Kirjoittaja Aihe: Nopeusmittari  (Luettu 13771 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Nopeusmittari
« : Lokakuu 19, 2016, 09:50:03 ap »
Tervehdys, Titaniumin vaijerikayttöinen noeusmittari on on pyörinyt yli 100t km ja toimii hyvin vieläkin. Kysymys onkin jälleen kannattako ehjälle tehdä mitään esim. huoltaa ?
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nopeusmittari
« Vastaus #1 : Lokakuu 19, 2016, 11:08:03 ap »
Mekaaninen nopeusmittari osoittaa kyllä kun alkaa olla huollon aika.
Viisarin liike ei ole enää vakaa vaan etenee nykäyksittäin, vaappuu vaikka nopeus on vakio tai reagoi hitaasti.
Selkeä merkki on myös se että matkamittarin ja/tai tripin numerorivit eivät ole suorat vaan jokin numero pyrkii "kiipeämään" liian ylös tai ei tule kunnolla näkyviin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nopeusmittari
« Vastaus #2 : Lokakuu 19, 2016, 12:24:19 ip »
Tuo tripin/matkamittarin numeroiden linjaus lienee jo oikea vika. Ei voine säätää enää, kun ryhtyy numerot hyppimään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Piippis

  • Viestejä: 34
Vs: Nopeusmittari
« Vastaus #3 : Lokakuu 19, 2016, 13:02:21 ip »
Kannattaa tilata uusi ja odotellessa voidella vanha, niin toimii taas mukavasti. Sen uuden voikin sitten ripustaa naulaan Guzzin näkyville  ;D

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Nopeusmittari
« Vastaus #4 : Lokakuu 19, 2016, 19:33:10 ip »
Taitaa olla mittariremontti edessä kun matkamittarin numerorivi ei ole suorassa .
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nopeusmittari
« Vastaus #5 : Lokakuu 19, 2016, 21:07:02 ip »
Jos se vaan vähän kiertää, eikä jumita, niin mennee normaalin kuluman piikkiin. Saako siitä vielä helposti tulkittua lukeman?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Nopeusmittari
« Vastaus #6 : Lokakuu 19, 2016, 23:11:11 ip »
Tämä tilanne tuli kun 100t tuli täyteen, nyt kun on 3t ja jotain, on kymmeniätuhansia osoittava 0:sta vain noin puolet näkyvissä, muut numerot ovat kokolailla suorassa.
Tuolta näyttää numerorivi tällä hetkellä. Olin yhteydessä Palantoon, mutta siellä oli asiantuntija lomalla.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 20, 2016, 11:00:05 ap kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nopeusmittari
« Vastaus #7 : Lokakuu 20, 2016, 10:15:57 ap »
Guzzin "vanha" mekaaninen nop.mittari on varsin yksinkertainen vehje. Kun kuoren saa auki, niin rakenne on käsillä ja helposti on nähtävillä eri osat. Mun Calissa 2008 on koko mittari liimattu kasaan, joten sen auki saamiseksi piti käyttää väkivaltaa: Ohutteräisellä fileerausveitsellä varovasti nitkuttaen liimasauma auki. Ei ollut helppo, kun piti niitä muoveja varoa. Mulla oli ongelmana mittarin kromikuoren ruuvien vastakappaleet: Ne olivat kumia ja hapertuneet poikki. Näppäränä poikana korvasin ne pitkillä ruuveilla. Vaan ei olisi pitänyt.
Nopeusmittari toimii pyörivän metallikupin tekiikalla ja ne ruuvit aiheuttivat jarruttavaa magneettikenttää ja mittari näytti liian vähän. Vaihdoin ne teflontankoihin.

Syy mittarin avaamiseen oli nuo ruuvit ja sen lisäksi vaijerin katkeamisen aiheuttamaan matkamittarin liian pieneen näyttöön. Se oli helppo korjata - ja olisi tietenkin ollut helppo myös huijata...En siihen ryhtynyt.
Voitelin liikkuvat osat ohuella vaseliisilla ja ompelukoneöljyllä. Kokoonpanon yhteydessä puhdistin myös vaijerin kuoren ja oikaisin sen satulan alla olevan mutkan. Siinähän se katkeaminen tapahtui.

Ja varoituksen sana: Kun avaatte vaijerin alapäätä, ÄLKÄÄ irroittako sitä osaa, joka on laatikossa kiinni, vaan pelkästään vaijerinkuori. Tuon osan alapäässä on prikka, joka tietenkin irtonaisena kilahtaa laatikon pohjalle valmiina siirtymään jonkin rataan väliin...

