Kirjoittaja Aihe: Guzzien kestävyys/ osien kulutus  (Luettu 14152 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #15 : Elokuu 30, 2016, 12:42:41 ip »
Lainaus
vika sytytyspuolassa, osaa ei ollut
Tuonaikaiseen Guzziin löytyy sytytyspuola lähimmästä autotarvikeliikkeestä tai käytetty purkaamolta.

Sytytysboxien vaihto liittyneen aiempaan rikkinäisellä puolalla ajamiseen.

Vaijereiden suhteen on hyvä pitää mukana terävää sivuleikkuria ja Bilteman korjaussarjaa. Apu löytyy silloin läheltä. Yleensä korjaussarjasta tarvitaan vain yksi nippa ja matka jatkuu. Tietysti pitkillä reissuilla on hyvä olla mukana varavaijerit. Ainakin kaasu- ja kytkinvaijeri. Joskus on tehty ryyppyvaijerista kaasuvaijeri tien levikkeellä. Käynnistys kun onnistuu ilman ryyppyäkin.

Pikkuasioihin voi varautua ennalta kun on liikkeellä varsinkin vanhalla kalustolla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #16 : Elokuu 30, 2016, 13:06:49 ip »
Lainaus
Oman kaksilevyinen pitäisi tarkastaa ihan avaten
Suosittelen muita levyjä kuin alkuperäiset.
Itse olen käyttänyt Surfleksin umpinaisia levyjä. Ei ole ollut ongelmia. Centaurossa edelleen "alkuperäisenä". Pyysin MotoItaliaa vaihtamaan heti uutuuden siihen Surfleks-levyt. Ei ole tarvinnut katua. Kitkapinnat on liimattu hyvin ja keskiö tukevasti niitattu.
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/New-Version/Clutch-disc-MG-big-model-new-version-Surflex::1084.html

Ainoa mitä voi joutua tekemään on laittaa lisäprikka painelaakerin alle aluksi. Kunhan vähän kuluvat niin prikan voi ottaa pois.

Tuo rikka onkin hyvä kikka.
Se on vähän jäänyt tuo traktorin katkaisu. Pakko kai se vaan olisi tehdä. Samalla tulisi tsekattua kaikenlaista muutakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #17 : Elokuu 30, 2016, 13:27:30 ip »
Tuo rikka onkin hyvä kikka.
Se on vähän jäänyt tuo traktorin katkaisu. Pakko kai se vaan olisi tehdä. Samalla tulisi tsekattua kaikenlaista muutakin.[/quote]

Kun vaihtaa painelaakerin ja vanhasta jää sopiva prikka niin riittää vivun ruuvissa säätövara. Helposti jää uusilla Surflekseillä kytkintanko liian lyhyeksi ja säätöruuvin lukitusmutterin kierre myös. Jälkeenpäin prikan voi ottaa painimen alta pois.

Tuolta kytkinkotelosta voi löytyä ylläreitä mutta pääosin ne ovat olleet varsin siistejä.
Jos kytkiakselin etupäässä on vuoto niin kannattaa tutkia kaksirivisen urakuulalaakerin kunto. Osa on standardiosa ja saatavissa joka laakerikaupasta. Mitään halpislaakeria ei sinne kannata laittaa. Työntötangon kartiotiivisteet on tarpeellista vaihtaa. Ne vaihtuvat vaihteiston takapäästä käsin.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #18 : Elokuu 30, 2016, 16:05:10 ip »
Lainaus
61 tkm kardaanin nivel laakeri ja paljekumi
89 tkm kardaani ja muhvi
97 tkm kardaanin nivel käännetty
Tuossa on kyllä jotain erityistä. Ei kardaani ole tietämäni mukaan noin ahkeraan remontin tarpeessa. Kyllä sillä yli satatuhatta pääsee normaalisti. Onkohan tehty vain puolinaista remonttia?
Riippuu tietysti ajotavasta. Jopa mainitsemani "lyhytikäinen" avokardaani kestää yli 100.000 km. Kokemusta on asiasta



