Kirjoittaja Aihe: Rengaskokemuksia  (Luettu 16958 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Rengaskokemuksia
« Vastaus #30 : Syyskuu 01, 2016, 21:54:11 ip »

Eipä tullut mieleen  ... Piti oiken uudelleen käydä katsomassa näkyykö punaista täplää vanhassa renkaassa.
Tähän vaihdatutin sisärenkaan ja laitettiin samaan kohtaan vanteelle.
Painoja 87.5 g ja uudelleen pyöritettyäni pääsin 57.5 grammaan. Tasapaino parani samalla huomattavasti...
MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rengaskokemuksia
« Vastaus #31 : Syyskuu 01, 2016, 22:49:25 ip »
Jos painoja rupeaa olemaan pari yli viiden sentin pätkää samalla kohtaa tai kuten joskus olen nähnyt: pitkin matkaa. Silloin pitäisi syntyä epäilys.
Tasapainotuskoneen käyttö on ihan ammattihommaa eikä kokeilua. Varmin on maan vetovoimaan perustuva tasapainoitus eikä laite ole kallis.
Joskus on tullut hikoiltua kun rengasta on pitänyt pyöräyttää vanteella että jokin järki tulisi tasapainopalojen määrään. Lähinnä ongelma on halpisrenkailla.

Jokus olen testannut pelkän vanteen tasapainotuslaitteessa ja merkinnyt painavimman kohdan. Asiasta on hyötyä: voi laittaa renkaan painavimman kohdan vanteen keveimpään kohtaa. Painojen määrässä säästää....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rengaskokemuksia
« Vastaus #32 : Syyskuu 01, 2016, 23:25:47 ip »
Sisärenkaan kanssa on joskus arpapeliä. Sen painavin kohta voi olla missä vaan. Varsinkin jos käyttää crossi tms paksumpaa sisuskumia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rengaskokemuksia
« Vastaus #33 : Syyskuu 02, 2016, 10:37:39 ap »
Niiden vahvistettujen sisäkumien kanssa on ollut joskus puuhaa kun renkaanvaihdattaja on arvellut että se kestää paremmin katupyörässäkin. Nykyään lähettäisin ostamaan tavallisen sisäkumin tilalle.

Enduro- ja krossipeleissä paksu sisäkumi puoltaa paikkaansa mutta on turha katupyörässä. Aina on enemmän ja enemmän pyörissä sisärenkaattomia vannetyyppejä, pinnattuinakin.

Pyörien rakentelupuolella ovat tehneet pinnapyöristä kittaamalla vanteen keskiuran tiiviiksi mahdollisuuden käyttää pyörää sisärenkaattomasti. Varoittaisin kuitenkin aiheesta: sisärenkaattomassa vanteessa on eri muoto joka estää rengasta putoamasta vanteelta sen tyhjentyessä. Sisärenkaallisessa ei tätä vanteen muotoa ole joten vuototilanteessa kyseisenlainen viritys voi olla vaarallinen.

Ennenaikaan oli helppoa kun etu- ja takarengas olivat samaa kokoa niin paikkasarjaksi reissulle riitti yksi uusi sisäkumi. Nykymotoristi tuskin edes saisi pyörästään pyörää saati rengasta irti (Vaikka on se mahdollista jos on työvälineet matkassa kuten minulla.) ja renkaatkin ovat sisärenkaattomia. Paikkasarja ja sen ohjeiden noudattaminen rengasrikon sattuessa pelastaa ainakin lähimpään paikkaan missä voi uuden kumin vaihdattaa vanteelle tai paikkauttaa renkaan kunnolla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rengaskokemuksia
« Vastaus #34 : Syyskuu 02, 2016, 10:55:53 ap »
Kyllä se paksukin kadulla menee, mutta sinne on laitettava reilusti talkkia väliin. Turhaa jousittamatonta painoahan se on kadulla, mutta pinnavanteet löytyy yleensä kustomista tai endurosta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Rengaskokemuksia
« Vastaus #35 : Syyskuu 03, 2016, 14:25:39 ip »
NTX:n sisäkumissa lukee: "Race Use Only". On oikeaa kumia ja paksua sellaista. Käyttöön vaikuttaa lähinnä siten, ettei ole kovin tiivis.
Vaikka reikää ei ole löytynyt, on rengaspainetta säädettävä tiuhaan.
Sohc van Helmi.

Immu65

  • Viestejä: 27
Vs: Rengaskokemuksia
« Vastaus #36 : Syyskuu 08, 2016, 22:47:00 ip »
Metzelerin lasertec 150/70 17 kesti cali ev-03 alla , siis takana, nipin napin 10 000 km,ja on nyt täysin Loppu. Tulossa pilot road 4, joka kesti kaverin busassa 20 000 km.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Rengaskokemuksia
« Vastaus #37 : Syyskuu 09, 2016, 06:47:48 ap »
Cali 1400 Touring SE:n rengaskokemuksia:
Ensiasennusrenkaat olivat Dunlop D 251. Edessä 130/70 R18, takana 200/60 R16. Takana kesti Dunlop noin 10 000 km ja sitten oli loppu. Tilalle vaihdettiin Metzeler ME 880 Marathon, joka kesti myös 10 000 km. Eturengas kesti 20 000 km. Eturengas kuluu sivuilta ja takarengas keskeltä. Takarenkaan kulumisen huomaa ajaessa, kun asfaltin pitkittäissuuntaiset pienet urat alkavat huojuttaa pyörää. Nyt 20 000 km huollossa vaihdetaan molemmat. Laatumerkit näyttävät kestävän suunnilleen samat kilometrit.

