Kirjoittaja Aihe: Guzzien käynnistysongelmat  (Luettu 33786 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Guzzien käynnistysongelmat
« : Maaliskuu 19, 2017, 16:59:58 ip »
Aiemmissa viestiketjuissa on ollut keskustelua Guzzien käynnistysongelmista. Vaivana on näemmä ollut se, että satunnaisesti kone ei ole tahtonut käynnistyä etenkään lämpimänä. Vaivaa on ilmennyt ainakin isolohko-Brevoissa ja muissa saman teknologian omaavissa pyörissä. Korjauskeinoistakin on ollut hieman kirjavia käsityksiä. Mikähän tuollaisen vaivan aiheuttaja lopulta on ollut (joku häiriö/kämmi mottorin ohjauselektroniikassa vaiko tavanomaisemmat sähköpuolen ongelmat kuten akun riittämätön teho tai kosketushäiriöt/alimitoitettu johdotus) ? Asia kiinnostaa siksi, että tuollaisen isolohko-Brevan hankinta voipi hyvinkin tulla ajankohtaiseksi.   

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #1 : Maaliskuu 19, 2017, 18:35:56 ip »
Entisenä 1100 Brevan omistajana on ollut kolme käynnistymiseen liittyvää vikaa.

Akun napojen ja napakenkien väliin muodostuva sähköä johtamaton kerrostuma. Napakenkä oli siis lujasti kiinni ja päällepäin ei voinut havaita mitään. Kun napakengän irrotti niin sittenkään ei voinut havaita mitään. Mutta akun napa oli muuttunut sähköä johtamattomaksi. Syntynyt tummanharmaa ja sileä kerros oli syynä. Sen raaputtaminen ruuviavaimella korjasi asian. Jokin sähkökemiallinen reaktio syynä ilmiöön. Kun napakengistä syöpyi sen pinnoite kokonaan pois ilmiö loppui.

Toinen vika oli vapaavalon kytkimen virhetoiminta. Kyseisen osan vaihto korjasi vaivan.

Kolmas "vika" ilmenee vain kovalla helteellä. Moottori kannattaa sammuttaa vasta kun koko pyörä on varjopaikassa. Muutaman kerran olen joutunut pyörän työntämään bensamittarilta varjoon. Muutaman minuutin päästä se käynnistyy kuin ei mitään. Siihen asti ei kannata starttaamalla akkua tyhjentää. Tarvitaan siis helle ja hidasta kaupunkiajoa että vaiva aktivoituu.

Huonokuntoista akkua en viaksi voi sanoa. Se on akusta ja itsestä kiinni ja syyttää saa itseään jos akku on huono. Toki Breva on herkempi huonolle akulle kuin moni muu pyörä. Osaavampi käynnistää Brevan vaikka akkujännite on alhainen. Mutta se ei ole mäkistartti. Tarvitaan pari työkalua mutta siinä on riskinsä. Voi tulla SERVICE vaatimus näkyviin ajotietokoneeseen ja punainen varoitusvalo syttyä. Sen saa pois GuzziDiagilla mikäli ei halua viedä huoltoon. Järjestelmä ei voi reagoida enää toiseen vikaan, vakavaankaan, jos ennestään on jo yksi vikailmoitus. Tien päältä pois pääsemiseksi pyörän järjestelmä menee vikasietotilaan ja matkanteko hidastuu.

Omalla kohdalla ei matka Brevalla jäänyt koskaan tekemättä eikä häiriöitä ollut koko yli 10 vuoden aikana kuin nuo mainitut.
Oikein hyvä pyörä. Erityisesti ajettavuus.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #2 : Maaliskuu 19, 2017, 18:46:53 ip »
Eikö se ollut carc-vermeissä se outo virran häviäminen välille? Siis joku startin ohjaukseen liittyvä juttu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jed

