Kirjoittaja Aihe: Uretaanipuslat  (Luettu 8214 kertaa)

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Uretaanipuslat
« : Marraskuu 14, 2016, 19:13:43 ip »
Löysin autotallista iskemättömät Hagon iskarit, jotka olen näköjään hankkinut ehkä 15 vuotta sitten. Kahdesta silmästä puuttuu kuitenkin kumit, joita ei näy löytyvän mistään. Uudet puslat pitäisi siis sorvauttaa jossain ja materiaalina tuli mieleen uretaani. Käsittääkseni nailonit ym. muovit on turhan kovia. Olisiko tässä järkeä? Tietäisikö kukaan paikkaa, jossa homma onnistuisi? Ainakin autoissa tuntuvat käyttävän erilaisia uretaanipuslia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uretaanipuslat
« Vastaus #1 : Marraskuu 14, 2016, 21:16:49 ip »
Uretaani ei ole paras mittaan sorvattava. Valettavana hyvä. Kyllä tuossa Pom tai nylonkin menee. Materiaali on hyvin saatavilla ja helppo sorvata. Itse tehnyt myös iskareihin holkkeja molemmista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Uretaanipuslat
« Vastaus #2 : Marraskuu 14, 2016, 22:20:16 ip »
Tarvitseekohan noiden materiaalien kanssa erillistä metallista sisäholkkia iskunvaimentimien kiinnikkeitä vasten, vai riittääkö pelkkä pom-holkki? Eikös sisäholkki kuitenkin tarvita, ettei puristu liikaa kasaan vai miten holkin pituus pitäisi mitoittaa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uretaanipuslat
« Vastaus #3 : Marraskuu 14, 2016, 23:29:16 ip »
Jos olisi olakkeellinen pulu, jossa on määrämittainen liukupinta, niin silloin ei tarvitse. Muutoin holkki on helpompi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Uretaanipuslat
« Vastaus #4 : Marraskuu 15, 2016, 13:35:29 ip »
Tyypillinen stereoperän iskarin holkin rakenne ja toiminta on yksinkertainen: keskellä holkki johon on vulkanoitu kumihokki jotka prässätään, tai on jo valmiiksi vulkanoitu kiinteäksi, iskunvaimentajan silmään.
Iskunvaimentajan päät tekevät kiinnityspulttiinsa nähden lyhyttä kiertoliikettä joka tapahtuu kokonaisuutena kumiholkin sisäisesti. Holkin sisempi metallipusla on mutterilla/ruuvilla kiristetty niin että pusla ei pyöri kiinnitysakselinsa ympäri. Eli kiinnitysmutteri kiristetään normaalisti niin että holkki kiristyy mutterin/ruuvin ja rungon väliin liikkumattomaksi.

Usein iskunvaimentajan päät ovat kaksoiskartioita että mahdollisen vaurion sattuessa ei iskunvaimentaja luiskahda pois paikoiltaan. Joissakin iskunvaimenninkiinnityksissä näkee että ulkosivulla on iso aluslaatta estämästä poisluiskahdusta. Silloin ei ole kaikki aivan kunnossa tai sitten iskarin korvan kumi on niin leveä että aluslaatta ei pääse koskettamaan iskunvaimentajaa.

Jos laittaa kovan puslan muovista niin on odotettavissa että toiminta ei ole sellaista kuin pitäisi. Kumiholkilla on oma pieni vaimentava ominaisuutensa. Muovilla ominaisuus on huomattavasti vähäisempi. Muoviholkki ei myöskään voi ottaa vastaan kiertoliikettä eli jossain syntyy väistämättä kiertoliikettä. Riippuu kiinnitystavasta ja kohdasta missä missä kierto ja kuluminen tapahtuu.
Kaupoissa on tarkoitukseen tehtyjä kumiholkkeja ettei niitä tarvitse lähteä tekemään. Jos ei ihan jämptiä löydy niin tarkasti penkkihiomakoneella tai vastaavalla hiomalaitteella voi kumia muokata. Tässä esimerkki: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/rungon-osat/kumiholkit/kumiholkki-24/

Täältä löytyy varmasti: http://www.korjakumi.fi/
Ja jos niin ihmeellisesti käy että ei löydy niin tekevät tilauksen mukaan.
(Viimeksi teetin erään moottorin lohkon korvakkesiin kumiholkit joilla se kiinnittyy pyörän runkoon. Kyllä tuli hyvät.)

Kumipusla saa olla millin pari isompi kuin asennusreikänsä.

