Kirjoittaja Aihe: Guzzien kestävyys/ osien kulutus  (Luettu 14147 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« : Elokuu 28, 2016, 22:11:57 ip »
Ihan palstaa lukioiden kiinostuksesta ehkä ja muutenkin yleisesti.
Avauksena omastani listausta kun lukaisin huolto/ kuitti historiaa.
Kertoo vähän noin tuoreesta, mutta jotain.
EV 2002, n 108500km ajetusta.

Tehtaan takuuna ilmeisesti heti jo melkein uutena vaihdettu 2- levy kytkimeksi ja ensimmäisen polven hydrauliventtiileissä oli joku takaisinkutsu, ohjaimet vai mikäs niissä oli.

Bensapuolen joku yksittäinen letku vaihdettu ja toinen huohotinpuolelle. 40.000.
Startin rele ei ilmeisesti auttanut kun koko starttimoottori oli seuraavana päivänä asennettu. Olikohan oikeasti varsinaista vikaa?

Tankin korkki, olisko avain katkennut sisään vai miksiköhän?
Kytkin ja kaasuvaijeri 50.000 huollossa.
Joku kuitti on syötönohjauksesta, ilmeisesti säädetty jotain myös, oliskohan putket vaihdettu Lafrankoneiksi samalla, vaikkei mainintaa?
Nopeusmittarin vaijeri.
Etupyörän laakerit.

60.000 ei maintoja.

70.000  etupään stefat ja pölysuojat ja öljyt uusiksi.
Satula jostain syystä Stonen vastaavaksi.
Nykyisinhän tuossa on Vintagen satula, erikoiseksi tekee että on selvästi mukavampi vaikka sentin, pari matalampi.

90- 100.000 huollossa itse vaihtanut kardaanin tukilaakerin (oli kunnossa kyllä edellinenkin), kardaanin haitarikumi oli rikki ja uusiksi, jarrulevy taakse.
Etulyvyt on molemmat kanssa jo ali suositellun, mutta lienee yleistä eikä huoleta vielä.

Releitä vilkkuihin nähtävästi jo neljäs.
Akuista kolmas, renkaista kymmenennet on arvaus.
Jarrupaloja on mennyt nähtävästi melkein renkaiden vaihdon tahtiin, paitsi mun aikana vaikka pehmeitä suosin.
Etujarru ravisti hieman ostaessani, syyksi osoittautui jumiutuneet renkaan puoleiset männät.

Aika lyhyt lista ei ihan kaikkea varmaan kerro, on taatusti jokunen mistä ei kuitteja eikä muistoja.
Joku lisäpitkien valojen kanssa paini ollut ja varmaan muutakin mitä ei kuitit kerro.
Kytkin hieman takkuillut, mutta ota siitäkin selvää kun ei tänä kesänä yllättäen ole muistuttanut aiheesta mitään.

No, lyhyt lista kertoo jotain ainakin omalle osuudelle n 40.000km osumattomista pulmista Calissa.
Ainoa kerta tienvarressa teknisesti oli kun bensan syöttö katkesi, sekin vain 10A sulakkeen väsyttyä.

Nyt seuraavassa huollossa tulee katseltua svingin ja takapyörän laakerit vaihtaa varoiksi ja kaikki perän asiat, pikkuisen on/muka viheltävämpi lienee turhaa sekin kuulovikaa mutta hyvä vilkaista ja laatikon stefat. Hukkaa jonnekin edelleen n puoli desiä/ 5000 km, luultavasti kardaanin suuntaan, mutta jos kytkinen suuntaan, niin voisi selittää pienen takertelun?
Kestovoideltuna pysyy sitten akselikin suuntaan kuten joku mainitsi, muttei laatikosta pitäisi mitään valua.

Ei hankala pyörä ylläpitää ja ihan loistavassa ajokuosissa.






« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2016, 01:43:14 ap kirjoittanut GuzGuz »

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #1 : Elokuu 28, 2016, 23:01:57 ip »
mille ollut syyskuusta -99 kilsat ostettaessa 45 tkm ja nyt 120 tkm noin, mitä oli eka omistaja tehnyt on ylhäällä jossain en nyt tiedä missä on kaikki laput kun oli roikkunut kahvoissa uutena sain mukaan yms

ruutuvihosta seuraavat korjaukset, huollot olen tehny ohjelman mukaan
58 tkm kaasarien imututit
61 tkm kardaanin nivel laakeri ja paljekumi
77 tkm tulpanjohdot
89 tkm kardaani ja muhvi
90 tkm akku
92 tkm perän iso stefa
97 tkm kardaanin nivel käännetty (kaula sorvattu) ja uusi laakeri
112 tkm kytkinvaijeri
115 tkm akku

semmosta

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #2 : Elokuu 29, 2016, 07:45:05 ap »
Breva 1100 2006. Meillä 2008 -.

Eka omistaja vaihtanut mittariston (kai takuuseen)
Takapyörän laakeri 2013
Öljynjäähyttimen letku 2016
Jarrupaloja, oljyä, suodattimia ja renkaita, polttimoita ja pari akkua.
Yhtään sulaketta ei  ole vaihdettu, venttiilikoppien tiivisteitä en ole vaihtanut, laturin hihnaa ei ole tarvinnut vielä edes kiristää.
Nyt takana jotain 95 k.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #3 : Elokuu 29, 2016, 09:51:38 ap »
<snip>
Aika lyhyt lista ei ihan kaikkea varmaan kerro, on taatusti jokunen mistä ei kuitteja eikä muistoja.
<snip>

Tämäkö on "lyhyt lista"?

Oma listani olisi: 20750 km - etupään stefat, 88286 km - bensapumppu (tyyppivika). Espanjan peli meni vaihtoon km-lukemalla 97401.  :)
Emeritus-guzzisti

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2016, 10:42:25 ap »
No itse pidän lyhyenä listaa 14vuotiaaksi, noista on varmaan ollut turhia osa ja ei kulut olleet mitään verrattuna vaikka samoilla km autoon menneellä rahamäärällä.
Pyörää tullee ylihuollettua, mutta parempi niin päin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2016, 16:25:51 ip kirjoittanut GuzGuz »

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2016, 11:17:08 ap »
Uudemman Espanjan pelin lista on vielä lyhyempi: 36599 km - etupään stefat.
Ikää 10 vuotta, kilometrilukema tällä hetkellä 66313 km, 21966 km oli kun Erkka Korpiaho toi sen Saksasta 3 vuotta sitten. Ruokottoman näköiseksi on mennyt, maali lähtee moottorista.  ;)

Huollettu näitä toki on, noin 12000 km välein ja sytytystulppia, suodattimia ja renkaita vaihdettu.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2016, 16:50:07 ip kirjoittanut Vierailija »
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #6 : Elokuu 29, 2016, 11:37:02 ap »
GuzGuzille maininta:
Kytkintilaan päässyt öljy ei pääse kytkinlevyille vuoti se mistä hyvänsä. Joka paikasta sillä on pääsy pois niin että levyt pysyvät kuivina silloin kun vuoto on lievää. Se siis ei todennäköisesti aiheuta kytkimen takkuilua vaan kytkinlevyistä irronnut pöly on jampakoitunut ulommalle kytkimen hammaskehälle. Hammaskehässä voi myös olla kulumaa. Ulkokehän jumitus aiheuttaa kytkinlevyjen keskiöiden murtumisen. Suosittelen kytkimen avausta ja puhdistusta sekä kytkimen työntötangon tiivisteiden ja painelaakerin vaihtoa samalla mikäli muualla ei ole vuotoja.

Kytkinkeskiöstä: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-kytkinkeskion-elvytys.html
Sivuaa kytkinasiaa: http://www.motomatti.fi/2016/04/carillofornia-triken-vaihteiston-vaihto.html
Kytkinasiaa myös: http://www.motomatti.fi/2015/12/irtomoottori-kytkimen-kunnostus.html

Kytkin toimii silti kohtuu hyvin vaikka toisen kytkinlevyn keskiö olisi murtunut. Sen kautta ei vain välity voimaa vaihteistolle. Blogissani on enemmänkin hakusannalla "kytkin" Toki väliin voi tulla sähkökytkimiäkin. Mutta etsivä löytää....

