Kirjoittaja Aihe: Sport pätkii pahasti  (Luettu 7611 kertaa)

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 513
Sport pätkii pahasti
« : Elokuu 01, 2016, 09:27:36 ap »
Tästä oireesta ei näemmä pääse, ja viikonloppuna nykiminen revähti aivan omalle taajuudelleen. Juuri kun 50 thkm huollossa oli säädetty venttiilit, imubalanssit yms. kohdilleen ja pyörä kävi todella hienosti tapahtui seuraavaa.

Kehä III:lla totesin vaimolle että käypä nyt nätisti, mutta varmaan puun takana odottaa se perinteinen vaiva, että alkaa vähitellen nypyttään. Niinpä se Stormilla käynnin jälkeen kehällä se alkoikin, ja Espoon puolella oireet seuraavat. Nykii huolella kaikilla kierroksilla tasakaasulla, moottorijarrutuksen jälkeen ei pysty kaasua avaamiin niin ettei matkustajat heilu pyörän päällä kuin sätkynuket, paukuttaa putkessa moottorijarrulla, syö moottoripolttonestettä 7,5 kun aiemmin vakiolukema 5,4. Aivan kauhea ajaa.

Guzzidiag antaa seuraavan herjan vikamuistiin: "P0352 Oikea sytytyspuola: liian korkea". Vikamuistin nollaus ja koeajo --> sama ilmoitus tulee. Oppivien arvojen reset --> ei vaikuta oireisiin.

Eli. Tuskin ecu tällä kertaa sotki kartan laakista pahemmaksi kuin kertaakaan aiemmin, vaikka oireet, joskin vahvempina, ovat samankaltaisia. Puolassa jotain vikaa? Ei ole voinut hajota kokonaan, sillä toimii kuitenkin kahdella pytyllä ja kiihdytettäessä en huomaa nykimistä. Sikäli ristiriidassa puolajutun kanssa. Puola liian korkea? Siis saa liikaa jännitettä? Lambda? Ecujen ei ole raportoitu hajoilleen?

Ajotietokoneen muistissa ei ollut ecu-virheitä. Sen sijaan dashboard-herjoissa tavanomaiset avain ei käy tms., öljynpaine-herja (öljynvaihto juuri takana) ja polttoaineanturi. Nämä eivät liity tähän.

Aiemmassa ketjussa "Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee" kuvattiin samanlaisia oireita, mutta siinä vika taisi lopulta olla läppien laakeroinnin kuluminen. Tämä vika tuskin laakista tulee. No, voihan olla ilmavuotoa olla jossain, maadoitusvikaa, latausjännite ja mitä vielä...

Puolasta varmaan kannattaa aloittaa. Liekö jotain yleisempää mallia, jonka saa esim. Motonetista?   
 

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Sport pätkii pahasti
« Vastaus #1 : Elokuu 01, 2016, 09:40:48 ap »
Olisko se nyt se tulpanhattuongelma? 8v:n tyypillisiä vikoja siis, kuulemma. Aloitappa katsomalla se.

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5652.0

Oireet nyt ihan täsmää mutta kato silti.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 513
Vs: Sport pätkii pahasti
« Vastaus #2 : Elokuu 01, 2016, 10:00:24 ap »
Aivan, Kaide kuka teki huollon (www.karvinenky.fi), laittoikin äsken meiliä, että oli havainnut toisio-puolen kaapelin liittimessä väljyyttä. Koska toinen puoli oli samanlainen oli ajatellut, että kuuluu tuossa mallissa asiaan. Tsekkaan tuon iltasella alkuun.

 

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sport pätkii pahasti
« Vastaus #3 : Elokuu 01, 2016, 19:50:22 ip »
http://www.obd-codes.com/p0352

”Sytytyspuolan ensiö- tai toisiopiirin toimintahäiriö.  Löysä kontakti tai viallinen puola.”

Sopisi siis hyvin löysiin liitoksiin ja läpi lyöviin tulpanhattuihin. Jos häiriöilmoitus GuzziDiagissa on epäselvä, kannattaa koettaa vaihtaa muihin hallitsemiinsa kieliin, josko ilmoitus kertoisi silloin enemmän. Eniten auttaa kun syöttää koodin OBD - häiriöilmoituksia selittävälle nettisivulle.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2016, 19:35:50 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Sport pätkii pahasti
« Vastaus #4 : Elokuu 02, 2016, 08:25:28 ap »
Muistaakseni Heinäsen Penalla oli samantapaisia ongelmia. Niitä sitten porukalla neuvottiin korjaamaan Ruåtsin Guzzi-rallissa takavuosina. En enää muista mikä oli lopultakin syynä. No, hyvä että edes muistan nykyisin missä asun...  :P