Kumiholkki asennetaan tyhjään iskunvaimentajan silmään saippuaveden kanssa puristamalla esim viilapenkissä. Laita jotain pehmikkeeksi vastapuolelle ettei kromaus kärsi. Viimeksi keskihylsy paikoilleen. Niitäkin saa eri kokoisia tarvikkeena. Jos ei löydy niin sorvari kyllä sorvaa. Unohda muovipuslat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uretaanipuslat
« Vastaus #5 : Marraskuu 15, 2016, 14:04:34 ip »
Se, että sinä Matti et siihen usko, ei tee muoviholkista toimimatonta. Kokeiltu niin monessa kohteessa, ettei itselle jää epäilystä. Siinä olet oikeassa, ettei muovi jousta kuten kumi.
Mutta kukin tekee kuten haluaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Uretaanipuslat
« Vastaus #6 : Marraskuu 15, 2016, 14:22:25 ip »

Jos laittaa kovan puslan muovista niin on odotettavissa että toiminta ei ole sellaista kuin pitäisi. Kumiholkilla on oma pieni vaimentava ominaisuutensa. Muovilla ominaisuus on huomattavasti vähäisempi. Muoviholkki ei myöskään voi ottaa vastaan kiertoliikettä eli jossain syntyy väistämättä kiertoliikettä. Riippuu kiinnitystavasta ja kohdasta missä missä kierto ja kuluminen tapahtuu.
Kaupoissa on tarkoitukseen tehtyjä kumiholkkeja ettei niitä tarvitse lähteä tekemään. Jos ei ihan jämptiä löydy niin tarkasti penkkihiomakoneella tai vastaavalla hiomalaitteella voi kumia muokata. Tässä esimerkki: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/rungon-osat/kumiholkit/kumiholkki-24/

Täältä löytyy varmasti: http://www.korjakumi.fi/
Ja jos niin ihmeellisesti käy että ei löydy niin tekevät tilauksen mukaan.
(Viimeksi teetin erään moottorin lohkon korvakkesiin kumiholkit joilla se kiinnittyy pyörän runkoon. Kyllä tuli hyvät.)

Kumipusla saa olla millin pari isompi kuin asennusreikänsä.

Kumiholkki asennetaan tyhjään iskunvaimentajan silmään saippuaveden kanssa puristamalla esim viilapenkissä. Laita jotain pehmikkeeksi vastapuolelle ettei kromaus kärsi. Viimeksi keskihylsy paikoilleen. Niitäkin saa eri kokoisia tarvikkeena. Jos ei löydy niin sorvari kyllä sorvaa. Unohda muovipuslat.

Tietenkin ensisijainen tavoitteeni olisi löytää pari kumipuslaa lähes valmiina. Juuri tuo kumiholkin vaimentava ominaisuus minuakin mietitytti. Keskihylsyä ei kaikissa iskareissa näy olevan, ei ainakaan kahdessa jäljellä olevassa kumiholkissa em. Hagoneissa. Esim. Koneissahan ko. keskihylsy on vulkanoitu kumiin ja puslan sovitus on tiukka toisin kuin noissa Hagoneissani, joissa puslat irtoaa helposti. Calissa tuon keskihylsyn sisämitta on 14 mm, joten luulisi löytyvän putkea valmiina. Keskihylsy kannattanee mitoittaa ehkä 0.5 - 1 mm pidemmäksi kuin iskarin silmän leveys ja kumipusla ilmeisesti vielä hieman pidemmäksi. Nopealla silmäyksellä Stormiltakin saattaisi löytyä käypänen aihio työstettäväksi. :) Eihän tuo kummoinen homma ole jos löytää puslan, jossa ulkomitta täsmää.

Minulla on vielä sellainen homma pyörän rakentelusta johtuen, että joudun irroittamaan takaiskareiden yläpään kiinnikkeet, koska laitan pyörän peräpään uuteen kuosiin. Tarkoitus on ilmeisesti muuttaa kiinnitystä siten, että nykyisten kiinnikkeiden tilalle runkoon hitsataan M12-kierteiset puslat, joihin iskarit sekä rungon ja iskareiden väliin tulevat strutsit kiinnitetään M12-pultilla. Rungon takaosa katkaistaan iskareiden kiinnityksen takaa.

