Kirjoittaja Aihe: Kaluston päivitystä  (Luettu 36425 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kaluston päivitystä
« Vastaus #75 : Lokakuu 01, 2017, 12:53:06 ip »
<snip>
Tehdäänkö sisupastillitkaan nykyisin suomessa?

Suomalainen Sisu lienee edelleen Italiassa tehtyä - ja italialainen sisu on maailmankuulua.  ;)
Emeritus-guzzisti

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kaluston päivitystä
« Vastaus #76 : Lokakuu 04, 2017, 22:55:02 ip »
Tässä vielä teemaan "Sporttiguzzi radalle" tekstiä eri aikakauden vaihdelaatikoista (by P.Roper), mielenkiintoista...
"
There are reasons why the clutch and driveline were changed by the factory, initially with the Spineframes and then with the CARC series.

The old five speed was a good, but agricultural, gearbox. By the 1990's it was way past its use by date. It was too long, too heavy and shifted with all the panache of a Fordson tractor. As far as the clutch is concerned, the designers knew they were pushing the friendship when they started asking it to take the 80+HP of the Todero's Hi-Cam 1). It was at that point they bumped the number of springs up by two and that went through, along with a litany of busted plate centres that may or may not be related, until the demise of the 2V engine.

The *Old* six speed 2) was a wonderful thing, if it was assembled and finished well. Otherwise it could be a dog. It was also expensive with its four shafts and cam-plate selector system.

The *New* 3) six speed is a three shaft box and in terms of length a bit of a compromise but I think it's lighter than the *Old* one and is consistently reliable and a great shifter. The 8V was always going to need a beefier clutch. 110-115 HP at the crank will brutalise any twin plate, unless you increase the clamping force and if you did that you'd need a left hand forearm that would make you look like a bloody Fiddler crab. While the early 8V single platers may need a bit of a Herculean pull they at least lasted. The new Cali 14 design is even moderately light.

Another thing about the six speed gearboxes are they are straight cut. That means no end thrust on the cases. The five speeds (almost all of them), are helically cut and impose significant end thrust on the shafts and therefore the cases. A five speed was designed for 50HP basically and similar, in contemporary standards, weedy torque. The end case is held on by ten or so 6mm bolts.

The five speed and Tonti/Loop bevelboxes simply aren't strong enough for the modern motors. The only reason you'll see the modern motors being shoehorned into Tontis with the old running gear in them, is because of legislation outlawing modification of machines after a certain year in some markets.
"
Lat.huom:
1) Daytona, Centauro
2) V11, MGS-1
3) Carc -mallit, uudet V7 ja V9 mallit, Cali 1400 (?)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 05, 2017, 10:28:19 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Kaluston päivitystä
« Vastaus #77 : Lokakuu 07, 2017, 19:24:05 ip »
Veni, vidi vici eli tulin, näin, voitin (eikun ostin). V11 Le Mans on tallissa ;D.  Ei muuta voinut, aivan upea ajettava ;D. Piti sitten vielä ajaa iltapäivän aikana pari sataa km, että luottamuksellinen suhde sai kerrasta hyvän startin. Kunto vastasi kaikin puolin sitä mitä oli mittarissa (24600 km). Moottorissa ja voimansiirrossa on asiat kohdallaan: 5vaihde, 3100 rpm, nopeus noin 80 km. 6vaihde, 3100 rpm, nopeus noin 100 km. Sopii hyvin suomen maantienopeuksiin. 3500 kierroksen jälkeen alkaa tapahtua ja se jatkuu... Äänimaailma on erilainen, johtunee myös imupuolen muutoksista. Tärinät ja värinät ovat hyvin hallinassa ja ajomukavuus on kerrassaan mainio.

Pyörä pitää saattaa talven aikana alkuperäiseen kuntoon, mitä tulee ilmapuhdistajaan sekä sivupaneeleihin, jotka kaikki ovat tallessa ja ehjiä. Jostain syystä (?) alkuperäiset La Franconin (tulivat mukaan) pakoputket ovat vaihtuneet Mistraleihin. Mikä vika niissä oli? Pyörä on alun perin tuotu Italiasta muuttopyöränä. Jos jotain negatiivista pitää hakea, niin kuulemma joku entisistä pyöristä pitäisi hävittää nurkista.

