Kirjoittaja Aihe: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia  (Luettu 8315 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« : Helmikuu 16, 2017, 08:34:29 ap »
”Liikennesääntöjen on oltava selkeitä ja ymmärrettäviä, jotta tienkäyttäjät voivat luottaa toisiinsa yhteisessä liikenneympäristössä”, arvioi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) ministeriön tiedotteessa.

-Keltainen sulkuviiva valkoiseksi eurooppalaiseen tapaan... Näkyvyys talvella.
-Talvirengaskauden alun aikaistaminen marraskuuhun ja lopetus maaliskuuhun... Rahaa ei ole teitä korjata, mutta niitä pitää nastoilla jyrsiä pari kuukautta pidempään.
-Tienkäyttäjäksi katsottaisiin myös henkilö, joka ohjaa ajoneuvoa ulkopuolelta esimerkiksi autoa pysäköitäessä.
-Sallia kaksisuuntaisen pyöräilyn yksisuuntaisella kadulla
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005088858.html?utm_medium=social&amp%3Butm_content=www.hs.fi&amp%3Bshare=8fe84abb4acaff87f4a296b283a4d6b4&utm_source=facebook&utm_campaign=facebook-share

Seuraavat kohdat on ihan mielenkiintoisa...
-Rangaistusjärjestelmään lakiuudistus vaikuttaisi siten, että lieviin rikkeisiin ei enää sovellettaisi rikesakkoja vaan uudenlaista liikennevirhemaksua, jota on kevyempi hallinnoida.
-Ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu olisi mahdollista määrätä samalla tavalla kuin ehdollinen rikesakko: se määrättäisiin automaattisessa liikennevalvonnassa ajoneuvoa pysäyttämättä ajoneuvon omistajalle, haltijalle tai tilapäiselle käyttäjälle.
Lainvalmistelussa on ollut tarkasteltavana myös niin sanottu haltijan vastuu, jolloin rikkomuksesta olisi kokonaisuudessaan vastuussa ajoneuvon omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä ajoneuvoa varsinaisesti kuljettaneen henkilön sijaan.
-Hallinnollisen sääntelymallin myötä automaattisen valvonnan piiriin voisivat tulla rekisteröidyt kaksipyöräiset ajoneuvot.
https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/DownloadProposalAttachment?attachmentId=3010


Joten tapahtuu muutakuin kuin rätkäveron poisto...

Tämäkin vielä! ! !

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #1 : Helmikuu 16, 2017, 10:13:54 ap »
<snip>
Seuraavat kohdat on ihan mielenkiintoisa...
-Rangaistusjärjestelmään lakiuudistus vaikuttaisi siten, että lieviin rikkeisiin ei enää sovellettaisi rikesakkoja vaan uudenlaista liikennevirhemaksua, jota on kevyempi hallinnoida.
<snip>

Vain nimi muuttuu, mikään ei ole rikesakkoa kevyempi hallinnoida. Mutta varsin todennäköisesti tästä tulee lakimuutos, jota ei tarvitse vetää takaisin.  ;)
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #2 : Helmikuu 16, 2017, 10:19:59 ap »
Saadaankohan ajokortteihin virhepistejärjestelmä, kuten briteillä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #3 : Helmikuu 16, 2017, 13:52:57 ip »
Lakitieteellisesti sakkoa ei voi määrätä kuin viranhaltija mutta virhemaksua voi kerätä kuka tahansa jolle oikeus siihen luovutetaan. Tämä siksi että saataisiin liikenteen valvontaan yritystoimintaa ja näin keventää byrokratiaa valvonnan osalta.

Pysäköinnin osalta näin jo toimitaan ja liikenteeseen tällaisia halutaan. Kukaan ei varsinaisesti edes vastusta koska maksajahan tässä on liikennerikkomuksen tekijä eikä kaikilta yhteisesti kerättävä maksu tai vero.

Se miten kaksipyöräisiä tullaan liikenteessä valvomaan oli jo esillä mp-veroesityksessä mutta sen kaaduttua sitä toki tyrkytetään lakiin uudelleen. Asiaa on jopa hankala vastustaa koska se ei näyttäisi tasapuoliselta autoihin nähden.

