Tavoitteenahan on vain lyhentää kylmällä koneella ajoon lähdön jälkeistä rikastustoimintaa ja mahdollisesti kylmän sään rikastustoimintaa.
Noihan onnistuu ihan ohjelmallisestikkin guzzidiagilla ja tunerprolla (5AM ainakin). Tarkemmin ja hetken opettelun jälkeen helpommin kun ei tarvi ruuvailla mitään.
California 1400 mallin moottorinohjaus IAW7SM ei ole vielä "avattu" siinä mitassa säätämiselle että pääsisi esimerkiksi TunerProlla muokkaamaan "karttoja" eli moottorinohjaustiedostoja tai muuttamaan muitakaan asetuksia kuten muilla flash-muistilla varustetuissa aiemmissa moottorinohjauksissa. Toki mielenkiinnolla odotan tuleeko XDF-tiedostoa 7SM:lle tarjolle. Jos tulee niin tuskin kykenen pitämään näppejäni erossa eräistä säätökohteista.
Jos nyt haluaisin muuttaa moottorinohjausta joutuisin turvautumaan Power Commanderiin tai vastaavaan lisälaitteeseen.
Tosin en sitä tarvitse ainakaan voiman tuoton lisäämiseen sillä voimaa on todella riittävästi ihan vakionakin. Myöskään mitään nykimisiä tai tärinöitä ei ilmene mitä pitäisi korjata ohjelmallisesti. Mutta kai PC:llä voi laihentaakin seosta.....?
Moottorin muihin ominaisuuksiin ei siis tarvitse koskea kuin sen käyntilämpötilan nostamiseen. Samalla pienenee kulutuskin.
Korkea käyntilämpötila edistää öljyn voiteluominaisuuksia, vähentää kitkaa, vähentää kulumista ja parantaa taloudellisuutta.
1400-malleissa on jäähdytinpuhallin. Se käynnistyy kun moottoriöljy on yli 138 astetta. Se lämpötila on katsottu turvalliseksi käyntilämpötilaksi moottorille ja öljylle. Puhaltimen anturi on öljypohjan etupään tulpassa. Puhallin ei ole minun käytölläni käynnistynyt kuin kerran: käytin moottoria pitkän rupeaman paikoillaan isoilla kierroksilla niin silloin puhallinkin heräsi. Jätin tyhjäkäynnille ja katsoin kauanko puhallin käy. Noin 30 sekuntia ja tyhjäkäyntilämpötila oli silloin 130 astetta. Jäähdytysilman lämpötila 24 astetta.
Breva 1100:ssa tein saman operaation lämpöanturille ja säädin myös moottorinohjausta. Kulutus putosi merkittävästi erityisesti viileillä säillä. (Alle 20 astetta.)
Perushavaintohan oli että viileälläkin säällä aktiivinen ajotapa (räppäily pienemmillä vaihteilla mutkateillä korkeilla kierroksilla) säästi polttoainetta verrattuna saman matkan ajoon tasakaasulla. Tämä ristiriita sai minut mittailemaan lämpötiloja ja havaitsemaan saman kuin muutkin asian parissa touhuavat että kuuma moottori on edullisempi käyttää. Tähän perushavaintoon perustuu nykyinenkin "kikkailu".