Tyypillinen stereoperän iskarin holkin rakenne ja toiminta on yksinkertainen: keskellä holkki johon on vulkanoitu kumihokki jotka prässätään, tai on jo valmiiksi vulkanoitu kiinteäksi, iskunvaimentajan silmään.
Iskunvaimentajan päät tekevät kiinnityspulttiinsa nähden lyhyttä kiertoliikettä joka tapahtuu kokonaisuutena kumiholkin sisäisesti. Holkin sisempi metallipusla on mutterilla/ruuvilla kiristetty niin että pusla ei pyöri kiinnitysakselinsa ympäri. Eli kiinnitysmutteri kiristetään normaalisti niin että holkki kiristyy mutterin/ruuvin ja rungon väliin liikkumattomaksi.
Usein iskunvaimentajan päät ovat kaksoiskartioita että mahdollisen vaurion sattuessa ei iskunvaimentaja luiskahda pois paikoiltaan. Joissakin iskunvaimenninkiinnityksissä näkee että ulkosivulla on iso aluslaatta estämästä poisluiskahdusta. Silloin ei ole kaikki aivan kunnossa tai sitten iskarin korvan kumi on niin leveä että aluslaatta ei pääse koskettamaan iskunvaimentajaa.
Jos laittaa kovan puslan muovista niin on odotettavissa että toiminta ei ole sellaista kuin pitäisi. Kumiholkilla on oma pieni vaimentava ominaisuutensa. Muovilla ominaisuus on huomattavasti vähäisempi. Muoviholkki ei myöskään voi ottaa vastaan kiertoliikettä eli jossain syntyy väistämättä kiertoliikettä. Riippuu kiinnitystavasta ja kohdasta missä missä kierto ja kuluminen tapahtuu.
Kaupoissa on tarkoitukseen tehtyjä kumiholkkeja ettei niitä tarvitse lähteä tekemään. Jos ei ihan jämptiä löydy niin tarkasti penkkihiomakoneella tai vastaavalla hiomalaitteella voi kumia muokata. Tässä esimerkki:
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/rungon-osat/kumiholkit/kumiholkki-24/Täältä löytyy varmasti:
http://www.korjakumi.fi/Ja jos niin ihmeellisesti käy että ei löydy niin tekevät tilauksen mukaan.
(Viimeksi teetin erään moottorin lohkon korvakkesiin kumiholkit joilla se kiinnittyy pyörän runkoon. Kyllä tuli hyvät.)Kumipusla saa olla millin pari isompi kuin asennusreikänsä.
Kumiholkki asennetaan tyhjään iskunvaimentajan silmään saippuaveden kanssa puristamalla esim viilapenkissä. Laita jotain pehmikkeeksi vastapuolelle ettei kromaus kärsi. Viimeksi keskihylsy paikoilleen. Niitäkin saa eri kokoisia tarvikkeena. Jos ei löydy niin sorvari kyllä sorvaa. Unohda muovipuslat.