Kirjoittaja Aihe: Calin sivutukikytkimen toiminta  (Luettu 15090 kertaa)

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #15 : Elokuu 27, 2016, 19:38:20 ip »
Vaihdoin nuo molemmat releet, mutta ei mitään vaikutusta. Turvakytkin toimii edelleen oikein käynnistäessä, mutta moottorin käydessä on yksi hailea, onko sivujalka ylhäälä vai alhaalla, ei sammu vaihde päällä, niinkuin pitäisi.
Minulla kaikki nuo releet ovat ovat tuota tyyppiä, jossa on yksi kanta enemmän, eli ei tarvitse miettiä, minkä laittaa mihinkin. 50 ja 52 olivat niitä Motonetin releitä, joita silloin keväällä tällä palstalla ehdotettiin.
Mikä on paras tapa puhdistaa noita releitä ja relekantaa?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #16 : Elokuu 27, 2016, 20:55:28 ip »
Ei viisikantaisuus tee releestä vaihto- tai kytkentärelettä. Jos kytkentäreleessä on viisi kantaa on silloin 87 ja 87A:ssa virta yhtä aikaa kun vaihtoreleessä on joko tai. Sisäisessä kytkennässä on se ero. Yleensä releen kyljessä on releen sisäisen rakenteen kaavio. Siitä voi koittaa tehdä päätelmä mikä tyyppi on kyseessä.

Lisättäköön vielä että jos kytkentäjalkarimassa, johon rele painetaan, on neljässä aukossa liitin mutta keskellä ei, on se kytkentäreleelle tarkoitettu jalka. Jos jalassa on viisi liitintä on kyse yleensä vaihtoreleen paikasta. Mutta ei välttämättä. On muutama vuosi aikaa siitä kun Vintagea remontoin ja silloin laitoin uudet liittimet suureen osaan rimasta ja myös uudet releet. Blogikirjoituksessani saattaa olla joitakin vihjeitä aiheesta.
http://www.motomatti.fi/2014/02/kuvia-eraasta-prosessista.html
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2016, 22:29:33 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #17 : Elokuu 27, 2016, 23:11:25 ip »
Lainaus
Ei viisikantaisuus tee releestä vaihto- tai kytkentärelettä
Älkääs nyt kuulkaas, ei saa keikuttaa venettä... Tämä oli sen toisen ketjun linkki: http://www.motonet.fi/fi/tuote/481969/Mikrorele-12V20A-5n-vaihtovastus
ja releet on ostettu sen mukaan. Käypäsiä.
Lainaus
Mikä on paras tapa puhdistaa noita releitä ja relekantaa?
Kun releet on jo vaihdettu reilu kuukausi sitten uusiin ja ne ovat olleet kiinni ja toimineet tähän asti, mielestäni ei ole todennäköistä, että niissä olisi vikaa. Oliko tuo aikaisempi vaihe (sivujalan kytkin) nyt jo varmistettu?  Että se toimii aina? Yleismittari vaikka piippaamaan, johdot irti jalkakytkimestä ja mittari kytkimen liittimiin. Muuttuuko tila joka kerta kun jalkakytkintä painaa (tai liikuttaa jalkaa niin, että kytkin toimii)? Joka kertaa pitää kytkimien kärkien liikkua = mittarin äänimerkin tulla ja mennä.  Johdotuksen ja releiden toimintaa itse pyörän puolella voi kokeilla irrottamalla johdot sivujalan kytkimestä.  Johdot erillään = "jalka alhaalla" (ei saa käydä vaihde päällä). Johdot kiinni toisissaan =  "jalka ylhäällä" (saa käydä vaihde päällä).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 28, 2016, 11:18:47 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #18 : Elokuu 27, 2016, 23:17:20 ip »
Tässähän oli kokeiltu releitä eri kantoihin, eli kärkien hitsaantuminen on poissuljettu?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #19 : Elokuu 28, 2016, 11:47:19 ap »
Aihetta aikanaan "opiskelleena" kun tein erääseen laitteeseen modernimpia releohjattuja sähköjä sain liikkeestä vääränlaisia releitä. Viisikantaisia jotka oli laitettu hyllyssä otsikon alle "vaihtorele". Kyllä toimi järjestelmä erikoisesti ja suorastaan käsittämättömästi. Tuollainen kahdella identtisellä lähtönavalla varustettu rele antoi aina molempiin lähtöihin virran kun se veti. Muulloin ei lähtönapoihin tullut jännitettä. Vaihtoreleessähän on aina jommassa kummassa navassa virta päällä oli se vetänyt tai vetämättä. Oli usko omaan osamiseen lujilla ennenkuin asia selvisi.

