Kirjoittaja Aihe: Guzzia käsittelevä kirjallisuus  (Luettu 5595 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Guzzia käsittelevä kirjallisuus
« : Lokakuu 29, 2016, 11:44:43 ap »
Tuli haettua netistä Guzzia koskevaa kirjallisuutta hakusanalla "moto guzzi books". Kirjoja läytyy kaiken kaikkiaan  melkoinen määrä,  jotka vain ja ainoastaan käsittelevat Moto Guzzi moottoripyöriä. Esim. Moto Guzzi the complete story,  the story, the complete history from 1921, Le Mans, The Twins, Big Twins, Engineering brilliance from the shore of Lake Como  jne.. Hakusanasta books johtuen tietysti Lontoon kielellä. Amazon.com näyttäisi sitten myyvän noita aika kattavasti.

Kysymys kuuluukin, mikä noista voisi olla hyvä valinta, jos lähtökohtana olisi löytää " hakuteos, Guzzi raamattu", josta voisi saada kattavan kuvan koko Guzzin tuotannosta, laadukkaasti kirjoitettuna ja kuvitettuna? Voi olla että sellaista yhtä täydellistä ei ole, mutta voihan sitä yrittää  ;D.

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Guzzia käsittelevä kirjallisuus
« Vastaus #1 : Lokakuu 29, 2016, 12:37:29 ip »
Ihan täydellistä kirjaa en ole itsekään löytänyt mutta noista luettelemistasi kirjoista saa yhteensä melko hyvän kuvan asiasta.
Kun innostuin 80-luvulla Guzzeihin niin hankin kirjallisuutta jota silloin oli tarjolla. Aika monta kirjaa löysinkin. Lisäksi lähipiirissä oli kaksi jo paljon aiemmin Guzziharrastuksen aloittanutta henkilöä joilta sain aineistoa lainaksi. Lisäksi liittyessäni Gruppoon laajeni tiedon saannin määrä.

Kun 90-luvun loppupuolella pääsin internetin kautta hakemaan tietoa Guzzeista niin sitä alkoi löytymään lisää. Tosin en enää siinä vaiheessa ollutkaan kiinnostunut historiasta tai pyörämerkin ympärillä tapahtuvasta toiminnasta niinkään vaan puhtaasti tekniikasta. Lähinnä isolohkoisen V2-mallin rakenteesta ja hieman pienemmänkin konemallin rakenteesta. Molempia olen omistanut.

Jälkimmäiseen tarpeeseen on hyvä Guzziology. Sieltä löytää vastauksen useimpiin teknisiin asioihin vaikka ei sekään täydellinen ole. Lisäksi itsellä on jäänyt päivittämättä siihen 2000-luvun mallit. Niistä tosin on omakohtaista kokemusta. Tämän saran tiedonnälkää tyydyttävät hyvin sähköiset omistajan ja korjaamon käsikirjat sekä varaosaluetteloiden räjäytyskuvat.

Mutta kokonaisuutena on hyvä tietää sekä historia että rakenne ja rakenteen toiminta niin saa syvemmän ymmärryksen siitä mitkä asiat ovat vaikuttaneet mihinkin ratkaisuun ja mitä siitä on seurannut. Onhan äkkiseltään omituista että tehdas joka oli erikoistunut keveiden ja tehokkaiden kilpakoneiden valmistamiseen ryhtyykin yhtä äkkiä valmistamaan raskasta katupyörää jota ei edes ajateltu kilpakäyttöön vaikka jälkeenpäin siitäkin sellainen tuli. Moottorityyppi jota tänäkin päivänä rakennetaan. Kuudella vuosikymmenellä.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Guzzia käsittelevä kirjallisuus
« Vastaus #2 : Lokakuu 29, 2016, 12:47:27 ip »
Mario Colombon Moto Guzzi on se perusteos eri malleista.
Mick Walkerin Moto Guzzi Buyers Guide ja Twins Restoration.
Muutkin Mick Walkerin kirjat ovat ihan asiallisia.

Edit:
Myös Ian Falloon: Moto Guzzi Sport & Le Mans Bible (Ennen V11)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzia käsittelevä kirjallisuus
« Vastaus #3 : Lokakuu 29, 2016, 13:02:38 ip »
Mulla on pikkulohkojen shopmanualit ja printattuna Jackalin räjäytyskuvat numeroineen. Guzziology on ollut tarkoituksena haalia, mutta on aika huonosti yleensä tarjolla. Siis silloin kun lompakossa olisi ryhtiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzia käsittelevä kirjallisuus
« Vastaus #4 : Lokakuu 29, 2016, 13:04:20 ip »
Ja tietenkin jos historia kiinnostaa, niin kannattaa kaivaa esiin vaikka Racing story ja erilaiset mallikatalogit/koosteet.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Guzzia käsittelevä kirjallisuus
« Vastaus #5 : Lokakuu 29, 2016, 13:11:07 ip »
Jos tykkää lukea tabletilta, niin Google Playsta:
Greg Pullen: Moto Guzzi, The Complete Story