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #7 : Elokuu 29, 2016, 12:02:45 ip »
Tarkkaa kirjanpitoa en ole pitänyt. Tosin loppukäyttäjänä ole tottunut että hankkimani pyörät eivät ole ihan huippukunnossa. Tosin poikkeuksiakin on: T3 California oli loistavassa kunnossa vaikka maksoi noin puolitoista tonnia + verot. Hyvä ostos.
Oletusarvoaan huonompi oli Libanonin Guzzi. Siitä ei pyörää saa ihan halvalla. Jopa runko on osoittautunut kieroksi.

Uutena ostamani Guzzit ovat sen sijaan palvelleet varsin viattomasti.
Centaurosta meni asentoanturi ja öljypumpun laakerointi. Etujarrulevyt piti vaihtaa kulumisen vuoksi. Kardaani on alkuperäinen. Huoltokirja ehdottaa sen vaihtoa 40.000 välein. Taas toimii vanha systeemi: varaosa hyllyssä niin alkuperäinenkin kestää.

NTX 750 poltti molemmat pakoventtiilinsä. Remontoitiin takuuseen odottaessa. Sytytysanturi pudeotti toisen sylinterin pelistä lämmettyään. Vaihdettiin takuuseen. Öljynpaineen anturi särkyi pari kertaa. Peräkotelo halkesi "montulla" hyppyyttäessä. Sain uuden puoleen hintaan. Vanha lähti tehtaalle tutkittavaksi. Seuraavassa sarjassa olikin sitten jämäkämmät ulkoiset valut ja reikä jäähdytysrivoituksen läpi. Takaiskarit vaihdoin parempiin. Pyörällä ajoin kesät talvet. 170.000 km kohdalla myin pyörän pois loppuunajettuna. Ei voi sanoa viattomaksi mutta toisaalta ei jäänyt paljon ajamattomia päiviä.

1100 Brevasta sekosi vapaavalon kytkin. Jarrulevyt edessä menivät vaihtoon. Sintteripalat eivät sovi niille levyille. Pakoputkeen tuli murtuma. MrMoorella korjattiin. Maksoi 10€. Melko viaton laite.

Cali tonninelisatasesta ei ole mennyt vielä mitään. Jos rengasrikkoa ei lasketa. Mielenkiinnolla odottelen kunhan näyttäisi tapansa.

Huolto-osia en laske. Samoin vaijerit ovat kulutusosia joita vaihdetaan ennakoivasti uusiin. Mitään kallista vikaa ei ole tullut kohdalle. Toki noiden liki "romupyörien" kunnostus syö valuuttaa mutta se jakaantuu pitkälle aikavälille. Jopa useille vuosille.

Yleensä tallissa on aina kaksi pyörää siinä kunnossa että voi valita kummalla lähtee. Niin on ollut 80-luvulta alkaen. Parhaasen aikaan viisikin pyörää ajokunnossa. Nyt Cali 1400 ja California Adamant. Tai siis jälkimmäinen on ajossa heti kun tsekkaan sen perävaihteen kunnon. Todennäköisesti huomenna/ylihuomenna niputan pelin ajoon. http://www.motomatti.fi/2016/08/california-adamant-peravaihteen.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #8 : Elokuu 29, 2016, 12:11:33 ip »
Pikkulohkossa:

