Kirjoittaja Aihe: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon  (Luettu 181702 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #570 : Tammikuu 24, 2017, 12:29:52 ip »
Täysin odotettu lopputulos Bernerin suunnitelmista. Tämä on hyvä alku. Vielä kuin tuo motoveneveroasia saadaan ajettua umpikujaan. Keskustalaiset saivat junailtu (100 000) moottorikelkat pois em. veroista. Olisihan se syönyt heidän uskottavuutta Pohjoisen äänestäjäkunnan parissa. Tuo antaa aika hyvän osoituksen hallituksen epätasa-arvoisesta ja vinoutuneesta veropolitiikasta. Tähän se mopovenevero voisi kompastua monen muun seikan rinnalla.

Siihen eräitten huoleen, että verotuloja tarvitaan lisää, voisi auttaa parin % nosto tuloveroissa. Olisi sitten koko kansa mukana Suomi talkoissa. Tienliikenteeltähän on jo moninkertaisesti kerätty mitä teihin käytetään kuten monesti asia on todettu.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #571 : Tammikuu 24, 2017, 12:57:59 ip »
Jätetään Bernerin kehitelmät toistaiseksi koska osoittautuivat nykyiselle hallitukselle liian suureksi palaksi, ja, kuten Olavikin, keskitytään Soinin kateusveroon eli vene- ja mp-veroon. Ennen kuin se tulee eduskunnan käsittelyyn ja viimeistään käsittelyn aikana on syytä vaikuttaa kansanedustajiin. Vaikka siellä onkin ryhmäkuri- ja muita klikkiytymiä niin eduskunta laista kuitenkin päättää. Aina on ollut niitäkin, suht rehellisiä ja omaa näkemystä noudattavia kansaedustajia jotka eivät mene massan mukana. Parasta tietysti olisi jos lakiehdotus kaatuisi. Toinen vaihtoehto on että lakiehdotus menee uudelleen valmisteluun. Alusta aloittaminen siirtyisi tai jäisi kokonaan tekemättä. Näin saisimme ainakin siirtymäaikaa. Mieluimmin niin että menee ainakin kunnallisvaalien yli ja vielä mieluimmin että menee eduskuntavaalien tuolle puolelle. Tosin silloin on taas uusi ja arvaamaton hallitus vetovuorossa.

Vakaa uskoni kuitenkin on että tulevaisuudessa, kuten Paakanan Paimenpoika valistaa, meitä on liian pieni ryhmä vastustamaan tulevaisuuden paremmin suunniteltuja verolakeja jotka, mitä todennäköisemmin, kohdistuvat ajoneuvon käyttöön sijainti ja kilometripohjaisesti. Mutta siirtymäaikaa tarvitaan useita vuosia ettei synny kaupallisia ongelmia ja taloudellista vahinkoa. Maksutaso pitää olla myös sellainen että jokaisella joka haluaa liikkua yleisillä väylillä haluamallaan tavalla on siihen mahdollisuus ja oikeus.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #572 : Tammikuu 24, 2017, 13:14:13 ip »
kohdentaa maksuja erityisesti moottoritien käyttäjille, niin Itävallasta löytyy malliksi yksinkertainen, halpa ja toimiva systeemi, joka ei tarvitse maksupisteitä, sateliitteja eikä autohin mustia laatikoita.

Mitä tulee autoveroon, niin sitähän poistetaan jatkuvasti portaittain. Pienissä ja huokeissa autoissa sen osuus on nykyään pari tonnia. Jos valtio ottaa näppinsä pois välistä, niin autotehtaat, maahantuojat ja vähittäiskauppa ovat takuuvarmasti paikalla ja kuittaavat leijonanosan tuosta potista.

Autoveron poisto muuttaisi kalliilla autoilla pröystäilyä sillä tavoin, että jatkossa pitäisi ökyilyyn etsiä kalliimpia malleja ja merkkejä. Rahaa palaisi yhtä paljon kuin ennenkin, mutta rahvaskin saisi ajella paremmilla autoilla.

Autokauppa on kyntänyt sen verran kauan, että jos autovero poistuu "yhdessä yössä", niin autot ei todellakaan halpene veron verran.
Tehdas, Maahantuoja ja jälleenmyyjä tarkastaa prosentit uudestaan, että hekin saisi leivän päälle vähän voita.
Lisäksi, kun kauppa vilkastuu, niin alennukset pienenee samassa suhteessa ja pikkuautoissa voi käydä niin, että auto on jopa kalliimpi kuin autoveron aikaan.

