Kirjoittaja Aihe: T5P ei käynnisty  (Luettu 17995 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T5P ei käynnisty
« Vastaus #30 : Huhtikuu 28, 2017, 11:33:11 ap »
Millos se harmaa on tullut? 72?
Wikipedia tietää saman paitsi että minun silmään tässä mainittu valkoinen näyttää harmaalta:
Vuodesta 1972 lähtien ollut käytössä nykyisenlaiset valkopohjaiset rekisterikilvet, joissa on kolme kirjainta ja kolme numeroa. Vuoteen 1989 asti kilven ensimmäinen kirjain oli niin sanottu läänitunnus, joka määräytyi sen mukaan, missä auton omistaja asui, tosin jo vuonna 1972 luovuttiin kilpien vaihtopakosta asuinlääniä vaihtaessa. Suomen kuuluessa Euroopan unioniin on toukokuusta 2001 lähtien uusien kilpien vasempaan reunaan liitetty sininen kenttä, johon on sijoitettu EU:n tähtisymboli ja maatunnus.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: T5P ei käynnisty
« Vastaus #31 : Huhtikuu 28, 2017, 11:39:53 ap »
Tuo symboli ei ollu pakollinen kilvessä jonkun aikaa. Mulla on ollut 2001 autoja ilman symbolia. Taisi olla vasta -03.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T5P ei käynnisty
« Vastaus #32 : Huhtikuu 28, 2017, 11:56:31 ap »
Tuo symboli ei ollu pakollinen kilvessä jonkun aikaa. Mulla on ollut 2001 autoja ilman symbolia. Taisi olla vasta -03.

Jos ei tietoni ole vanhentunutta mutta erikseen tilaamalla saa kilven(t) jossa ei ole tähtikuviota.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: T5P ei käynnisty
« Vastaus #33 : Huhtikuu 28, 2017, 12:17:26 ip »
Saako muka vielä? Epäilys on, ettei saa kuin mustapohjaista enää ilman maatunnusta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: T5P ei käynnisty
« Vastaus #34 : Huhtikuu 28, 2017, 15:23:12 ip »
Tiedä onko tätä vaivaa Guzzeissa, ei ole Mille GT ainakaan vielä oireillut, mutta jossain vanhoissa japonian laitteissa kipinä alkaa heikentyä, koska virta puolille kulkee vanhoja johtimia pitkin virtalukon ja tappokatkaisimen kautta. Varsinkin startatessa starttimoottori haukkaa tehon ja puolille ei tule tarpeeksi jännitettä. Startti kyllä pyörittää muttei kone lupaakaan. Kick-startilla taas lähtee laakista.

Sen saa kuntoon laittamalla virransyötön puolille releen kautta:
https://www.wgcarbs.com/index.php/using-joomla/extensions/components/content-component/article-categories/89-coils

Rele + jalka löytyvät esim. Biltemasta.
Vielä yksi GT, kiitos.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T5P ei käynnisty
« Vastaus #35 : Huhtikuu 28, 2017, 15:36:56 ip »
Johtimista päälliset kovettuvat, liittimet hapettuvat ja väljistyvät, virtalukon pohja kuluu, likaantuu ja läpi kulkevat suuretkin virtamäärät aiheuttavat pientä kipinöintiä koskettimissa.

Omiin vanhempiin pyöriin muuttanut releille ja entisöimiini pyöriin olen laittanut piiloon nämä nykyajan laitteet kuten vesitiiviit liittimet ja releet. Kaikki releille valokatkaisijoita myöden. Vanhat johtimet ja liittimet ovat jääneet vain rekvisiitaksi. Kahdeksankymmentäluvun alun pyörät ovat erinomaisen yksinkertaisia sähköiltään. Johtimiakaan ei ole montaa ja niissä on värikoodaus. (Sivumennen sanoen eräissä nykypyörissä ei ole enää värikoodausta vaan johtimet ovat kaikki saman värisiä. Ja niitä on paljon. Jo viiden voltin anturijärjestelmä ja can-väyläratkaisu kertaavat johtimien määrän moninkertaiseksi.)

Suosittelen vanhoissa laitteissa lisäämään hieman elektroniikkaa oheen kuluneiden laitteiden korvaamiseksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: T5P ei käynnisty
« Vastaus #36 : Huhtikuu 28, 2017, 15:42:35 ip »
Pikkulohkoon olen releyttänyt virtoja. Ne katkaisijoiden johtimet ovat paperin ohutta kuparia. Siellä ei kummoista oikkaria tarvi perässä, kun palavat pilalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T5P ei käynnisty
« Vastaus #37 : Huhtikuu 28, 2017, 16:09:18 ip »
Jos tallella on vielä pikkulohkon alkuperäiset kirkkaanväriset liukukatkaisinyhdistelmät niin toimivat sellaiset alkavat olla harvinaisia. Samoja ja sen edeltäjiä oli myös Benelleissä.

Monessa 70- ja 80-luvun italo-pyörässä onkin jälkiasennettuna japanilaiset ei-niin-tyylikkäät-mutta-toimivat katkaisinsetit.
Mutta ei pidä erehtyä joidenkin merkkien kohdilla: Esimerkiksi Cagiva käytti japanilaisia sähköjä mallistossaan. Myös Laverdalla oli samoja piirteitä. Nyt näkyy japanilaisissa olevan järjestään eurooppalaiset katkaisimet mutta se johtunee veropolitiikasta. Tuntitulli jää pois kun pyörästä on yli puolet eurooppalaista tekoa.

