Tässä on ilmeisesti "toimivan pyörän syndrooma" kyseessä. Pyörä joka toimi aiemmin moitteitta mutta seisottuaan muutaman kuukauden tai vaikka kymmenen vuotta ei enää käynnisty.
Kyseisessä tapauksessa sähkölaitteet ovat yleensä kunnossa ja jos akku on uusi tai varmistettu toimivaksi, startti pyörittää hyvin mutta käynnistystä ei tapahdu eikä bensiini haise vaikka tankkiin on vaihdettu uusi bensiini.
Vanhemmissa Guzzeissa starttimoottori kyllä pyörittää vaikka tappokytkin olisi sammutusasennossa. Lisäksi mahdollinen sivutuen kytkin voi kytkeä sytytysjännitteen pois jos sivutuki on käytössä. Lisäksi kytkinvaijerissa voi olla käynnistyksen estävä kytkin. (Tarkoitettu käynnistämiseen silloin kun vaihde on päällä mutta kytkin vedettynä.) Vapaavalon kytkimen toiminta on yhteydessä edelliseen. Mutta todennäköisesti seisonnan jälkeen nämä asiat ovat kunnossa mutta tiedän tapauksia että on startattu akku jos toinenkin tyhjäksi vain siksi että sivutuki tai tappokatkaisin on "päällä". Tai sivutuen katkaisin on jumissa.
Mutta edellä olevissa tapauksissa pyrkii bensiini haisemaan kun startataan. Vain kipinä puuttuu. Seisonnan aikana on voinut kaasuttimiin, erityisesti suuttimiin ja seosputkeen sekä neulaventtiiliin kertyä bensiinissä olevia kiintoaineita jotka tukkivat kanavat. Siinä suhteessa toivoo että vika löytyisi sähköpuolelta sillä kaasutinremontti on ikävämpää hommaa.
Ainoa varma keino tähän tautiin on purkaa kaasuttimet osikseen, puhdistaa tai vaihtaa osat (Ns korjaussarja on hyvä hankkia etukäteen.) uusiin kuten tiivisteet ja neulaventtiili.
Jokainen kaasuttimien tukkeutunut kanava ja reikä, erityisesti seosputkessa, on avattava ja tarkastettava.
Ultraäänipesu auttaa asiassa vaikka sen lisäksi tarvitaan yleensä vielä mekaanista puhdistusta.
Toinen tapa on laittaa uudet bensiinit ja varmistua että bensiinihana toimii ja kaasuttimet täyttyvät ja odotella muutama vuorokausi että uusi bensiini liottaa sakkautumat niin että kaasuttimet toimivat ainakin jotenkin. Tällä menetelmällä jää aina epäilys siitä että ovatko kaasuttimet silti tehtäviensä tasalla. Epäkuntoiset kaasuttimet voivat aiheuttaa konevian ajan myötä. Kaasuttimet on myös säädettävä hyvin. Siihen on ohjeistusta toisaalla.
https://gruppomotoguzzifinlandiary.kuvat.fi/kuvat/GMGF-yleiset/Tekniset+tiedotteet/Kaasuttimen+s%C3%A4%C3%A4t%C3%B6/Tässä tapauksessa voi olla melko varma että kaasuttimet on purettava ja puhdistettava. Se antaa myös varmuuden siitä että ainakin ne ovat kunnossa jos käynnistymisongelmia esiintyy vielä.