Tuohon Samin pähkäilyyn Guzzin vikuroinnista helteellä yksi omakohtainen kokemus. Ei ihan vastaava, mutta käynnistykseen sekin lopulta koitui.
2015 kävin hakemassa Tampereen Heinolta uuden 1400 Guzzin. Laite oli lapuissa ja valmiina pakuun nostamista varten. Pakuun sen vuoksi, että eihän sitä Guzzia sentään Tampesterista Lappeenrantaan asti uskalla ajamalla lähteä tuomaan.
Siinä vaiheessa asentaja tuli sanomaan, että hop hop, siihen piti tehdä se yksi tehtaan ilmoittama toimenpide. Kysyin, että kauanko kestää. 20 minsaa - puoli tuntia. Sanoin, että on liikaa kun auto piti palauttaa vuokraamoon tiettyyn kellonaikaan. Sovittiin, että toimenpide tehdään ekassa huollossa.
Viikonloppuna sitten selkisi mikä oli homman nimi. Sunnuntain iltapäivästä ei enää startannut. Akku tyhjä. Siihen tehtiin seuraavan viikon alussa se tehtaan osoittama toimenpide. Oli niinkin mutkikas operaatio, että pihdeillä yksi laturin johto poikki ja päiden tulppaus, etteivät saa missään tapauksessa enää yhteyttä toisiinsa.
Seurasin ennen tuota korjausta akun varausta (akkulaturilla täyteen ladattu) ja normaalissa maantieajossa ei purkanut sitä yhtään. Siis latasi normaalisti kun sai ajoviimasta jäähdytyksen, mutta edellisen viikonlopun kioskilta kioskille ajossa kuumien sylinterien välissä kellotteleva laturi lopetti hommansa. Tämä on minun hatara teoriani siitä mikä oli homman nimi. Liika lämpö pisti toiminnot pimeäksi.
Muuten en ymmärrä sähköjutuista hittojakaan. Aikaisemmin sen verran, että kaksi lankaa lampulle ja monta moottorille, mutta sekin teoria kaatui sitten tuossa yhden piuhan katkaisussa.