jep jep mielenkiintoista, ostin pyörän 45 tkm ajettuna ja oheisessa kuvassa ristikko silloin kun sen vaihdoin 61 tkm, hain uuden ristikon ja laakerin moto-italiasta, 89 tkm kohdalla oli takapyörässä niin paljon väljää että purin pyörän pois ja kardaanin takapää oli aika kulunut joten ostin uuden kardaanin ja muhvin, otan aina banjon irti kun on takarengas poissa ja voitelen muhvin, 97 tkm rupesi kuumenemaan ulkopuolelta niin purin swingin ja nivel pyöri laakerin sisällä, moto-italia sorvasi siitä toisen pään mittaan ja laitoin takasin uuden laakerin kera, ajotavasta mitään tiedä, en kuitenkaan koskaa puksuttele alle 3000 kierroksella, eka omistaja oli huollattanut pyörän liikkeessä Tampereella / Piikkiössä itte olen tehnyt huollot alkuperäisen ohjelman mukaan, aski ja kytkin on kestänyt että on tässä onneakin ollut

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #19 : Elokuu 30, 2016, 16:23:27 ip »
Lainaus
vika sytytyspuolassa, osaa ei ollut
Tuonaikaiseen Guzziin löytyy sytytyspuola lähimmästä autotarvikeliikkeestä tai käytetty purkaamolta.
<snip>

Se Tarton Guzzi-huolto oli enempi autohuolto... eivät olleet Guzzia aikaisemmin nähneetkään, mutta Kape Kärkkäinen oli heidän kanssaan jonkinlaisen diilin tehnyt, Moto Italiaan soittelin ja sieltä neuvottiin.
Emeritus-guzzisti

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #20 : Elokuu 30, 2016, 16:26:43 ip »
Onhan noista kardaaneista aikoinaan ollut paljonkin juttua. Joskus 80 -luvulla
nivelen laakeri vaihdettiin suojattuun (isompikitkaiseen) ja ennen toimineet
löysät sovitteet olivatkin sen jälkeen liian löysiä.
Urponkin Millen kardaani saatiin vasta kolmannella yrittämällä toimimaan.


 

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #21 : Elokuu 30, 2016, 16:52:48 ip »
Millen kardaanin nivel meni vaihtoon noin 50 k kohdalla kun alkuperäisen kumi oli edellisellä omistajalla puhjennut ja nivel ruostunut ns. tönköksi. Junttasin uuden osan itse paikalleen ja siellä se on pyörinyt 18 vuotta ja jotain 280 k ja on edelleen nappikunnossa. Lootaan on vaihdettu viitostattaat ja pari laakeria sekä perään on pantu kerran uutta kaikki mikä pyörii. Peräremontti johtui pääasiallisesti siitä, ettei tullut tarkkailtua ja kiristettyä kissapyörän laakeria ajallaan ja se pääsi pyörimään väljänlaisesti liian pitkään. Jakoketjun vaihdoin jotain 220 k sitten, kiristin on edelleen alkuperäinen. Venttiiliremontti tehtiin vuosi sitten. Muuten moottorissa on kaikki alkuperäistä. Latauksen säädin on kerran vaihdettu, starttiin ei ole tarvinnut kajota, ei myöskään kaasareihin. Yhden kuperkeikan jälkeen tosin meni uusiksi etuputkia, änkkäriä, kaatumarautaa yms. Toinenkin kaatumarauta kului puoleen matkaan toisessa lipassa, joten ne on vaihdettu molemmat. Tänä keväänä pimeni toinen puola. Öljypumpusta piti myös hangata hiukan päittäisvälystä pienemmäksi.  Vielä ei ole hermot täysin riekaleina.

Tarttee vielä erikseen mainita, että kytkinlevyt ja napa, jarrulevyt ja satulat ja tiivisteet käsijarrun pääsylinteriä lukuunottamatta, pyöränlaakerit ja takasvingin laakerit on alkuperäiset. Samaten mittarit ja kahvahelbeet. Sähköpuolella on ehtinyt olemaan monta hapettumaa ja toimimatonta valoa, kolmas virtalukko taitaa olla menossa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2016, 07:24:19 ap kirjoittanut egon »

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #22 : Elokuu 30, 2016, 20:50:33 ip »
rohkaisevaa, tällä mennään ainaski hautaan asti . . .

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #23 : Elokuu 30, 2016, 21:19:51 ip »
Kardaania syö ajotavan lisäksi se onko vaihteiston ja takapyörän sysäyksenvaimentimet kunnossa. Erityisesti kardaanin takapään uritus ottaa itseensä. Myös pienen vetopyörän akselin urat voivat kulua huonoiksi.

