Kirjoittaja Aihe: V9 käynnistys ongelma  (Luettu 13453 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #30 : Toukokuu 10, 2017, 17:30:41 ip »
Erästä tuttavaa lainaten: "Tämähän olisin voinut sattua kenelle tahansa!"
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #31 : Toukokuu 10, 2017, 18:26:58 ip »
Juu, turha nolostua, ole vaan tyytyväinen, että vian korjaaminen tulikin yllättävän halvaksi.

Näin jäsensihteerin ominaisuudessa on toki todettava, että jäsenrekisterin kalustoluettelossa ei ole yhtään V9 Bobberia.
Tämä tarkoittaa sitä, että joko et ole Gruppon jäsen tai et ole ilmoittanut kaluston vaihdosta.
Kumpikin asia on helposti korjattavissa.... ;)

Terveisin
Kaijus

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #32 : Toukokuu 10, 2017, 18:32:17 ip »
Aika klassikko!  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #33 : Toukokuu 10, 2017, 20:36:46 ip »
1400 Calista tuo tappokytkinhämmennys on tehty mahdottomaksi. Pitänee tunnustaa että en löytänyt pyörästä tappoa. Vain virta-avaimesta sammui normaalisti. Piti kaivaa omistajan käsikirja esiin ja sieltä kohta hallintalaitteet ja kytkimet. Tappo löytyi: se on sama nappi kuin starttipainikekin! Samalla napikalla on muitakin toimintoja kun käynnistys ja sammutus. Toiminnot ovat erit kun kone käy. Silloin starttinapilla hoidellaan ajomoodeja.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #34 : Toukokuu 11, 2017, 09:10:45 ap »
Takavuosina 80-luvulla olin liikkeellä velipojjaan CM 400 Hondalla Kouvolan kaupungilla tappokatkaisija oli lipsahtanut joten päälle. Antoi kuitenkin startata ja pitkän hankaamisen jälkeen vasta huomasin sen. Kaynnistämistä säesti sitten melkoinen pamaus putkistossa. Toinen kertaa, samoja aikoja, ajoin kaverin Kawa KDX 175:llä Tykkimäen harjoitusrossiradalla. Pyörästä puuttui käynnistyspoljin kun oli sen akseli katkennut ja uusi ei ollut vielä tullut. Yhdessä alamäessä vedin sitten turvat ja kone sammui. Kolmeko kertaa työnsin pyörän mäen päälle ottaakseni mäkistartin ennen kuin huomasin tappokatkaisijan olevan päällä... Silloin kun keväät olivat vielä lämpöisiä, eli ennen tätä ilmastonlämpiämistä, tuli työntöhommissa lämminkin.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #35 : Toukokuu 11, 2017, 10:58:42 ap »
Täällä oli myös kerran tuo tappokatkaisija ongelma T5:ssa, tankkauksen jälkeen ei millään käyntiin, starttaa kyllä mutta katkaisee vain sytytysvirran. Niin vain kävi että jätin pyörän viikonlopuksi huoltiksen pihalle, sopivasti ikkunan alle, jotta näkivät sen 24h. Illalla kaverit saunassa muualla irvailivat, sullahan on tappo päällä, enhän tuota myöntänyt. Kun sitten vaimon kanssa menin katsomaan miten sen tappokytkimen kanssa oikein on - no, päällähän se oli. Tässä tappokytkimessä on kolme asentoa, keskellä pois ja ylhäällä ja alhaalla tappo on päällä, kytkimen asentojen ero on niin pieni, ettei sitä kovin helposti huomaa.  ;D
Titaniumin kuski

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #36 : Toukokuu 11, 2017, 11:03:31 ap »
Lopetin tappokatkaisijan käytön, kun kertaalleen unohdin virrat päälle sammutuksen jäkeen, ei enää voi muistaa kahta asiaa peräkkäin. Nyt vappuna meinasi Syökerin tuvalla päästä pari ärräpäätä, kun ei Vintage inahtanutkaan, vaikka kuinka painoi starttinappulaa.Älysin sitten katsoa viimein tappokatkaisijaa.
Tapanani on laittaa tuo kypärä oikeanpuoleiseen peiliin, sen leukasuoja on melkein kiinni siinä katkaisijassa, eli joko laittaessa tai pois ottaessa osunut siihen. Seuraavalla kerralla ei toivottavasti pääse verenpaine kohoamaan yhtä korkealle ennenkuin muistan tuon katkaisijan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #37 : Toukokuu 11, 2017, 12:03:51 ip »
Eräs henkilö oli sahannut vanhaa Calia kaksi akullista käyntiin. Purkanut tappokatkaisimenkin mekanisminkin kun ajatteli vian olevan siinä. Olikin yrittänyt käynnistystä sivutuki alhaalla. Bensa vain haisi.