Kuva Linkki:
https://www.dropbox.com/s/kl305jpe8fvrbk7/20171007_144208.jpg?dl=0
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 07, 2017, 21:07:26 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Kaluston päivitystä
« Vastaus #78 : Lokakuu 07, 2017, 20:27:05 ip »

Onneksi olkoon hienosta pyörästä!

Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kaluston päivitystä
« Vastaus #79 : Lokakuu 07, 2017, 20:58:16 ip »
Onneksi olkoon! On kyllä hieno pyörä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kaluston päivitystä
« Vastaus #80 : Lokakuu 08, 2017, 00:05:19 ap »
Onneksi olkoon, vaikuttaa että yksilö on poikkeuksellisen siisti ja vähän ajettu… :)
Lainaus
aivan upea ajettava
Täytyy sanoa että ”oho”, kun muistaa miten laajalla arsenaalilla menneenä kesänä ajelit (Guzzien lisäksi mukana myös Ducati ja tuore Aprilia RSV).
Lainaus
alkuperäiseen kuntoon, mitä tulee ilmapuhdistajaan sekä sivupaneeleihin
Takajousen esikiristys (perän korkeus) kannattaa tarkistaa omalle ajopainolle. Kun imuilmakotelo on paikallaan, säätöön ei pääse enää käsiksi ao. työkalulla. Sisään- ja ulosjouston säätöihin pääsee käsiksi aina. Edessäkin on (viimeisin Marzzocchi versio) jousen esikiristyksen ja paluuvaimennuksen säädöt.
Lainaus
alkuperäiset La Franconit ovat vaihtuneet Mistraleihin - mikä vika niissä oli
Äänimaailma, tukkoisuus ja paino. Eri toimintaperiaate (kammio-/absorptiovaimennin). Alkuperäisessä pakokaasut törmäävät seinään ja pakotetaan sen jälkeen vastakkaiseen suuntaan pienempien aukkojen läpi, lopuksi teräsvilla. Mistraleissa on yksi täysin suora paksu rei’itetty putki, jonka läpi kaasut virtaavat ”vapaasti”. Ympärillä absorptiomateriaali, ulkovaippa titaniumia (alkuperäinen Guzzin V11 mallin "Titanium kit" oli myös Mistralin tekemä) tai hiilikuitua. Jos db -killeriä ei ole ruuvattu päähän, tuon kaiken kyllä "kuulee" kun on imukurkut täysin avoinna. Ahvenistolle ei liene ehkä asiaa ja Motoparkissa on höllättävä mittauksen kohdalla.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2017, 21:20:56 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Kaluston päivitystä
« Vastaus #81 : Lokakuu 08, 2017, 11:29:31 ap »
Kiitos vaan. Tuohon Camnin "oho -kommenttiin": Tämä on nyt ensimmäinen Guzzini, jolla voisin kuvitella ajavan moottoritienopeuksia tunti toisensa jälkeen ja mukavasti ;D. Tehoa on riittävästi, ajoasento on mainio, alusta parasta Guzzia tähän menessä, voimasiirto välityksineen just passeli. Tärinät ja värinät ovat pieniä ja nyt lähinnä mieluisa "guzzisoppaan" kuuluva mauste. Erityisesti hämmästytti vakiopleksin hyvä toimivuus itselle luonnollisessa ajoasennossa. Jotenkin vaan ilmavirrat menevät sopivasti tässä ja kypärämelu on hämmästyttävän pieni. Tältä osin LM pesee RSV4 ja Ducati Sportin. Tässä on hieman pystympi ajoasento ja pleksi on jo korkea sporttipyörälle. Radalla suurempi paino ei tiestysti ole mikään etu. Teho/painosuhde on aika lähellä Ducati sporttiani. Vääntö on Ducatia parempi ja alkaa alempaa. Jos nyt tarkkoja ollaan, niin olihan RSV4 ihan omaa luokkaansa, mutta myös toiselta aikakaudelta ja nokittaisi nämä muut pärräni ainakin radalla.

