On ollut ja jatkuu tie- ja vesiliikenne asiat poliittisesti kuumana perunamuusina.
Meillä on laaja maa ja liikkumisasiat väkisinkin aina tapetilla.
Näin maalla uudet ehdotukset aina nostattaa kulmakarvoja.
Kaupunkilaiset pääosin kuitenkin päättävät, joten pysytään siellä.
Mitäs manselaiset tykkää uudesta ratikkalinjauksesta?
Asiaa sivuten itse en koskaan tajunnut miksi trollikat lopetettiin.
Sähköjohdin autot ei saastuttaneet ja oli luotettavia.
Nyt uutisoidaan että ensimmäisiä suomalaisia sähköbusseja tulee:
http://yle.fi/uutiset/3-8847978 Ok, hieman eri asiaa, mutta sähkökäyttöisiä busseja on kuitenkin valmistu myös aiemmin.
Valmetin valmistamia taisi olla suomalaiset johdinautot Helsingin käytössä -49-jonnekin 80- luvun puolelle (?), siellä tosin ei montaa ollut.
Tampereella sen sijaan taisi olla kaupungin bussiliikennekäytössä aikas kattavasti jotain 30kpl ja liikennöivät suunnilleen samoihin aikoihin.
Muistaisin jostain lukeneeni että käyttöikä oli varsin pitkä päivittäisessä liikenteessä. Pari-kolkyt vuotta.
Diessel busseihin siirryttiin "edullisempana" vaihtoehtona aikanaan, varsinainen vitsi sekin.
Mitähän maksoi pelkästään purkaa olemassa olevat sähköviritykset.
Varsinkin itäisen euroopan ruuhkaliikenteessä johdinautot on edelleen erittäin suosittuja.
Valmet voisi ehdottaa "modernia" ratkaisuja vaikka Pekingin usvaan?