Kirjoittaja Aihe: Guzzien käynnistysongelmat  (Luettu 33820 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #45 : Heinäkuu 19, 2017, 21:06:34 ip »
Sehän on käyttökelpoinen ominaisuus jos saa moottoria startilla pyöritettyä ilman käynnistymisen tai kipinöinnin vaaraa.

Sivutuki alas niin ei kipinöi. Riippuu tietysti apunapin kytkennästä.

Auttaa säätöhommissa tai jos tarkkana haluaa öljynpaineen ylös öljynvaihdon jälkeen moottoria käynnistämättä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #46 : Heinäkuu 19, 2017, 22:18:48 ip »
Aika vähäisellä käytölle siis erikseen rakennettuna  :D
Onkos Brevassa ym carc-malleissa mahdollista polttaa akku tyhjäksi jalka alhaalla? Pyörittääkö se?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #47 : Heinäkuu 19, 2017, 22:39:17 ip »
Ei pyöritä. Starttinapin painallus on ohje ECU:lle käynnistää moottori. Napin painaminen ei välttämättä aina anna syytä käynnistyä. Sivutuki estää, vaihde estää. ym.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #48 : Heinäkuu 19, 2017, 23:00:06 ip »
Niin joo, siinä on tuo ecun määräämä startin pituus. Tonti-runkoisissahan on mitä sattuu. Vaimon britissä taasen saa sahata akun tyhjäksi jos siltä tuntuu, kun jalka on alhaalla. Kytkin pitää vetää sisään, että pyörittää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #49 : Heinäkuu 19, 2017, 23:18:17 ip »
Näissä ja muissa pyörissä on aikojen alusta ollut kummallisia ja hämmentäviäkin käynnistyksen mutta ei startin pyörimisen estäviä kytkentöjä. Hyvä tilaisuus aina silloin tällöin kokea häpeää tai ylimääräistä vaivaa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #50 : Heinäkuu 20, 2017, 08:19:58 ap »
Lainaus
Ei pyöritä. Starttinapin painallus on ohje ECU:lle käynnistää moottori
Taitaa olla niin, että tämä on poikkeus (5AM eculla varustetut mallit), joka vahvistaa säännön: "Guzzin starttimoottoria käytetään starttinapilla"?
Jos ei tiedä ja haluaa tarkistaa mikä ecu pyörässä on - niin... ei taida ihan hypätä helposti missään esiin?  Worksop Manualissa lienee maininta ja sitten tuolla
työkalupalstan tarinassa http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3793.0.
V11 - it defines you.

viitala

  • Viestejä: 86
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #51 : Heinäkuu 20, 2017, 10:36:41 ap »
-87 Le Mans;n kanssa ei tollaisia ongelmia onneksi ole.Le Mans iii joskus ökkötteli ,vikana oli startin hiilisillan katkeaminen,mutta silti se pyöritti just sen verran,että
käynnisty.Eläköön vanha ntekniikka kaasareineen.Ei toi elektroniikka aina ole luotettavuuden tae,autonko sais vielä kaasari-ja kärki versiona ,niin sais aina käymään.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #52 : Heinäkuu 20, 2017, 11:05:39 ap »
Minulle puolestaan on ollut yllätys miten varmatoimista ECU -elektroniikka oikeasti on. Meillä on autot olleet ECU -pelejä vajaat parikymmentä vuotta eikä yhdessäkään ole ollut mitään sytkäongelmaa, yksi (1) ruiskusuutin on mennyt vaihtoon näiden vuosien aikana. Ei kyllä ollut pahemmin ongelmia niissä vanhan liiton peleissäkään jota meillä on ollut. 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #53 : Heinäkuu 20, 2017, 12:24:29 ip »
Minulle puolestaan on ollut yllätys miten varmatoimista ECU -elektroniikka oikeasti on. Meillä on autot olleet ECU -pelejä vajaat parikymmentä vuotta eikä yhdessäkään ole ollut mitään sytkäongelmaa, yksi (1) ruiskusuutin on mennyt vaihtoon näiden vuosien aikana. Ei kyllä ollut pahemmin ongelmia niissä vanhan liiton peleissäkään jota meillä on ollut. 

Alkuperäiskoulutukseni oli autonasentaja. Silloin ruiskut ja elektroniikka ohitettiin opetuksessa melko kiitettävästi. Kärkiä säädettiin, puolia ja kondensaattoreita mittailtiin ja kaasuttimia puhdisteltiin ja säädeltiin. Oli sentään päästö- ja muut mittarit että säädöt jotensakin kohdalleen menivät.
Ei kaasutinpeleissä ja kärjissä sinänsä mitään isompaa ongelmaa ole ja asian omaksunut ajaa niillä varman päälle yhtä pitkään kuin uudenaikaisimmillakin vehkeillä. Vaatii vain syvempää harrastuneisuutta asiaan. Valitettavasti minulle on tullut vastaan kovin huoltamattomia laitteita: keskipakosäädin voitelun puutteessa jumissa tai kulunut väljäksi, palaneita kärkiä, pieleen säädettyjä kaasuttimia (joka aiheuttaa ajan kanssa konevaurion) ym pikkujuttuja jotka olisi helppo hoitaa kuntoon.