Kaikki em huomioiden tästä tulee se perheen toinen matkapyörä ainakin päiväretkille ja joskus yön yli kestävillekin. Vaimokin sopi aika hyvin takajakkaralle (tuplakokoinen vs RVS4) ;D. Teltta ei mahdu toki mukaan näille matkoille..

Illalla tuli vielä mietittyä tätä imuilmapuolen ennallistamista. Omat tekniset taidot realistisesti arvioiden voisi olla paikallaan käyttää pyörä kerran samalla pajalla, jossa moottorinohjausta on ennenkin rukattu (Piikkiö). Saisivat kerralla käydä muutenkin läpi keskeiset ammattiosaamista vaativat säädöt ja huollot. Sen jälkeen pystyy perushuollon tekemään itse ja seuraavaa ajokautta varten olisi palikat kohdillaan.

Mistralien äänimaailma (ero la franconiin selvisi, kiitos)on melun osalta korvakuulolta samaa luokkaa kuin SRV4, äänen sävy on matalampi eikä tietty naukase samoin kuin kuten nelospyttyset kierroskoneet. Ahvenistolla, kun RSVn desibelit mitattiin putken päästä 4500 rpm, oli lukema 95. Raja-arvo oli 96,6. Varmaan likellä ylärajaa hipoo Guzzi noilla kierroksilla.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2017, 13:33:23 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kaluston päivitystä
« Vastaus #82 : Lokakuu 08, 2017, 14:02:08 ip »
Eikö vain ole pehmeä moottori? Vaikka on ikään kuin "sama" kuin Calissa, niin on aivan jotain muuta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Kaluston päivitystä
« Vastaus #83 : Lokakuu 08, 2017, 17:26:25 ip »
Eikö vain ole pehmeä moottori? Vaikka on ikään kuin "sama" kuin Calissa, niin on aivan jotain muuta.

Se on juuri näin. Aivan hämmästyttävää mikä ero on 1100ie moottorien välillä. Toki osa eroa on myös erilainen vaihdelaaatikko joka on selvästi tarkempi ja tarkalla loppuunsaattamisella pykälä menee paikallen juuri niin kuin pitää. Menohaluja on riittävästi, noin 140 km nopeudessa alkaa parhaat paukut olla käsillä. Kyllähän ensikesänä pitää katsoa mihin tuo taipuu ;D
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Kaluston päivitystä
« Vastaus #84 : Lokakuu 08, 2017, 18:06:41 ip »
Onnittelut Olavi uudesta pyörästä ja pyörälle.

Kaikki mitä kirjoitit ajofiiliksitä jne. on kuin itseni kirjoittamaa. Erittäin mukava matkasportti. Koneen ja välityksen combo on todella nappiin osunut.
Pyörä jolla olen kuvitellut moneen kertaan lähteväni vaikka minne. Mutta enpähän ole vielä lähtenyt. Viitasen Kari on varmasti aika guru tietämään miten hyvin laite soveltuu pitkään reissuun.

