Kyseessä ´08 ja nyt ajettuna karvan yli 50 tkm. Peräöljy vaihdettu viimeksi tänä kesänä noin 46 tkm kohdalla ja tuolloin ei ollut mitään erityistä, ei propussa metallia tms. Nyt noin 53 tkm ajettuna laskin öljyn pois ja kas kun olikin metallia magneetissa. Samalla laitoin uuden takarenkaan ja sitä pyöritellessä tuntui karheutta. Pyörittelin myös oman Stelvioni takapyörää ja se pyöri normaalisti. Muistui mieleen syksy 2004 kun tuolloisessa Bemarissani oli samaa karheutta ja siitä oli perän iso laakeri rikki.
Perä irti ja halki. Laakerit olivat ainakin ulkoisesti ok ja CARC-systeemiin kuuluva kumiluttero kartaanin lähdössä rikki. Pyörittelin perävaihdetta irrallaan ja pienemmän vetopyörän akseli liikehti sinne tänne. Sen kiristysmutteri oli löysällä eikä mikään ihme kun siitä oli kierteet sorvautuneet pois niin huolella, että jos ei tietäisi niitä olleen niin ei osaisi etes epäillä niitä olleenkaan. Ja tästä mutterista ja sen löystymisestä on ollut foorumilla juttua.
Lisämausteen tähän antaa se, että oli kaksi viikkoa siihen kun lähdemme kohti etelää. Oli kolme vaihtoehtoa. Ei lähdetä ollenkaan, otetaan Stelvion sijaan varapyörä K 75 tai sitten toimitaan nopeasti ja korjataan Stelvio. Päätimme korjata Stelvion. Kumilutteron hinta järkytti, reilu 250€, ynnä laakerit kun perä nyt on auki, tekisi liki 400€. Lisäksi uusi mutteri lukituksineen.
Kuitenkin, kun perän rattaidenkaan kunnosta ei osaa olla varma, päädyin hankkimaan käytetyn perän Saksasta, toimituskuluineen 620€. On ´08 Norgesta ja ajettu ilmoituksen mukaan 22 tkm. Murikka on sama kuin Stelviossa. Lähinnä kiinnosti mahdollinen ero välityksessä mutta sisuskalut on samalla tilausnumerolla eli sillä tavalla ajatellen välitys on sama. Kumilutterokin on tässä ehjä. Ainoa ero on väritys, tässä alumiininharmaa. Perän pitäisi tulla nyt alkavalla viikolla.
Uusi perä olisi maksanut reilun 1800€ ja sisuskalut ilman laakereita ja kumilutteroa yli 3000€. Tästä opimme sen, että lukekaa foorumia. Tarkalla lukemisella olisi tämäkin remontti tässä laajuudessa todennäköisesti vältetty.
Vanhaa perää pitää tutkia ja jos se on ok rattailtaan niin uusilla laakereilla joku sen joskus vielä tarvitsee varaosana.