Kirjoittaja Aihe: Tarina Stelvion perästä  (Luettu 10211 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #15 : Lokakuu 18, 2016, 12:06:38 ip »
Olisko niin pullea levy jo uutuudeltaan, ettei säätövara riitä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #16 : Lokakuu 18, 2016, 12:15:51 ip »
Tuota samaa ongelmaa on myös mulla esiintynyt Titaniumissa .
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #17 : Lokakuu 18, 2016, 13:17:46 ip »
Tässä on nyt kaksi eri kytkinryhmää: nestetoimisella kytkimellä, yhdellä tai kahdelle levyllä ja vaijeritoimisella pääosin kahden levyn kytkimellä mutta yksilevyisiäkin voi olla. Molemmissa myös muita eroja keskenään.
Kiistämätöntä on kuitenkin että molemmat kytkintyypit kärsivät ajoittain levyn turpoamisesta tai kaksilevyisessä myös välilevyn lämpötaipumisesta joka tekee välilevystä lautasmaisen ja voi johtaa pitkään jatkuneena kytkinremonttiin kun kytkin ei irrota kunnolla enää mitenkään vaikka kuinka säätäisi.

Itse olen ajellut Kahden hengen ja tavaroiden kanssa sekä Alpeilla että Norjan vuoristossa eri pyörämalleilla ja eri sääoloissa. Niissä olosuhteissa ei kuitenkaan ole omissa pyörissäni ilmennyt moisia ongelmia. Toisaalta ole ennen matkaa säätänyt kytkimen, aikanaan myös jarrut, siten että voi olla varma säätöjen oikeellisuudesta. Ainoat ongelmat olen kohdannut hidasajossa kun sitä on riittänyt kauan ja kykintä on luistatettu pitkään.

Niissä malleissa joissa kytkin toimii vaijerivälitteisesti on kytkimen säätö vaihdelaatikon takana kytkinvivussa johon vaijeri menee. Muut säädöt ovat vaijerin säätöjä. Toki nekin pitää olla oikein. Useimmissa vaijerikäyttöisissä versioissa kytkinvipu säädetään säätöruuvista, eikä vaijerista, niin että sen vaijerikoukun pohjasta on 75 mm matkaa vaihteiston takakanteen silloin kun kytkimen painelaakeri on lievässä puristuksessa. Käyttövälys, joka on välttämätön, säädetään vaijerin alapään säätömuttereilla. Yläpään säätö on pikasäätö poikkeustilanteita varten. Joku muu voi tietysti säätäöä toisellakin lailla mutta se välys painelaakerille pitää olla olemassa.

Nestetoiminen kytkin säätyy automaattisesti sen mukaan kun kytkinlevy kuluu. Kahvan pikasäädöstä voi etsiä apua jos kytkin ryhtyy kantamaan ja sille on hyvä syy kuten kuumuus, hidasajo tai kytkimen tavallista ahkerampi käyttö.

Olen kuitenkin siinä uskossa että eniten vaivasta kärsii kaksilevyinen vaijerikäyttöinen malli: siinä on neljä kitkapintaa, neljä vastinpintaa joista kaksi on välilevyssä jolla on taipumusta muuttaa muotoaan kun kytkin käy kuumana.

Kun oireita esiintyy ajossa ja olosuhteet ovat otolliset niin kytkimen käyttöä voi muuttaa. Jos jono etenee hitaasti niin ei liikuta pyörää joka nykäyksellä ja vaihtaa vapaalle aina välillä. Kytkinlevyt kun jäähtyvät parhaiten silloin kun ne ovat kosketuksessa teräksisiin vastineihinsa. Lähdöt voi tehdä hieman äkäisemmin eli välttää luistatusvaihetta ja kun pysähtyy niin vaihtaa heti vapaalle.
Tietysti on helppo neuvoa täältä sohvalta kun suoritus tapahtuu jossain helteisen kaupungin ruuhkassa jyrkkään ylämäkeen vieraassa ajoympäristössä. Silloin kannattaa miettiä pienen aikalisän ottamista.

Yhtenä ongelmana kytkimen toiminnalle on myös sen kuluneisuus: levyt ovat ohuet tai tahriintuneen ja pyrkivät luistamaan ihan omiakin aikojaan. Kytkimen rakenteen kuluneisuus on myös ongelma tässä suhteessa. Sen paininlevy ja välilevy ovat kuluttaneet itselleen lovet hammastuksiinsa vauhtipyörällä ja kytkinkeskiössä levyt eikä kytkin irrota aivan täydellisesti. Ongelma on yleinen kaksilevyisissä paljon ajetuissa. Myös lika ja kytkinpöly voivat vaikeuttaa kytkimen toimintaa. Puhdistus auttaa siihen.

