Kirjoittaja Aihe: Guzzien käynnistysongelmat  (Luettu 33770 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #15 : Heinäkuu 04, 2017, 11:24:53 ap »
Ajatuksena että akulta ei saa olla yhteyttä säätimeen (tai tarkemmin: siihen liittimeen, josta johto irrotetaan), jos mopo ei käy?
V11 - it defines you.

jukkak

  • Viestejä: 62
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #16 : Heinäkuu 04, 2017, 19:06:57 ip »
Omalle kohdalle on osunut Brevan starttiongelma kaksi kertaa, molemmilla kerroilla lämpötila oli yli +30C ja rankkaa ajoa takana.
Ensimmäinen kerta tapahtui Monacon kukkuloilla kun tuli stopattua pyörä fotojen napsimista varten jyrkkään mäkeen. Kylmä hiki ehti nousta otsalle, mutta muutaman yrityksen jälkeen lähti käyntiin. Aluksi ei siis edes yrittänyt startata ???
Toinen kerta oli Klausenpassilla Sveitsissä. Tauko paikalla, punaista nappia ja..mitään ei tapahdu eikä kuulu :'(
Startti ei pyöritä eikä mitään. Luulin jo, että hinurikeikka edessä, mutta 5 min päästä lähti käyntiin niin kuin ei mitään :)

Kiinnostaisi kyllä tietää mistä tuo johtuu ja miten nuo tilanteet voisi estää. Suomessa ei kyllä ikinä ole ollut ongelmia eikä noissa etelän maissakaan muutoin...vaikka yhtä lämpimiä kovan ajon rupeamia olisi ollut takana ??? Samalla akulla ollaan menty noiden ongelmien jälkeen jo pari vuotta, että siitä tuskin on kiinni.

Minulla Brevassa helteellä samaa ongelmaa ja laitoin satulan alle johdon mikä menee  solenoidille siihen tarvittaessa sähköä virrat päällä niin starttaa (hyvät suojaukset ja varovaisuutta)
Tuossa starttaamattomassa tilanteessa startin rele kyllä naksuu samalla ajoituksella kun starttaus kestää
täytynee rakentaa releen kautta parempaa virtaa toisiopuolelle jos vika alkaa esiintyä useammin
Norge, Cali 3,

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #17 : Heinäkuu 04, 2017, 22:21:29 ip »
Lainaus
Tuossa starttaamattomassa tilanteessa startin rele kyllä naksuu samalla ajoituksella kun starttaus kestää
Tämä vahvistaa tuon "Wildguzzi" -teorian. Starttirele toimii ja ecu ohjaa sitä oikein, mutta releen läpi kulkee sen verran vähän tehoja, että startin solenoidi ei tiedä saavansa käskyä startata. Tämäkämpää sähköä siis starttireleelle, että sitä riittää myös startin solenoidille. Tuo starttireleen naksuminen siis on perustavaa laatua oleva huomio, kun vian lähdettä selvittää. Jos rele naksuu tuossa starttaamattomassa tilassa, vika on tämä kuvattu (ellei ole sitten muualla, itse olen esim. pesun yhteydessä onnistunut irrottamaan starttireleeltä solenoidille menevän johdon).
V11 - it defines you.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #18 : Heinäkuu 11, 2017, 08:38:53 ap »
Toistamiseen tänä suvena "kävi" Vintagen kanssa eilen seuraavasti: Aamulla lähti välittömästi&yskimättä käyntiin startin ensi painalluksella, kuten 99,9 %:sti aina ennenkin. Ajelin töihin Hämeenlinnaan (Helsingistä). Pari viimeistä kaupunkikilometriä hidasajoa ja sitten pyörä parkkiin varjoisaan paikkaan. Virkamiehen työpäivän päätteeksi eikun sitten pyörän selkään. No, käynnistysyritys kerran jos toisenkin. Starttimoottori kyllä pyöritti, mutta kone pysyi vaiti. Ei edes luvannut. Alkoi jo pieni epätoivo iskeä. Onneksi akku on uusi, joten virtaskaa riitti. Rupesin jo miettimään juna-aikatauluja ja lähintä huoltopaikkaa HML:n seutuvilta, jonne pyörän voisi hinurilla viedä. Olisko ollut joku 7-8 yritys, kun kone käynnistyi, tosin hieman yskien. Kotimatka sujui taas ongelmitta. Tällainen tapahtumien kulku on sattunut parina viime suvena muistaakseni yhteensä 4-5 kertaa. Ei siis mikään usein toistuva tilanne. Tankissa ei alipainetta. Onko kyseessä vika, jonka voisi paikantaa vai ominaisuus, joka vain sattuu kohdalle (onneksi harvoin)?