  • Viestejä: 22
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #3 : Maaliskuu 19, 2017, 19:53:52 ip »
Varsinaisesta ongelman syystä en tiedä, mutta lisäreleen asennuksen jälkeen ei ole Bella jäänyt starttaamatta, oma sähköjärjestelmä jäi alkuperäiseksi. Ohje oli täällä. Tosin samana kesänä oli itselläni säätöä akun kanssa, uusikin Euroglobe akku osoittautui sudeksi jo miltei uutena.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #4 : Maaliskuu 19, 2017, 21:06:59 ip »
Mulla oli Euroglobe kaksi suvea mutta kolmatta se ei jaksanut. Tosin vielä huonompi oli ensiasennusakku. Bilteman akulla meni monta vuotta ja sillä se meni seuraavallekin omistajalle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #5 : Maaliskuu 19, 2017, 21:58:59 ip »
Varsinaisesta ongelman syystä en tiedä, mutta lisäreleen asennuksen jälkeen ei ole Bella jäänyt starttaamatta, oma sähköjärjestelmä jäi alkuperäiseksi. Ohje oli täällä. Tosin samana kesänä oli itselläni säätöä akun kanssa, uusikin Euroglobe akku osoittautui sudeksi jo miltei uutena.

Tämä oli just se mitä tarkoitin. Tullut vastaan ulkomaan foorumeillakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #6 : Maaliskuu 22, 2017, 13:46:19 ip »
2008 kesästä lähtien 1100 Breva on ollut meillä töissä. Starttausongelma on tullut vain ikälopun akun kanssa. Toistaiseksi on lähtenyt käyntiin herkästi sekä nollakelistä että helteestä. Pyörä on talvehtinut kylmässä tallissa eikä sähköpuoli ole kaivannut mitään muita huoltoja kuin akun vaihdon pari kertaa.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #7 : Heinäkuu 03, 2017, 11:04:41 ap »
Onko muilla liittynyt näihin satunnaisiin käynnistyshäiriöihin "pakoputkessa paukuttelu"? Mulla on Vintage ollut 10 vuotta ja viime parina kolmena kesänä on käynyt kolme kertaa niin, että on pitänyt veivata useamman kerran, että lähti viimein käyntiin. Kaksi kertaa kyseessä oli jäähtynyt kone ja kerran kuuma. Kaikkiin kolmeen kertaan on liittynyt pari kunnon paukkua pakoputkessa eli ainakin bensaa on ollut tyrkyllä - kipinä vain on puuttunut? Vaikka noita häiriöitä onkin ollut vain nuo kolme kertaa, niin on jäänyt askarruttamaan syyt moiseen häiriökäyttäytymiseen. Kun kerran on käyntiin lähtenyt, niin taidan jatkossa pitää sivulaukussa laturia mukana kaiken varalta ;)
mosa

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #8 : Heinäkuu 03, 2017, 20:25:07 ip »
Omalle kohdalle on osunut Brevan starttiongelma kaksi kertaa, molemmilla kerroilla lämpötila oli yli +30C ja rankkaa ajoa takana.
Ensimmäinen kerta tapahtui Monacon kukkuloilla kun tuli stopattua pyörä fotojen napsimista varten jyrkkään mäkeen. Kylmä hiki ehti nousta otsalle, mutta muutaman yrityksen jälkeen lähti käyntiin. Aluksi ei siis edes yrittänyt startata ???
Toinen kerta oli Klausenpassilla Sveitsissä. Tauko paikalla, punaista nappia ja..mitään ei tapahdu eikä kuulu :'(
Startti ei pyöritä eikä mitään. Luulin jo, että hinurikeikka edessä, mutta 5 min päästä lähti käyntiin niin kuin ei mitään :)

Kiinnostaisi kyllä tietää mistä tuo johtuu ja miten nuo tilanteet voisi estää. Suomessa ei kyllä ikinä ole ollut ongelmia eikä noissa etelän maissakaan muutoin...vaikka yhtä lämpimiä kovan ajon rupeamia olisi ollut takana ??? Samalla akulla ollaan menty noiden ongelmien jälkeen jo pari vuotta, että siitä tuskin on kiinni.
Breva V850
Vespa GTS 250ie

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #9 : Heinäkuu 03, 2017, 21:05:34 ip »
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2978.15
Tuossa vielä linkki aikaisemmin mainitulle sivulle toistamiseen (ohje Wildguzzi palstalta, jonka on kerrottu täällä auttaneen).

Brevan moottorinohjausjärjestelmä näyttää olevan (mallia 750 lukuunottamatta jossa 15RC) 5AM. California 1100 malleissa loppupäästään puolestaan 15M (ei kat, karkeasti <=2003) tai 15RC (kat, karkeasti 2003=>).  Olen siinä käsityksessä, että Calit (moottorinohjausjärjestelmä + johdotus) eivät ole niin kranttuja jänniteongelmille kuin uudemmat 5AM moottorinohjausjärjestelmällä varustetut mallit (Breva, Griso, Norge, Sport1200). Tarkemmin tietävä korjannee käsitykseni, jos näin ei ole.
V11 - it defines you.

