Kirjoittaja Aihe: Ajokauden avaus  (Luettu 49229 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Ajokauden avaus
« : Huhtikuu 06, 2017, 19:30:05 ip »
Nyt on ajokausi avattu pikku Brevalla ;D. Lämpötila huiteli 10 asteen tietämissä Jyväskylässä ja tiet oli kuivia. Onnistuin vaihteeksi lähtemään töistä ajoissa. Kotimatkalla tuli vahvistettua vakuutustarjous ja kotona sitten pyörä rekisteriin. Bensaa tankkiin, akku kiinni, renkaiden paineet olikin valmiiksi kohillaan. Pyörä ekalla käyntiin ja hyvät on höpinät uusilla putkilla ;D. Noin 30 km lenkki Palokka - Puuppolantie ja 4-tien kautta takaisin. Nylonkitoppavuorinen ajoasu on enemmänkin kuin lämmin. Viikonlopun sää ei ole ihan yhtä lämmintä, mutta ensimmäiset sadat kilometrit tulee tod.näk. ajettua. Hiekkaa saa varoa.

Vähän mietitytti uudet tarvikepakoputket, jotka muuttivat varmasti virtauksia, miten moottorinohjaus reagoi. En nyt oikeastaan huomannut muuta kuin moottorijarruksella pienemmillä vaihteilla antoi satunnaisesti jonkilaista "jälkipolttoa paukahduksineen". Voinee johtua myös suoremman putken raikkaasta akustiikasta. Muuten kone kiertää iloisesti :) ja kaikki tuntuu olevan valmiina kesän ajoihin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2017, 09:50:25 ap kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #1 : Huhtikuu 07, 2017, 07:34:35 ap »
Eilen kyllä huomasin Jyväskylän ympäristössä paljon pyöriä. Oma aikataulu on sellainen, että aamulla tiet ovat vielä jäässä ja iltapäivällä ei ehdi. Vielä se kunnon kevät sieltä tulee..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #2 : Huhtikuu 07, 2017, 08:42:42 ap »
Eilen pyörä käyntiin lämpimäksi koneöljyn vaihtoon ja hieman muutakin huoltoa.
Perän ja laatikon nesteet saa nyt odottaa ajoa vaihtoon.
Odotellessa että jäät pihalta sulavat.
Lievää kuumetta tielle tässä kyllä alkaa olemaan.
Hiekkaa on teillä ja pölyistä, kunnon rankkasade huuhtomaan tekisi hyvää.
Tästäkin on jo pyörää ohi kulkenut, lähinnä piikkipyöriä nuorison ohjastamana.
Yllättäen BMW R60/5 puikoissa soitinostaja kävi lämmittelemässä, oli ajovarusteet innostuksissaan hieman kevyet keliin.
Lainasin villapaidan ja kaulurin.
Hieno ääni muuten kyseisessä ja upeasti entisöity oli ajolla parin vuoden kunnostuksen jäljiltä, noissa vanhossa kyllä on sitä jotain.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #3 : Huhtikuu 07, 2017, 12:03:24 ip »
Ei näytä kovin keväisestä vielä seuraavan kahden viikon sääennuste. Päivät enimmäkseen noin 5 plusasteen kieppeissä ja yöt melkein poikkeuksetta pakkasella. Huominen la näyttää Keski-Suomessa poutaa ja osittain jopa aurinkoista säätä. Joku lenkki tuleekin varmasti ajattua.

Ensimmäiset Guzzihuollotoni näyttävät onnistuneen. Piti eilisellä reissulla pysähtyä noin puolivälissä tutkimaan, että kaikki nesteet ovat varmasti pysyneet sisällä eikä muut uuden viritykset oireile millään tavoin. Monokiinnitteinen rekisterikilven telinekin näyttää olevan edelleeen terhakasti paikallaan noin 30 asteen kulmasssa.