Vaihteiston sysäyksenvaimentimen kunto on helppo tarkistaa: pyörä keskituelle ja ykkönen päälle. Sitten kiertämään takapyörästä onko tyhjää liikettä. Jos on enemmä kuin 10 - 15 senttiä on sysäyksenvaimentimen jousi poikki. Se sijaitsee ensivetoakselilla. Sysäyksenvaimentimen jousen katkeaminen ei ole harvinaista.

Takapyörän navan sysäyksenvaimennin on hyvä purkaa aika-ajoin. Jos se ei purkaudu käsivoimin voi arvella sen olevan jumiintunut. Jos vaimenninkumit ovat murentuneet tai liian kovat on syytä laittaa uudet. Samoin kitkarengas on hyvä uusia jos se on kulunut loppuun. Vaimentimen laipan laakerointi pitää puhdistaa ja voidella. Sen voitelu ei onnistu purkamatta.

Arska

  • Viestejä: 34
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #24 : Toukokuu 06, 2017, 23:21:14 ip »
Cali EV vm. 2000, ostettu uutena.
2013 36k perän paperitiivisteet ja iso stefa
2016 37k huohotinletku, besa-anturin johto ja starttimoottoriin vesireikä. Etupään stefat alkoi vuotaa. Kampiakselin asentoanturissa metallipurua.

Muita vikoja ei ole ollut. Akkuja on mennyt muutama ihan turhaankin, viimeksi startin vesitiiviyden takia, aiemmin ehkä liian pitkästä sivuseisontatuella olosta.


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #25 : Toukokuu 06, 2017, 23:58:33 ip »
Letkuasioita en ihmettele. On ollut huonoa materiaalia tarjolla.
Mutta tuo perävaihteen vuoto on ollut kyllä kovin ennenaikainen. Satatuhatta ja ylikin niillä on menty ilman ihmeempiä juttuja. Mutta silti kannattaisi ottaa perävaihde kouraan ennen 100.000 km sillä säätämällä se uudelleen ikäkertymä kasvaa reilusti. Kun perä alkaa kulumaan niin se kuluu aina nopeammin mitä kuluneempi se on.

California Adamantissa (Perustuu -87 California Kolmoseen) meni menneellä viikolla alkuperäiset bensaletkut ja polttoaineen määräanturin johdot.

Valeo-startin vesitiiveys on kovasti kiinni pesemisestä. Erityisesti se ei pidä painepesurista. Saman startin alennusvaihde vaatii säännöllistä huomiota: se on osittain muovia ja vaseliini kovettuu ja likaantuu niin siellä ei ole oikein voitelua. Myös moottorin ja alennusvaihteen välinen suoja on usein irronnut ja "aineet" menevät sekaisin.

Akun suhteen pätee yksi ohje: pitkän seisonnan ajaksi maajohto irti. (Joissain malleissa riittää erityisen sulakkeen irrotus.) Mitä uudempi pyörämalli sitä tärkeämpi ohje. Uusissa pyörissä on toimintoja jotka syövät akun aika rivakkaan tyhjäksi. Esimerkiksi California 1400:sen maksimi seisotusaika on kaksi viikkoa. Sitä pidempi seisottaminen pilaa akun jos ei noudata omistajan käsikirjan ohjetta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #26 : Toukokuu 07, 2017, 00:00:24 ap »
Tuossa voi olla vuodolle syykin, kevyehkö käyttö. Onko pyörä kenties seissyt pidempiä aikoja?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #27 : Toukokuu 07, 2017, 00:21:35 ap »
Lainaus
kaksi viikkoa - sitä pidempi seisottaminen pilaa akun
Taivas kun menee vaikeeksi... Ainakin jos irrotettava sulake on hankalassa paikassa... Kun sulake tai akku on irti, sitten menee muisti ja joutuu ehkä nakuttamaan asetukset uusiksi. Uudet LiFePo akut antanevat muutaman viikon lisäaikaa. Arvelen että ei kaksi vaan neljä viikko suittaa pitää niin että avaimesta lähtee (viimekesän tutkailuja).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2017, 23:47:59 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #28 : Toukokuu 07, 2017, 00:25:41 ap »
Cali 1400:sessa on sulake laitettu oikein tyrkylle. Satula pitää vain irrottaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #29 : Toukokuu 07, 2017, 00:26:26 ap »
Rouvan Triumphissa (pyörässä) talvi pilaa akun jos ei irrota. Kuukausi pari ei vielä. Joo, olen muutaman akun siihen ostanut..
Hyvä pyörä, parempi mieli.