Kirjoittaja Aihe: Titaniumin rusahtava kakkonen  (Luettu 15434 kertaa)

Piippis

  • Viestejä: 34
Titaniumin rusahtava kakkonen
« : Lokakuu 10, 2016, 16:29:55 ip »
No niin. Nyt kun on tervehditty, on aika teknisille kysymyksille. Pyörä on tuo California Evoluzione Titanium vuodelta 2003 ja ongelmana on hieman väkisin kytkeytyvä kakkonen. Ylöspäin mennään mukavasti, mutta alaspäin tultaessa kolmosen ja kakkosen välille ilmestyy välivapaa ja iljettää painaa kakkonen päälle, kun se niin vastustelee. Ykköstä joutuu houkuttelemaan päälle valoista lähdettäessä. Ylävaihteet toimivat kuin unelma. Mittariin on kerrytetty liki 100 000km. Pyörä on minulle uusi ja se on käsittääkseni hyvin hoidettu, mm. huoltoraportti tuli mukana.
Henkisesti olen varautunut kytkinremonttiin, onhan tässä koko talvi aikaa askarrella.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #1 : Lokakuu 10, 2016, 16:58:37 ip »
Onkohan tuossa vielä 1-levyinen kytkin ? Mulla tuo 1-levyinen vaihdettiin 2-levyiseksi takaisin kutsussa, kerran olen säätänyt vaihdelaatikon takapäässä olevan painajavivun säätöruuvia sisäänpäin n. 1/2 kierrosta. Tuo kullostaa vähän siltä ettei kytkin irroita kunnolla.
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #2 : Lokakuu 10, 2016, 17:15:07 ip »
Hyvä, mallli ja kilometrimäärä selvillä. Moni lähtee vika edellä sitten saa kysellä että mikä pyörä ja paljonko ajettu.

Odotusarvoisesti lienet kytkimen suhteen arvannut oikein. Mutta toki on katsottavat muutkin seikat kuntoon ettei tee turhia juttuja. Jonkin aikaa sitten minulle myytiin vaihteistovikainen pyörä. Vaihteet menivät huonosti päälle. Vika oli poljinvivuston runsaat välykset.

Vikaa voi olla kuudessa kohtaa jotka ilmenevät vaihteiden huonona kytkeytymisenä. Jos kytkimessä on vikaa niin kaikki vaihteet kytkeytyvät huonosti.
Onko ilmennyt öljyvuotoa kytkinkotelon alta? Jos on niin kumpaa: vaihteisto vai moottoriöljyä.

1) Välyksiä on itse polkimen akselilla ja sen jälkeen kaikissa nivelkohdissa ja vaihteistosta tulevan akselin urituksessa.
2) Vaihteensiirrossa vaihteiston sisällä on jotakin joka jumittaa. Esimerkiksi pyörän kaatuminen on saattanut vaurioittaa vaihteenvalitsinkoneistoa.
3) Kytkinvaijeri jumittaa. Tämä vika on helppo paikallistaa. Vika aiheuttaa helposti toisen vian.
4) Kytkimen painelaakeri rikki tai kytkinvivusto väärin säädetty. Kytkintä säädetään vaihteiston takakannen vivussa olevasta ruuvista.
5) Kytkin on niin täynnä kytkinpölyä ja muuta moskaa että kytkin ei toimi oikein. Edellyttää yleensä kytkimen avaamisen.
6) Kytkimessä on jotain vikaa. Levy(t) rikki, kytkinlevyjen välilevy "kaivautunut" vauhtipyörän hammastukseen tai levyt kytkinkeskiöön.

Muiden vikojen korjaus paitsi 5 ja 6 onnistuvat purkamatta pyörää. Vika kaksi on epätodennäköinen mutta onpa sellainenkin nähty.
Kilometrimäärästä päätellen voi olla pelkästään likaisesta kytkimestä ja sen puhdistuksesta kiinni tämä homma. Toisilla kytkin likaantuu sen omasta pölystä nopeastikin, toiset ajavat tuplamatkan.

Jos löydät sopivan remonttipaikan niin voin tulla ohjeistamaan kytkimen suhteen jos ilmenee että kytkin on purettava. Asun itse Tampereella. Samalla kertaa voi varoiksi uusia joitakin edullisia osia kytkimeen liittyen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2016, 17:23:27 ip »
Itse varmistaisin ensin jollain Caliin tottuneella, onko kyseessä erikoisesti toimiva loota/vivusto, vai onko vielä sopiva vaihtotyyli hakusassa.
Seuraavaksi nuo Matin esittämät säädöt kuntoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #4 : Lokakuu 10, 2016, 18:17:22 ip »
"Ykköstä joutuu houkuttelemaan päälle valoista lähdettäessä."

