Kirjoittaja Aihe: Päästömääräysten kiertäminen päättyi  (Luettu 10817 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« : Elokuu 19, 2016, 13:10:20 ip »
Ei sentään Euroopassa, vielä.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/harley-davidson-karahti-paastomaaraysten-rikkomisesta--maksaa-miljoonasakot/PwMF9qDz?ref=iltalehti:406d&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal&_ga=1.106942405.750278681.1469448260

Amerikanmeininki on erilaista ja tuotevastuu myös.
Toistaiseksi EU- ja ETA-alueella on jälkiasennusosien valmistajat testauttaneet viritysosat niin että ainakin näennäisesti pyörä täyttää niillä alkuperäiset normit kun ne on laitettu siihen malliin johon ne on tarkoitettu.

Koskeeko tuo juttu sitten meikäläisiä H-D:n omistajia jää nähtäväksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #1 : Elokuu 19, 2016, 15:26:38 ip »
Tuo viripaketti olikin tässä kesällä Kopterissa esittelyssä.  Paketti maksaa muutaman tonnin ja sisältää yhtä ja toista. Ei oikein voi mitenkään verrata muiden valmistajien viriputkiin tms. Lähimmäksi tullee esim Yamahan kit-osasarja, jolla pyörästä tehdään kilpuri.
Mutta senhän tietää, että kyseessä tulee olemaan eaimerkkitapaus, jota käytetään vielä muitakin vastaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #2 : Elokuu 19, 2016, 16:50:46 ip »
Eiköhän tuo päätös koske kuitenkin vain "Screamin' Eagle Pro Super Tuner" eli SEPST. Power commanderin jne kaltainen palikka, harrikan tekemä vaan. (Parempiakin on siis tarjolla ;D.)

Seuraavaksi ne varmaan käy Dynojetin kimppuun ja kaikki power commanderit yms kielletään.

http://www.reuters.com/article/us-usa-harley-davidson-lawsuit-idUSKCN10T1JP
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #3 : Elokuu 19, 2016, 17:51:55 ip »
Kylän pojaat liimailevat Dynojetin tarrat kyykyn katteeseen: isolla lukee että Power Commander. Jollain konstaapelilla saattaa olla jokin kerta käsitys kikkareesta ja voi tulla käynti katsastuksessa ellei peräti päästömittauksessa.

Olen kavereita informoinut että ehkä ei kannattaisi niitä tarroja viljellä mutta vissiin ego ei anna lupaa niitä irrottaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #4 : Elokuu 19, 2016, 19:02:11 ip »
Niin se oli vaan tuo. Ymmärsin että kyseessä olisi Screamin' Eagle pro stage IV. Siihen kuuluu kannet, männät, läppärungon, nokat jne. Hintaa n. 3500€
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #5 : Elokuu 19, 2016, 21:40:46 ip »
Veikkaan että tämä on vasta alkusoittoa kaikenlaiseen moottorinohjaukseen liittyvään roplauskieltoon. Vanhan mallin ulkoiset boxit on toki helpompi huomata mutta jännä nähdä miten näitä nykyisiä kirjoittavia yritetään valvoa.

Kylän pojaat liimailevat Dynojetin tarrat kyykyn katteeseen: isolla lukee että Power Commander.

Minä kerran eräältä kysyin että onko viritetty ja vastaus oli että" siinä on nyt Power Commander!". Jatkokysymyksen esitin että sääditkö itse vai penkissä. Ihmetteli että mitä säätöä se nyt muka kaipaa... No, kukin tavallaan. Nollakarttakin toimii kun vaan tarrat saa mukana.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #6 : Elokuu 19, 2016, 21:50:24 ip »
Tätäkin asiaa olen jo katsastuskonttorilta kysynyt että miten saa selville onko ajoneuvoon kirjoitettu uudet asetukset moottorinohjaukseen. Insinööri sanoi että heillä ei ole valmiuksia siihen mutta lähettävät maahantuojan pajalle katsottavaksi.
No, löytyykö mitään? Vastaan että ei löydy. Kyse on "Pukki Kaalimaan Vartijana"-syndroomasta. Jos on maahantuojan/valmistajan tai muun "arvostetun toimijan" laittamat asetukset niin lopputulemana ajoneuvo on "puhdas".
Niin kauan kuin viranomaisella ei ole kykyä/halua todistaa muuta niin on vaikea kärähtää.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #7 : Elokuu 19, 2016, 22:15:18 ip »
Lainaus
Nollakarttakin toimii kun vaan tarrat saa mukana
;D
Annoin muinoin nuorelle herralle, kun hän oli vielä pieni herra, ja päästeli mopolla (pevikka) dynojet tarroja.  Oltiin että "dynojetin suuttimet". Hyvin sai mopoporukassa respektiä.

