Kirjoittaja Aihe: Titaniumin rusahtava kakkonen  (Luettu 15468 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #15 : Lokakuu 13, 2016, 18:46:22 ip »
Edellinen avasi aika hyvin guzzin vaihdelaatikon osalta kuluneen kesän aikana tullutta oppia, miksi ne toimii kuten ne toimivat ja miksi tietyt toimet eivät johda haluttuun lopputulokseen. Enemmän on kantapään kautta tullut opittua miten vaihteiden kanssa tulee toimia, että vaihtaminen menee "nätisti". Pienemmälle siirtämisen olen tehnyt pääosin pykälä kerrallaan, jolloin erinäisiä sivuääniä tms ongelmia ei juuri tule. Tuosta välikaasusta voisi kuulla vähän tarkemmin miten se tapahtuu oikeaoppisesti, sopivasti kaasua kytkin pohjassa ennen vaihtamista halutulle vaihteelle lienee tarkoitetun?
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #16 : Lokakuu 13, 2016, 20:09:33 ip »
Alaspäin juu. Samalla kun vetää kytkintä, niin neppaa kevyesti kaasua. Oikean rytmityksen löytää nopeasti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #17 : Lokakuu 13, 2016, 22:35:54 ip »
Lainaus
Kuten kaikki varmaan tietävät ovat vaihteiston hammaspyöräparit aina mekaanisessa kosketuksessa toisiinsa
Enpä ollut tullut ajatelleeksi. Tekniikkapornosta kun olen kiinnostunut, ainakin yleisellä tasolla, olisi hienoa olla "koulutustilaisuudessa" missä olisi Guzzin vaihteisto "auki" niin että näkisi toiminnot. Opettaisi varmaan vielä lisää. Aina kun sattuu se välivapaa, kiroiluttaa ja hävettää, että "ootsie noi yksinkertain"...  Lisäksi olen lukenut että ovat jopa rikkoneet V11 vaihteistoja (joku ratas), kun välivapaalta pakolla paniikissa poljetaan vaihdetta päälle. Ilmeisesti siinä vaikuttaa se että moottori "ryöstäytyy" kierroksille kun siellä ei olekaan vaihdetta päällä vaikka luulee, sitten tulee kiire polkea vaihdetta (kytkin pohjassa) ja moottori on vielä paljon korkeimmilla kierroksilla (se painava vauhtipyörä...) siihen nähden, mitä se sitten on kun vaihde on päällä.
Lainaus
on hienoa tehdä kovasta vauhdista moottorijarrutus useita pykäliä alaspäin
Kiirettä vaan pitää jos tulee hyvää vauhtia risteykseen, avoimilla putkilla tulee aikamoinen kumu ja jyly moottorijarrutuksessa. Tulee myös mieleen Auen Motomania sarjakuvista usein toistuva pikkuteksti "3 mal hoch schalten" = kolme vaihdetta pienemmälle...kun lähdetään ohitukseen.  Ei ihan koske Guzzia kun kyse ei ole kierroskoneesta, arvelen. Eikä ainakaan 5 lovisen kohdalla.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2016, 00:00:26 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #18 : Lokakuu 13, 2016, 22:55:56 ip »
Lähinnä tuollaista "räppäystä" olen harrastanut tutulla tienosalla jossa lähestytään tiukkaa kurvia. Jarrutus siis moottorilla mahdollisimman pitkälle ja vasta viimeksi jarrua jos edes on tarpeen. Tai jarrua ja moottorijarrua yhtä aikaa. Se vain on jo huomattavasti vaativampaa vallankin jos ollaan jo kallellaan....