Liekö sattumaa vai hyvän sään tuotos, kun muissakin taloyhtiön talleissa koekäytettiin motoja ja pari harrastejenkkiautoakin saatiin käyntiin. Voisi sitä huonommatkin naapurit olla. Enemmistöllä tallinomistajista, kun on pärisevää tallissa, niin ei tarvitse kauhesti ujostella itsekään pyörän kanssa näillä pihoilla ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #4 : Huhtikuu 07, 2017, 15:39:35 ip »
Kaksi 60-70 kilsan lenkkiä tällä viikolla. Kaikki öljyt vaihdettu, venttilivälykset tsekattu ja laitoin nyt sitten myös sitä RVS:ää moottoriin. Tosin huomasin liian myöhään, että olisi pitänyt ajaa pitkä lenkki heti RVS:n laiton jälkeen, muttei ollut enää mahdollista. Pitäisi kai opetella lukemaan ohjeet kokonaan, ennenkuin tekee.
 Tiet Orimattila-Mäntsälä-Pukkila-Myrskylä alueella olivat suht hiekattomia. Vastaan tullut tuttu Trumpisti oli ajanut 300 kilsan lenkin ja varoitteli, että Vuolenkoski-Iitti-Artjärvi välillä oli paikoitellen aika hiekkaista. Cali Vintagen visiirin takana oli mukavan lämmintä, ehkä pari kerrosta fleeceä auttoi myös.

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #5 : Huhtikuu 07, 2017, 15:45:44 ip »
Pari viikkoa pyörä ollut liikenteessä. Talvehti paikallisessa amiksessa ja huollettuna sen kuittasin. 36 euroa työ (3tuntia/a'12€), johon sisältyi venttiilivälysten säätö,  kardaanin voitelu, jarrunesteen vaihto, öljynvaihto +filtteri, öljypohjan pesu, ilmansuodattimen vaihto, jarrusatuloiden voitelu, perävaihteen ja vaihdelaatikon öljynvaihto, laakereiden yms. tarkistelua. Bensasuodattimen olisivat vaihtaneet vaan sellaista eivät löytäneet tankin sisältä eivätkä muualtakaan. On se sen verran kookas klunssi, ettei voi näkemättäkään jäädä. Ja ilmansuodattimen olivat joutuneet tilaamaan kahdesti, kun alkuperäinen systeemi ei ole paikoillaan. Printtasivat muutama sataa sivua guzzimanuaaleja joten nyt on aikas kattava paketti. Taitaa minulla vaan olla saarivaltakunnan ainoa guzzi. Ainakin ainoa v11 le mans rosso corsa. Ei ehkä vielä aineksia sateliitti-gruppon perustamiseen. Lisäksi tekivät vielä huoltokirjan mukaisen huolto-ohjelman. Sitä ei ollut sen enempää eritelty. Ja nyt kun on uusi etunenkin niin mikäs täsä. Just tulin 150 kilsan lenkiltä. Ei tullut ihan koko saarivaltakuntaa koluttua, mutta rupeaa päätiet olemaan verrattain tuttuja. Edelleen pyörä paukahtelee ja nikottelee silloin tällöin. Ei koskaan kovaa ajaessa, mutta kun vaikkapa vaihtaessa, niin siinä 3000 kierroksen tietämillä kaasua lisäessä nytkähtää ja/tai paukahtaa. Joskus myös kun ajaa taajamanopeutta niin juurikin tuossa 3000 kierroksen kohdilla rupeaa nytkyttelemään. Liekö tps-peräinen ongelma. Pyrin pitämään suht. reippaasti kierroksia ajaessani. Yli 3k aina ellei ihan matelua lasketa. Bensan kulutus ollut näillä viileillä n. 6,5 litraa satasella. Ajotyyli ollut verrattain aggressiivista. Tyhjillä teillä ei ole malttanut...

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #6 : Huhtikuu 07, 2017, 18:03:07 ip »
Lainaus
Edelleen pyörä paukahtelee ja nikottelee silloin tällöin. Ei koskaan kovaa ajaessa, mutta kun vaikkapa vaihtaessa, niin siinä 3000 kierroksen tietämillä kaasua lisätessä nytkähtää ja/tai paukahtaa. Joskus myös kun ajaa taajamanopeutta niin juurikin tuossa 3000 kierroksen kohdilla rupeaa nytkyttelemään. Liekö tps-peräinen ongelma.

Tuskinpa ongelma on TPS:n tietämin. Samaa ilmiötä toistavat useat muutkin V11 Sportit. Oletko säätänyt CO-arvoa hieman isommalle? Sen säätäminen on joillakin korjannut ongelman.

