Hyvä Vierailija,
Rikesakossa on boxi kolme muu syy.
Siihen ruksi ja liitettä jatkoksi, jotta sakko on määrätty laittomalla menettelyllä niin hallinto-oikeuteen menee, jos en luovu kannastani.
Entä virkamiesten tai viranhaltijoiden oikeudet – eikö niitä olekaan?
Kuten edellä jo mainittiin, hallinto-oikeuden keskeinen lainsäädäntö on kirjoitettu suojaamaan kansalaisia vallan väärinkäytöltä. Tausta-ajatuksena on, että oikeus vallan käyttöön tuo mukanaan aina myös riskin tuon vallan väärinkäyttöön. Viranomainen voi esimerkiksi ylittää lainsäädännössä annetun harkintavallan rajat ja käyttää sellaista valtaa, johon lainsäädännöstä ei löydy perustaa.
Enemmän asiasta:
http://blogs.helsinki.fi/avoin-johdatusoik/hallinto-oikeus/
Sakko, myös rikesakko, on rikosoikeudellinen seuraamus ja sitä käsitellään rikosprosessissa: Laki sakon ja rikesakon määräämisestä 34§ 2. mom: "
Käräjäoikeudelle tehtävän muutoksenhaun tutkii määräyksestä ilmenevän rikkomuksen tekopaikan
käräjäoikeus, joka on päätösvaltainen, kun siinä on lainoppinut jäsen yksin."
Saman lain 35§:n mukaan "Oikeudenkäymiskaaren 31 luvun 1 §:ssä säädettyjen perusteiden lisäksi tämän lain 34 §:n 1 momentissa tarkoitetusta määräyksestä voidaan valittaa
käräjäoikeuteen myös sillä perusteella, että määräys perustuu väärään lain soveltamiseen taikka rikkomuksesta epäilty tai asianomistaja ei ole pätevästi antanut 4 tai 5 §:ssä tarkoitettua suostumusta."
Jos taas ollaan sitä mieltä, että viranomainen on menetellyt väärin virkatoimessaan, siitä pitää tehdä rikosilmoitus.
Hallinto-oikeudet käsittelevät hallinnollista lainkäyttöä - ja se taas on ihan eri juttu.