Kirjoittaja Aihe: Yle uutiset: Mieletön määrä viattomia ihmisiä maksaa ylinopeusakkoja  (Luettu 25741 kertaa)

Vierailija

Vs: Yle uutiset: Mieletön määrä viattomia ihmisiä maksaa ylinopeusakkoja
« Vastaus #15 : Marraskuu 21, 2016, 13:20:27 ip »
Perustuslaki on harvoin paikalla eli ei suojaa omaisuutta rosvoilta.  ;D
Emeritus-guzzisti

motomatti

« Vastaus #16 : Marraskuu 21, 2016, 13:41:35 ip »
Perustuslain on tarkoitus olla selkeä. Varmaan onkin, asiantuntijoille. Mutta sen ja käytännön lainkäytön välissä on hämärä ja läpitunkematon kerros lain selityksiä. Niitä aina keksitään lisää silloin kun PL ei käänny suoraan kätevästi tarpeelliseen tarkoitukseen. Perustuslain tulkinnassa vedotaankin näihin selityksiin useammin kuin itse lain kirjaimeen tai, tuskin kuitenkaan, lain henkeen....

TunturiTT

« Vastaus #17 : Marraskuu 21, 2016, 14:36:48 ip »
Alkuperäisestä aiheesta; Suomessa ei liene yhtäkään kameratolppaa, joka pyörään haksahtaisi? Ellei sitten tiellä silmukoita aktivoi jokin matkamalmikasa. Briteillä perustuvat valokennoon ja kuvaa vaikka vauhdikkaan polkupyöräilijän. Englannissa myös valitettavasti kuvaavat takaapäin pakenevan motoristin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

« Vastaus #18 : Marraskuu 21, 2016, 15:28:38 ip »
Saksan Lubeckissa räpsyi nyt syksyllä Guzzille ja sama kävi jo muutama vuosi aiemminkin. Mutta näemmä ottaa vain edestäpäin kun ei ole postia tullut.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #19 : Marraskuu 21, 2016, 15:39:05 ip »
Räpsyyhän ne tääläkin, pitää vaan ajaa tarpeeksi lujaa ;D.  ...kuulemma....
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Vierailija

« Vastaus #20 : Marraskuu 21, 2016, 15:49:27 ip »
Paraisilla ajettiin letkassa, mun edellä 2 Harrikkaa, molempien kohdalla salama välähti, mun kohdalla ei, ei muidenkaan. Rajoitus 60 km/h, letkan nopeus noin 65 km/h. Myös yksi GoldWing-heppu sanoi, että hänen pyörään reagoi.
Emeritus-guzzisti

motomatti

« Vastaus #21 : Marraskuu 21, 2016, 15:51:39 ip »
Kun olen ajelut Calilla ja L5:lla eli trikellä niin poikkeuksetta saa välähtämään. Aiemmin myös Brevalla ja olen kuullut että keveämmilläkin kulkineilla. Eikös niissä ole myös tutkaan perustuvia malleja? Paras on ollut Mikkeli-Juva välillä: kolme välähdystä. Yhdestä on epäselvyys kun ohitin juuri autoa. Nuo tolppapaikat ovat hyviä ohituskohtia.

12 tiellä Ylöjärveltä päin tullessa välähtää aina Teivon kamera. Siinä muuttuu rajoitus seitsemäänkymppiin noin sadan metrin matkalle. Olen jopa huvitellut ajamalla autojonon ohi vasenta kaistaa vauhdilla ja saanut näin aikaiseksi yhden tai kaksi kuvattua autoa. Sama onnistuu kun ajaa vasenta kaistaa päin punaisia. Varmaan olen itsekin kuvassa vaan naama ei näy. Seuraava tolppa, jossa toisinaan on kamera, on Lielahden itäisen liittymän kohdilla. Molemmat em kamerat kuvaavat myös punaisia päin ajavat. Nyt rantaväylä on hieman sekaannuksessa mutta tietojeni mukaan tunneleissa olisi kamera molempiin suuntiin. Sekä tietysti muuta liikennevalvontaa kuten on tunneleissa tapana.
Tietä jatkaessa niin vasta Kangasalla on tolppa välähtänyt Mobilian risteyksen kohdalla. Kaikilla näille on yhteistä että ovat alamäessä tai heti sen jälkeen. Kameratolppia on muuallakin mutta niissä olen ajanut joko säädyllisesti tai niissä ei ole silloin ole ollut kameraa. Sakkorajaa en ole ylittänyt kuin aikoja sitten ajaessani punaisista läpi epähuomiossa.