Opa

  • Viestejä: 66
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #7 : Huhtikuu 07, 2017, 18:30:36 ip »
SE on ollut liikenteessä jo noin 1000 km ja ensimmäinen pesu on jo tehty >:(

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #8 : Huhtikuu 07, 2017, 18:33:19 ip »
En ole. Se on varmaan tuota guzzidiag-meininkiä, jota pitäisi hallita, vai mitä? Tai onko joku ruuvi mitä vääntää? Itselläni muutama löysällä

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #9 : Huhtikuu 07, 2017, 18:40:30 ip »
Huollossa PADS-järjestelmällä voi koittaa mutta tiedossa on että ei aina onnistu. GuzziDiagillakin voi koittaa. Ainakin tähän asti on onnistunut. Mikä muuten on V11 Sportin CO-arvon perusasetus tehtaalta lähtien? Itse olen pari kertaa löytänyt +5 -arvon kopeloimattomasta ECUsta.

Yleisestä ruuvien löysyydestä lienee vain hyötyä: on valmiutta alkaa touhuamaan kaikenlaista mielenkiintoista. Eikö olekin....

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #10 : Huhtikuu 07, 2017, 21:41:19 ip »
Lainaus
Ainakin ainoa v11 le mans rosso corsa
Mut onhan se komeeta että yksi on täällä mantereen puolella ja se toinen siellä etelän saarella. Käsitykseni mukaan niitä ei ole kun nämä kaksi ja sitten se perheen musta lammas tuossa läheisen makeavetisen jorpakon pohjoispuolella (LeCa) kolmantena.
Lainaus
siinä 3000 kierroksen tietämillä kaasua lisäessä nytkähtää ja/tai paukahtaa
Kuten MM kertoi, tämä on turhan yleistä.  Ymmärrän niin, että syynä on se, että "vanha 2V kone" piti säätää pakokaasunormeihin. Kun oma ymmärrykseni on rajallista Guzziteorian alkeissa, olen siinä käsityksessä että suurin syyllinen on liian laiha seos. *)
Lainaus
Mikä muuten on V11 Sportin CO-arvon perusasetus tehtaalta lähtien
Kysessä on kattipeli ja 15RC ecu.  Silloin ei ole CO -arvon säätö mahdollista. Ohje on, että jos CO -arvo ei ole 0,7-1 välillä, "vaihda lambda-anturi". Jos on katiton peli (15M ecu) tai jos asettaa GuzziDiag -työkaluitse 15RC ecun "lambda off" -tilaan (jolloin moottorinohjausjärjestelmä toimii pelkkien "karttojen avulla" ja lambda-anturin antamaa palautetietoa "ei kuunnella"), tulee CO2 -asetus GuzziDiagissa käyttöön.
Lainaus
Oletko säätänyt CO-arvoa
Katittoman V11 mallin tehtaan CO -ohjearvo on 3,5-4,5%. Ystävämme Meinolf on löytänyt, että moottorinohjausjärjestelmässä on sisällä kerroin, joka vaikuttaa siihen, kuinka paljon yhden numeron muutos vaikuttaa. Muistelen että säätöalue on -128/+128 mutta saattaa olla muutakin, juuri tuon kertoimen arvosta riippuen.
*)
Miten seosta voi rikastaa - oliko lambdan palautetieto näillä kierroksilla käytössä...?  Muistanko oikein että Power Commander on kiinni?  Sillähän voi säätää - ellei sitten tosiaan lambda "nollaa" säätöjä?  Tässä tilanteessa ratkaisu olisi: a) lambda pois käytöstä (GuzziDiagilla "lambda off" -toimet) ja Power Commanderin säätö (penkissä) => saattaa tulla veto tasaiseksi ja n. 80hv takapyörään.  Tuollaistakin olen muinoin kokenut.  Mutta sitten en enää noudattanut sääntöä: "jos se toimii, älä koske siihen".
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2017, 23:11:12 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #11 : Huhtikuu 07, 2017, 22:10:25 ip »
Elekee mänkö sinne tien piäle, ennen kuin kerran kunnolla sattaa.
Sielä on niin paljon pöllyy, että ei meinoo sekkaa mahtuva.
Kyllä sitä kerkee vielä ajjoo, vaikka se aloitus parilla viikolla viivästys.
Tämäkin vielä! ! !