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Guzzia käsittelevä kirjallisuus
« Vastaus #6 : Lokakuu 29, 2016, 18:33:26 ip »
Kuten arvelinkin, kirjallisuuteen on perehdytty. Näillä nuoteilla pystyy kyllä tekemään lahjalistan joulupukille :D. Sen verran tuli vielä plerattu läpi Aamazonin tuotevalikoimaan, että osa kirjoista on selkeästi yleisteoksia, osa enemmän tekniikkaan keskittyviä ja osa racingpainoitteisia. Hyvin joka tapauksessa tietoa löytyy.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Guzzia käsittelevä kirjallisuus
« Vastaus #7 : Joulukuu 06, 2016, 19:37:55 ip »
Tänään lähti tilaus amazon.de sivuilta kahdesta kirjasta: Mario Colombo, Moto Guzzi - The Complete History from 1921, ja Greg Pullen Moto Guzzi The Complete Story. Kirjat tulevat ilman postimaksua. Joku noin 10 euron alv tms veroluonteinen "VAT"maksu tuli päälle. Yhteensä n 104 euron paketti kovakantaisista kirjoista. Eipä ole ennen tullut amazonista tilattua mitään. Amazon.com sivuilla $ hinnat poikkeasivat äkkiseltään katsottuna ylöspäin ja aikalaillakin näistä de sivuston € hinnoista.

Ei vaan taida tulla vielä joulupyhiksi luettavaa, kun toimitus on alustavasti luvattu aikavälille 1-21.2.2017 ???!? Jostain aika kaukaa pitää toimituksen lähteä, että n. 2- 2,5 kk saavat siihen turattua. Toinen ihmetyksen paikka oli, että siellä näytti olevan myös käytettyjä kirjoja myynnissä? Oikein oli selostettuna kunto ja virheet. Eipä tuommoiseen ole aiemmin tullut törmättyä. Käytettyjen hinnat näyttivät olevan selkeästi halvempia. Kaikkea muutakin Guzzi sälää kaupiteltiin t-paidosta ja huppareista lähtien.

Itse asiaa, Guzzi kirjallisuutta, näyttää olevan hyvin tarjolla. Hintahaarukka on aika iso, noin 20- 110 €. Useimmiten hinnat tuntuivat oleva 30 - 70 haarukassa. Ei kuitenkaan makeeta mahan täydeltä, ehkä sitten seuraavalle joululle taas uusi tilaus ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzia käsittelevä kirjallisuus
« Vastaus #8 : Joulukuu 06, 2016, 20:14:11 ip »
Kirjat varmaan raijataan ensin Euroopasta Usaan ja sieltä tänne..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Guzzia käsittelevä kirjallisuus
« Vastaus #9 : Joulukuu 06, 2016, 20:47:58 ip »
Paljon mahdollista, että tulee nopeammin. Tilasin syksyllä amazon.co.uk:sta yhden objektiivin, toimitusajaksi luvattiin pari kuukautta, tuli parissa viikossa.
Oli vanha versio, edullinen, ilmeisesti ei enää varastotavaraa, muuten olisi tullut muutamassa päivässä.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Guzzia käsittelevä kirjallisuus
« Vastaus #10 : Joulukuu 06, 2016, 21:18:40 ip »
Tämä on tietenkin aika leuhkasti sanottua mutta monissa Guzzia käsittelevissä kirjoissa on vedetty kurveja suoraksi ja teknistä epävarmuuttakin ilmenee. Itse asiassa on jonkinlaista viihdettäni lukea ja etsiä virheitä eri julkaisuista. Suurin osa virheiden tuottamisesta on aikakauslehtien syytä. Erityisesti De Tomaso-kaudelta on runsaasti virhetietoa. Osa virheistä on ilmiselviä, osa on kiistanalaista ja osa suoranaista harhaan johtamista.

Mutta pääasiassa saatava tieto on pitkälti ihan käypäistä. Colombon kirjoihin voi luottaa mutta Pullenin jutuissa olen havainnut haparointia tai sitten omat tietoni ovat vääriä. Guzziology on "mutterinpyörittäjille" eli niille jolle historia ei ole kovin tärkeää vaan se miten laite toimii ja miten vikoja voi korjata. Tarkastin kirjahyllyn: siellä on noin metrin verran Guzzikirjoja ja lisäksi melkoinen läjä isoja historiakirjoja ei merkeistä joissa on merkittävän pitkät Guzzi-artikkelit. Niissä on eniten epäluotettavaa tietoa.

Merkillepantavaa on että monissa mp-historiakirjoissa annetaan merkittävän suuri osuus Guzzille. Toki H-D ja japanilaiset ovat useimmiten edellä mutta se riippuu siitä arvostetaanko urheilua, tekniikkaa vain myyntimääriä.

Itse pidän kirjoista jotka painottuvat yksinomaan teknisiin yksityiskohtiin. Kokoontumisissa voi sitten tuulettaa yhteishenkeä ja pintakiiltoa mihin motorismissa yleisesti on joillakin tahoilla kiinnostusta.

