Kirjoittaja Aihe: EV:n kikkaileva ykkönen  (Luettu 4842 kertaa)

Artturi

  • Viestejä: 43
  • Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti
EV:n kikkaileva ykkönen
« : Syyskuu 25, 2016, 19:22:36 ip »
Neuvoa kaivataan.  Onko California EV:n vaihtelevan heikosti kytkeytyvä ykkösvaihde ominaisuus, vai onko asialle jotain tehtävissä? Useasti vaihde menee "päälle", mutta pompsahtaa vapaalle kytkintä nostaessa.
Vivuston liike on esteetön ja liikeradat vaikuttavat normaaleilta ilman liiallisia välyksiä.Pyörä on vähänlaisesti ajettu. Öljyä taitaa vähän mehiä vaihteensiirtoakselin tyvestä.
Kytkimen toiminnassa en ole havainnut poikkeavaa.
Kuulostaako tutulta?? Mitäs seuraavaksi?   

Artturi

  • Viestejä: 43
  • Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti
Vs: EV:n kikkaileva ykkönen
« Vastaus #1 : Syyskuu 26, 2016, 08:45:17 ap »
Kaipa tuo pitää laskea ominaisuudeksi, kun tänään pitemmän ajon työmatkalla ei ollut mitään ongelmaa. Enemmän tuo ykkösvaihteen arpominen häiritsee lämpimällä laatikolla taajama-ajossa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: EV:n kikkaileva ykkönen
« Vastaus #2 : Syyskuu 26, 2016, 09:02:38 ap »
Onko laatikkoöljyt milloin vaihdettu ja mitä laatua?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
EV:n kikkaileva vaihdevipu
« Vastaus #3 : Syyskuu 26, 2016, 09:33:27 ap »
Tarkistapas se vaihdelaatikosta ulos tulevan akselin päässä oleva siirtovipu. Minulla se oli löystynyt, eikä siirtänyt kunnolla. Piikkiön Make sen huomasi joskus huollon yhteydessä. Hän vaihtoi sen kuusiokolopultin sijaan tavallisen kuusiopultin. Sen kiristäminen on helpompaa. Tosin ahtaasti, mutta takarenkaan vierestä mahtuu käsi juuri-ja-juuri.
Se vipu itsessään on aika onnetonta materiaalia: Kun kiristää riittävästi, niin se ajan myötä "venyy" ja se pitää taas kiristää. Sitten se venyy ja pitääkin ottaa pois ja sahata se kiristysrako auki. Sitten se kiristyy ja venyy...

Jaa...mistäkö tiedän... :-[

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: EV:n kikkaileva ykkönen
« Vastaus #4 : Syyskuu 26, 2016, 09:42:24 ap »
Ilmeneekö "ongelma" silloin , kun tulet esim liikennevaloihin ja vaihtelet ykköselle asti , liikkeelle lähtiessä vaihde "hyppää" vapaalle?  Jos näin , "rauhallisemmat liikkeet" ,  kun vaihde on ykkösellä. Eli jos nopeasti nostaa jalan vaihdepolkimelta, keskitysjousi saattaa aiheuttaa "vapaan löytymisen". Jousi on myös säädettävää mallia , näin muistelisin .   . Muu teoria  ja tieto tulee kohta. Ps Onko pleksi ollut mieleinen?

Artturi

  • Viestejä: 43
  • Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti
Vs: EV:n kikkaileva ykkönen
« Vastaus #5 : Syyskuu 26, 2016, 10:44:48 ap »
Ilmeneekö "ongelma" silloin , kun tulet esim liikennevaloihin ja vaihtelet ykköselle asti , liikkeelle lähtiessä vaihde "hyppää" vapaalle?  Jos näin , "rauhallisemmat liikkeet" ,  kun vaihde on ykkösellä. Eli jos nopeasti nostaa jalan vaihdepolkimelta, keskitysjousi saattaa aiheuttaa "vapaan löytymisen". Jousi on myös säädettävää mallia , näin muistelisin .   . Muu teoria  ja tieto tulee kohta.