Siinä suhteessa digitaalitekniikan tulo vapautti pyörän kuljettajan huolehtimasta kyseisistä seikoista.
Monesti kuulee sanottavan että entäs sitten kun se ei enää toimikaan? Useimmille käy juuri niin että tilataan kuljetus itselle ja pyörälle. Samoin käy kärki/kaasutinvehkeenkin kuljettajalle jos ei ole asiantuntemusta vanhan tekniikan suhteen. Aika monella vielä on mutta katoavaa kansanperinnettä on se.

Täällä Foorumilla, muun ohessa, on ryhmä joka osaa tehdä jotain digitaalijärjestelmällekin. Muutaman kerran sen avulla on saatu apu sammuneelle tai heikosti toimivalle laitteelle näilläkin kulmilla.

Mutta ei ole digitaalisuuden tai katkojan kärkien syy jos pyörä on huonosti huollettu. Viat ovat useimmiten niitä vanhoja vikoja: akku sökö, liitin löysällä, rengas tyhjä (johon uudenaikainen digitekniikka on tuonut avun: järjestelmä ilmoittaa jos rengaspaine on alentunut eikä vasta sitten kun kuljettaja huomaa että pahasti meinaa käydä), laakerivika, jne. Perusviat pysyvät perusvikoina tekniikasta riippumatta.

Mutta digitaalitekniikka on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana osoittanut ylivoimaisuutensa luotettavuudessa sekä sen omien vikojen etsinnän helppoudessa että säädettävyydessä. Jälkimmäinen on tosin sidoksissa usein valmistajaan mutta on olemassa "avoimia" järjestelmiäkin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #54 : Heinäkuu 20, 2017, 14:40:50 ip »
Kiinanskootterini oli ensimmäinen, jossa oli käynnistyshaitta. Jarru pitää olla päällä, että antaa pyörittää.. Se häpeä, kun on purkanut jo puolimopoa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

isobreva

  • Viestejä: 68
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #55 : Heinäkuu 22, 2017, 22:12:26 ip »
>>Voi tulla SERVICE vaatimus näkyviin ajotietokoneeseen ja punainen varoitusvalo syttyä.
Minulla tuo sama efekti SERVICE ja punainen varoitusvalo syttyi kun nopeus-/matka-anturi sanoi itsensä irti.
Ei siis liity käynnistysprobleeemiin, mutta olen huomannut käynnistysvaikeuksia hyvin lämpimällä säällä kuumalla
moottorilla.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #56 : Heinäkuu 23, 2017, 01:44:54 ap »
Lainaus
olen huomannut käynnistysvaikeuksia hyvin lämpimällä säällä kuumalla moottorilla.
1100 ja 1200 Brevan suhteen ei asiassa ole mitään uutta. Asian voisi jo tunnustaa ominaisuudeksi. Toki harmillinen. Itse selvisin molemmilla kerroilla viemällä pyörän varjoon ja juomalla vielä yhden santsikupillisen kahvia.

Jossain Foorumilla taitaa olla ohje miten kiertää asia niin että vikalogiin ei edes tule merkintää. Eli käyntiin saa säällä kuin säällä. Näin aamuyöstä ei jaksa etsiä....

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #57 : Syyskuu 04, 2017, 17:19:46 ip »
Putsasin sitten, sen minkä kykenin, Vintagen releitten,  sulakkeiden ja sivutuen liitinpinnat. Ainakaan toistaiseksi käynnistysongelmia ei ole ilmennyt sen jälkeen. "Knock, Knock" :-\. Se "menosuuntaan" ensimmäinen rele on päälle päin katsottuna huonoimmassa hapessa. Lähes 10 vuotiaiden releitten vaihto varmaan hyvä tehdä samantein tai viimeistään ennen seuraavaa ajokautta.
mosa

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #58 : Syyskuu 04, 2017, 18:40:05 ip »
Tuo sivutuen kytkimen tarkistus on syytä tehdä ajoittain. Se kapine kun on niin rajussa paikassa ja lopettaa koneen puksutuksen halutessaan.
Minä sitä joskus tavallaan vahingossa tarkistin. Ja sen irroitin ja korjasin samantien. Kytkimen suojakumi ( haitarikumi ) oli jo revennyt ja olisi ollut vain ajan kysymys...
Reipas puhdistus ja itsevulkanoituvaa teippi' reipas kerros, niin sillähän siitä.
Ja samalla kertaa rapisuttelin releet ja sulakkeet, jotta hapettumat irtosivat.

Starttimoottori kannattaa parin vuoden välein irrottaa ja purkaa + puhdistaa ja solenoidin liuku voidella, sekä tarkistaa hammasrattaiden voitelu. Aikaa menee ~+0,5h, tupakin määrästä en tiedä. Starttiin nimittäin kertyy hiilipölyä ja kosteuden kanssa se tekee merkillistä töhnää. No, onhan tästäkin ollut puhetta aikaisemmin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #59 : Syyskuu 04, 2017, 21:56:52 ip »
Täytyypä irrottaa omasta startti. Näkee samalla hammaskehän kunnon. On jo aika monta starttia silläkin takana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.