Kolmostiellä Ylöjärveltä Vaasaan päin on myös kameroita. Tulee harvoin ajeltua sitä kautta niin ei ole kokemusta. Ikinä en ole saanut "tolppasakkoa" ja edellinenkin ylinopeussakko oli Kurusta -99 syksyllä hieman yli 120 km/h ylityksellä. Olikohan 182 km/h vauhtia. Se meni raastupaan asti. Sakkoon tuli alennus vaikka tapahtuma oli koulun kohdalla mutta sunnuntaina. Mutta ajokielto tuli. Muut kerrat olen päässyt pakoon. Nykyään ajelen nätisti vaikka sakko, jonka saisin, olisikin siedettävän suuruinen. Pienestä eläkkeestä kun ei vähäisillä päiväsakoilla paljon irtoa. Isoa päiväsakkolukemaa koetan välttää.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #22 : Marraskuu 21, 2016, 16:18:53 ip »
Motomatille: > Onhan se mukavaa tietää että rauhallisella miehellä, kuten TimoEV, veri kiertää jälleen vilkkaasti ja sisältänee aggressiosta johtuvia kiihdyttäviä hormooneja <

Niin...nuo poliisin sanat ovat totisinta totta. Näin ne sanoi minulle poliisi, kun kysyin, että miksi eivät soittaneet Falckia hakemaan pyörääni pois kadun varrelta, kun minut vietiin Töölön sairaalaan. Sen sijaan poliisi oli kovin kiinnostunut sakottamaan. Olisi varmaankin sakottanutkin, jos en olisi saanut Iltalehden toimittajaa kyselemään asiasta ko. poliisilta.
Eipä tuohon asiaan tarvitse juurikaan hormoneja...
Minulla on sellainenkin muistikuva, että eräs motoristi oli jonkin verran tuohduksissa ajettuaan hirvikolarin ja poliisin epäillessä liikenteen vaarantamista ylinopeudella. Oli kuulemma onneksi motoristilla edelleenkin hirven jalka sylissään...  ;)  ;D

motomatti

« Vastaus #23 : Marraskuu 21, 2016, 17:03:17 ip »
Kysymys oli lämpimästä hirven koivesta. Se tosin oli vielä epäilyksenalaisen moottoripyöränromun alla josta sen toimivalla kädelläni yletyin kiskaisemaan näytille.

Spekuloidaanpa: Jos olisin ollut tajuton niin poliisit olisivat kirjanneet tapauksen suistumiseksi. Takajalaton hirvi, joka osasi olla läheisessä jorpakossa hiljaa, olisi saanut sinne menehtyä kenenkään korvaa lotkauttamatta ennen kuin olisi ryhtynyt haisemaan. Mitähän muuta olisi ollut eri tavalla? Olisinko mennyt naimisiin ex-tyttöystävän kanssa, olisiko Turku pääkaupunki ja kuka lienisi USAn tuleva pressa? Olisiko Putin kärsinyt saivareista?