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #12 : Huhtikuu 07, 2017, 22:36:25 ip »
Terve,
Kyseessä on aito rosso corsa. Siinä on powercommander, mistralin putket laitettu alkuperäisten tilalle (lafranconit tallella) ja käsittääkseni lambda on jäänyt alkuperäisen putkiston h-kappaleeseen. Myöskin ilmasuodatinsysteemi liittyy tähän avarrus- problematiikkaan, luulen ma. Tästä olli juttua ostettuani pyörän, näin muistelen. Itse olen jotenkin tottunut elämään asian kanssa, koska tiedän melko tarkkaan koska paukahtaa tai nykäisee.  Mutta jos sattuukin paukahtamaan ja nykäisemään jyrkässä mutkassa, niin saattaa aiheuttaa vaarantavia reaktioita. Ja saattaa tuo ongelma pitkällä juoksulla kansallisaarteeni moottoria vahingoittaa. Taitaa olla aika tutustua tuohon guzzidiag-osioon, hommata kaapeleita ja softa. Korkea on kynnys ylitettäväksi. Joskus on tullut mieleen että jospa yrittäisi downshiftata pyörän alkuperäiseksi. Olisi vähemmän palikoita.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #13 : Huhtikuu 07, 2017, 23:01:49 ip »
Lainaus
käsittääkseni lambda on jäänyt alkuperäisen putkiston h-kappaleeseen
Ylemmän kuvan osaa "32" ei siis ole ? Johto pitäisi päätyä pistokeliitokseen ja siitä edelleen ecuun. En muista mitähän se ecu siinä tilanteessa tuumaa, jos on vaan lambda nyppäisty irti mutta ecu "luulee" että se on edelleen käytössä?  Mikä tieto menee eculle, kun lambdan johto on irti? Jos menee "rikkaalla on" => silloinhan luulisi että ecu koettaa laihentaa seosta kaiken aikaa kun körötellään tasakaasulla?  Tässä tilanteessa tosiaan, jos vaan GuzziDiag -työkaluilla tekee "lambda off" -muutoksen, asia saattaisi korjaantua pelkästään tällä.  Ennen vanhaan (ennen GuzziDiag -mahdollisuuksia) piti lambdan tilalle laittaa mokkula, joka valehteli koko ajan eculle "kaikin puolin tosi hyvin menee, älä muuta seosta", kun Powercommander kytkettiin (jos haluttiin että ecu ei taistele haluttuja säätöjä vastaan millään kierroslukualueella).  Oli minulla aikanaan Stonessa käytössä mutta taisin vaihtaa sen nimimerkin MM palveluksiin, muinoin?  Helpoin vaihtoehto kokeilla olisi tökätä tällainen mokkula siihen liittimeen, jossa on ollut lambda-anturi alun perin kiinni? Taitaa Guzziin sopia halpa versio, joka antaa yhtä ja samaa arvoa ulos koko ajan?
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #14 : Huhtikuu 07, 2017, 23:16:54 ip »
On olemassa ongelma jos on erillinen ohjausjärjestelmä (PC) kiinni eikä ole kytketty lambda-takaisinkytkentää pois päältä niin riitelevät keskenään tietyissä olosuhteissa. Toinen tarjoaa lisää lientä ja toinen laihentaa tai päinvastoin. PC:n asennuksen yhteydessä lambda-anturin johtoon olisi pitänyt laittaa "tiitula" joka kertoo ECUlle että seos on ok ja PC saa tehdä hommansa ilman häiriöitä. Onko näin toimittu?

On olemassa tahoja jotka kykenevät loiventamaan kynnystä ryhtyä hommiin GD:n kanssa. Täältä Foorumilta saa ohjeistusta ja joku lähistöllä oleva taho joka on perehtynyt asiaan voi ohjeistaa olan takaa. Homma pitää kuitenkin tehdä itse että oppii jotain ja tietää mitä tekee. Jatkossakin. Voi olla että kohta säädetään vähän enemmänkin.

Jos katalysaattori on poistettu niin lambda on melko turha kikkare. Mutta toisaalta lambda-anturi on erittäin tarpeellinen jos haluaa säätää oikein tarkkaan.

Aha. Camn jo kerkesikin toisin sanoin samaan asiaan.