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #10 : Heinäkuu 04, 2017, 00:54:43 ap »
Ihmetystä herättää se, mistä tuollainen tilapäinen helteellä esiintyvä jänniteongelma aiheutuu. Sikäli mikäli tämä on starttaamattomuuden syy. Itse järkeilin aikanaan reissun päällä, että joskohan näissä Guzzin ilmajäähyissä on joku ylikuumenemissuojaus, joka estää startin. Tästä sitten tuskin kuitenkaan on kysymys kun eipä taida tuollaista featurea Guzzeissa olla... ???
Breva V850
Vespa GTS 250ie

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #11 : Heinäkuu 04, 2017, 08:14:43 ap »
Tuohon Samin pähkäilyyn Guzzin vikuroinnista helteellä yksi omakohtainen kokemus. Ei ihan vastaava, mutta käynnistykseen sekin lopulta koitui.

2015 kävin hakemassa Tampereen Heinolta uuden 1400 Guzzin. Laite oli lapuissa ja valmiina pakuun nostamista varten. Pakuun sen vuoksi, että eihän sitä Guzzia sentään Tampesterista Lappeenrantaan asti uskalla ajamalla lähteä tuomaan.

Siinä vaiheessa asentaja tuli sanomaan, että hop hop, siihen piti tehdä se yksi tehtaan ilmoittama toimenpide. Kysyin, että kauanko kestää. 20 minsaa - puoli tuntia. Sanoin, että on liikaa kun auto piti palauttaa vuokraamoon tiettyyn kellonaikaan. Sovittiin, että toimenpide tehdään ekassa huollossa.

Viikonloppuna sitten selkisi mikä oli homman nimi. Sunnuntain iltapäivästä ei enää startannut. Akku tyhjä. Siihen tehtiin seuraavan viikon alussa se tehtaan osoittama toimenpide. Oli niinkin mutkikas operaatio, että pihdeillä yksi laturin johto poikki ja päiden tulppaus, etteivät saa missään tapauksessa enää yhteyttä toisiinsa.

Seurasin ennen tuota korjausta akun varausta (akkulaturilla täyteen ladattu) ja normaalissa maantieajossa ei purkanut sitä yhtään. Siis latasi normaalisti kun sai ajoviimasta jäähdytyksen, mutta edellisen viikonlopun kioskilta kioskille ajossa kuumien sylinterien välissä kellotteleva laturi lopetti hommansa. Tämä on minun hatara teoriani siitä mikä oli homman nimi. Liika lämpö pisti toiminnot pimeäksi.

Muuten en ymmärrä sähköjutuista hittojakaan. Aikaisemmin sen verran, että kaksi lankaa lampulle ja monta moottorille, mutta sekin teoria kaatui sitten tuossa yhden piuhan katkaisussa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #12 : Heinäkuu 04, 2017, 08:52:30 ap »
Tuo Calin recall on määrätty tehtäväksi ennen asiakkaalle luovutusta. Kiireessä unohtunut tai tullut ohje myöhässä.
Olisi kiva tietää, mistä tuo vika johtuu, eli miksi noiden kahden johdon ollessa kytkettynä purkaa akun?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #13 : Heinäkuu 04, 2017, 10:13:28 ap »
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6062.90
?
"Lataussäätimen tarvitsema vertailtava jännite (ladataanko vai ei ja jos ladataan niin millaisella ”voimalla”) tulee sähköjärjestelmältä".

=> Vanhat säätimet, esim. Ducati Energia on sellainen, että se ei saa olla koko ajan sähköissä kiinni, muuten akku tyhjenee (viitejännite kiertää virtalukon kautta). Uudempi ("Shindengen") on aina akun jännitteessä kiinni (tämä esimerkki V11 mallista).  Olisiko tämä Cali1400 muutos samaa sukua?
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #14 : Heinäkuu 04, 2017, 10:40:30 ap »
Siis ajatuksena ottaa jännitetietoa akulta?
Hyvä pyörä, parempi mieli.