Alunperin oli että veneet (yli 20 hv), vesiskootterit, moottorikelkat, mönkijät, mopot, mopoautot ja moottoripyörät ovat veron piirissä. Verokertymätavoite yhteensä 50 M€ jos jyvitys 20 M€ vesikulkuneuvoille ja 30 M€ muille. Tilanteen muuttuessa jako on menossa uusiksi.
Vesipeleihin en tässä puutu enempää.
Olisi selkeää mitä ajoneuvoryhmiä vero koskisi. Mopo on L1e tai L2e alle 50cc. Moottoripyörä on yli 50cc L3e ja L4e. (Kevytmoottoripyöräluokkaa ei erikseen ole ajoneuvoluokituksessa.) Nelipyörä L7e. (Laki ei tunne sanaa mönkijä.) Kolmipyörä L2e, L5e, L5e. (Jotkin ajoneuvot voivat olla yhtä aikaa eri ajoneuvoluokissa.)
Jos kevytmoottoripyörä halutaan eriyttää lainsäädännöllisesti "ei verotettavaksi moottoripyöräksi" voi olla asiaa puuttua ajoneuvoluokkanimikkeisiin. Jos kevytmoottoripyörä on verovapaa voi se lisätä sen suosiota käyttöajoneuvona muuallakin kuin nuorten suosimana. Mutta jonkinlaista säätöä tästä tulee edelleen.
Veron määräytymisperusteita en ole vielä kuullut tarkennettavan. On puhuttu painosta (Korreloi jossain määrin päästöihin.) Tehoon kytkettyä maksua on myös vilauteltu (Vaikuttaa, kuulemma, turvallisuuteen.) Teho-paino-suhteesta en ole tässä yhteydessä kuullut enkä päästömääristä. Päästölukemat moottoripyöristä on olemassa mutta Trafi alkoi kirjaamaan niitä vasta kovin myöhään niin päästötietoja ei oikein ole veron perusteeksi.
Itsekin olen kuullut asiasta joka kertoo siitä että verolta voisi välttyä tekemällä väliaikaisen rekisteristä poiston ja sitoutuisi olemaan ajamatta sillä yli kalenterivuoden. Mikäli ajaa yhdenkin päivän niin maksaa koko vuoden veron.
Joissain tahoilla uskotaan että vero ei tulisi koskemaan lainkaan yli 30 vuotta vanhoja pyöriä tai ainakin museorekisterissä olevia ajoneuvoja. Se jää nähtäväksi. Laki tuntee museoajoneuvo-nimityksen mutta erillistä ajoneuvoluokkaa sillä ei ole. Tässäkin törmätään epäselvään luokitukseen kuten kevytmoottoripyörien osaltakin.
Kun päättäjät puhuvat leuattomia niin virkamies joutuu säätämään lainsäädäntöä. Todennäköisesti ajoneuvoveroluokista syntyy asetus joka voidaan kirjata lakiin vain liikenneministerin päätöksellä. Asetuksia kun ei tarvitse viedä eduskunnan päätettäviksi.