Lainaus
lähettävät maahantuojan pajalle katsottavaksi
Kuten tiedämme, samassakin pyörämallissa voi olla monia eri tehtaan karttaversioita.  Nimet ja numerot ovat luonnollisesti aina oikein.  Pitää olla halua ja osaamista, jos bittitason eroja etsitään.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #8 : Elokuu 19, 2016, 22:22:25 ip »
Lainaus
Pitää olla halua ja osaamista jos bittitason eroja etsitään.
Heksalukujen luku pitää silloin käydä kuin "vettä vain" kuten kappalainen vaati katekismuksesta rippileirillä. Tai sitten pitää olla tulkkiohjelmia joilla saa avatuksi "kartat" oikein ja lisäksi tietoa siitä onko kartat ne mitkä pitää eli vertailukartta joka on "se oikea". Ja niitä voi olla kymmeniä tai satoja mallisarjan sisällä. Hankalaa on se. Maksaja on tietysti ajoneuvon omistaja. Sehän on selvää. Vaikka olisi kaikki kohdallaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #9 : Elokuu 19, 2016, 22:24:06 ip »
Mun Kiinan skootteri ei oikein vastannut tavallisiin viritysrupeamiin. Hommasin sitten kasan tarroja ja totesin toimivan parhaiten. Sovelsin samaa myös ratapihan, kun näin ensi alkuun ajetaan vakiohkolla koneella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #10 : Elokuu 19, 2016, 22:35:06 ip »
Aika moni Commanderin karttoja mulkkaava nimeää karttatiedoston jollain tägillä tai kokoonpanon nimellä. Jos samaa metodia käyttää boksin karttoja muokatessa, ei tarvita Sherlockia tunnistamaan muokattu kartta. Tämäkin toki vaatii jo tarkastavalta instanssilta niin huikeat resurssit, ettei ole kovin todennäköistä piakkoin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #11 : Elokuu 19, 2016, 22:45:21 ip »
Lainaus
tietoa siitä onko kartat ne mitkä pitää eli vertailukartta
Voisin kuvitella että jos vaikka jossain kartassa numerojen "määrä" on sama, mutta ne ovat eri soluissa, on tiedoston bittikoko sama. Ehkä joku atk osaaja sanoo onko näin? Työlääksi menee, jos pitää kymmeniä karttoja verrata...  Jos tuollaiseksi menisi, tulee oikeasti eteen se LeMans Cafe Racerin etsiminen... kaasuttimen karttoja sitten vaan tutkimaan...  Toisaalta alun perinkin laillisesti katiton peli (liekö "Euro1" sitten) ei ainakaan päästöjen puolesta tule helposti ongelmaksi.

Lainaus
Jos samaa metodia käyttää boksin karttoja muokatessa, ei tarvita Sherlockia
Tuohon juuri viittasin aiemmin, että nimet ja numerot sopii olla oikein.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #12 : Elokuu 19, 2016, 22:50:54 ip »
Jos ajoneuvon oman boksin karttoja muokatessa on niin oikoinen että menee nimeämään tekosensa niin oma on vikansa. Toisaalta voi sinne laittaa "terveisiä" inssille jos siitä saa tyydytystä.

Erillinen muokkain on tietysti selkeä juttu ja erinomaisen vaikea kiistää vaikka olisikin oikein säädettynä päästöiltäänkin parempi kuin alunperin.

Jep. Olet oikeassa siinä että resursseja, laitteita ja oppia tarvitaan että joka konttorilla olisi edes yksi asiantuntija. Nyt ei ole. Menee ainakin muutama vuosi (Paljonko kestää inssiksi nykyään?) että tietäjiä tulee. Anteeksi vaan, jos lukijoissa on katsureita tai korkeasti oppineita insinöörejä, mutta nykyisiä katsastajia arvostan kovin vähän. Fiksummat on vissiin rahahommissa.

Poliiseja teknisten asioiden puitteissa arvostan vielä vähemmän mutta heillä on yksi etu: epäilys riittää. Katsastajan pitää tulla omillaan toimeen hyvin pitkälti. Kummalla on kehittymismahdollisuuksia tehtävässään?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #13 : Elokuu 19, 2016, 22:52:48 ip »
Ehkäpä moottoripyöriin vielä esitetään samaa ecua joka peliin. Niinhän on jo kilpasarjoissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Päästömääräysten kiertäminen päättyi
« Vastaus #14 : Elokuu 19, 2016, 23:01:13 ip »
Tuo voi olla ratkaisu. Toki silti on "karttoja" lukematon määrä: alueelliset erot, mallien ja moottorityyppien erot sekä eri ajoneuvoluokat. Homma on tietysti selkeä jos laite tehdään niin että siihen kajoaminen joko "tappaa" sen tai siitä jää selkeä jälki. Tai koko laitteeseen ei ole minkäänlaista liittymää. Silloin homma on klaari.

Toisaalta krakkerit ovat tehneet sellaista mikä on julistettu mahdottomaksi. Vaikka säätämisen hyöty olisi mitätön niin joku sen kumminkin tekee koska se on tehtävissä.