Rutiseeko vaiko ei vain mene päälle? Jos jälkimmäinen, meneekö päälle, jos päästää hitaasti kytkintä?
Siis jos kytkin irroittaa hyvin, voivat kytkentähampaat mennä päittin, eikä vaihde pääse kytkeytymään, ennenkuin kytkintä päästämällä saa hampaat loksahtamaan paikalleen.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #5 : Lokakuu 10, 2016, 18:33:59 ip »
Jos on tottunut öljykylpykytkimeen joka ei koskaan irrota täydellisesti voi kuivakytkimeen siirtyminen olla ensin outoa. Kytkin vedettynä vaihteisto ei pyöri lainkaan ja vaihde menee päälle vain tuurilla.

Kytkinpölyä, jos se osoittautuu syyksi ongelmaan, voi koittaa saada irtoamaan paineilmallakin. Homma vaatii pientä purkamista että saa vauhtipyörän näkyviin ja paineilmapistooliin erikoissuuttimen. Se ei kuitenkaan aina tehoa. Samassa ajassa kytkimen on ottanut aukikin. Tarvitaan pyöränosturi ja talja katosta millä saa rungon riippumaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #6 : Lokakuu 10, 2016, 18:37:41 ip »
Onnistuisiko sopivaksi taivutetulla paineilmaputkella kytkinkopan reiästä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #7 : Lokakuu 10, 2016, 18:39:17 ip »
Startin ottaisin irti. Enemmän tilaa touhuta.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #8 : Lokakuu 10, 2016, 18:47:42 ip »
Lainaus
Kytkin vedettynä vaihteisto ei pyöri lainkaan ja vaihde menee päälle vain tuurilla
No tuotakaan en ollut ymmärtänyt ajatella. Olipa taas rauhoittava tieto. "Öljykytkimen" kanssa saa pelätä sitä kauheaa rusahdusta ja ketjun heilausta, Guzzin ykkönen on omissa solahtanut sisään kun vähän nostaa kytkintä samalla... Välivapaista en ole tällä harjoituksella (7v) vielä päässyt eroon.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #9 : Lokakuu 10, 2016, 21:58:14 ip »
Startin ottaisin irti. Enemmän tilaa touhuta.

Ok, eli ensiapua saisi suht helpolla tohotettua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Piippis

  • Viestejä: 34
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #10 : Lokakuu 11, 2016, 09:14:25 ap »
Hyviä kommentteja. Jäin miettimään tarkempaa kuvausta. Pitänee vetää talvipomppa päälle ja pyörähtää Teivon ABC:lla. Ja heti jos joku haluaa pyörälläni testilenkin heittää, niin jo vain passaa. Kakkosen päällemenemättömyydessä on sellainen tunne, että kytkin ei irrota ja rattaiden hampaat eivät loksahda kohdalleen. Sen ykkösen kanssa on sama juttu. Olisko tuo vaan säädöistä kiinni? Kyselen nyt tyhmiä, mutta miten tuo kytkimen säätö mitataan? Pitääkö olla vaijeri irti vai kiinni mittauksen aikana?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #11 : Lokakuu 11, 2016, 10:30:22 ap »
Lainaus
Pitääkö olla vaijeri irti vai kiinni mittauksen aikana?
Ohjekirjakin tuohon ohjeita antaa mutta se ei ole niin justiinsa.

Vaijeri saa olla kiinni. Vaijerin säätö on vaijerin alapäässä. Se löysätään ja vaijerin yläpään pikasäätö myös, jos sellainen on, ruuvataan 2/3:nesta sisään niin että säätövaraa jää molempiin suuntiin. Vipu vaihteiston takakannessa säädetään ruuvistaan siten että vivun koukun pohjasta vaihteiston kanteen jää noin 75 mm matkaa. Vaijeri säädetään alapään säädöstään niin että se ei vedä vivun välystä nollille vaan jää pieni "tyhjä" liike. Tyhjä liike pitää tuntua myös kahvassa. Vaijerin liike ei saa takerrella.

Muuta: Vaihteiston takakannen vivun ja takakannen välissä on kupissaan jousi. Se on hyvin tarpeellinen mutta voi pudota asennustöissä tai kun kytkinvaijeri katkeaa. Sen tarkoituksena on pitää välys säädettynä ja kytkinvaijeri välyksettömänä. Ilman jousta on kytkimen painelaakeri vaarassa kulua ennenaikaisesti.
Painelaakeri löytyy kun irrottaa takakannesta kytkinvivun ja vetää sen alla olevan painimen ulos. Loput osat tulevat magneetin avulla ulos.