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #19 : Heinäkuu 11, 2017, 10:02:45 ap »
Toistamiseen tänä suvena "kävi" Vintagen kanssa eilen seuraavasti: Aamulla lähti välittömästi&yskimättä käyntiin startin ensi painalluksella, kuten 99,9 %:sti aina ennenkin. Ajelin töihin Hämeenlinnaan (Helsingistä). Pari viimeistä kaupunkikilometriä hidasajoa ja sitten pyörä parkkiin varjoisaan paikkaan. Virkamiehen työpäivän päätteeksi eikun sitten pyörän selkään. No, käynnistysyritys kerran jos toisenkin. Starttimoottori kyllä pyöritti, mutta kone pysyi vaiti. Ei edes luvannut. Alkoi jo pieni epätoivo iskeä. Onneksi akku on uusi, joten virtaskaa riitti. Rupesin jo miettimään juna-aikatauluja ja lähintä huoltopaikkaa HML:n seutuvilta, jonne pyörän voisi hinurilla viedä. Olisko ollut joku 7-8 yritys, kun kone käynnistyi, tosin hieman yskien. Kotimatka sujui taas ongelmitta. Tällainen tapahtumien kulku on sattunut parina viime suvena muistaakseni yhteensä 4-5 kertaa. Ei siis mikään usein toistuva tilanne. Tankissa ei alipainetta. Onko kyseessä vika, jonka voisi paikantaa vai ominaisuus, joka vain sattuu kohdalle (onneksi harvoin)?

Kun vika on päällä ja kokeilet tappokatkaisijaa tai sivujalkaa, napsuuko rele oikean sivukopan alla? Jos ei, putsaa releen/releitten kontaktipinnat. Putsaa joka tapauksessa....
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2017, 11:29:18 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #20 : Heinäkuu 11, 2017, 14:04:54 ip »
Voisi olla bensapumpun rele. Tankista pitäisi kuulua pari sekuntia surinaa
virtojen kytkemisen jälkeen. Oireet sopisivat hajoamassa olevaan releeseen.
Aina ei tule kunnon kontaktia ja jonain päivänä sitten ei enää lainkaan, vaikka
kuinka yrittäisi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #21 : Heinäkuu 11, 2017, 14:11:04 ip »
Oliko pyörä vielä iltapäivälläkin varjossa/viileähkö? Jos lämpötila-anturin puoli onkin ottanut auringossa kuumaa, ja anturi on sitä mieltä että on lämmintä, mutta kone ei oikeasti ole, jää rikastus saamatta. Tuollainen voisi hidastaa kyllä käynnistymistä, mutta jättäisikö tyystin käynnistymättä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #22 : Heinäkuu 11, 2017, 14:43:05 ip »
No kun bensapumppukin surisee tavanomaiset pari sekuntia. Ja pyörä on ollut työpäivän ajan kokonaan varjossa. Edellisellä kerralla (viime viikolla) "raotin" vähän muutaman starttiyrityksen jälkeen "ryyppyä/käsikaasua"=> ei käynnistynyt, mutta taisi juuri tuon jälkeen "paukauttaa putkessa". Kun sitten jatkoin starttiyrityksiä ilman kikkailuja, niin viimein suostui käynnistymään, mutta jotenkin "yskähdellen". Pitää varmaan ensin puhdistella kaikki mahdolliset sähköliittimet ja seisontatuen katkaisin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #23 : Heinäkuu 11, 2017, 15:42:50 ip »
Tuo paukahdus lähinnä johtaa joko liian laihaan seokseen tai sytytyskatkokseen.
Kuumana voisi tulla eteen, kun saisi ilmaa jostain tai bensa höyrystyisi imukanavassa ennen sylinteriin pääsyä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #24 : Heinäkuu 11, 2017, 21:19:09 ip »
Imuvuoto on yleinen vika. Varsinkin jos kumikurkut ovat vanhat tai jopa alkuperäiset.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #25 : Heinäkuu 11, 2017, 22:21:18 ip »
Calin kohdalla lähinnä kurkkujen huono kiristys tai laipan hapantunut tiiviste. Kumi on niin paksu, että rajutkaan pykimät tuskin ovat läpi asti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #26 : Heinäkuu 14, 2017, 10:28:57 ap »
Tuli kenties vähintäänkin kummallista lisätietoa ??? näihin omakokemiin käynnistyshäiriöihin. Pyörän säilytyspaikka työpäivän ajan on tosiaan kokonaan varjossa talon "alla", ja se on varsinainen "tuulitunneli". Kuulin parilta kollegalta, joiden pyörät myös ovat olleet työpäivän ajan parkissa samassa paikassa, että myös heidän pyörissään, jotka eivät ole Guzzeja, on ilmennyt satunnaisesti käynnistyshäiriöitä töistä lähdettäessä. Voisiko tuo vetoisuus aiheuttaa jotain "lämpötilan virhesignaalia" käynnistystilanteeseen. Kun olen todennut, että pyörä ei ole lähtenyt käyntiin parkissa, niin jostain alitajuntaisesta syystä olen työntänyt sen auringonpaisteeseen pois tuulitunnelista ja "vot", minuutin/parin odottelun jälkeen pyörä käynnistyy. Tämä nyt taitaa mennä jo "henkimaailman" puolelle, mutta toisaalta nuo kollegoiden vastaavan kaltaiset kokemukset ihmetyttävät.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #27 : Heinäkuu 14, 2017, 10:48:33 ap »
Tiedä sopiiko tähän tapaukseen... Starttimoottorissa oleva päätylevy, jossa hiilet ovat, oli halki. Kuitenkin siten, että se toimi ajoittain. Tärinä, lämpö yms. avusti halkeamaa eikä pyörä aina edes yrittänyt startata. Eikä siitä pyörän sähkökuvasta ollut mitään apua, kun Luici Macaroni ei ollut viitsinyt piirtää kuvaa oikein. Yritin tosin mitata yms.
Kiikutettuani startin autosähköliikkeeseen, he korjasivat vian tuota pikaa kertoen "...juu tämmösiähän nää on..."

