Kirjoittaja Aihe: Bellagio  (Luettu 4781 kertaa)

vesseli

  • Viestejä: 3
Bellagio
« : Elokuu 05, 2016, 14:18:19 ip »
Tervehdys Gruppolaisille,

Liityin Guzzistien joukkoon viime viikolla hankkimalla 7000km ajetun -10 Bellagio luxuryn. Pyörä on talvehtinut lämpimässä ja se joutui ensimmäistä kertaa muun kuin pesuveden kanssa kosketuksiin ajaessani sen kotiin. Siihen on vaihdettu koneöljyjä merkkiliikkeessä vähintäänkin riittävän usein. Kysyisinkin gruppolaisilta, että onko pyörään tarpeen tehdä joidenkin muiden nesteiden vaihtoa ensi talvena? Manuaalin suosituksissa on agipin litkut, onko suosituksia vaihtoehtoisten öljyjen suhteen, vai mennäänkö suositellun viskositeetin mukaan? Synteettiset vai ei?

Toinen kysymys koskee moottorin ohjausta. Olen tavannut sitä käsittelevän ketjun läpi ymmärtämättä paljoakaan, koska kyseessä on ensimmäinen ruisku pyöräni.
Bellagion ohjausta on ymmärtääkseni pidetty toimivana, mutta huomaan siinä vähäisestä kokemuksesta huolimatta samoja "oireita" kuin muissa malleissa. Matalilta kierroksilta pyörä lähtee aika verkkaisesti liikkeelle, eli ohitettaessa 80 kympin nopeudessa saa talloa 4 tai jopa 3 vaihdetta sisään. Olen myös havainnut kaupunkinopeuksilla pintakaasulla ajettaessa nykimistä. Olisin kovasti kiitollinen jos joku asiansa osaava gruppolainen kykenisi tarjoamaan säätöapua ja opastusta ongelmaan kädestä pitäen vaikka pientä korvausta vastaan eteläsuomen alueella. Pyörässä on kaikki tekniikkaan liittyvä alkuperäisessä kunnossa, edellinen omistaja on ainoastaan merkkiliikkeessä (Heino?) tarkistuttanut, että ohjauksessa on viimeisin päivitys.

Vesseli

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Bellagio
« Vastaus #1 : Elokuu 07, 2016, 20:57:49 ip »
Onko pyörä vakio-osilla? Esimerkiksi onko joitain komponentteja, kuten pakoputkistoa/äänenvaimentimia muutettu/vaihdettu?

Käytä vastaavan hyväksynnän omaavia synteettisiä laatuöljyjä joissa riittävä viskositeetti.
Agip on nykyään Eni. Kyseistä merkkiä ei ole ihan joka kaupassa ja uskoisin että huolloissakin käytetään jotain muuta merkkiä.

Moottorinohjauksesta on perusjuttua osiossa GuzziDiag ja sitten erikseen pitkä keskusteluketju josta on jo vaikea runsautensa vuoksi poimia ydinkohtia. Lisäksi perusteita luotaava keskustelu: "Miksi puuttuisin moottorinohjaukseen".

Lainaus
Matalilta kierroksilta pyörä lähtee aika verkkaisesti liikkeelle, eli ohitettaessa 80 kympin nopeudessa saa talloa 4 tai jopa 3 vaihdetta sisään.
Kuulostaa oudolta. Bellagio on räväkän pyörän maineessa. Voi vaikuttaa kyllä se jos edellinen pyörä on ollut jokin superkyykky niin B. voi vaikuttaa sen jälkeen nuhaiselta.

Jatketaan kun annat ensin taustatietoja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Bellagio
« Vastaus #2 : Elokuu 07, 2016, 21:08:25 ip »
Bellagiosta on muistikuva Moto Italian ajoilta. Heidän demopyörään oli vaihdettu putket. Siihen ei oltu kajottu moottoripuolelle muuten. Ja toimi kuin unelma, ei nykinyt tai rytkänyt. Äänet ja liikehdintä muutoin oli kyllä vähintään kunnossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

vesseli

  • Viestejä: 3
Vs: Bellagio
« Vastaus #3 : Elokuu 08, 2016, 19:57:46 ip »
Terve ja kiitos vastauksista,

Öljyjen ja muiden litkujen suhteen tarkoitin sitä, että heikentyykö niiden laatu mikäli pyörää on säilytetty lämpimässä? Pyörään on tehty huolto-ohjelman 3 ensimmäistä huoltoa koska manuaalissa mainitut aikarajat ovat täyttyneet ja lisäksi on merkitty jarrunesteiden sekä ylimääräinen moottoriöljyn vaihto. Uskoisin itse ajavani kilometrejä hiukan eri tahtiin, joten 10tkm tulee todennäköisesti helposti täyteen ennen ensi talvea. Jos manuaalia lukee kuin piru raamattua niin aikarajojen puitteissa pyörään pitäisi jo nyt vaihtaa lähes kaikki nesteet ja tulpat. En kuitenkaan täysin ymmärrä näitä aikaperusteisia huoltoja, siksi varmuuden vuoksi kyselin kokeneemmilta.