Toissa suvena olin käymässä Savossa ja siellä tuttu Guzzimies yritti remontin jälkeen saada pyöräänsä käyntiin. Kaikenlaista asennusvirhettä kytkennösisä epäiltiin ja puolin johtoja koplattiin ristiin, ym. Sitten löytyi syy tappokatkaisijasta. Seuraava käynnistysyritys muistutti vahvasti vieressä laukaistua haulikkoa.

Menneenä kesänä olin California Adamantilla Mustassalahdessa tiistaina jossa muitakin motoristeja tapaa kokoontua. Lähtiessä starttailin mutta ei sytyttänyt. Sitten lisää ryyppyä ja pitkähkö "sahaus". Ei tulosta. Siinä vaiheessa kuului huuto: "paskaguzzi" jostain takaviistosta näkymättömistä. Siinä vaiheessa huomasin että tappokytkin oli käännetty "off" jonkun muun kuin itseni toimesta.

Samaisena suvena uuden italianpyörän, D-merkkisen, ostanut henkilö käynnisteli pyöräänsä epätoivoisesti Alarannassa torin kupeessa. Väänteli kaasukahvaa ja paineli käynnistinnappia ja kone pyöri mutta ei käynnistynyt. Piti mennä neuvomaan että älä koske kaasukahvaan kun starttaat. Sitten hän painoi starttinappia ja kone käynnistyi hämmästyksen ilmeiden seurana. Nykypyörissä kun on kaasukahvassa muitakin toimintoja kuin kaasuttaminen. Kaasukahvan kierto estää käynnistyksessä ruiskutuksen. Normaalissa käynnistyksessä kahvaan ei kosketa ja moottorinohjaus huolehtii ryypytyksestä ja kierrosluvusta kunnes lähdetään ajoon. Estää myös koneen "tumppaamisen" jos vaihde on päällä, kytkintä ei vedetä ja kaasua ei käännetä. Pyörä siis pyrkii eteenpäin kaasuttamattakin. Toiminto on automaattinen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #38 : Toukokuu 11, 2017, 13:44:14 ip »
Muutamiin pikkuautoihin tuo stumppaamisen esto on rakennettu varsin läpinäkyväksi. On ihan oikeasti liki mahdotonta saada sammumaan liikkeellelähdössä.
Vaimon edellinen auto oli Fiat, jossa tällainen oli. 1,2 litrainen lähti todella nöyrästi liikkeelle, vaikka neppasi kytkimen nopeastikin ylös.

Jackalin käynnistykseen kuuluu kaasun käyttö. Kylmänä siis. Vakiona se on toteutettu "ryyppyvivulla", joka avaa vähän läppiä. Omastani olen sen säätänyt pois. Käynnistys tapahtuu startilla moottoria pyörittämällä ja pikainen auki-kiinni pyöräytys kaasusta -> moottori käy.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #39 : Toukokuu 11, 2017, 14:34:03 ip »
Sama huomio naapurikylän vakiokuntoisesta Jackalista, tykkää lähteä kun saa hieman ryyppyä kylmänä.
Omassa EV:ssäkin ryyppy on mutta eipä siihen tarvitse koskea, eikä kaasukahvaan.
On ilmeisesti hieman eroja vaikka eikös samalla ruiskulla?
Ainakin Dinsen varaosaluettelo tarjoaa samaa.
Jackal -99, EV -02.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #40 : Toukokuu 11, 2017, 15:17:33 ip »
Täytyy tunnustaa, että olen poistanut toiminnasta sekä tappokatkaisimen että seisontatuen katkaisimen Cali II:sta jo ammoin. Luultavasti syynä oli satunnaiset käyntihäiriöt, joiden syy löytyi muualta. Yhden kerran on sivutuki jäänyt ulos. Alpeilla varsin korkean solan huipulta lähdettäessä ensimmäisessä vasemmalle kääntyvässä serpentiinissä oli mennä "ojaan". Olen nyt harkinnut toimintojen palauttamista. Samalla voisi tilata SD:ltä uuden katkaisinpaketin oikealle puolelle. Vasemmalle olen jo vaihtanut. Nämä oli ne osat jotka kai ensimmäisinä menivät Cali II:sta ja LeMans:sta ei saatavilla listalle, mutta joita nyt siis SD:ltä saa. Jälkituotanto-osia, mutta ovat vähintään yhtä hyviä/huonoja kuin originaalit olivat.