Huolto-ohjelmaan kannattaa lisätä kohta: Vaijerin irroitus ja puhdistus, voitelu. Kulmavaihteen puhdistus ja voitelu. Se sopii muistilapulle sivujalan kytkimen tarkistuksen alle.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Nopeusmittari
« Vastaus #8 : Lokakuu 22, 2016, 11:23:09 ap »
Lisää mittarimurheita, mutta calin kierrosluku sellaisesta. Kesää ei viittinyt pilata asian pohtimisella, mutta nyt olisi tämän talven aikana hoidettavien puutteiden listalla sen kuntoon saattaminen. Pyörä on siis 97 mallinen, jossa on eletroninen kierroslukumittari, Veglia borletti , electronic lukee taulussa. Ensin pitäisi vaan lähteä diagnosoimaan mikä siinä ei toimi, ennen kuin miettii esim. mittarin vaihtoa.. Ajossa viisari heiluu noin 2000 kierroksen kohdalla, heiluntaa taitaa tehdä lähinnä tien epätasaisuudet, mutta ei siis ole täysin eloton? Ainakin kerran mittari osoitti elonmerkkejä epätavallisen korkeilla kierroksilla, nousten hetkeksi 5-6000 kierroksen tuntumaan hyppäyksen omaisesti. Virrattomana mittari tököttää n. 500 rpm kohdalla. Voiko noista oireista päätellä mittarin olevan rikki? Käsittääkseni joku anturi pitää olla moottorin suunnalla. Johto mittarista katoaa tankin alle. Pystyyköhän tuosta mittarille tulevasta johdosta mittaamaan, että signaali on ok/ei ok?
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nopeusmittari
« Vastaus #9 : Lokakuu 22, 2016, 11:50:49 ap »
Tuon kierroslukumittarin ongelman - niinkuin muidenkin vikojen - selvitys pitää aloittaa aina yksinkertaisimmasta. Eli tarkista ettei se signaalijohto ole hankautunut runkoon, eikä se pätki mistään. Kovin hyvä vaihtoehto olisi sen mittarin kokeilu kaverin Guzzissa, jos sellaisia kavereita on...
Ainahan se on helpompaa, kuin purkaa koko mittari, varsinkin jos ei ole ihan tarkkaa tietoa sen rakenteesta yms. asioista.

Ja Matille: Ens´kuun jälkeen on joulu, sitten neljä tilipäivää vappuun, josta jokunen viikko juhannukseen. Siitä sitä sitten alkaakin päivät lyhentyä...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Nopeusmittari
« Vastaus #10 : Lokakuu 22, 2016, 17:47:10 ip »
Veglian valkoinen kierroslukumittari...

Hankala asia nämä vanhat (ja komeat) Veglian mittarit, olen siinä käsityksessä että uusia ei enää saa. Jos jostain saa käytettynä, kannattaa ostaa jemmaan, harvinaisia ja kalliita ovat. Korjaajia löytyy ainakin Suomesta (Palanto, Tre) ja Saksasta (Casa di Moto, Bielefeld). Mutta osia ei jo aikanaan minulle kerrotun mukaan (Palanto) saa. Jos siis on varamittari, sen osilla voinee korjauttaa.

Seurasin juuri keskustelua Saksan V11 Palstalla:
”Kierroslukumittareissa on erilaisia impulssilukuja ecusta riippuen. Centaurossa 16M, Cali EV:ssä P8 ja myöhemmin 15M, kuten myös Jackal, Special ja V11. Kaikki ilman kattia ja valkoiset Vegliat, joissa kromattu rengas. Impulssiluvun pitäisi näissä Veglioissa olla 11000 ja 22000. Tarra liimattu mittariin. Varaosanumero GU02.76.72.00.”
V11 - it defines you.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Nopeusmittari
« Vastaus #11 : Lokakuu 22, 2016, 19:23:32 ip »
Kiitos paljon kommenteista. Tuossa sitä on pohtimista. Haluaisin pitää pyörän mahdollisimman alkuperäisenä eli mitään tarvikeosia en siihen laita. Tarkoitus on mennä museoon (eläkkeelle) yhtäaikaa pyörän kanssa  ;D. Pitää nyt poissulkea muut vikamahdollisuudet, siis se impulssiluvun mittaus noin ensimmäisenä.

Muuten mittaritaulu on siniharmaa:

https://www.dropbox.com/s/kht3g6tqfnjr4cv/20161022_110622.jpg?dl=0,
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Nopeusmittari
« Vastaus #12 : Lokakuu 22, 2016, 19:53:46 ip »
Saisiko pienoismallin servosta värkättyä uudet sisuskalut kierroslukumittariin?
Tarvittaisiin lisäksi suhteellisen yksinkertainen pulssi/jännite -kytkentä.
Palstan pienoismalliharrastajat varmaan osaavat kertoa?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nopeusmittari
« Vastaus #13 : Lokakuu 22, 2016, 19:58:26 ip »
Kooltaan pitäisi kyllä mahtua. Varmaan vaikka pieni arduino voisi mahtua koppaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nopeusmittari
« Vastaus #14 : Lokakuu 22, 2016, 21:10:37 ip »
Lainaus
Tarkoitus on mennä museoon (eläkkeelle) yhtäaikaa pyörän kanssa
Pyörän museoinnin ymmärrän osittain mutta ei eläkkeelle jäänti ole se "viimeinen niitti" vaikka niitäkin tapauksia olen valitettavasti nähnyt.
Minulla on vakaa usko siihen että moottoripyöräharrastus pehmentää eläkkeelle jäännin shokin. Kuten muutkin hyvät harrastukset. Kuten talvikalastus.

Latimolle sen verran viestiä näin ennen kauden avausta että joko hattivatit ovat menneet metsään ja Eräsjärvi hankkimassa riitettä pintaan? Kun olis edes viis senttiä niin vois rantajäillä kokeilla.