Kirjoittaja Aihe: Tarina Stelvion perästä  (Luettu 10199 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Tarina Stelvion perästä
« : Syyskuu 10, 2016, 10:11:15 ap »
   Kyseessä ´08 ja nyt ajettuna karvan yli 50 tkm. Peräöljy vaihdettu viimeksi tänä kesänä noin 46 tkm  kohdalla ja tuolloin ei ollut mitään erityistä, ei propussa metallia tms. Nyt noin 53 tkm ajettuna laskin öljyn pois ja kas kun olikin metallia magneetissa. Samalla laitoin uuden takarenkaan ja sitä pyöritellessä tuntui karheutta. Pyörittelin myös oman Stelvioni takapyörää ja se pyöri normaalisti. Muistui mieleen syksy 2004 kun tuolloisessa Bemarissani oli samaa karheutta ja siitä oli perän iso laakeri rikki.
   Perä irti ja halki. Laakerit olivat ainakin ulkoisesti ok ja CARC-systeemiin kuuluva kumiluttero kartaanin lähdössä rikki. Pyörittelin perävaihdetta irrallaan ja pienemmän vetopyörän akseli liikehti sinne tänne. Sen kiristysmutteri oli löysällä eikä mikään ihme kun siitä oli kierteet sorvautuneet pois niin  huolella, että jos ei tietäisi niitä olleen niin ei osaisi etes epäillä niitä olleenkaan. Ja tästä mutterista ja sen löystymisestä on ollut foorumilla juttua.
   Lisämausteen tähän antaa se, että oli kaksi viikkoa siihen kun lähdemme kohti etelää. Oli kolme vaihtoehtoa. Ei lähdetä ollenkaan, otetaan Stelvion sijaan varapyörä K 75 tai sitten toimitaan nopeasti ja korjataan Stelvio. Päätimme korjata Stelvion. Kumilutteron hinta järkytti, reilu 250€, ynnä laakerit kun perä nyt on auki, tekisi liki 400€. Lisäksi uusi mutteri lukituksineen.
   Kuitenkin, kun perän rattaidenkaan kunnosta ei osaa olla varma, päädyin hankkimaan käytetyn perän Saksasta, toimituskuluineen 620€. On ´08 Norgesta ja ajettu ilmoituksen mukaan 22 tkm. Murikka on sama kuin Stelviossa. Lähinnä kiinnosti mahdollinen ero välityksessä mutta sisuskalut on samalla tilausnumerolla eli sillä tavalla ajatellen välitys on sama. Kumilutterokin on tässä ehjä. Ainoa ero on väritys, tässä alumiininharmaa. Perän pitäisi tulla nyt alkavalla viikolla.
   Uusi perä olisi maksanut reilun 1800€ ja sisuskalut ilman laakereita ja kumilutteroa yli 3000€. Tästä opimme sen, että lukekaa foorumia. Tarkalla lukemisella olisi tämäkin remontti tässä laajuudessa todennäköisesti vältetty.
   Vanhaa perää pitää tutkia ja jos se on ok rattailtaan niin uusilla laakereilla joku sen joskus vielä tarvitsee varaosana. 
     
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #1 : Syyskuu 10, 2016, 10:55:53 ap »
Niin tämä sama vika taisi foorumilla taannoin tulla Sporteissa vastaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #2 : Syyskuu 10, 2016, 18:41:29 ip »
Kyllä kai löystyneen mutterin huomaa kun käyttää perää irti? Spoorit olen tavannut voidella aina joskus, niin katsoo tuon samalla.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #3 : Syyskuu 10, 2016, 19:39:30 ip »
Hurjan hintaisia on CARC perän osat (kuten muidenkin).
Eikö noissa laakereissa ainakin ole osa ihan standardi tavaraa, vai muistanko väärin?
Kumitötterö 250+e.., joo, alkaa olemaan Ferrarin osahinnoissa Gutzeissa jotkut palikat.
Pienten tuotantomäärien pulma yleisesti, vaikka tuotantokulu jollain osalla on 5e, niin 200e varaosana ei tunnu hetkauttavan hinnoittelussa kun ei muut tee vastaavaa.
Positiivisena MG "konservatismissa" on vaikka pyörien, koneen jne laakerit joita saa joka melkein joka nurkalta.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2016, 09:18:21 ap kirjoittanut GuzGuz »