Swingin siirtäminen vajaa 5 mm oikealle tarkoittaa myös että alakiinnikkeet eivät käy sellaisenaan, koska muuten iskarit on vinossa. Kokeilin kuitenkin vaihtaa ne päittäin ja tulos oli aika hyvä, koska oikeanpuoleinen alakiinnike on pidempi kuin vasemmanpuoleinen. Eli niitä ei tarvitse uusia.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uretaanipuslat
« Vastaus #7 : Marraskuu 15, 2016, 14:32:08 ip »
Noita kumeja on esim Marzzochin vanhoissa iskareissa kaksiosaisena. Eli pujotetaan molemmin puolin siihen silmään ja suht kookkaalla rikalla määritellään niiden kireys sivusuunnassa. Holkki on tietenkin sisällä. Holkki on tuossa irtonainen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Uretaanipuslat
« Vastaus #8 : Marraskuu 15, 2016, 14:51:22 ip »
Sulla tuo homma on sopivasti levällään niin voit näköjään ainakin yläpään puslat valita oman maun mukaan.
Suosittelen sisäholkkeja ja siihen tiiviisti asettuvaa kumipuslaa. Jos iskarin päiden reikä on kaksoiskartio niin sopivasti mitoitetulla sisäholkilla (vain hieman leveämpi kuin iskarin korva) niin sopivan prikan avulla saat puslan kiristymään jämäkästi "pesäänsä". Sisäholkki rajoittaa kiristyksen määrän.
Jos se on lieriömäinen niin puslakin on silloin lieriömäinen ja kiristystä tapahtuu silloinkin kun mitoitus on jämpti.

Se miksi et löydä sisäholkkeja iskareihin niin se voi hyvinkin johtua siitä että tarvikeiskareiden pakkauksessa on pussillinen eri reikäkoolla ja seinämävahvuudella olevia holkkeja ja mahdollisesti myös kumipuslia.

Jos iskunvaimennin on vinossa sivusuunnassa niin se muodostaa iskun aikana kaksi eri sivuttaissuuntaista momenttia eli pyrkii heiluttelemaan takahaarukkaa sivuttain. Kaltevuus sivulta katsoen on ok ja useimmat nykyiskarit ovat siten mitoitettuja että toimivat myös tässä tilassa eikä aivan pystyssä kuten aiemmin. Mutta takaa katsottuna vinossa oleva iskunvaimennin joutuu useamman kuin yhden puristavan voiman "uhriksi". Vinous lisääntyy mitä syvempi jousto. Iskarin korville ja mahdollisesti myös männänvarrelle tulee sivuttaisvääntöä.

Mutta kannattaako laadultaan epämääräisiin iskunvaimentimiin tuhlata paukkuja kun kaupasta saa oikeitakin iskareita?
Toki rakenteluaikaisena ratkaisuna ihan ok ja koeajettuna sitten huomaat kelpaavatko jatkoon.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Uretaanipuslat
« Vastaus #9 : Marraskuu 15, 2016, 15:22:06 ip »

Mutta kannattaako laadultaan epämääräisiin iskunvaimentimiin tuhlata paukkuja kun kaupasta saa oikeitakin iskareita?
Toki rakenteluaikaisena ratkaisuna ihan ok ja koeajettuna sitten huomaat kelpaavatko jatkoon.

Tästä olen samaa mieltä. Ne nyt sattuvat vain olemaan orgista pari-kolme senttiä lyhyemmät, jonka verran perää on laskettava, koska keulakin laskee sen verran. Kunhan saan ne kiinni, että pääsen projektissa eteenpäin. Ikoneita olen vähän katsellut, 340 mm pitkät Konithan pyörässä on nyt kiinni. Keulankin pistän täysin uusiksi kolmiopalojen lisäksi. Tilasin Agostinilta uuden 40mm keulan. On tarkoitettu MilleGT:n mutta näyttää olevan sama kuin Calissakin säädettäviä iskareita myöten.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Uretaanipuslat
« Vastaus #10 : Marraskuu 15, 2016, 15:55:35 ip »
Lainaus
olet oikeassa, ettei muovi jousta kuten kumi.

Eikä se edes ole kovin tärkeä asia mutta oleellinen kumin suhteen. Riippuu kumin laadusta.
Mutta se että muovipusla ei kykene suorittamaan edes sitä pientä kiertoliikettä, mitä iskarien päissä tapahtuu sitä enemmän mitä vinommassa ne ovat, aiheuttaa jonnekin kitkaa koska eivät kykene kiertoliikkeestä sisäisesti suoriutumaan. Kitkalla on ajanmittaan taipumus aiheuttaa kulumaa ja kuluma synnyttää välystä. Siitähän ei ole ongelmaa jos pyörä on aktiivisen seurannan piirissä ja asia voidaan ajoissa havaita ja korjata. Mutta kokemukseni tavallisen moottoripyöräilijän, jota en epäile nimimerkki @:n olevan koska tuntee tavanomaista paremmin pyöränsä, ei ole tapana seurata moisia laitteita. Vasta sitten puututaan kun asiasta on merkittävää haittaa.