kilometrejä ehkä jotain 50-60 tonnia- Nokkaketjunkiristin.
n.70tkm moottori vaihtoon..
Kaikki kuluu, kun käytetään, tarkkaa kirjaa en ole pitänyt. On aina ollut jo useamman käyttäjän jäljiltä ajovehkeet, niin kaikesta hajoavasta ei voi merkkiä syyttää. Uutta en ole vielä omistanut, enkä ehkä taida siihen ihan hevillä ryhtyä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #9 : Elokuu 29, 2016, 14:45:33 ip »
Vähän on ollut tässäkin taloudessa uusia pyöriä. Pyörähistoria alkaa seitkytluvun lopulta. (Niin että on mainitsemisen arvoisia pyöriä.) Ensimmäinen uusi tuli -89. Seuraava uusi -96, sitten 2005 ja nyt tänä vuonna jälleen. Uudet ovat olleet noin 10 vuoden jaolla viimeaikoina. En siis ole kovin hyvä asiakas liikkeille. Pyöriä on sentään ollut kymmeniä mutta niitä tulee ja menee.... Joukossa harvinaisuuksiakin.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #10 : Elokuu 29, 2016, 16:29:53 ip »
Kiitos noista kytkinohjeista motomatille, eiköhän ens talvena auki.
Oli jo viime seisokkikaudessa listalla, mutta jäi tekemättä.
Erikoista että ei ole ollenkaan nyt ajokautena oikutellut vaikka parina edellisenä muutamia kertoja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #11 : Elokuu 29, 2016, 20:23:22 ip »
Tuo on itselläkin edessä. Oman kaksilevyinen pitäisi tarkastaa ihan avaten, oman mielenrauhan takia. Välillä jotenkin radalla tuntuu, että luistaako se isolla vaihteella. Voi olla kuvitelmaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #12 : Elokuu 29, 2016, 21:31:48 ip »
Lainaus
61 tkm kardaanin nivel laakeri ja paljekumi
89 tkm kardaani ja muhvi
97 tkm kardaanin nivel käännetty
Tuossa on kyllä jotain erityistä. Ei kardaani ole tietämäni mukaan noin ahkeraan remontin tarpeessa. Kyllä sillä yli satatuhatta pääsee normaalisti. Onkohan tehty vain puolinaista remonttia?
Riippuu tietysti ajotavasta. Jopa mainitsemani "lyhytikäinen" avokardaani kestää yli 100.000 km. Kokemusta on asiasta


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #13 : Elokuu 29, 2016, 21:39:42 ip »
Lainaus
Oman kaksilevyinen pitäisi tarkastaa ihan avaten
Suosittelen muita levyjä kuin alkuperäiset.
Itse olen käyttänyt Surfleksin umpinaisia levyjä. Ei ole ollut ongelmia. Centaurossa edelleen "alkuperäisenä". Pyysin MotoItaliaa vaihtamaan heti uutuuden siihen Surfleks-levyt. Ei ole tarvinnut katua. Kitkapinnat on liimattu hyvin ja keskiö tukevasti niitattu.
http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/New-Version/Clutch-disc-MG-big-model-new-version-Surflex::1084.html

Ainoa mitä voi joutua tekemään on laittaa lisäprikka painelaakerin alle aluksi. Kunhan vähän kuluvat niin prikan voi ottaa pois.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Guzzien kestävyys/ osien kulutus
« Vastaus #14 : Elokuu 30, 2016, 12:09:55 ip »
No itse pidän lyhyenä listaa 14vuotiaaksi, noista on varmaan ollut turhia osa ja ei kulut olleet mitään verrattuna vaikka samoilla km autoon menneellä rahamäärällä.
Pyörää tullee ylihuollettua, mutta parempi niin päin.

No, laitanpa oman listani, kun tiedot ovat olemassa.
Kyseessä oli vähän ajettu Moto Guzzi California III, vm. 1992 (aika vanha), kilometrilukema alussa 31.359 km (aika vähän) - ja sitten alkoi tapahtua:
• 32.706 km, ei käynnistynyt, jokin sähköliitin oli irti, ei uusia osia
• 33.524 km, Virossa alkoi käydä yhdellä sylinterillä, oikea pimeänä. Tutkittiin Tartossa, vika sytytyspuolassa, osaa ei ollut. Tulpat vaihdettiin.
• 33.973 km, vaihdettu sytytyspuolat 2 kpl ja öljy, säädetty kaasuttimet
• 34.177 km, vaihdettu sytytysboxit 2 kpl
• 41.116 km, kytkinvaijeri poikki Tanskassa, hinta 450 DKK töineen, samassa paketissa myös ryyppyvaijeri
• 44.468 km, öljynvaihto+venttiilien säätö, lisäksi uusi takarengas ja kaasuvaijeri
• 46.057 km, oikean sivulaukun kiinnike hitsattu
• 50.385 km, kierroslukumittari 140 €

Tässä kohtaa kiinnostus loppui. Guzzi ei kelvannut vaihdossa, ei Kuvalla Jyväskylässä eikä Takatalolla Salossa, vaan se piti myydä itse. Loppu hyvin, kaikki hyvin.  ;D

Ajanjakso oli 17.7.2003 - 18.9.2004 eli runsas vuosi.
Emeritus-guzzisti