Vivun akseli on usein kulunut ja/tai sen reikä on kulunut. Sen ehkäisemiseksi kannattaa vivun akselitappi irrottaa ja puhdistaa reiät ja tappi sekä voidella kevyesti kokoonpannessa.

Ennen painelaakerin ulosottoa pitää takakannen olla puhdas. Kun painelaakeri osineen poistetaan avautuu suora reitti vaihteiston kytkinakselin takapään laakeriin. Kyseessä toinen vaihteistoin kalliista laakereista. Painelaakerin painin on tiivistetty O-renkaalla joka on alumiinivalussa olevassa syvennyksessä. Jos se ei ole vuotanut niin  kelvannee edelleenkin. Öljyä ei tule vaihteistosta juurikaan ulos toimenpiteen aikana. Kytkimen työntötangon öljytiivisteet voi myös uusia tätä kautta.

Jos ei epäile että painelaakerissa ole mitään vikaa eikä em tiivisteet vuoda niin ei ole tarvetta avata painelaakeria. Toki runsaat kilometrit tai väärin säädetty kykin voi aiheuttaa ennenaikaista kulumista siinäkin.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #12 : Lokakuu 11, 2016, 11:59:22 ap »
Hyviä kommentteja. Jäin miettimään tarkempaa kuvausta. Pitänee vetää talvipomppa päälle ja pyörähtää Teivon ABC:lla. Ja heti jos joku haluaa pyörälläni testilenkin heittää, niin jo vain passaa. Kakkosen päällemenemättömyydessä on sellainen tunne, että kytkin ei irrota ja rattaiden hampaat eivät loksahda kohdalleen. Sen ykkösen kanssa on sama juttu. Olisko tuo vaan säädöistä kiinni? Kyselen nyt tyhmiä, mutta miten tuo kytkimen säätö mitataan? Pitääkö olla vaijeri irti vai kiinni mittauksen aikana?
Ohi polkiessani poikkesin mennen tullen  ABC:lla, mutta ei siellä näkynyt kuin yksinäinen "krossimopo".   :o
Tänään illalla on Siuron Koski-Baarissa n. klo 17.30 -17.45 opastaja(t) paikalla.
2002 Atlantic 500
2004 B750

Piippis

  • Viestejä: 34
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #13 : Lokakuu 11, 2016, 17:17:48 ip »
Työ taas häiritsi harrastuksia. Ja siellä mitään tarkene Siuroon ajella, hyvä että Teivoon. Mutta nostan hatt.. pipoa, salute! Jos sitä huomenissa ehtisi mutkan ajella, ennen lumia.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Titaniumin rusahtava kakkonen
« Vastaus #14 : Lokakuu 12, 2016, 12:49:36 ip »
Lainaus
Kytkin vedettynä vaihteisto ei pyöri lainkaan ja vaihde menee päälle vain tuurilla
No tuotakaan en ollut ymmärtänyt ajatella. Olipa taas rauhoittava tieto. "Öljykytkimen" kanssa saa pelätä sitä kauheaa rusahdusta ja ketjun heilausta, Guzzin ykkönen on omissa solahtanut sisään kun vähän nostaa kytkintä samalla... Välivapaista en ole tällä harjoituksella (7v) vielä päässyt eroon.

Aiemmin kerroin epämääräisesti että vaihteisto ei pyöri kun kytkin on vedettynä. Vaihteisto pyörii aina kun pyörä liikkuu oli kytkin vedettynä tai ei. Paikallaan ollessa, jolloin vaihteen kytkeminen on hankalinta, vaihteisto ei pyöri. Jos vaihde on vapaalla ja kytkin ei ole vedettynä pyörii suurin osa vaihteistosta: kytkinakseli, ensiövetohammaspyörät, ryhmäpyörä ja vaihteiden hammaspyörät. Kuten kaikki varmaan tietävät ovat vaihteiston hammaspyöräparit aina mekaanisessa kosketuksessa toisiinsa. Niitä sitten kytketään, kutakin vuorollaan, orjarenkaalla akseliinsa. On myös olemassa hammaspyörän ja orjarenkaan "risteytymä".

Silloin kun pyörä liikkuu tulee vaihteistoa pyörittävä voima joko moottorista tai takapyörästä. Kiihdytyksessä ja tasaisessa vedossa moottorista mutta moottorijarrutuksessa takapyörästä. Paikallaan vaihteistoa pyörittävä voima tulee kytkimen kautta moottorista mutta kun kytkin toimii oikein ja irrottaa pysähtyy vaihteistokin.
Siksi vaihtaminen on hieman erilaista eri ajotilanteessa. Vaihde kytkeytyy synkronoimattomassa vaihteistossa parhaiten kun kytkettävän vaihteen pyörintänopeus ja moottorin kierrosluku kohtaavat. Siksi käytetään pienemmälle vaihtaessa, erityisesti suuren nopeuden muutoksen aikana välikaasua että kytkentä onnistuisi. Tosin monille motoristeille kyseinen toimenpide on outo. Siksi onkin tullut markkinoille kaksoiskytkinvaihteistoja jossa kytkin erottaa myös toisiovoimansiirron vaihteistosta. Onneksi ei Guzzeihin. Minusta on hienoa tehdä kovasta vauhdista moottorijarrutus useita pykäliä alaspäin välikaasun avulla pakoputket paukkuen takapyörän pidon rajoilla. Siinä on jotain alkukantaista.