En siis ottanut kantaa siihen etteikö releet ole hankittu oikein ja kunnollisesta liikkeestä mutta jos alan autotarvikeliikkeessä oli laitettu osat vääriin lokeroihin niin kuinka asiaa tuntematon voi sen havaita muuta kuin että kytkentä toimii väärin.

Vielä yksi ilmiö vaihtoreleessä: kumpi napa on kytketty silloin kun rele ei vedä. On ihan yleisesi olemassa vaihto/kääntörele jossa napajärjestys (87A/87) on vastakkainen.

Näissä asioissa ovat sekoilleet tunnetutkin liikkeet. Esimerkiksi IKH. Jos Tampereen IKH:sta aikoo ostaa releen niin pitää olla asiantuntija eikä luottaa hyllynreunateksteihin.
Samaa ongelmaa ilmenee myös Motonetissa. Olen reklamoinut molempiin liikkeisiin mutta asiaan ei ole tullut muutosta koska heillä "ei ole ammattitaitoa kyseiseen asiaan". Tämän sanoi IKH:n asiakaspalvelun päällikkö. Jos Motonetista haluaa oikean osan on se pyydettävä tiskiltä auton rekisterinumerolla. Itsevalintahyllyllä on siinä suhteessa viidakon lait.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #20 : Elokuu 28, 2016, 12:32:42 ip »
Joskus asennettiin veljen autoon lisävalot. Releellä kunnolla kytkentä omista valoista. Kun ensimmäistä kertaa laitettiin valot päälle, omista umpioista sammui toinen ja syttyi toinen. Kun kytkin pitkät valot vaihtuivat ristiin.. Katsottiin kytkentä ja nen kertaan ja oli oikein. Lopulta joku ehdotti, että käyttää releen kelalle suoraan akulta sähköä. Eli ikään kuin herättää releen. Sitten vain piuhat takaisin kiinni ja kaikki toimi kuin elokuvassa. Sen jälkeen aina olen herättänyt hyllystä otetun releen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #21 : Elokuu 28, 2016, 13:15:05 ip »
Joskus asennettiin veljen autoon lisävalot. Releellä kunnolla kytkentä omista valoista. Kun ensimmäistä kertaa laitettiin valot päälle, omista umpioista sammui toinen ja syttyi toinen. Kun kytkin pitkät valot vaihtuivat ristiin.. Katsottiin kytkentä ja nen kertaan ja oli oikein. Lopulta joku ehdotti, että käyttää releen kelalle suoraan akulta sähköä. Eli ikään kuin herättää releen. Sitten vain piuhat takaisin kiinni ja kaikki toimi kuin elokuvassa. Sen jälkeen aina olen herättänyt hyllystä otetun releen.