Mäntän aikoina avasin kaksi kertaa Kawasaki ZZR:n vaihteiston kun pyörän tuore omistaja oli kaatunut sillä. Ensimmäisen kaatumisen jälkeen hän väitti että vaihteisto meni lukkoon ja takapyörä myös. Kun toisen kerran tarjottiin samaa vaihteistoa "jossa menee kaksi vaihdetta yhtä aikaa päälle" avattavaksi niin sanoin jo ettei siellä ole mitään vikaa. Kun kuitenkin vakuutusyhtiö kustansi homman niin avasin jälleen. Ei mitään vikaa. Pyörä tuli kuntoon ja päätin lähteä katsomaan miten hän ajaa. Ajeltiin peräjälkeen, minä Centaurolla takana, ja tuli sitten kiverämpi mutka kaveri jarrutti ja saman tien polkaisi pienemmälle vaihteelle mutta kaksi kertaa. Taas perä vippasi ja oli vähällä mennä mutkasta metsään. Siinä vaiheessa asia selvisi: hän ei tullut kaasulla vastaan ja Kawan iso kone on kuin betonimylly ja jarruttaa varmasti rankasti. Pidettiin sitten pitempi palaveri aiheesta kaasun, vaihteen, kytkimen ja jarrun yhteiskäytöstä. Intoa oli siis enemmän kuin tietoa pyörän ominaisuuksista. Edellinen pyörä hänellä oli ollut kaksitahtinen 125 Kawa.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #19 : Lokakuu 13, 2016, 23:16:22 ip »
"3 mal hoch schalten" Tarkoittaa kolme vaihdetta ylöspäin. "Runterschalten" on pienemmälle.

Nimim. pilkunviilaaja...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #20 : Lokakuu 14, 2016, 07:36:48 ap »
Calilla riittää moottorijarru ilman alaspäin vaihtoakin pitkälle. Vaikka kone on hidasälyinen raskaista pyörivistä johtuen. Esim Kemoran katsomosuoran päähän riittää, kun nostaa päänsä ylös ja höllää kaasua. Mahtuu ihan hienosti seuraavaan kaarteeseen. Ehkä hipaisu etujarrua ennen sisäänmenoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Piippis

  • Viestejä: 34
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #21 : Lokakuu 14, 2016, 08:18:15 ap »
Tämähän alkaa kuulostaa aiheelta "Zen ja vaihtamisen taito". Oooommm...
Ei silti. On asioita jotka kaikki luulevat osaavansa, eivätkä siksi kehtaa kysyä.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #22 : Lokakuu 14, 2016, 08:43:44 ap »
Käytän aina välikaasua alaspäin vaihdettaessa, ei rusahtele, ei kolise  ;D
Titaniumin kuski

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #23 : Lokakuu 14, 2016, 09:45:04 ap »
 Nuoruudessani tenttasin ensin kevytmoottoripyöräkortin ja 18 vuotiaana autokoulunopettaja ehdotti että ajaisin suoraan kuorma-autokortin, kun oli 500 markkaa vain kalliimpi. Piikkinokka Petterillä sitten ekalle ajolle ja opettaja käski vaihtamaan "välikaasulla" pienemmälle.  MIKÄ helkutin välikaasu... kolme poljinta vain oli jalkatilassa !!.  Tulihan se opeteltua ja kyseisellä ajoneuvolla tuiki tarpeellinen.  En kyllä kyseisiä taitoja ole soveltanut  Guzziin.... pitääpä kokeilla.

MR
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2016, 13:37:48 ip kirjoittanut MarkkuEVP »
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #24 : Lokakuu 14, 2016, 11:22:14 ap »
Tuolla aiemmin jo sivuttiinkin välikaasun käyttöä auton synkronoimattomassa vaihteistossa. Auton synkronoidulla vaihteistolla kyseisestä toimenpiteestä ei ole juurikaan tarvetta jos ei sitten vaihdeta useita pykäliä "oikaisten" alaspäin.

Synkronoimattomalla vaihteistolla alaspäin pykälän vaihto menee jokseenkin näin: Ajonopeus sovitetaan ennen vaihtamista siten että tulevan pienemmän vaihteen nopeusalue on moottorin kierroslukualueen sisällä. (Ahtamattomissa dieseleissä käyttökelpoinen vetoalue on varsin kapea.) Polkaistaan kytkin pohjaan, vaihde vapaalle, kytkin ylös, polkaistaan kaasua sen verran kuin pienemmän vaihteen nopeutta vastaava kierrosluku on, painetaan kytkin pohjaan ja laitetaan pienempi vaihde päälle. Tämä on edelleenkin arkipäivää joissakin varsin uusissakin kuorma-autoissa. Sitä kutsutaan myös kaksoispoljennaksi viitaten kytkinpolkimen liikkeeseen.

Ennen oli synkronoimattomia vaihteistoja henkilöautoissakin. 60-luvulla tuli synkronointi mukaan henkilöautoihin mutta ei suinkaan kaikkiin vaihteisiin. Usein ykkönen oli synkronoimaton. Henkilöautoissa oli silloin 3 tai 4 vaihdetta eikä tehoa muutamaa kymmentä hevosvoimaa enemmän joten vaihtamistarve tuli vastaan usein. Koskee siis useimpia japanilaisia ja eurooppalaisia autoja.