Vaihtaminen isommalle on useiden mielestä helpompaa. se johtuu juurikin siitä että kierrosluvut kohtaavat silloin paremmin. Pienemmälle vaihtaessa, kun nopeus alenee nopeasti, on vaihtaminen vaikeampaa. Mutta kun kiihdytetään nopeasti on tärkeää oppia vaihteiston sisäinen massan hitausominaisuus että vaihtaminen tapahtuu niissä sadasosasekunneissa kuin olisi tarkoitus ilman sortumista välivapaalle. Välivapaa tarkoittaa että vaihde on kytkeytynyt pois edelliseltä vaihteelta mutta ei vielä kytkeytynyt seuraavalle. 5-vaihteisessa ja vanhemmissa 6-vaihteisissa, jälkimmäisen osalta kuulopuhetietoa, löytyy välivapaita. Uusista 6-vaihteisesta en sellaista toimintoa ole löytänyt. Niissä on mekanismi joka "saattaa" vaihteen perille kunhan vaihdevivusta kerrotaan suunta.

Olen useasti saanut selittää moottoripyörän omistajille, varsinkin niille joiden pyörässä on keskituki, kun he huolestuneina kysyvät että onko jotain vikaa kun takapyörä on ilmassa, moottori käy, vaikka vaihde on vapaalla niin takapyörä pyörii. Syytä huoleen ei ole. Vaihteiston sisäinen kitka se vain takapyörää pyörittelee. Lähinnä öljyn sisäinen kitka. Kyse on silloin terveestä voimansiirrosta kun niin pieni voima jaksaa pyörittää koko systeemiä.

Öljykylpykytkimessä on useita levyjä ja kytkin vedettynä niiden välissä kohta öljyäkin. Sama öljyn sisäinen kitka pyrkii siirtämään voimaa vaihteiston suuntaan. Vaihteisto siis "ryömii" hiljalleen. Tämä ilmiö tekee paikallaan ollessa vaihteen kytkemisen helpoksi.
Kytkettäessä, varsinkin isoissa pyörissä, vaihteisto kolahtaa oikein kunnolla ja ketju heiluu ja pyörä saattaa nykäistä hieman.

Tyypillistä on kun kuivakytkimen vetää auki ja vaihde on vapaalla niin vaihde ei kytkeydykään. Se on aivan normaalia. Olen seurannut joidenkin motoristien liikennevalokäyttäytymistä: tullessa valoihin vedetään kytkin normaalisti auki, vaihde laitetaan vapaalle mutta vihreitä varrotessa vedetään jo kytkin pohjaan hyvissä ajoin mutta vaihde kytketään vasta kun keltainen on vilahtanut. Vaihde ei menekään päälle koska kytkintä vedettäessä vaihteisto on pysähtynyt ja kytkentänasta eivät menekään lomittain vaan jäävät päikseen.
Vastaavasti, jos vaihde on vapaalla ja kytkin kiinni ja tulee tarve laittaa äkkiä vaihde päälle niin vedetään kykin auki, kytketään vaihde niin että kolahtaa ja samalla koko pyörä tärähtää. Se taas johtuu vaihteiston pyörivästä massasta. Sen energia siirtyy kohti takapyörää.

Näiden ääripäiden välissä kun operoi niin vaihteet kyllä toimivat jos kytkin on kunnossa ja tyhjäkäyntikierrokset säädetyssä arvossa.

Liitekuvassa pääosin koottu vanha 5-vaihteinen vaihteisto. Vasemmalta oikealle vaihteet 4, 3, 2, 1 ja 5. Viitosesta hammastusta näkyy vain hiukan. Vaihteista kytkettynä näkyy olevan ykkönen. Orjarenkaat on kytketty uritettuun akseliin ja hammaspyörän kyljestä voima välittyy akseliin. Näkyvä akseli on se josta lähtee kardaani. Orjarenkaita siirtelevät siirtohaarukat jotka saavat komentonsa vaihderummulta jota vaihdepoljin pyörittää eräänlaisen räikkämekanismin kautta. Yksinkertainen on kaunista.