Oliko se 2008, kun oli se diesel-autojen veroale.
Vierestä pääsin seuraamaan, kun farmarigolffin sijaan meni passattia kuin näkkileipää.
Ei ne perheet ostanut sitä halvempaa farmarogolffia, mitä oli suunniteltu, vaan heti  kiivettiin ruokaketjussa askel ylöspäin, kun saatiin pihaan uusi Passatti melkein Golffin vanhalla hinnalla...
Tämäkin vielä! ! !

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #573 : Tammikuu 24, 2017, 14:30:41 ip »
Lainaus
...keskitytään Soinin kateusveroon eli vene- ja mp-veroon...

Finanssioikeuden emeritusprofessori Esko Linnakangas: http://www.hare.vn.fi/Uploads/22288/263292/LAUSUNTO_20170109071501_263292.PDF

Oikeusministeriö: https://tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/oikeusministerio-liputti-ongelman-moottoripyoraverossa-saavatko-peltipoliisit-valvoa-noudattamista/


T,
Jukka



motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #574 : Tammikuu 24, 2017, 17:29:29 ip »
Päivän sanat näyttää olevan ajoneuvojen seuranta. Tavalla tai toisella.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #575 : Tammikuu 24, 2017, 17:52:56 ip »
Päivän sanat näyttää olevan ajoneuvojen seuranta. Tavalla tai toisella.

Niinpä... eikä uuden tekniikan käyttöönottoa sinänsä pitäisi vastustaa ja esim. ajoneuvoveron kilometripohjaista perintää vapaaehtoisen seurantalaitteen avulla (kunhan niitä olisi saatavilla) voisi kokeilla.
Kokemuksia tarvitaan ennen kunnollista päätöksentekoa.
Ne, jotka eivät halua mukaan kokeiluun, maksaisivat entiseen tapaan.
Emeritus-guzzisti

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #576 : Tammikuu 24, 2017, 18:21:07 ip »
Periaatteessa seurantalaite nykytekniikalla GPS pohjalta ei pitäisi paljon kustantaa per unit.
Eri asia sitten homman hallinnointi.
Monella taholla varmaan seurataan tilannetta.
Esim markkinointi ja muu vakoilutahot on varmaan aika helposti kaapattavista tiedoista kiinostuneita.
Ja hakkerithan ottaa varmaan haasteen vastaan sotkea vaikka niin ettei kukaan ole mihinkään ajanut.
Siis jos GPS pohjainen seuranta.
Valtiohan voisi tuon lisätä veroihin kuten tietysti tapahtuukin, jos nyt maltillisesti vaikka 100e kpl.
Suomen pelkästään henkilöautojen kanta oli v2016 2.629.432kpl.
Satanen per auto, tuo tekee vaatimattomat 200.629.432e...

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #577 : Tammikuu 24, 2017, 18:29:25 ip »

Tuossa nyt jäähylle joutuneessa Bernerin esityksessä oli monia sellaisia seikkoja, jotka tekivät siitä epäonnistuneen. Ei ollut mitenkään uskottavaa, että tienkäyttäjien maksurasitus olisi säilynyt edes ennallaan jos nykyisen verojen keräämisen sijaan olisi tullut valtion väyläyhtiö ja sen päälle erilaiset tienkäyttöoikeuksia ja muita palveluja myyvät yritykset, jotka tietenkin olisivat halunneet "palveluistaan" oman voittosiivunsa. Mitään varmuutta ei olisi ollut siitäkään, että tienpitoon olisi ohjautunut yhtään enempää rahaa kuin nykyään, olisihan myös väyläyhtiö tarvinnut oman organisaationsa ja "tulospalkatun" ylimmän johdon. Hanke kuorrutettiin lupailemalla tässä valtiontalouden tilanteessa epärealistista autoveron poistoa, jotta kansa sen helpommin nielaisisi. Sen jälkeen olisikin ollut tie auki uudelle maksuautomaatille.

Minusta tienpidon rahoitus voi olla aivan yhtä hyvin poliittisen päätöksentekojärjestelmän hoidettavana kuin maanpuolustuksen, oikeuslaitoksen ja monien muiden yhteiskunnan tärkeiden toimintojen rahoitus. Kun toiminnot yhtiöitetään, ne siirtyvät aina vain kauemmaksi demokraattisesta kontrollista ja päätöksenteosta tulee yhtiön sisäinen asia ja samalla aiempaa salaisempaa. Ei se toki aina tuo demokratiakaan toimi halutulla tavalla, mutta siinä ainakin on jonkinmoinen mahdollisuus omalla äänestyskäyttätymisellään määräajoin yrittää vaikuttaa päätöksentekoon.