Tyypillinen esimerkki Kerholtani mutta etuiskarista: Keula vuoti öljyä jo keväällä mutta nuorella miehellä ajointoa tuntui olevan sen verran että keularemontti, mikä ei edes ole iso juttu, siirtyi eikä ole vieläkään tehty. Keulaöljy valui jarruun ja ja siitä jarrupaloille. Nyt ei toimi jarrukaan ja osoittautui että tarvitaan jarrusatulaan korjaussarja kun kumiosat olivat kärsineet. Ajokausi jäi siltä osin hieman kesken.

Asiaa ryhdyttiin sitten selvittelemään miksi öljyvuoto jatkuu edelleenkin runsaana vaikka sitä oli vuotanut jo koko kesän ajoi pyörällä tai ei. Selvisi että edellisen keulahuollon oli tehnyt pojan isä. Hän oli laittanut keulaputket täyteen öljyä. Vasen vuoti oikea ei. Eikä keula muuten joustanut vieläkään kuin muutaman sentin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uretaanipuslat
« Vastaus #11 : Marraskuu 15, 2016, 16:05:22 ip »
Sama kaveri varmaan vaihtaisi moottoriinkin öljyt, mutta kun venttiilikopassa ei ole korkkia, ei moottoria saa täyteen..  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Uretaanipuslat
« Vastaus #12 : Marraskuu 15, 2016, 16:36:39 ip »
Uretaanipuslilla korvataan paljon kumipuslia eräässä merkissä. Kumipuslissa kun ei ole erillistä sisäpuslaa..
Olaketappi toimii sen korvikkeena.

mr
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2016, 18:48:32 ip kirjoittanut MarkkuEVP »
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Uretaanipuslat
« Vastaus #13 : Marraskuu 15, 2016, 16:43:09 ip »
Lahdentien "pohjoisella Shellillä" oli motoristi joka tuskaili kun Monster ei kulje. Sitä siinä pienellä ryhmällä ihmettelimme ja pyörän omistajalta kyselimme oliko sille sattunut jotain, millaisia oireita oli ilmennyt, jne.
Kohta selvisi että hän oli Lahdessa lähteissä lisännyt öljyä moottoriin. Oli tehnyt omistajan huoltokirjan ohjeen mukaan. Silloin arvasin mitä oli tapahtunut. Pyysin häntä kaivamaan kyseisen kirjan esiin ja näyttämään sieltä ohjeen. Hän näytti ohjeen. Ohje oli tietysti aivan oikein: öljymäärä pitää olla tarkistusikkunan puoleenväliin. Sitten pyysin häntä näyttämään sen tarkistusikkunan. Hän meni pyörän oikealle puolelle ja osoitti moottorin ajoitusikkunaa. Sen ikkunan puoliväliin hän oli täyttänyt.

Se oli varmasti ensimmäinen silmään sattunut ikkuna. Vasemmalla puolella on muutamaa litraa alempana öljyikkuna hieman hankalammassa paikassa löytää mutta ei piilossa. Soitin paikalliselle motoristitutulle ja pyysin tuomaan pesuvadin ja avaimia, ym  että saadaan liika öljy koneesta pois. Puoli tuntia myöhemmin öljymäärä oli liki oikeaa. Ilmanpuhdistin ei myöskään ollut kunnossa joten se otettiin pois ja vannotettiin häntä viemään pyörä hetimmiten huoltoon ja kertomaan mitä oli sattunut.

Saimme palkaksemme ns möhnävehnäset ja kahvit. Kaveri vielä kysyi että saako hän pitää valutetut öljyt. Sai. Taisi laittaa omaan pyöräänsä....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uretaanipuslat
« Vastaus #14 : Marraskuu 15, 2016, 17:14:52 ip »

Uretaanipuslilla korvataan paljon kumipuslia eräässä merkissä. Kumipulsissa kun ei ole erillistä sisäpuslaa..
Olaketappi toimii sen korvikkeena.

mr

Kun linjat on kunnossa on autoissa käytetty jopa alumiinisia puslia. Toki voitelu tulee tällöin hoitaa kuntoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.