Edellinen pyöräni oli/on parisenkymmentä heppaa köyhempi ja vähemmän paperilla vääntävä saman painoinen Triumppi, ehkä juuri siksi hämmästelin vaihtamistarvetta Bellagiossa. Kutonen on kaiketi ihan ylivaihde, mutta ei ohituksiin kyllä viitosellakaan maantienopeuksilla voi lähteä. Rundikelloahan kyseisessä mallissa ei ole, joten kierroksista en oikein tiedä. Omat kokemukset Guzzeista ovat sangen vähäiset (850GT joskus lainassa) joten vertailukohtaa ei oikein ole.

Noiden keskustelujen perusteella juuri kiinnostuin tästä "vääntökuoppa" ja "pintakaasu nypytys" asiasta. Kekusteluissa esiintyy sangen harvoin Bellagio ja silloinkin mainitaan, että se on jotenkin erilainen, näin myös tuolla aussi? foorumilla. En kaipaa pyörään enempää tehoa, mutta vääntöä ottaisin matalille kierroksille mielelläni lisää. Eli kysymykseni on lähinnä, että onko sitä Bellagiossa tarjolla sen omaa ecua säätämällä? 

 

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Bellagio
« Vastaus #4 : Elokuu 08, 2016, 20:54:39 ip »
Ei käy selville ostitko liikkeestä pyörän...edellinen omistaja voi olla gruppon jäsen jolta voit saada lisätietoja pyörästäsi. Jos mietit moottoriohjauksen peukaloimista, penkitytä se ensin. Saat tällä lailla selville missä pahimmat teho- ja vääntökuopat on jota tulisi oikoa ohjauskarttoja säätämällä. Pitää toki ensin varmistaa että pyörän perushuoltoon liittyvät asiat on kunnossa, näin ehkä on kun kilometrejä on noin vähän.
Kasi vee ei vee kasi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Bellagio
« Vastaus #5 : Elokuu 08, 2016, 21:12:37 ip »
Se on siksi erilainen, koska moottori on lyhytiskuinen. Itse huomasin koeajolla, että se kyllä tykkää kierroksista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
V11 - it defines you.

vesseli

  • Viestejä: 3
Vs: Bellagio
« Vastaus #7 : Elokuu 09, 2016, 00:27:32 ap »
Lyhytiskuisuus taitaa tässä olla se asia minkä olin jostain syystä mieltänyt väärinpäin. Katselin tuossa speksejä tarkemmin ja kas riumpin maksimivääntö on 1200 kierrosta Bellagiota alempana. Eli siis pitää totutella käyttämään vaihteita ohitustilanteissa entistä aktiivisemmin. Sikäli mielenkiintoista, että Bellagiolla menee jouheasti kakkosella kaupunkien tiukoissa mutkissa kun taas riumpilla piti niissä talloa ykköstä sisään. Tähän tietysti vaikuttaa välitykset sekä se, että riumppi (speedmaster) oli tiukoissa mutkissa hiukan kiusallinen ajettava.

Olisi tietysti mukava koittaa esim. Mistralin putkia, mutta uusien hintalappu on aika kova ja markkinoilta ei käytettyjä näytä löytyvän. Koitin myös riumppiin merkin omia mökäputkia enkä tykännyt, meni tallin hyllylle parin viikon testijakson jälkeen. No, ehkä Mistral tai Lafranconi on sivistyneempi kuin riumpin suora putki?

Nuo ketjut on toki tullut luettua läpi, mutta nyt kun niitä tarkasteli toisenkin kerran, niin huomasin, että asioita on mennyt ohi. Mihin perustuu pakokäyrien yhdysputken vääntöä parantava vaikutus?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Bellagio
« Vastaus #8 : Elokuu 09, 2016, 08:09:21 ap »
Toisen sylinterin pakopulssi tekee toiseen pakoputkeen imun, joka parantaa ko sylinterin täytöstä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.