Tienpitoon on täysin mahdollista jo nykyisillä päätöksentekomenettelyillä osoittaa lisää rahaa jos asiaan vain on todellista tahtoa. Tärkeitä asioita toki riittää monia muitakin, joten yhtälö ei aina ole päätöksentekijöillekään ihan yksinkertainen.

En mitenkään vastusta tienkäyttäjille tarjottavia uusia palveluja kunhan homma pelaa siltä pohjalta, että palveluntuottajat luovat itse sellaisia palveluja, jotka koen hyödyllisiksi ja joita haluan ostaa ilman, että minut siihen pakotetaan jonkin "valtion väyläyhtiö +palveluntarjoajat"-himmelin kautta.


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #578 : Tammikuu 24, 2017, 18:37:12 ip »
Junkers kirjoittaa asiaa.
Ihan mielenkiinnosta muuten kun katselin noita tilastoja, henkilöautoja oli vuonna -40 8.824 kpl ja -50 26.814 kpl.
Ei hämmästytä että vanhat on hieman arvokkaita tänään jos oli silloinkin.
http://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/automaaran_kehitys
Olisi mukava lukea vastaava tilasto moottoripyöristä, mistähän löytäisi?

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #579 : Tammikuu 24, 2017, 18:43:14 ip »
Muistin virkistämiseksi: http://yle.fi/uutiset/3-8638094, että olisihan noita rahavirtoja yhteiskuntamme tiestön kuluihin - kenenkähän virkamiehen ja politiikon tilit tuostakin kasvoi.

Älkää vaan erehtykö uskomaan, että yksilön verot / maksut vähenevät, vaikka kulkisi gpsi taskussa ja ajoneuvoissa - kyllä helpolle rahastukselle ottajia löytyy >:(

T,
Jukka

Ps. Eiköhän tämä tästä osaltani riitä. Peukut pidän pystyssä, että mp-vero jää ainakin tällä erää toteutumatta - hyvin ollaan pärjätty ilmankin ;)





motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #580 : Tammikuu 24, 2017, 20:30:21 ip »
Olemme saaneet varoituksen tulevaisuudesta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #581 : Tammikuu 24, 2017, 21:30:04 ip »
Uutisten mukaan kasaavat uutta ryhmää selvityksen tekoon. Tällä kertaa isommalla otannalla eduskunnan koostumuksesta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #582 : Tammikuu 24, 2017, 22:44:14 ip »
Siitä vaan sitten ajoneuvoveroa keräämään - vapaaehtoisuuden pohjalta.

Hallitus nyt valittaa, että raha ei riitä tienpitoon (eikä juuri muuhunkaan) ja sitä pitäisi saada kaikilla muilla konsteilla paitsi ei verotuksella, sillä verotusta on alennettu.
Tästä kai nyt on kysymys?

Ehkä yhtiöittäminen ja "palvelumaksut" on nyt hylätty, mutta jotain tullaan keksimään.  ???
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #583 : Tammikuu 25, 2017, 10:35:41 ap »
Uutisten mukaan kasaavat uutta ryhmää selvityksen tekoon. Tällä kertaa isommalla otannalla eduskunnan koostumuksesta.

Parlamentaarista valiokuntaa ovat perustamassa kehittämään liikenteen rahoituksen hallintaa.
Tarkoittaa että perustetaan sekä hallituksen että opposition sopivista edustajista koottu ryhmä miettimään asiaa.
Näin saadaan sidottua myös opposition mielipide eli vastustus. Tämä on, kokemuksen mukaan "se pitkä tie" jossa asiaa vatvotaan perusteellisesti.

Sinänsä jännää että nyt kelpaa parlamentaarinen päätäntäkyky vaikka T. Soini vastikään kirosi parlamentaarisen perustuslakivaliokunnan ja vaati erillistä perustuslakituomioistuinta joka olisi hallitukselle otollisemmin ohjailtavissa. Perustuslakivaliokunnalle ei ole vielä alistettu edes mp-veroa. Saapa nähdä yrittävätkö saada esitystä läpi eduskunnassa ilman valiokuntalausuntoa. Mielestäni se olisi varsin röyhkeää tuntien lakiehdotuksen ongelmakohdat laillisuuden suhteen. Mutta on niin tehty ennenkin "yhteisen hyvän" vuoksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Otto Brandtilta otettu kantaa vene- ja mp-veroon
« Vastaus #584 : Tammikuu 25, 2017, 11:19:17 ap »
Ja tämä tulee olemaan se tie, joka naulataan kansalta kysymättä läpi..
Hyvä pyörä, parempi mieli.