TunturiTT

« Vastaus #24 : Marraskuu 21, 2016, 18:12:40 ip »
Mitä tulee tuohon poliisitoimintaan; anoppini ajoi CanAmilla tieltä kolme vuotta sitten. Makasi selällään varvikossa, jalat eivät käytännössä toimineet ja vointi oli hiipumaan päin. Poliisilla oli suuri huoli, että saadaanko puhallutettua!  >:( Jos olisin itse ollut paikalla, olisivat varmaan tarvinneet voimakeinoja minun pysäyttämiseen.

motomatti

« Vastaus #25 : Marraskuu 21, 2016, 18:51:04 ip »
Puhallus pilliin oli minullakin ensimmäinen homma. Toinen oli selittää ajoinko ilman kypärää kun sitä ei näkynyt ensin. Olin se vitutuksessa siirtänyt ilmateitse vähän syrjemmälle. Terveellä kädellä. Sitten otti ensihoito hoiviinsa ja suojeli minua poliisilta varsin napakasti. Tosin huolissani kuuntelin sanailua että "pitäisikö se lopettaa". Oli kuitenkin se hirvi kyseessä.

Ambulanssisällit olivat väsyneitä. Yövuoro oli juuri loppumassa ja sitten joku "kloppi" oli kuulemma kaatunut moottoripyörällä itsekseen. Jotenkin oli jotain hormonia verenkierrossa kun olin huomattavasti pirteämpi kuin töissä kuuden aikaan tavallisesti. Juttuhan tapahtui kaupungin kadulla töihin mennessä. Juttumiehiä olivat ensiapumiehetkin ja sanoivat että oli mukavampi tämä "viimeinen kyyti" eikä aina niitä kusisia mummoja. Tarkastelin siinä sitten vaivihkaa oman tilani.

Mutta miten se on niin hankalaa saada selvitetyksi ilman vastaanottajan ylireagointia että on kolaroinut moottoripyörällä lievästi ja on sairaalassa hoidettavana eikä tarvitse tulle katsomaan? Mahdoton vouhotus alkoi. Olisiko parempi että soittaisi ensin kaverille ja kertoisi että soita eukolle ja kerro että ukkonsa oli kolarissa mutta ei tarvitse mennä katsomaan?

Vierailija

« Vastaus #26 : Marraskuu 21, 2016, 21:09:57 ip »
Kun olen ajelut Calilla ja L5:lla eli trikellä niin poikkeuksetta saa välähtämään. Aiemmin myös Brevalla ja olen kuullut että keveämmilläkin kulkineilla. Eikös niissä ole myös tutkaan perustuvia malleja?
<snip>

Ei liene tutkalaitteita Suomessa, Viroon pitää mennä, jos niitä haluaa nähdä. Siellä on myös 2 kpl sellaisia, jotka kuvaavat myös takaa päin.
Emeritus-guzzisti

motomatti

« Vastaus #27 : Marraskuu 21, 2016, 21:40:59 ip »
Muistui juuri että Kaustisen pohjoispuolella ajoin tutkatolppaan Lapista tullessa. Tosin vasenta kaistaa. Niukasti kerkesin koukkaamaan. Kaustisen keskustassa poliisit pysäyttivät ja koittivat puhua pussiin mutta en myöntänyt mitään.
Kyseinen tolppa on kolmijalkainen ja kuvaa kahteen suuntaan. Että sekin on nähty.

TunturiTT

« Vastaus #28 : Marraskuu 22, 2016, 06:40:41 ap »
Oliko tämä kolmijalka joku mobiiliversio vai ihan kiinteä asennus?

egon

« Vastaus #29 : Marraskuu 22, 2016, 07:44:55 ap »
Kaustiselta Toholammin suuntaan ajaessa ei ole kiinteitä peltipoliiseja. Itseasiassa koko välillä Kauhava-Evijärvi-Kaustinen-Toholampi- Ylivieska-Liminka-Oulu ylinopeuksien valvonta on partioiden varassa. Tilapäisiä automaattivehkeitä siellä kyllä saattaa olla ajoittain. Voi olla kuulemma vaikkapa tien viereen pysäköidyssä autossa. On, meinaan tullut ajeltua sitä väliä aika paljon ja joskus aika nopsaankin.