Oireet on justiinsa nuin. Vika lienee käyttäjässä. Syyllistyin modifiointiin, kun siirsin työntötangon linkkivivuston toiseen reikään, siihen joka on pienemmällä säteellä. Aattelin pärjätä lyhkäsemmillä polkimen liikkeillä. Voi olla, että tämä muutos ei ollut siirtomekanismille mieleen. Pitempi liikerata vois kuitenkin toimia varmemmin.
Öljyt on ilmeisesti vaihdettu 7tkm sitten ed. omistajan kertomana. Menee ens talvena vaihtoon.  
Kiristelin sen ruuvin, kun epäillin samaa.. Oli aikas kireellä jo valmiiksi, ei ollut klappia. Vanhempi tieteenharjoittaja oli jo tästä varoitellut aikanansa, joten osasin tarkistaa. Se pooritettu akseli on näköjään reiluhkolla välyksellä laatikossa reiässänsä. Lienee kuuluu asiaan?

Kiitos Harrille kysymästä. Pleksi on palvellut hyvin lyhkäsemmissä ajoissa. Pitemmälle matkalle oon valkannut modatun "hehtaaripleksin" edelleen. Tein muutaman reiän hehtaarin alalaitaan lyhdyn yläpuolelle, tasaa aika mukavasti virtauksia.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: EV:n kikkaileva ykkönen
« Vastaus #6 : Syyskuu 26, 2016, 12:00:07 ip »
Vaikutta tosiaan hieman siltä, että vaihdetta ei aina kiireessä tule polkaistua perille saakka. Jos se pysyy
kuitenkin useimmiten normaalisti päällä? Kuitenkin jos kovassa rasituksessa potkaisee vaihteen pois,
voi siitä tulla vauriota kytkentähampaisiin ja siirtohaarukkaan. Nämä ovat vaihteiston sisällä olevia
kohtia eikä siten kovin helposti tutkittavissa.
Tarkistaisin ja kokeilisin paria juttua vaihteiston ulkopuolelta.
Tarkista ettei vaihdevivuston kulmat mene ykköstä kytkettäessä sellaiseksi, että vastustavat liikettä tai voima vivuston nivelessä suuntautuu väärin.
Vaihteiston takakannessa on lukitusmutterilla varustettu säätöruuvi. Sillä on tarkoitus säätää sen
vaihteistosta tulevan vivun ( se minkä aina(?) epäillään löystyvän) liike symmetriseksi vapaa-asennon
molemmin puolin. Tarkasta ja säädä tarvittaessa, säätöruuvi on epäkesko ja sen säätöalue on 1/2 kierrosta.
Vipuun pitäisi kiinnittää pitkähkö osoitin säädön ajaksi, muuten ei onnistu paitsi hyvällä tuurilla.
Miten toimii 5.-vaihde? Vitonen ja ykkönen ovat peräkkäin vaihteiston ulostuloakselin takapäässä.
Akselilla viimeisenä olevan mutterin kireydenkin voisi tarkastaa, pitää vain irrottaa takasvingi ja
vetonivel ensin.

Sohc van Helmi.

