Kytkin vedettynä vaihteisto ei pyöri lainkaan ja vaihde menee päälle vain tuurilla
No tuotakaan en ollut ymmärtänyt ajatella. Olipa taas rauhoittava tieto. "Öljykytkimen" kanssa saa pelätä sitä kauheaa rusahdusta ja ketjun heilausta, Guzzin ykkönen on omissa solahtanut sisään kun vähän nostaa kytkintä samalla... Välivapaista en ole tällä harjoituksella (7v) vielä päässyt eroon.
Aiemmin kerroin epämääräisesti että vaihteisto ei pyöri kun kytkin on vedettynä. Vaihteisto pyörii aina kun pyörä liikkuu oli kytkin vedettynä tai ei. Paikallaan ollessa, jolloin vaihteen kytkeminen on hankalinta, vaihteisto ei pyöri. Jos vaihde on vapaalla ja kytkin ei ole vedettynä pyörii suurin osa vaihteistosta: kytkinakseli, ensiövetohammaspyörät, ryhmäpyörä ja vaihteiden hammaspyörät. Kuten kaikki varmaan tietävät ovat vaihteiston hammaspyöräparit aina mekaanisessa kosketuksessa toisiinsa. Niitä sitten kytketään, kutakin vuorollaan, orjarenkaalla akseliinsa. On myös olemassa hammaspyörän ja orjarenkaan "risteytymä".
Silloin kun pyörä liikkuu tulee vaihteistoa pyörittävä voima joko moottorista tai takapyörästä. Kiihdytyksessä ja tasaisessa vedossa moottorista mutta moottorijarrutuksessa takapyörästä. Paikallaan vaihteistoa pyörittävä voima tulee kytkimen kautta moottorista mutta kun kytkin toimii oikein ja irrottaa pysähtyy vaihteistokin.
Siksi vaihtaminen on hieman erilaista eri ajotilanteessa. Vaihde kytkeytyy synkronoimattomassa vaihteistossa parhaiten kun kytkettävän vaihteen pyörintänopeus ja moottorin kierrosluku kohtaavat. Siksi käytetään pienemmälle vaihtaessa, erityisesti suuren nopeuden muutoksen aikana välikaasua että kytkentä onnistuisi. Tosin monille motoristeille kyseinen toimenpide on outo. Siksi onkin tullut markkinoille kaksoiskytkinvaihteistoja jossa kytkin erottaa myös toisiovoimansiirron vaihteistosta. Onneksi ei Guzzeihin. Minusta on hienoa tehdä kovasta vauhdista moottorijarrutus useita pykäliä alaspäin välikaasun avulla pakoputket paukkuen takapyörän pidon rajoilla. Siinä on jotain alkukantaista.
Vaihtaminen isommalle on useiden mielestä helpompaa. se johtuu juurikin siitä että kierrosluvut kohtaavat silloin paremmin. Pienemmälle vaihtaessa, kun nopeus alenee nopeasti, on vaihtaminen vaikeampaa. Mutta kun kiihdytetään nopeasti on tärkeää oppia vaihteiston sisäinen massan hitausominaisuus että vaihtaminen tapahtuu niissä sadasosasekunneissa kuin olisi tarkoitus ilman sortumista välivapaalle. Välivapaa tarkoittaa että vaihde on kytkeytynyt pois edelliseltä vaihteelta mutta ei vielä kytkeytynyt seuraavalle. 5-vaihteisessa ja vanhemmissa 6-vaihteisissa, jälkimmäisen osalta kuulopuhetietoa, löytyy välivapaita. Uusista 6-vaihteisesta en sellaista toimintoa ole löytänyt. Niissä on mekanismi joka "saattaa" vaihteen perille kunhan vaihdevivusta kerrotaan suunta.
Olen useasti saanut selittää moottoripyörän omistajille, varsinkin niille joiden pyörässä on keskituki, kun he huolestuneina kysyvät että onko jotain vikaa kun takapyörä on ilmassa, moottori käy, vaikka vaihde on vapaalla niin takapyörä pyörii. Syytä huoleen ei ole. Vaihteiston sisäinen kitka se vain takapyörää pyörittelee. Lähinnä öljyn sisäinen kitka. Kyse on silloin terveestä voimansiirrosta kun niin pieni voima jaksaa pyörittää koko systeemiä.
Öljykylpykytkimessä on useita levyjä ja kytkin vedettynä niiden välissä kohta öljyäkin. Sama öljyn sisäinen kitka pyrkii siirtämään voimaa vaihteiston suuntaan. Vaihteisto siis "ryömii" hiljalleen. Tämä ilmiö tekee paikallaan ollessa vaihteen kytkemisen helpoksi.
Kytkettäessä, varsinkin isoissa pyörissä, vaihteisto kolahtaa oikein kunnolla ja ketju heiluu ja pyörä saattaa nykäistä hieman.
Tyypillistä on kun kuivakytkimen vetää auki ja vaihde on vapaalla niin vaihde ei kytkeydykään. Se on aivan normaalia. Olen seurannut joidenkin motoristien liikennevalokäyttäytymistä: tullessa valoihin vedetään kytkin normaalisti auki, vaihde laitetaan vapaalle mutta vihreitä varrotessa vedetään jo kytkin pohjaan hyvissä ajoin mutta vaihde kytketään vasta kun keltainen on vilahtanut. Vaihde ei menekään päälle koska kytkintä vedettäessä vaihteisto on pysähtynyt ja kytkentänasta eivät menekään lomittain vaan jäävät päikseen.
Vastaavasti, jos vaihde on vapaalla ja kytkin kiinni ja tulee tarve laittaa äkkiä vaihde päälle niin vedetään kykin auki, kytketään vaihde niin että kolahtaa ja samalla koko pyörä tärähtää. Se taas johtuu vaihteiston pyörivästä massasta. Sen energia siirtyy kohti takapyörää.
Näiden ääripäiden välissä kun operoi niin vaihteet kyllä toimivat jos kytkin on kunnossa ja tyhjäkäyntikierrokset säädetyssä arvossa.
Liitekuvassa pääosin koottu vanha 5-vaihteinen vaihteisto. Vasemmalta oikealle vaihteet 4, 3, 2, 1 ja 5. Viitosesta hammastusta näkyy vain hiukan. Vaihteista kytkettynä näkyy olevan ykkönen. Orjarenkaat on kytketty uritettuun akseliin ja hammaspyörän kyljestä voima välittyy akseliin. Näkyvä akseli on se josta lähtee kardaani. Orjarenkaita siirtelevät siirtohaarukat jotka saavat komentonsa vaihderummulta jota vaihdepoljin pyörittää eräänlaisen räikkämekanismin kautta. Yksinkertainen on kaunista.