Kirjoittaja Aihe: Päästömääräysten kiertäminen päättyi  (Luettu 10819 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #30 : Elokuu 23, 2016, 21:40:43 ip »
No, meikäläisen pyörän käyttöohjessa todetaan kohteliaasti: "Vervenden Sie keinen Kraftstoff mit  mehr als 10% Äthanol". Ei innosta kokeiluihin - eikä siihen ole ilmennyt mitään syytäkään.  :)
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #31 : Elokuu 23, 2016, 23:34:45 ip »
Lainaus
Ja melkoinen haloo oli jo siitä, miten tuhoisaa oli tuo 10 prosenttia.
Paljon oli porua mutta mites kävi? Ei oikein mitenkään.

Autopuolella kyllä. Jonkinverran liuenneita bensaletkuja ja leikanneita bensapumppuja. Ovat tainneet laimentaa seosta sittemmin. Se kymmenen prosenttia on vain se maksimi, mitä seoksessa voi olla tenua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #32 : Elokuu 24, 2016, 08:47:05 ap »
Jonkinverran liuenneita bensaletkuja ja leikanneita bensapumppuja.
Joko ei ole ollut E10 kelvollisia tai joissain yksittäisissä tapauksissa, joissa vanhan pa-järjestelmän seinämiin on vuosien saatossa kertynyt ohut lima/möhnä bensiinistä. Kun tankataan raakaa E85:ttä tuo möhnä liukenee ja voi tukkia suodattimen tai pumpun. Siksi vanhoissa autoissa olisi ajeltava alkuun pari tankillista 30-50% seoksella ja vaihtaa uusi bensasuodatin ennen 100 % E85 siirtymistä. Samalla vaihdetaan öljyt ja siirrytään käyttämään täyssynteettisiä (SN luokiteltuja) öljyjä. Itse pa-järjestelmän materiaalit kestävät E85:n. Iriduim sytytystulpat parantavat kylmä-/lämpenemiskäyntiä ja kestävät pidempään.
Sekä eri foorumeilla, että jo omassa tuttavapiirissäkin on niin paljon etanoliautoilijoita, että useiden vuosien käyttökokemukset olisivat tuoneet esille, jos E85 ei soveltuisi E10 hyväksytyissä autoissa pienin ja edullisin (ECU) muutoksin käytettäväksi tai jos siitä aiheutuisi pelottelukampanjoiden väittämiä materiaalivaurioita (alumiinit sulaa, tiivisteet eivät kestä jne jne - höpöhöpöä). Valmistajan ilmoittama max.10% johtuu pääosin juuri ECUn säätövarasta ja -arvoista, joiden muutosta tarvitaan E30-E85:lle.
Ruotsissa on etanolia käytetty Suomea laajemmin ja pidempään, mutta siellä tehtiin juuri se mitä täälläkin pelätään eli polttoaineveroa nostettiin tuntuvasti käytön yleistyttyä.
Rönsyilee kauas päästömääräyksistä, mutta E85 keskustelua löytyy lisää mm. -> http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5512.msg45014#msg45014
( ECU = Engine Control Unit eli moottorin ohjausyksikkö)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #33 : Elokuu 26, 2016, 11:55:45 ap »
Palatakseni alkuperäiseen viestiin: http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/4325/Harley-Davidsonin-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6huijausten-hinta-12-miljoonaa-dollaria-Harley-Davidson.htm?ref=newest

Tässä selvisi ainakin se että jos viripalikassa tai sen pakkauksessa lukee että "Only for race track use" tai "Not for higway use" ei USA:ssa vapauta vastuusta jos asiakas on poikennut ohjeesta.

Vastaavia merkintöjä meillä täällä Euroopassakin viljellään mutta vastuu taitaa olla toisinpäin eli kuluttajalla.

Joka tapauksessa asia on nyt H-D:llä kunnossa: selvisivät pikkurahalla ja lupasivat olla kilttejä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #34 : Elokuu 26, 2016, 12:34:27 ip »
Tuo ameriikan tuotevastuumeininki on ihan ihme juttu. Vastuu on aina valmistajalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #35 : Elokuu 26, 2016, 12:50:36 ip »
Koska vastuu on aina muualla voi amerikkalainen kuluttaja pöljäillä ihan rauhassa ja vaatia korvaukset pöljyydestään.