Joskus kun V11 seisoi pihassa ja vieressä oli kaverin 916 Ducati, niin Guzzista tuli mieleen Laverdan RGS Corsa. Niin korkealla pleksin reuna oli siinä seurassa. Mutta ilmankos se sitten tekeekin hommasta niin rentoa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kaluston päivitystä
« Vastaus #85 : Lokakuu 08, 2017, 22:11:13 ip »
Lainaus
perheen toinen matkapyörä ainakin päiväretkille
Kannattanee huomioida siinä takajousen esijännityksen säädössä. Kuvittelen, että nyt puheena olevassa on Sachs–Boge -vaimennin.
Wilbersillä on V11 LeMans:iin sopiva malli, jossa on ”kaukokäyttö” (hydraulinen jousen esjännityksen säätö) https://www.wilbers-shop.de/en/Motorcycle/Moto-Guzzi/V11-Le-Mans-Tenni-KT-wilbers-1/Shock-absorber-type-641-Competition.html?manufacturer=dl91e05422dc5692c4ca327051a98bad&year=2005&catname=b8795ac2d2dc3de09f2154d6b600c2d8
Näissä asioissa (esijännityksen säätö) olen omaan vähäiseen kokemukseen perustuen (2 päällä ajo) hieman tutkalla ja kuvittelen että sellaista jousta ei ole olemassakaan, mikä voidaan säätää hyväksi sekä kaksin- että yksinajoon.
Lainaus
mietittyä tätä imuilmapuolen ennallistamista
Muuten ei vaadi erityistaitoja, pelkästään hyvät työkalut (kun myös itse olen useasti tuon imuilmakotelon irrottanut), mutta se Rapid Bike tulisi varmaankin säätää uusilla imuilla.
Lainaus
on kuin itseni kirjoittamaa
LeCa:lla onkin V11 käyrät kohdallaan. Kuten aina silloin tällöin on todettu, venttiilit (suuremmat) ja nokka-akseli (nosto, ajoitus) ovat V11 mallissa kovasti Calista poikkeavat.  Olen ymmärtänyt niin että lähinnä sukua vanhalle "oikealle" LeMans:ille. Venttiilien jouset hyvinkin jäykät, pelaavat rajoittimelle asti.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kaluston päivitystä
« Vastaus #86 : Lokakuu 08, 2017, 22:32:37 ip »
Lainaus
kuvittelen että sellaista jousta ei ole olemassakaan, mikä voidaan säätää hyväksi sekä kaksin- että yksinajoon.
Kuvittelet varsin hyvin. Säätö on kuitenkin kompromissi jolla saadaan mahdollisuus kuljettaa isompaakin kuormaa niin että kallistusvaroja on vielä kohtuullisesti. Jousen "kiristäminen" ja painon lisääntyminen johtaa myös siihen että on säädettävä ainakin paluuvaimennusta tiukemmaksi että kasvaneen massan heilahtelut saadaan kuriin. On hyvin epämiellyttävää jos pyörä alkaa "heijaamaan" kaarteessa jolloin ajolinjasta saattaa tulla huono ja maavara ei riitä.

Joissain pyörissä on mahdollisuus säätää myös takapään korkeutta kajoamatta jouseen. Silloinkin painon lisäys vaatii vaimennuksen säätämistä. Oletan että osa ulkokaarteeseen suistumisista johtuu juuri siitä että kaartaminen ei ole onnistunut koska maavara on loppunut. Pari kertaa on käynyt itsellenikin. Siitä oppii jos ei henki lähde.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kaluston päivitystä
« Vastaus #87 : Lokakuu 08, 2017, 22:39:02 ip »
Olen ihan luotettavalta taholta kuullut, että oikeat alustan säätäjät säätävät vaimennuksen samaksi painosta riippumatta (ajon luonteen mukaan räätälöitynä), mutta jousella tehdään ero kasvaneen massan erotuksesta. Hmmmm..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kaluston päivitystä
« Vastaus #88 : Lokakuu 08, 2017, 22:51:05 ip »
Tottakai vaimennus pyritään säätämään samaksi joka on jo hyväksi havaittu pienemmälläkin kuormalla. Heilahdustaajuus siis pyritään pitämään samana. Kyse on matkasta mitä runko liikkuu aikayksikköä  kohden. Käytännössä lisätään nesteen vastusta iskunvaimentimessa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kaluston päivitystä
« Vastaus #89 : Lokakuu 09, 2017, 08:07:59 ap »
Lainaus
Säätö on kuitenkin kompromissi
Menevätkös nämä nykyiset sähköisesti säätyvät alustat siihen suuntaan, että on esiaseteltuja säätöjä (toivotut ajo-omianisuudet/paino pyörän päällä) on useita ja alusta sitten asettuu siihen mikä on valittu. Olishan se aika hienoa jos kaikki kolme säätyisivät omiin arvoihinsa kun näppää vaikka "matka-ajo/2 päällä" (jousen esijännitys, sisään- ja ulosjouston vaimennus). Mutta taitaa nuo systeemit jäädä uusiin ja kalliimman pään pyöriin. Mutta eiköhän niistäkin tule halvempia versioita tyylin "MIUG3 moottorinohjaus ja luistonesto". Integroituja ominaisuuksia, edullisempia ohjauskomponentteja.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2017, 21:13:10 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.