Tässä on kuva kytkinkeskiöstä joka jo esti kytkimen toimintaa. Toinen ylhäältä: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-kytkinkeskion-elvytys.html
Yleensä kannattaa vaihtaa uusi keskiö ja pahoissa kulumissa myös koko vauhtipyörä.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #18 : Lokakuu 18, 2016, 13:40:32 ip »
Mulla tuo ongelma on esiintynyt kaksi kertaa, molemmilla kerroilla hidasajossa kuumalla ilmalla jatkuvasti pysähdellen  , välillä jopa pyörää työntäen kun ei saanut vaihdetta silmään. Vaijerin yläpään säätö ei noissa tapauksisa tullut kysymykseen. Ongelmaa ei ole esiintynyt kun säädin tuota kytkinvivun säätöruuvia n. 1/2 kierrosta sisäänpäin, 75 mm:n mitasta en kyllä tiennyt mitään.
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #19 : Lokakuu 18, 2016, 13:44:21 ip »
Mulla tuo ongelma on esiintynyt kaksi kertaa, molemmilla kerroilla hidasajossa kuumalla ilmalla jatkuvasti pysähdellen  , välillä jopa pyörää työntäen kun ei saanut vaihdetta silmään. Vaijerin yläpään säätö ei noissa tapauksisa tullut kysymykseen. Ongelmaa ei ole esiintynyt kun säädin tuota kytkinvivun säätöruuvia n. 1/2 kierrosta sisäänpäin, 75 mm:n mitasta en kyllä tiennyt mitään.
Joissakin ohjekirjoissa on tuo mitta oikein kuvan kanssa.

Sen takapään vivun ruuvin pyörittelyn ja vaijerin päittäisvälyksen suhteen on oltava tarkkana. Jos jää liian pieni välys tai ei ollenkaan niin painelaakeri menehtyy nopeasti ja kytkinkin voi luistaa. Myös vivun ja vaihdelaatikon takankannen välissä oleva jousi on tärkeä. Menneenäkin kesänä bongasin Californian josta se puuttui. Omistaja ei tuntenut asiaa. Eikä ollut kovin kiinnostunut asiasta: "kun se toimii ihan hyvin".

Ikävä lause mitä tietämättömät ja osaamattomat viljelevät: "Älä korjaa sitä jos se toimii!" Sen noudattaminen aiheuttaa vian ennemmin tai myöhemmin. Olisi melkein sama kun sanoisi: "Älä huolla sitä jos se toimii!" Kyllä ennakoivaa huoltoa voi tehdä ja välillä katsoa onko kaikki kunnossa.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #20 : Lokakuu 18, 2016, 14:33:00 ip »
Kyllä, aionkin tarkistaa tuo mitan 
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #21 : Lokakuu 18, 2016, 14:51:59 ip »
Mulla tuo ongelma on esiintynyt kaksi kertaa, molemmilla kerroilla hidasajossa kuumalla ilmalla jatkuvasti pysähdellen  , välillä jopa pyörää työntäen kun ei saanut vaihdetta silmään. Vaijerin yläpään säätö ei noissa tapauksisa tullut kysymykseen. Ongelmaa ei ole esiintynyt kun säädin tuota kytkinvivun säätöruuvia n. 1/2 kierrosta sisäänpäin, 75 mm:n mitasta en kyllä tiennyt mitään.
Joissakin ohjekirjoissa on tuo mitta oikein kuvan kanssa.

Sen takapään vivun ruuvin pyörittelyn ja vaijerin päittäisvälyksen suhteen on oltava tarkkana. Jos jää liian pieni välys tai ei ollenkaan niin painelaakeri menehtyy nopeasti ja kytkinkin voi luistaa. Myös vivun ja vaihdelaatikon takankannen välissä oleva jousi on tärkeä. Menneenäkin kesänä bongasin Californian josta se puuttui. Omistaja ei tuntenut asiaa. Eikä ollut kovin kiinnostunut asiasta: "kun se toimii ihan hyvin".

Ikävä lause mitä tietämättömät ja osaamattomat viljelevät: "Älä korjaa sitä jos se toimii!" Sen noudattaminen aiheuttaa vian ennemmin tai myöhemmin. Olisi melkein sama kun sanoisi: "Älä huolla sitä jos se toimii!" Kyllä ennakoivaa huoltoa voi tehdä ja välillä katsoa onko kaikki kunnossa.

