Nyt on tullut luettua kokolailla tarkkaan Guzzin tarina Greg Pullenin kirjoittamana. Samalla on myös syntynyt jonkinlainen näkemys ylipäätänsä moottoripyörien kehityksestä. Tuotanto ennen näitä nykyisiä V-Twinejä oli kaikki uutta tietoa minulle. On tämän merkin historiassa monenlaista vaihetta, kunnian päivistä aina vähemmän hohdokkaisiin vaiheisiin. Moottoripyöräilyn historiastakin moni asia alkoi avautua. Aina olen ihmetellyt miksi Man saarella ajetaan kilpaa. 1900-1905 oli englannissa kiellettyä aja moottoriajoneuvolla lujempaa kuin 20 mph. Brittitallit siirtyivät Irlantiin ja Man saarella sai ajaa kilpaa. On sitä osattu kyykyttää kansaa ennenkin. Protektionismi on näytellyt isoa roolia ennen. Erilaiset keinotekoiset järjestelyt näyttävät ollaan myös kehitystä hidastavia. Moto Guzzi oli pitkään ainoa, jonka pyöriä Italian valtio tilasi viranomaiskäyttöön. V-Twinin tuotantokin alkoi saada vauhtia vasta 1963, kun valtio avasi tarjouskilpailun myös muille Italialaisille pyörämerkeille. 500 cm3 yksipyttyinen olisi enää pärjännyt tarjouskilpailussa, jonka Guzzin oli pakko saada voitettua.
V7 tarina nousee tässä kirjassa aika keskeiseen rooliin muutenkin. Mielenkiintoiset olivat sen suunnitteluohjeet, jota tulivat enemmän tämän kirjan mukaan autoista. Esim moottorin ratkaisut ja voimansiirto. Sähköstartti oli erikoisuus tuohon aikaan. Suurelle yleisölle V7 esiteltiin 1965 Milanossa. Myös helppohoitoisuus ja luotettavuus painottuivat. Moottorin piti kestää 100 tkm, ennen isompaa remonttia. Monesti viitattiin brittituotannon heikkolaatuisiin moottoreihin? Japsipyörät tulivat samaan aikaan markkinoille ja kilpailutilanne muuttui totaalisesti. V7 kuutiotilavuus vaihteli kolmeen otteeseen, ollen alunperin 704, sitten 757 ja lopen 748.
Kirjan lopussa on mielenkiintoinen spekulaatio siitä, mitä seuraavaksi Guzzilta tulee markkinoille. Ilmeisesti uudistustahti on ollut rivakkaa viimevuosina V7 II ja california 1400 myötä. Jonkilaista odotusarvoa näyttää esitettävän pienemmästä esim. 500 cm3 yksipyttyisestä retropyörästä. Kaupallisesti pitäisi olla nuoria motoristeja tähän merkkiin kiinnittävä uutuus? En kyllä ihan olisi varma miten retropyörä kiinnostaisi tätä kännysukupolvea. Jotenkin on kuitenkin outoa, että Guzzin mallistosta poistuivat nämä modernimmat mallit Griso, Stelvio, Norge. Aika vaikea on tulla takaisin noille markkinoille.