Etukilpeä on jo vaadittu mutta se lienee hankala toteuttaa mutta nykytekniikan suomin kyvyin voitaneen rekisteröityyn ajoneuvoon pakottaa lainsäädännöllisesti asentamaan esimerkiksi tunnistesiru jota sitten sähköisesti seurataan. Jälleen tiedetään mikä vehje kulkee missäkin ja millä nopeudella.

Onneksi olen jo siinä iässä että siihen vedoten voin muutaman vuoden päästä luopua harrastuksestani jos homma menee vaikeaksi.

Lisäksi esitetään miniminopeutta joka ilmaistaan liikennemerkillä. Tässä niille pientä hyvitystä jotka ovat hermostuneet "alinopeutta" kulkeneista ajoneuvoista.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #4 : Helmikuu 16, 2017, 14:34:51 ip »
Tulevan lain tekstissä mainitaan että moottoripyörässä on oltava vähintään 1,6 mm kulutuspintaa. Sitä en tiedä miten miltä kohtaa rengasta kuviosyvyys mitataan. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005090323.html

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #5 : Helmikuu 16, 2017, 14:59:59 ip »
Tulevan lain tekstissä mainitaan että moottoripyörässä on oltava vähintään 1,6 mm kulutuspintaa. Sitä en tiedä miten miltä kohtaa rengasta kuviosyvyys mitataan. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005090323.html

Niin, mistä mitataan...
Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #6 : Helmikuu 16, 2017, 15:38:10 ip »
Vanhojen foorumilla mainittiin varoituskolmio prätkään... ;D
Siis se autosta tuttu taiteltava malli, jos prätkän joutuu hylkäämään tien varteen.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #7 : Helmikuu 16, 2017, 15:59:06 ip »
Moottoripyörän tapauksessa sovelletaan prosenttisääntöä, että tietty osa kulutuspinnan alkuperäisistä urista on oltava riittävällä kuviosyvyydellä varustettu. Se, miten konstaapeli sen tien päällä määrittää, on eri asia..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #8 : Helmikuu 16, 2017, 20:01:58 ip »
Lakitieteellisesti sakkoa ei voi määrätä kuin viranhaltija mutta virhemaksua voi kerätä kuka tahansa jolle oikeus siihen luovutetaan. Tämä siksi että saataisiin liikenteen valvontaan yritystoimintaa ja näin keventää byrokratiaa valvonnan osalta.
<snip>

Näin on, mutta ei byrokratia kevene, vaikka poliisin henkilön määräämän sakon sijaan tulisikin jonkin muun valvontaorganisaation henkilön määräämä virhemaksu - 1 päätös, 1 määrääjä - paikka vain vaihtuu. Ajatus, että yritysmailmassa ei olisi byrokratiaa, ei päde.
Emeritus-guzzisti

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #9 : Helmikuu 17, 2017, 06:20:35 ap »
Moottoripyörän tapauksessa sovelletaan prosenttisääntöä, että tietty osa kulutuspinnan alkuperäisistä urista on oltava riittävällä kuviosyvyydellä varustettu. Se, miten konstaapeli sen tien päällä määrittää, on eri asia..

Ja millä mitataan, kun puhutaan kuitenkin millin kymmenyksistä.
Rengas on pehmeää materiaalia, joten mekaaninen mittaus ei käy.
Ainakin mie tulisin kiistämään mittauksen, jos konstaapeli kirjoittaa lappua, kun renkaan kulutuspinta on todettu mittaamalla 1,50mm ja mittavälineenä on ollut rengasliikkeen ilmaiseksi jakama urasyvyysmittari...

Voihan tommoisia pykäliä keksiä, mutta vehkeet pitää olla sitten sellaiset, että kaksi mittaajaa ei saa kahta eri tulosta.