Ko henkilön ajotekniikka olisi varmaan muutenkin mielenkiintoista katseltavaa. Tuohan vaatii veto-työntö-vaijerin, että toimisi "ihan hyvin". Tai ainakin kytkinkahva pitää aina palauttaa ne viimeiset millit.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #22 : Lokakuu 19, 2016, 00:14:41 ap »
Lainaus
Saako mistään jotakin sportimpaa levyä
Tämä tuntuu sopivaan moniin malleihin: http://hmb-guzzi.de/Clutch-disc-sinter-racing
Lainaus
Älä korjaa sitä jos se toimii!
Harrasterassaaja saattaa avata yhtä sun toista. Uteliaisuuttaan...tai vaikka vaan että tehdäänpä "hyvä työ omaan taloon". Sitten mennään ojasta allikkoon... jotain menee rikki, joku tiiviste on sen verran kuiva että menee murusiksi avatessa, O-rengas on sen verran turvonnut että pullahtaa pois paikaltaan eikä mene enää takaisin, kiristäessä tulee vedettyä jengat... jne. jne.  On siinä puolensa jos ei ihan joka paikkaan turhan päiten kajoa. Mutta liha on niin heikko... (kirjoitin siis omasta kokemuksesta)
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #23 : Lokakuu 19, 2016, 12:27:56 ip »

Harrasterassaaja saattaa avata yhtä sun toista. Uteliaisuuttaan...tai vaikka vaan että tehdäänpä "hyvä työ omaan taloon". Sitten mennään ojasta allikkoon... jotain menee rikki, joku tiiviste on sen verran kuiva että menee murusiksi avatessa, O-rengas on sen verran turvonnut että pullahtaa pois paikaltaan eikä mene enää takaisin, kiristäessä tulee vedettyä jengat... jne. jne.  On siinä puolensa jos ei ihan joka paikkaan turhan päiten kajoa. Mutta liha on niin heikko... (kirjoitin siis omasta kokemuksesta)

Menee ohi ketjun aiheen, mutta tuollaisia juttuja on tullut välillä esiin. Armeijassa kokelaat purkivat tarkkuuskiväärin lukon ja eivät saaneet sitä kasaan. Itse olin aiemmin luvatta purkanut ja puhdistanut vastaavan lukon, kun rahisi hiekasta johtuen niin ikävästi. Isäni hirvikiväärissä oli vastaava lukko. Yhyttivät sitten minut vaivihkaa kasaamaan lukon..

Toinen oli ihan omaa typeryyttä, kun "satuin purkamaan" työtuolin niskatuen. Kyseisen tuen kitkajarru olikin mielenkiintoinen kasattava ilman ohjeita tai kasausjigiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #24 : Lokakuu 19, 2016, 13:33:44 ip »
Koko ajan menee ohi aiheen.
Kuten olen jo lukuisia kertoja esittänyt että korjaamokäsikirja ja räjäytyskuvat on oltava ensin. Myös asianmukaiset työkalut. Vaikka intoa olisikin pitää sitä hieman rajoittaa.
Räjäytyskuvista näkee mitkä tiivisteet pitää hankkia ennen purkamista että kokoonpanokin sujuu viiveittä. Kesken jäänyt työ on hankalampi koota myöhemmin.
Kamera on myös hyvä apu. Kun alkaa purkaa kohdetta niin ottaa monta kuvaa riittävällä resoluutiolla ja niin että kohde tulee kuvattua useammasta suunnasta ennen purkua ja purkamisen aikana. Varsinkin kohde jossa on paljon osia. Kuten vaihteisto tai laajempi sähkökytkentä. Myös kokoonpanon vaiheita voi kuvata. Aina ei kokoonpano ole vastakohta purkamiselle: purkaminen käy yleensä helposti mutta kokoonpanoon tarvitaankin ihan eri työkaluja. Tai toisinpäin.

Jos on kiinnostunut tekniikan filosofiasta ja laadun määrittelemisestä on varmaan mielenkiintoista lukea Robert M Pirsigin kirja Zen ja moottoripyörän kunnossapito. Alkupää on moottoripyöräilyä ja vähän tylsää mutta loppu on laatua.

Esimerkiksi blogissani on paljon kuvia. Kaikki julkaistut kuvat on käsitelty tavalla tai toisella ja yrittävät esittää kohdetta laajasti. Silti blogissa on vain pieni prosenttiosuus kaikista ottamistani kuvista. Kun kameran kortti täyttyy poltan kuvat DVD-levylle. Ovat tallessa jos tarvitsee.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #25 : Lokakuu 19, 2016, 21:13:09 ip »
Lainaus
Saako mistään jotakin sportimpaa levyä
Tämä tuntuu sopivaan moniin malleihin: http://hmb-guzzi.de/Clutch-disc-sinter-racing

Ei tuo levy kyllä 8 venttiiliseen kovin helposti käy, ne kun näyttää tältä:
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #26 : Lokakuu 19, 2016, 21:22:23 ip »
http://www.millepercento.it/wordpress/?page_id=2435&lang=it#mg      Millepercentolla on 4/8v:n virikytkin, muistelin että jossain oon nähny ja tuolahan se olikin. 255€
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125