Monta japaninpyörän ostajaa olen jo suututtanut esittelemällä heille heidän pyöränsä oikean alkuperän. Jopa moottori voi olla Euroopasta. Yleensä Italiasta.

Asiasta hieman poiketen: Italiassa oleskellessani kaverini kaveri tuli esittelemään leuhkana uutta autoaan. Oli hankkinut pienen Porschen. Sitä siinä porukalla ihailtiin kunnes totesin että olet varmaankin ostanut Suomessa valmistetun auton. Se tyrmistytti auton omistajaa ja ryhdyttiin miehissä etsimään tyyppikilpeä. Siellähän luki että Uusikaupunki oli valmistuspaikka. Tyrmistys vain paheni. Pari päivää myöhemmin selvisi että Porsche oli vaihtunut saksalaisvalmisteiseen malliin. Oli joutunut antamaa välirahaa.
Tuskin minäkään suomalaista Mersua ostaisi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: T5P ei käynnisty
« Vastaus #38 : Huhtikuu 28, 2017, 16:10:35 ip »
Mulla on ne liukumallit. Valonvaihdin taitaa olla pimeä, muut toimii.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: T5P ei käynnisty
« Vastaus #39 : Huhtikuu 28, 2017, 16:54:29 ip »
<snip>
Asiasta hieman poiketen: Italiassa oleskellessani kaverini kaveri tuli esittelemään leuhkana uutta autoaan. Oli hankkinut pienen Porschen. Sitä siinä porukalla ihailtiin kunnes totesin että olet varmaankin ostanut Suomessa valmistetun auton. Se tyrmistytti auton omistajaa ja ryhdyttiin miehissä etsimään tyyppikilpeä. Siellähän luki että Uusikaupunki oli valmistuspaikka. Tyrmistys vain paheni. Pari päivää myöhemmin selvisi että Porsche oli vaihtunut saksalaisvalmisteiseen malliin. Oli joutunut antamaa välirahaa.
Tuskin minäkään suomalaista Mersua ostaisi.

Aikoinani pyörin erään saksalaisen kameramerkin foorumilla ja tästä asiasta tuli juttua, eräs amerikkalainen heppu lähes ylpeänä ilmoitti, että hänellä on made in Uusikaupunki Finland Porsche Boxster - piti laatua hyvänä.

Enpä taida ostaa mitään Mersua.  ;)
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: T5P ei käynnisty
« Vastaus #40 : Huhtikuu 28, 2017, 16:57:52 ip »
Nuo Suomessa tehdyt mallit ovat kovassa huudossa ulkomailla. Laadullisesti reippaasti Keski Eurooppalaisia edellä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T5P ei käynnisty
« Vastaus #41 : Huhtikuu 28, 2017, 17:22:53 ip »
Eihän näissä asioissa tosiasioita tiedetä vaan tunne siinäkin vaikuttaa. Olen kuullut monen Mese-miehen sanovan että vain saksalaista hankin.
Suomalainen Porsche oli kauhistus. Tunnepuolella. Saattoi olla hyvä auto mutta maine siitä että se on tehty jossain kehitysmaassa halpatuotantona, tieto jonka italialaiset ainakin silloin tiesivät. Vaikeahan sitä oli asiaa oli yksin muuttaa. Itse asiassa hyödynsin tätä "köyhän maan motoristin" mainetta ja minulle säälistä tarjottiin milloin mitäkin. Italian taannoinen pääministerikin oli sitä mieltä että Finlandia on takapajuinen alue Venäjän kupeessa. Ruoka on huonoa, rakennukset puuta ja naiset rumia.

Joku asia noista voi olla tottakin. Suhtaudumme asioihin tunteella. Ainakin osittain.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: T5P ei käynnisty
« Vastaus #42 : Huhtikuu 28, 2017, 17:24:21 ip »
Tuo symboli ei ollu pakollinen kilvessä jonkun aikaa. Mulla on ollut 2001 autoja ilman symbolia. Taisi olla vasta -03.

Jos ei tietoni ole vanhentunutta mutta erikseen tilaamalla saa kilven(t) jossa ei ole tähtikuviota.

MuseoCalistimeen sai perinteisen valkoisen kilven EU-mallin tilalle ihan konttorilta tilaamalla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: T5P ei käynnisty
« Vastaus #43 : Huhtikuu 28, 2017, 17:49:28 ip »
Sitä rakentamisen laatua on ihan tutkittu ja sen mukaan Uudenkaupungin autot ovat kärkilaatua. Tästä syystä ei ole kovin vaikeaa saada noita isoja Mersu-kauppoja Uuteenkaupunkiin. Myös linjan nopea muokattavuus uusille malleille on valtti markkinoilla.
Aiemmin esim Opel Calibrat maalattiin ja ruostesuojattiin paremmin Suomessa. On aika kyytiä Suomi-versiot erikoismalleista menneet Saksaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T5P ei käynnisty
« Vastaus #44 : Huhtikuu 28, 2017, 18:12:59 ip »
Mutta pitäisi olla uskottavuus myös kunnossa. Kuka uskoo että jossain periferiassa tehtäisiin jotain hyvin. Mutta minäpä uskoin ja ostin romanialaisen auton.....
Ja italialaisen moottoripyörän....
Savolaisen eukon....
Kissaa ei ole....

Kahta jälkimmäistä ei ole ostettu vaan saatu mutta kissaa ei huolittu.