Kustimies

  • Viestejä: 62
Vs: Rengaskokemuksia
« Vastaus #38 : Syyskuu 11, 2016, 11:21:16 ap »
Griso 850 viimeisimpiä rengaskokemuksia:
Metzeler Z6 eturengas kesti 12000 km ja takarengas 15000 km.
Metzeler Z8 etu- ja takarengas 14000 km.
Nyt on alla Michelin Pilot Road 4 renkaat.
Ovat hyvän oloiset varsinkin märällä pinnalla. Kestävyyden näyttää aika...

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Rengaskokemuksia
« Vastaus #39 : Syyskuu 11, 2016, 13:58:15 ip »
Avon tekee kuulemma kestävää rangassettiä, Avon Storm 3D X-M.
Hieman heikosti niissä on kokoja.
Kysymys kuuluu että jos muuttaa Cali EV:n suositusten 110/90-18 tilalle eteen 110/80-18.
Taakse normit omassa on 140/80-17, tilalle 150/70-17, niin ei kai siinä paljon muuttuisi, paitsi pyörä hieman alemmaksi?
Edellyttäen tietysti että takarengas mahtuu, mittailua...
Ei sikäli akuuttia että uusi normikokoinen setti on menossa alle joilla kurvailee varmaan loppukauden ja ehkä seuraavankin, mutta noin ihan periaatteessa muutos on aika pieni?

Hyvin on Metz Z8:t kestäneet Kustimiehellä, kai se on sitten ajotavasta, yli 12.000km en millään renkaalla ole saanut kurvailtua ennen vaihtotarvetta

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rengaskokemuksia
« Vastaus #40 : Syyskuu 11, 2016, 19:12:24 ip »
California 1400 ja alla kulkeva tie syö renkaita hyvässä yhteistyössä. Nätisti olen ajellut miedolla Turismo-asetuksella ja luistonesto päällä. Ei siis kuminpolttoa eikä edes pitkiä sutaisuja. (Paitsi pari kertaa ihan kokeeksi ja tuntuman hankkimiseksi.) Eturengas on ihan kohta vaihtokunnossa. Sillä kilometrejä takana tasan 7000. Takarengas on jo kriittisessä pisteessä 5500 km kohdalla. Edellinen takakumi hajosi 1500 km ajon jälkeen tapaturmaisesti. Takakumi on 200/60-16 ja eturengas 120/70-17. Merkki Dunlop.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Rengaskokemuksia
« Vastaus #41 : Syyskuu 14, 2016, 20:09:07 ip »
No niin ... rengasratsia.  Kirjattiinko ollenkaan ??  Eturengas mitattiin.... kuulemma 3 mm. Takarengas todettiin, että on pintaa  ;D

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rengaskokemuksia
« Vastaus #42 : Syyskuu 14, 2016, 20:28:29 ip »
Ajoin Treen rantaväylää lännestä itään päin. Levikkeellä oli rengasratsia. Eivät olleet kiinnostuneita kuluneista renkaistani. Jokin sporttipyörä oli pysäytetty.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rengaskokemuksia
« Vastaus #43 : Syyskuu 14, 2016, 21:56:42 ip »
Eipä ole rengasratsiaa ollut sitten piikkiaikojen.

Omassa tuo takanen, Conti Road Attack, olla tiensä päässä. Luikertelee tien urissa, vaikka on tasaiseen kulunut. Hyvä rengas, ei hajuakaan ajetuista kilometreistä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Rengaskokemuksia
« Vastaus #44 : Syyskuu 17, 2016, 11:40:06 ap »
Onpa hurjia eroja siinä, mitä rengas kestää, tuo Makestainin 17000 km Pilot Road 2:lla on lähes 2 x se, mitä Pilot Road 3 ja 4 kesti minulla takana HD Sportster Superlow:ssa. Alkup. renkaat olivat Michelin Scorcherit, jotka muistuttavat kuvioltaan noita PR 2:sia, niillä oli ajettu vajaa 10000, kun ostin pyörän. Vaihdoin ne 1500 km jälkeen, kun takana ei ollut enä keskellä lainkaan kuviota. Pilot road 3 takana kesti noin 9000 km ja edessä oli vielä keskellä pintaa 12000 km kohdalla hyvin, mutta oli niin kulmikas, että Päijät-Hämeen ja Uudenmaan uraisilla teillä ajelu alkoi olla liian hiuksianostattavaa. Kun vaihdoin pyörän, Pilot Road 4:llä oli noin 9000 km ajettuna ja takarengas alkoi olla aika lopussa.
Toukokuussa ostin 1100 Calin, Alla 880 Marathonit, joilla minä ajoin 9000 kilometriä, vaikka takarengas oli jo toukokuussa sen näköinen, että oletin sen menevän parilla tuhannella loppuun. Nyt alla uudet 880:t.
Tuo Sportster oli 882 cm3, tehoa kait alle 50 hv, painoa 260 kiloa, kallistusvarat alle 30 astetta, eli ei olettaisi kuluttavan renkaita niin kuin joku sportti. Calilla pystyy ajamaan ihan erilaisia vauhteja kaarteisiin, mutta ainakin nämä 880:t tuntuvat kestävän selvästi paremmin ja ennenkaikkea eturenkaan poikkileikkaus ei mene kumikkaaksi, niinkuin kahden kumiseoksen Pilot Roadissa.