Tämä täytyykin laittaa korvan taa. En ole ennen kuullut että releitä herätellään. Mutta jos sillä on vaikutusta niin ei ainakaan voi virhettä tulla vaikka sen tekeekin.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #22 : Elokuu 28, 2016, 14:44:10 ip »
Nyt olen entistä enemmän ymmälläni. Irrotin turvakytkimen, pidin johdot erillään, kaikki toimi niinkuin pitääkin. ei käynnisty vaihde päällä ja moottori smmuu, kun laittaa vaihteen päälle.
Laitoin johdot takaisin kytkimeen ja kokeilin samaa kytkin auki, edelleen kaikki toimi juuri oikein. Samoin, kun painoin kytkimen pohjaan, se toimi, niinkuin pitäisikin.
Eli vika oli kytkimessä, mutta vain moottorin käydessä, ei startatessa, vika katosi, kun irrotin kytkimen ja liitin sen takaisin???? En nyt ehdi testata, millaisia jännitteitä on moottorin käydessä / ennen käynnistystä, testaan ehkä illalla, mutta voisiko olla, että kytkimeen mennyt lika on päästänyt moottorin käydessä virran läpi, mutta ei ennen starttia?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #23 : Elokuu 28, 2016, 14:51:47 ip »
Jokin heräsi tai sammui, kun käytti katkaisijan irti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #24 : Elokuu 28, 2016, 20:54:41 ip »
Lainaus
vika oli kytkimessä
Se sitten vaihtoon? Entäpä säätö, painaako sivujalka kytkintä yhtä paljon kuin oma sormi kokeiltaessa? Tismalleen samat kytkimet (vaihde vapaalla/14 ja sivujalka ylhäällä/35) antavat maan starttireleelle/23 ja releelle "saa käydä"/52. Toiminnot ovat sähkökuvan mukaan käsitykseni mukaan "käsi kädessä".
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2016, 22:25:41 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #25 : Elokuu 30, 2016, 15:18:08 ip »
Liittyykö tuo Motonetin mikrorele 48-1969 sivujalan toimintaan ja miten ?
Titaniumin kuski

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #26 : Elokuu 30, 2016, 22:09:03 ip »
Lainaus
Liittyykö tuo Motonetin mikrorele 48-1969 sivujalan toimintaan ja miten
Lainaus
Tismalleen samat kytkimet (vaihde vapaalla/14 ja sivujalka ylhäällä/35) antavat maan starttireleelle/23 ja releelle "saa käydä"/52

Mainittua reletyyppiä voi käyttää molemmissa paikoissa, starttireleenä se on välttämätön.
V11 - it defines you.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #27 : Elokuu 31, 2016, 23:41:50 ip »
Lääkärin määräyksestä en saa ajaa moottoripyörällä kuukauteen - kahteen  :( , joten testit kytkimen toiminnan suhteen ajossa jäävät ehkä ensi kevääseen. Autotallitestejä teen varmaan vielä viikon parin kuluttua, jos vaikka tulisi jotain tolkkua asiaan.
Kiitos taas vastauksista ja elän yhä toivossa, että tuon kytkimen epäloogisen toiminnan syy selviää.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #28 : Elokuu 31, 2016, 23:59:00 ip »
Oikea asenne.
Moni olisi ihan tyytyväinen jos vika katoaa vaikka ei tiedä miksi ja mikä ongelman aiheutti. Joskus menee yöunet kun jotain tuommoista miettii.

Paranemista tai ainakin ennalleen tulemista!

Tosin multakin tohtori kielsi pyörällä ajamisen taannoin mutta en ole uskonut. Ajanut vaan. Jopa polkupyörällä. Mun vaiva eikä lääkärin huoli.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Calin sivutukikytkimen toiminta
« Vastaus #29 : Syyskuu 01, 2016, 09:46:48 ap »
Niin, mulla lääkäri 4-5 vuotta sitten kielsi kaiken sellaisen, missä pää voisi retkahtaa, kuten esim. laskettelun. Mietin sitten vuoden-pari harrastusvaihtoehtoja ja päädyin vihdoin aloittamaan moottoripyöräilyn, jota olen haikaillut 60-luvun mopoajoista asti.
Nyt sitten avarrettiin vähän tuota putkea, missä nuo piuhat kulkevat aivoista muualle ja parin kk:n luutumisajan jälkeen saan sitten ajaa oikein lääkärin luvalla. :)