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #4 : Syyskuu 11, 2016, 00:15:04 ap »
   Pyöränlaakerit ovatkin tavallista tavaraa eli se iso laakeri sama kuin ainakin vanhemmissa Bemareissa. Pienikin on 6206, joka löytyy kaikkialta. CARC-peräisistä Guzzeista en ole tavannut käyttää perää irti kun sinne ei ole tapana ruostetta kertyä, on kerrottu, eikä ollut tässäkään. Sen sijaa BMW K75 ja muut vastaavat olen rasvannut kerran vuoteen ne kun vaatii sen. Eikä sitä löysyyttä huomaa jos siihen ei erityisesti kiinnitä huomiota se kun liikkuu jo muutenkin ylös alas.
   Joo se kumiluttero on todella kallis kun sillä rahalla saa jo kaksi laakerisarjaakin. Kannattaa lähestyä varovaisesti.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #5 : Syyskuu 11, 2016, 09:05:46 ap »
Spooriliitoksissa tapahtuu aina sen verran hankausta että pinnat kannattaa pitää voideltuina. Omasta Brevasta en tuota ajallaan hoitanut niin kardaanin etupää ehti syömään akseliin jo hiukan välystä. Kun osat on olleet sittemmin voideltuina, ei tuo välys ole kasvanut tai spoorit korkanneet. 

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #6 : Syyskuu 11, 2016, 09:37:28 ap »
Noinhan se on ja CARCissa rasvaus on todella helppo hoitaa. Pemarista saattoi hävitä poorit kokonaan varsinkin ´86-malleista ja uudemmista kun tuli käyttöön sievempi pooritus ja liitos kuivui ja ruostui todella nopeasti. 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #7 : Syyskuu 11, 2016, 22:29:34 ip »
Olikos tuossa sille löystyvälle mutterille lukitusrikka? Muistelen jostain sen varmistamisen olleen se perimmäinen hoitokeino.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 513
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #8 : Syyskuu 12, 2016, 09:08:47 ap »
Olikos tuossa sille löystyvälle mutterille lukitusrikka? Muistelen jostain sen varmistamisen olleen se perimmäinen hoitokeino.

Liittyykö tuohon Ikkalan tapaukseen?:
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3956.30


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #9 : Syyskuu 12, 2016, 20:53:10 ip »
Tuo juu. En kännykällä saanut järkevästi kaivettua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #10 : Syyskuu 13, 2016, 12:27:19 ip »
Liittyy Ikkalan tapaukseen ja hänelle soitinkin asiasta saadakseni uskon vahvistusta ja sainkin. Tässä tapauksessa käytetyn perämurikan osto oli se järkevin tapa toimia.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #11 : Syyskuu 17, 2016, 18:38:22 ip »
Perä tuli viime tiistaina eli viikossa tilauksesta. On asennusvalmiina ja  huomenna paikalleen ja tiistaina matkaan. Jospa se taas siitä.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #12 : Lokakuu 14, 2016, 21:24:32 ip »
No, oliko se käytetty perä terve vai täysi "susi"? Säästimmäkö vai ...... ???
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #13 : Lokakuu 18, 2016, 01:09:12 ap »
Perällä ajettiin kolmessa viikossa Ala-Vallista Gibraltarille ja takaisin 7200 km eikä valittanut mitään eli tuntuu valita olleen oikea. Sen sijaan kytkin turpoili pari kertaa kuumassa ruuhka-ajossa ja emäntä oli liki paniikissa tuosta... Saako mistään jotakin sportimpaa levyä, jos se nyt siinä vika olisi ollut? Ilmeni vain kuumalla ruuhkassa kun piti luistatella. Neuvoin sitten kylläkin välttelemään luistatusta. 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tarina Stelvion perästä
« Vastaus #14 : Lokakuu 18, 2016, 11:26:31 ap »
Toisaalla olikin jo keskustelua kytkimen turpoamisesta lämmittyään. Eikö kahvan pikasäädön kääntäminen auttanut? Vai oliko jo kauimmaisessa asennossaan? Itselle ei ongelma ole tullut vastaan kuin vaijeritoimisessa kytkimessä mutta ei nestetoimisessa. Nestetoiminenkaan ei ilmeisesti säädy automaattisesti kun levy paksuuntuu vaikka säätyy kun levy ohenee.

Kytkinlevyjen saatavuutta en ole tutkinut. CARC-malli oli itsellä vain reilut kymmenen vuotta joten ei tullut kytkinasiat eteen. Mallisarjassa on kuitenkin sporttisempi versio josko varaosanumeroita ja käyttäjäkokemuksia vertaamalla löytyisi "kuumankestävä" vaihtoehto.