Jouko S

  • Viestejä: 861
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #41 : Toukokuu 11, 2017, 16:18:11 ip »
Omassa EV:ssäkin ryyppy on mutta eipä siihen tarvitse koskea, eikä kaasukahvaan
Se taitaa olla Ev:ssäkin "käsikaasu", ei ryyppy ollenkaan. Ei muuta seosta vaan lisää seosta ja nostaa kierroksia esim. jos tarttee paikallaan konetta lämmittää. Ruisku Jackalissa samoin.
Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #42 : Toukokuu 11, 2017, 20:19:36 ip »
Jouko kertoi totuuden. P7, P8 ja 16M -malleissa on ryyppyvivun paikalla "käsikaasun" vipu. Sen voi vetää päälle ennen käynnistystä ja aiheuttaa korkeamman tyhjäkäyntikierrosluvun oikein säädettynä. Tosin se vaikuttaa toiselle puolelle kuin kaasukahva ja siksi, välyksistä johtuen, käynti ei välttämättä ole kovin nättiä sitä käytettäessä. Balanssi on hieman sivussa.
Vivusta on myös hyötyä: jos kaasuvaijeri katkeaa voi tämän "ryypyn" säätää niin että tyhjäkäynti on korkeaa, noin 2000 rpm, joten voi ajaa pyörän hiljalleen jonnekin sopivaan paikkaan jossa perehtyä asiaan paremmin.

Tällä "ryypyllä" myös on oma vaijerinsa joka on monessa mallissa sama tai ainakin liki samanlainen kuin pyörän alkuperäinen kaasuvaijeri. Mukana on siis aina vähän käytetty varaosa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #43 : Toukokuu 11, 2017, 20:19:59 ip »
Sama huomio naapurikylän vakiokuntoisesta Jackalista, tykkää lähteä kun saa hieman ryyppyä kylmänä.
Omassa EV:ssäkin ryyppy on mutta eipä siihen tarvitse koskea, eikä kaasukahvaan.
On ilmeisesti hieman eroja vaikka eikös samalla ruiskulla?
Ainakin Dinsen varaosaluettelo tarjoaa samaa.
Jackal -99, EV -02.

Ehkäpä niissä on hieman kartassa eroa. Juurikin sellainen valeryyppy niissä on. Avaa vaan kaasuläppiä (ja kääntää samalla tps:sta hieman tyhjäkäynnin yläpuolista karttaa käyttöön).
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: V9 käynnistys ongelma
« Vastaus #44 : Toukokuu 11, 2017, 20:31:19 ip »
Sama huomio naapurikylän vakiokuntoisesta Jackalista, tykkää lähteä kun saa hieman ryyppyä kylmänä.
Omassa EV:ssäkin ryyppy on mutta eipä siihen tarvitse koskea, eikä kaasukahvaan.
On ilmeisesti hieman eroja vaikka eikös samalla ruiskulla?
Ainakin Dinsen varaosaluettelo tarjoaa samaa.
Jackal -99, EV -02.

Ehkäpä niissä on hieman kartassa eroa. Juurikin sellainen valeryyppy niissä on. Avaa vaan kaasuläppiä (ja kääntää samalla tps:sta hieman tyhjäkäynnin yläpuolista karttaa käyttöön).

Huomioon on otettava että vanhemmissa pyörissä on ruiskutuskartta liian laihalla koska bensiinin laatu on muuttunut tällä välin. Tps:n kääntäminen muutaman kymmenesosavoltin rikkaampaan suuntaan 80- ja 90-lukujen pyörissä parantaa käyntiä ja lisää hieman suorituskykyä lisäämättä sen kummemmin polttoaineen kulutusta. Lisääntynyt suorituskyky kompensoi kulutusta. Kaasua ai tarvitse kääntää yhtä paljon. Toimenpiteeseen tarvitaan pari käsityökalua, kaksi taivutettua nuppineulaa ja yleismittari joka näyttää sadasosavoltteja. Noin kahden- kolmenkympin välineet.

Samalla toimenpiteellä myös sytytys aikaistuu osalla kierroslukualuetta joten sitäkään ei sen kummemmin tarvitse huomioida ja käynnistys helpottuu. Liioitella ei kuitenkaan saa. Jos tulee mustaa pakoputkista niin on liioiteltu.
Huom! Järjestelmä on 5 volttia. Isompaa jännitettä ei saa johtaa järjestelmään.