohjauksesta ja sitä sentään olen kiusannut paljon. Näistä vanhoista näkee toiminnan ha viat suoraan vikavalosta joka on joko mittaritaulussa tai satulan alla. Pieni punainen led.