Noista starttivioista tai oikeammin kaikista vioista... Aina kannattaa aloittaa yksinkertaisemmasta ja helpoimmasta päästä; Akun kaapelit, sulakkeet ja erikoisesti niiden kontaktien hapettumat samoin kuin relerimassakin. Akun varaus, koska jännitteen pudotessa liiana alas nää digipyörät eivät inahdakaan. Onko liittimet kiinni ja erityisesti se startin ohjausjohto? Sivujalan kytkin on kaiken ohikulkevan kuran vaikutuspiirissä...

Ja mielä muistin virkistämiseksi: Vikoja voi olla kaksi/ useampi "peräkkäin". Joskus oli sulake palanut ja starttirele myös rikki. Ja ainahan voi pyörää uhkailla esim. myydä se mustalaisille.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #28 : Heinäkuu 14, 2017, 11:26:49 ap »
Kaksi kertaa teki 1100 Breva erittäin kauniilla ja lämpimällä ilmalla sen että ei herännyt napista käyntiin. Vaivaa oli jo täällä pohdittu muiden toimesta.
Ongelmat ilmenivät samassa paikassa molemmilla kertaa eli Lahdenperänkadun Shellin terassin kulmalla. Oikein lämmintä on siinä ja kaupunkiajon jäljiltä kone kohtuullisen lämmin.

Molemmilla kerroilla auttoi pyörän siirto kulman taa varjoon ja santsikupillinen kahvia. Hieman ajovarustesulkeisia siitä aiheutui. Sekä hienluovutusta.

Odottelun jälkeen kaikki toimi oivallisesti.

Toki käynnistymättömyyttä esiintyi muutoinkin mutta silloin oli syynä, heti uutuuden, akun kaapelin ja akunkengän väliin muodostunut oksidikerros joka toimi eristeenä siten että kaikki näytti toimivan oikein mutta käynnistinmoottori ei pyörähtänyt. Kun kaapelien päistä "kului" pinnoite pois niin kosketushäiriötä ei enää esiintynyt.
Myös huono akku keväällä oli hetken aikaa turhien käynnistysyritysten syynä. Akkujännitteen ollessa alhainen ei käynnistystä yksinkertaisesti tapahdu sillä järjestelmä suojaa itseään. Hätätilassa moottorin saa käyntiin alhaisellakin jännitteellä mutta se vaatii hieman purkamista ja perustietoa käynnistysjärjestelmästä. Siitä jää myös vikalogiin tieto ja punainen valo mittaristoon.

Apuvirran antaminen on yksi keino jos ehyt akku on jostain syystä tyhjentynyt. Apuvirta pitää antaa kaapeleilla siten että vain ladataan pyöränakku kytkemällä ne toisiinsa. Ennen käynnistysyritystä irrotetaan apukaapelit. Vasta silloin laitetaan virta päälle. Näin säästytään jännitepiikeiltä ja virhekytkennöiltä.
Aluksi apuakun ja pyörän tyhjän akun välillä on suuri virta ja on syytä seurata pyörän akun toimintaa: ei saa nousta savua eikä kuumenemista tai pullistumaa latauksen aikana. Niistä tietää että akku on oikosulussa ja siten entinen jo ennen latausyritystä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #29 : Heinäkuu 14, 2017, 13:01:50 ip »
Lainaus
Tuossa starttaamattomassa tilanteessa startin rele kyllä naksuu samalla ajoituksella kun starttaus kestää
Tämä lienee oleellista. Jos ei rele naksu, mahtaisiko vika voida olla samaa sukua kuin V11 malleissa joskus esiintyvä "tanko oikealle-vasemmalle" -tilanne?  Vika on johtoliittimessä tankin alla ja tangon liikuttaminen vaikuttaa sen verran kaapeleihin, että välillä sähkö kulkee ja välillä ei (tanko linkussa jompaan kumpaan suuntaan starttaa). Tuossa tapauksessa lämpö ei asiaan vaikuta, mutta tangon liikuttaminen kyllä.
V11 - it defines you.