Välikaasun ja synkronoinnin tarkoitus on sama: sopeutetaan vaihteiston kierrosluku ja moottorin kierrosluku. Välikaasulla sopeutetaan kierroslukua, synkronoinnilla vaihteiston kierroslukua.

Synkronoinnissa vaihde kytkeytyy kahdessa vaiheessa: kun vaihdetta siirretään seuraavalle, vapaan kautta, vaihdevivun liike siirtää synkronirenkaan kitkapinnan ko. vaihderattaan kitkapintaa vasten ja jarruttaa/kiihdyttää rattaan pyörimisnopeuden samaksi kuin akselinkin ja sen jälkeen vaihde kytkeytyy. Tarkka vaihteenkäyttäjä huomaa tämän vaihdevivussa pieninä nykäisyinä. Manuaalivaihteistolla, käytännössä, kuljettajan käden voima synnyttää synkronointivoiman jolla vaihteen synkronimekanismi jarruttaa/kiihdyttää vaihteen kytkeytymisnopeuden keskenään sopivaksi.

Kun synkronointi tuli yleisemmäksi niin "vanhan liiton" automiehet ivasivat moista "hienostelua". Totta olikin että osaava synkronoimattoman vaihteiston käyttäjä oli nopeampi vaihtaja kuin alun synkronoitua vaihteistoa käyttävä.

Moottoripyörissä ei synkronointia ole juurikaan esiintynyt. Robottivaihteistokaan ei sitä välttämättä tarvitse. Sen sijaan kaksoiskytkin on yleistymässä. Autoissa jo käytössä ja parissa moottoripyörässäkin. Mahdollistaa ns. nappivaihteiden käytön eikä kytkinkahvaa ole lainkaan. Tässä kohtaa hämärtyy raja perinteisten manuaali- ja automaattivaihteiden välillä.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #25 : Lokakuu 14, 2016, 11:52:16 ap »
Urpokin oppi välikaasun käytön autokoulussa v. -73. Ajokkina oli iänikuisen
vanha Bedford, joka oli lastattu betonipalkeilla. Siitä on jäänyt mieleen, että
loivaankaan ylämäkeen lähtiessä kiihtyvyys ei ollut mitenkään räjähtävä.
Autokoulun jälkeen tuli ajettua pikkulenkkejä nokallisella Sisulla. Sen vakiovarusteena
oli vasara, jolla piti lyödä starttimoottorin kylkeen, jos ei muuten startannut.
Turpollakin on kuorma-autokortti, täytyykin kysellä joskus siitä tarkemmin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #26 : Lokakuu 14, 2016, 12:33:24 ip »
Itse opetellut Valmetilla kärry perässä. Jos vaihdon häslää, ei pykälä mene voimallakaan pesään. Silloin veto katkeaa ja traktorin olemattomat jarrut eivät nekään juuri auta. Ennakoiva ajotapa vaihteiden käyttöön tulee myös sieltä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #27 : Lokakuu 14, 2016, 13:00:39 ip »
Vanhat pyykkilautanokkaiset Valmetit oli aika huonovääntöisiä. Jos semmosella kuorman
kanssa rupesi kierrokset laskemaan ylämäessä, oli jo liian myöhäistä yrittää vaihtaa pienempään.
Sai valita joko pakkolaskun ojaan tai kiihtyvällä vauhdilla peruuttavan traktorin
hallintayrityksen.

 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #28 : Lokakuu 14, 2016, 13:37:15 ip »
Joo, ei kovin sitkeä ollut. Vielä kun on niukasti pykäliä askissa, niin kepillä saa käydä taajaan. On muuten hienoja pelejä ajella ne nykyiset kolmepyttyiset, joissa on kaiken maailman quick-shiftit. Kepistä voi vedellä molempiin suuntiin tai nappulasta pikavaihteita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #29 : Lokakuu 14, 2016, 16:06:49 ip »
Eli Guzzeissa on synkronoimaton vaihteisto. Onhan jo aika, että tuostakin tulee tietoiseksi :P. Ikää on sen verran, että muistan ajan kun isä kertoi autossa olevan oikein synkronoitu vaihteisto.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.