Artturi

  • Viestejä: 43
  • Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti
Vs: EV:n kikkaileva ykkönen
« Vastaus #7 : Syyskuu 26, 2016, 23:06:11 ip »
Kiitos hyvistä neuvoista. Hienosäätöä vaille valmista 8)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: EV:n kikkaileva ykkönen
« Vastaus #8 : Syyskuu 27, 2016, 16:17:43 ip »
Samaa mieltä " polkaisuista perille asti".
Se on toi 5-vaihteinen laatikko polkaisua vaativa.
Omaani olen uusimassa väljyyttä pois vivustosta, mutta eipä noissa tuoreemmissa, tai välyksiltään pienemmissä ollut juuri eroa mitä kokeillut.
Eikös aikanaan syntynyt jotain poruakin "luonteen menettämisestä" kun ehdottivat tehtaalta sulavammaksi?
Guzzi on usein hieman omanlaisensa...
Ns "välivapaat" ei kyllä mene herkästi päälle paitsi iisissä ajossa liian kevyellä jalalla, on ainakin omat havainnot.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: EV:n kikkaileva ykkönen
« Vastaus #9 : Syyskuu 27, 2016, 17:33:03 ip »
Valitun vaihteen pitää päällä valitsinrumpuun jousivoimalla painava tappi, joka loksahtaa kunkin vaihteen kohdalla olevaan syvennykseen rummun pinnassa. Ehkä kannattaa avata se ja varmistaa, ettei mekanismiin ole alkanut tarttua töhkää tai jousesta katkennut kierroksia. Starttia pitää kai käyttää irrallaan niin saa tulpan kannan näkyviin.  Samoilla tulilla saa tunnusteltua, että ykkönen tulee polkimesta kotiin saakka niin, että lukitustappi loksahtaa koloonsa.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: EV:n kikkaileva ykkönen
« Vastaus #10 : Syyskuu 27, 2016, 22:20:56 ip »
Saivartelen vähäsen. Sen lukitustapin tehtävä ei ole varsinaisesti pitää vaihdetta päällä. Vaihteen pitää päällä kytkentäholkin
ja hammaspyörän kytkentähampaiden muoto. Jos kytkentähampaat eivät pidä vaihdetta päällä, on seurauksena kohdalla
olevan kytkentäholkin ja siirtohaarukan nopea tuhoutuminen.
Toki lukitustappi osallistuu asiaan pitämällä valitsinrummun valitussa asennossa. Siinä mielessä sen toiminta on
tarkistuksen arvoinen kohde.
Sohc van Helmi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: EV:n kikkaileva ykkönen
« Vastaus #11 : Syyskuu 28, 2016, 07:38:40 ap »
Juu, kyllä saivartelua pitää tuon verran sallia. Valitsinrumpu kuitenkin tekee sen valintatyön ja jotekin sekin pitää saada löytämään oikea kohta ja pysymään siinä. Jos rumpu pyörähtää ja lukittuu kohdilleen, mutta silti vaihde satunnaisesti hylkii, on lähdettävä etsimään vikaa loodan sisäpuolelta. Ehkä silloin on tiedossa laakeri- tai shimmasuhommia. Oma kokemus on kylläkin sellainen, että kun ilmenee shimmaustarvetta, niin laatikko pyrkii vapaalla ollessa napsuttamaan, mutta pykälät pysyvät hyvin päällä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: EV:n kikkaileva ykkönen
« Vastaus #12 : Syyskuu 28, 2016, 15:49:08 ip »
Lainaus
Se pooritettu akseli on näköjään reiluhkolla välyksellä laatikossa reiässänsä. Lienee kuuluu asiaan?
Ei siinä akselissa isompia sivuttaisvälyksiä ole alunperin. Akseli on laakeroitu suoraan vaihteiston alumiinisessa takakannessa olevan paksunnoksen läpi porattuun reikään. Reiän takapäässä on ura O-renkaalle. Se pitää vaihtaa aina joskus. Yleensä kestää melko pitkään. Jos O-rengas on päästänyt likaa sisään niin alumiini kuluu helpommin ja reiästä tulee soikea. Samasta syystä se myös vuotaa öljyä. Syynä yleensä vaihteiston takapään huono puhtaus. Sekinn on hyvä pestä silloin tällöin mutta ei painepesurilla.

Jos kyseinen akseli heiluu reiässänsä niin se on omiaan rajoittamaan sen toimintaa. Kiertoliike jää vajaaksi.

Olen pariin laatikon takakanteen kyseisen kohdan holkittanut.

Artturi

  • Viestejä: 43
  • Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti
Vs: EV:n kikkaileva ykkönen
« Vastaus #13 : Syyskuu 28, 2016, 18:03:09 ip »
Kiitos runsaista kommenteista. Siinäpä ensi talveksi tutkittavaa  :P