Oma arvaukseni on, että päästöjä jossain vaiheessa aletaan valvomaan suunnilleen samalla
tavalla kuin nopeuksiakin. Tienvarressa on mittari, minkä mittaustuloksen perusteella sakotetaan tai
ajoneuvo pitää toimittaa tarkempiin tutkimuksiin. Ja artisti maksaa joka tapauksessa.
Mitä tulee karttojen kaivelemiseen ajoneuvoista, sitä voisi ehkä hieman peilata nykytilanteeseen,
kun edes valmistajatehtaan testeri ei suoraan näytä onko ajoneuvosta esimerkiksi poistettu nopeudenrajoitin.
Rajoitinta testattaessa näyttää toimivalta, tiepäällä kulkee niin kovaa kuin kuski polkee.
Tarkoittaa että tässä ollaan ihan perinteisessä rosvo ja poliisi tilanteessa, rosmot on aina hieman edellä.
Toisaalta kehittyneemmät autojen ohjainlaitteet keräävät tehtaalle dataa, moottorin suoritusarvoja, vikatapahtumia ja kuskin ajokäyttäytymistä jne. Siitä datasta, moottorin suoritusarvoista, näkyy
kyllä helposti ainakin isommat muutokset. Osaa tuosta datasta pääsee tarkastelemaan sillä
korjaamon testerilläkin, vianhakuun liittyen. Isompi viritys näkyy niissäkin. Moottori esimerkiksi kerää kierroksia
liian nopeasti. Varmaan osaavat karttojen muokkaajat ottavat senkin huomioon.
Itellä normaali vanha omakotitontti, ja leikkuri. Kesän nurmikon leikkaukset hoituu kyllä hyvin
yhdellä moottoripyörän tankillisella. Tai pyörästä riippuen, useammankin kesän. Ja kun kaikki
kalusto on vanhaa, ei saastuttavuudessakaan isoa eroa ole.
Vähäiset ajokilometrit sekä vähäinen käyttö taitavat vähentää saasteita eniten.