Sama olisi autohommissa, että kiistäisin mittauksen, jos joskus olisi ollut tai tulisi tilanne, että olisi rajatapauksesta kyse ja konstaapeli ei jousta asiakkaan eduksi.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #10 : Helmikuu 17, 2017, 07:44:36 ap »
Tuo systeemi on jo käytössä katsastuksessa. Tarkastaja katsoo nastojen määrän juurikin arvioimalla prosentin. Samoin kesäkelissä kulutuspinnan määrän suhteessa renkaan pinta-alaan. Tämäkin tehdään silmämääräisesti ja arvioimalla. Ja on aivan luvallista..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #11 : Helmikuu 17, 2017, 09:22:14 ap »
Tulihan tähän esitykseen muutoksia vanhan käytännön suhteen jonkin verran. Osa nykykäytännöstä siirretään lakiin kuten kaistan valinta kääntyessä, lievennetyt rengasmääräykset, ym.

Edelleenkin tähänkin lakimuutokseen on laitettu se pykälä joka oli Bernerin myttyyn menneessä liikennekaaressa ensi ja sittemmin vielä perutussa mp-veroesityksessä eli ajoneuvojen tekninen valvonta liikenteessä. Huolestuttaa erityisesti kuinka pitkälle siinä ollaan menossa. Tuleeko moottoripyöristä etäluettavia kohteita? Pysäyttämättä voitaisiin määrätä rikemaksu liikennerikkomuksesta kuten ylinopeudesta.

Kyseinen toiminta on edullista laittaa pystyyn. Esimerkiksi ajoneuvoasetuksella edellytettäisiin moottoripyörille kiinnitettäväksi tarra jossa on etäluettava siru joka sitten luettaisiin siellä täällä tienvarressa olevilla laitteilla. Esimerkiksi "peltipoliiseissa" on jo valmiina ominaisuutena etäluettavuus jolla tieto saadaan viranomaiselle.
Kun vielä, lakimuutosesityksen mukaan, voitaisiin valvontaa yksityistää yrityksille, niin tuloksiin pääsemiseksi siirrettäviä langattomia valvontalaitteita ilmestyisi sinne tänne tienvarsiin. Lisäksi ne olisivat täysin huomaamattomia.

Renkaista ja niiden urasyvyyksistä en olisi niin kovin huolissani. Kuluneet renkaathan menevät vaihtoon kuitenkin. Tosin nykyrenkaissa on valmistajan merkintä kuvion minimisyvyydestä pattina uran pohjalla ja se taitaa olla lähellä yhtä millimetriä. Onko lainlaatija tietoinen tästä? Vai vedetäänkö ministeriössä kulutuspintalukemia hatusta.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #12 : Helmikuu 17, 2017, 09:49:29 ap »
Renkaista ja niiden urasyvyyksistä en olisi niin kovin huolissani. Kuluneet renkaathan menevät vaihtoon kuitenkin. Tosin nykyrenkaissa on valmistajan merkintä kuvion minimisyvyydestä pattina uran pohjalla ja se taitaa olla lähellä yhtä millimetriä. Onko lainlaatija tietoinen tästä? Vai vedetäänkö ministeriössä kulutuspintalukemia hatusta.

Jotenkin tuntuu, että tuo renkaiden urasyvyys päättäjien puolelta on siinä tilassa, että mitään tietoa aiheesta ei ole, vedetään vaan mutulla ja sillä kuuluisalla ja ainoalla oikealla, eli omalla maalaisjärjellä...valitettavasti.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #13 : Helmikuu 17, 2017, 10:00:34 ap »
En tiedä olenko ymmärtänyt väärin mutta oletan että rengasvalmistajilla on vastuunsa asiassa myös. Jos he laittavat kulutusmerkin renkaaseensa niin voisi olettaa että rengas on käytössä riittävän turvallinen siihen saakka.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tieliikennelakiin on suunnitteilla useita muutoksia
« Vastaus #14 : Helmikuu 17, 2017, 10:08:35 ap »
Sitähän se vähän markkeeraa. Valmistaja antaa luvan käyttää rengasta tuohon asti. Sen jälkeen ei ole enää mitään vastuuta.
Autoissa aika monella rengasvalmistajalla on kuvio suunniteltu niin, että kun pari milliä pinnasta on kulutettu, renkaan äänitaso kasvaa-> houkuttaa ostamaan uudet renkaat.. Valitettavasti ei ole edes huhu, on ihan omakohtaista kokemusta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.