Stelvioon olen hyvin vähän kajonnut mutta letkuasiasta, asennuksesta ja niiden vanhenemisesta on tullut kokemuksia.
Jyrkät mutkat ovat pahasta. Vaikka sitten pidempi lenkki ettei letku lämmetessään taitu liian jyrkälle ja rupea ahdistamaan virtausta. Alkuperäiset kumiosat, tosin eivät kaikki, pyrkivät vanhetessaan murtumaan. Letkut, kuten huohotuksessa, ovat usein kudoksettomia ja murtuvat herkästi kiinnityskohdastaan. Tapanani on ollut, omiin pyöriini, vaihtaa letkut heti kun ilmenee ensimmäisiä ongelmia. Olen suosinut Semperit -merkkistä kudoksellista letkua. Se ei myöskään taitu helposti lyttyyn asti. Gates on myös tunnettu laatumerkki.
Jos on sellainen kohta jossa on pakko tehdä yli 60 asteen mutka lyhyellä matkalla on usein käytännöllisempää käyttää valmista ruostumattomasta teräksestä tehtyä mutkaa ja liittää letku siihen joko puristusliitoksella tai perinteisesti klemmarilla.
Parhaillaan perushuollan yli kaksikymmentä vuotta vanhaa pyörää johon yhdeksänkymmentäluvun lopulla vaihdoin uudet letkut. Nyt letkut saavat jatkaa toimessaan. On kuin olisi eilen asennetut. Talviaikana on tilaisuus tehdä kyseistä ennakoivaa huoltoa.
http://www.motomatti.fi/2017/04/centauro-v10-kunnostus-ajokayttoon-osa-8.htmlPitääpä ottaa muutama kuva myös letkuista.
Myös Quotaani vaihdoin letkut melko uutena. Olin silloin lentokonetehtaalla töissä ja työetuna sieltä löytyi mainitsemaani Semperit letkua. Tampereen seudulla sitä on edustanut muun muassa Korja-Kumi Oy.
http://www.korjakumi.fi/