Tulee vain mieleen edesmenneen Gruppon edusmiehen mielipide: ei tehdä merkistä isoa numeroa. Nautitaan vain keskenään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzia käsittelevä kirjallisuus
« Vastaus #11 : Joulukuu 07, 2016, 09:00:57 ap »
H-D on ihan oma maailmansa, siitä merkistä on julkaistu varmaan sata historiikkia ja jokainen on oma tarinansa. Varsinkin firman alkutaival on yleensä ilmeisesti kertojansa romantisoimaa. En itsekään tiedä, mikä niistä on totta. Vielä kun joku suomentaja tekee oman näköisensä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Guzzia käsittelevä kirjallisuus
« Vastaus #12 : Tammikuu 13, 2017, 19:37:42 ip »
Yes, ensimmäinen tilattu kirja tuli postista. Moto Guzzi, The Complete Story. On se kiva, että ensimmäinen joululahjakin on nyt vihdoin näpeissä. Tässä onkin opiskeltavaa vähäksi aikaa. Aika fiksusti Amazon toimii, kahden kirjan tilauksesta toimitettiin ensin se joka tulee nopeiten (?) ja rouvan visalta velotettiin siten vain yksi kirja. Seuraavaa odotellessa ei aika tule pitkäksi ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Guzzia käsittelevä kirjallisuus
« Vastaus #13 : Tammikuu 14, 2017, 09:30:05 ap »
Tämä menee vähän aiheesta sivuun, mutta teknisesti orientoituneelle motomatille voisi suositella Kevin Cameronin kirjaa Classic Motorcycle Racing Engines. Erittäin kiinnostavaa luettavaa jopa meikäläiselle, joka ei paljon tekniikasta ymmärrä. Moto Guzzista on aika paljon juttua.  :)
Emeritus-guzzisti

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Guzzia käsittelevä kirjallisuus
« Vastaus #14 : Tammikuu 29, 2017, 16:07:21 ip »
Nyt on tullut luettua kokolailla tarkkaan Guzzin tarina Greg Pullenin kirjoittamana. Samalla on myös syntynyt jonkinlainen näkemys ylipäätänsä moottoripyörien kehityksestä. Tuotanto ennen näitä nykyisiä V-Twinejä oli kaikki uutta tietoa minulle. On tämän merkin historiassa monenlaista vaihetta, kunnian päivistä aina vähemmän hohdokkaisiin vaiheisiin. Moottoripyöräilyn historiastakin moni asia alkoi avautua. Aina olen ihmetellyt miksi Man saarella ajetaan kilpaa. 1900-1905 oli englannissa kiellettyä aja moottoriajoneuvolla lujempaa kuin 20 mph. Brittitallit siirtyivät Irlantiin ja Man saarella sai ajaa kilpaa. On sitä osattu kyykyttää kansaa ennenkin. Protektionismi on näytellyt isoa roolia ennen. Erilaiset keinotekoiset järjestelyt näyttävät ollaan myös kehitystä hidastavia. Moto Guzzi oli pitkään ainoa, jonka pyöriä Italian valtio tilasi viranomaiskäyttöön. V-Twinin tuotantokin alkoi saada vauhtia vasta 1963, kun valtio avasi tarjouskilpailun myös muille Italialaisille pyörämerkeille. 500 cm3 yksipyttyinen olisi enää pärjännyt tarjouskilpailussa, jonka Guzzin oli pakko saada voitettua.

V7 tarina nousee tässä kirjassa aika keskeiseen rooliin muutenkin. Mielenkiintoiset olivat sen suunnitteluohjeet, jota tulivat enemmän tämän kirjan mukaan autoista. Esim moottorin ratkaisut ja voimansiirto. Sähköstartti oli erikoisuus tuohon aikaan. Suurelle yleisölle V7 esiteltiin 1965 Milanossa. Myös helppohoitoisuus ja luotettavuus painottuivat. Moottorin piti kestää 100 tkm, ennen isompaa remonttia. Monesti viitattiin brittituotannon heikkolaatuisiin moottoreihin? Japsipyörät tulivat samaan aikaan markkinoille ja kilpailutilanne muuttui totaalisesti. V7 kuutiotilavuus vaihteli kolmeen otteeseen, ollen alunperin 704, sitten 757 ja lopen 748.  

Kirjan lopussa on mielenkiintoinen spekulaatio siitä, mitä seuraavaksi Guzzilta tulee markkinoille. Ilmeisesti uudistustahti on ollut rivakkaa viimevuosina V7 II ja california 1400 myötä. Jonkilaista odotusarvoa näyttää esitettävän pienemmästä esim. 500 cm3 yksipyttyisestä retropyörästä. Kaupallisesti pitäisi olla nuoria motoristeja tähän merkkiin kiinnittävä uutuus? En kyllä ihan olisi varma miten retropyörä kiinnostaisi tätä kännysukupolvea. Jotenkin on kuitenkin outoa, että Guzzin mallistosta poistuivat nämä modernimmat mallit Griso, Stelvio, Norge. Aika vaikea on tulla takaisin noille markkinoille.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.