Rautsi63

  • Viestejä: 42
Vs: Sport pätkii pahasti
« Vastaus #5 : Elokuu 04, 2016, 20:26:47 ip »
Vaihdoin kuukausi sitten Dynatek:n puolat Sportiin ja kostealla ilmalla alkoi olla samoja ongelmia.
Vika löytyi oikean sylinterin tulpan johdosta aivan kannen päällä olevan suojakannen alta. Löi läpi kanteen. Tulpanjohdon kulmaan sain kaiverrettua n.3mm reiän poistaessani hiiltynyttä kohtaa. Hätäkorjauksena kumin pala reikään ja sähköteippiä. Toimi jopa sateella.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Sport pätkii pahasti
« Vastaus #6 : Elokuu 04, 2016, 23:21:23 ip »
Onko näiden tulpanjohtojen eriste jotain kovaa (kovettuvaa?) muovia?
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sport pätkii pahasti
« Vastaus #7 : Elokuu 04, 2016, 23:24:45 ip »
Kyllä ne ihan kumimaisille tuntuvat. Mutta kumikin kovettuu. Syy lienee väärässä osavalinnassa: kumi antautuu kun suuritehoiset puolat tuuppaavat korkeajännitettä johtimiin.

Ejja

  • Viestejä: 5
Vs: Sport pätkii pahasti
« Vastaus #8 : Elokuu 24, 2016, 17:39:07 ip »
Moi. Vastaavaa nykimistä jo kahdessa Nevadassa ja vika löytyi tankin sisältä. Vaihdoin uuden polttoainesuodattimen ja nykimiset loppui siihen.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sport pätkii pahasti
« Vastaus #9 : Elokuu 24, 2016, 20:58:33 ip »
Moi. Vastaavaa nykimistä jo kahdessa Nevadassa ja vika löytyi tankin sisältä. Vaihdoin uuden polttoainesuodattimen ja nykimiset loppui siihen.
Jossain vaiheessa oli se tankin sisällä olevan irtoavan letkun syndrooma. Huollon yhteydessä se suodatinkin pitäisi vaihtua. Nyttemmin lienee ne huonot letkutkin vaihdettu.

Nyt lienee vikaosasto kuitenkin sähköpuolella mutta ei silti ole haitaksi laittaa muutkin paikat kuntoon.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sport pätkii pahasti
« Vastaus #10 : Elokuu 24, 2016, 21:31:07 ip »
Joko tästä oli ne tulpanhatut tsekattu?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Sport pätkii pahasti
« Vastaus #11 : Elokuu 25, 2016, 20:38:31 ip »
Yamaha FJR:ssä aikoinaan vastaavat oireet aiheutti viallinen tulpanhattu.
Breva V850
Vespa GTS 250ie

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 513
Vs: Sport pätkii pahasti
« Vastaus #12 : Elokuu 26, 2016, 11:43:27 ap »
Mun Sportissa ei ollut vikaa tuplanjohdoissa tai liittimissä kuin ei myöskään puolissa. Balanssin säädöissä oli vain seikka mitä ei huomattu. Se puoli on nyt kunnossa.

Mutta sen sijaan kausi loppui lukemiin 50 900 km keskiviikkona. Tatit tilttasi. Välys imupuolella 0,7 mm ja kalina sen mukainen. Onneksi ei sattunut Säkylän reissulla tai sillä toteuttamattomalla Euroopan turneella, joka vaihdettiin tavalliseksi Kreikan (lento)matkaksi. Liekö ollut etiäinen, hyvä sellainen. Jos olisi lähdetty, varmasti olisi jäänyt tien poskeen. Nyt toimintasuunnitelma avoinna, korjaamollehan tuo menee.

Nähdään messuilla helmikuussa. Sieltä varmaan voi ostaa toimivia moottoripyöriä  >:(

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 513
Vs: Sport pätkii pahasti
« Vastaus #13 : Elokuu 26, 2016, 11:47:23 ap »
Näihin kuviin ja tunnelmiin  ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sport pätkii pahasti
« Vastaus #14 : Elokuu 26, 2016, 12:21:51 ip »
Se on sitten koneen siivous sisältä. Riittänee että öljypohjan käyttää irti.
Rullanostinkonversio paikalleen jossa uudet nokka-akselit. Hommahan ei ole iso. Aamulla remontti käyntiin niin iltapäivällä jo ajetaan.

Kehtaisiko joku kertoa homman hinnan silloin kun sen joutuu teettämään omalla kustannuksella merkkihuollossa?

Itselle ei ole koskaan Guzzin kanssa sattunut sellaista vikaa että olisi ajamiset jääneet yli kahdeksi päiväksi. Ylimääräistä "huoltoa" toki joskus. Japanilaisilla pyörillä sen sijaan on käynyt niin: nokka-akselivikoja ja kytkimen pettäminen ja muutakin laakeriharmia.
Varovainen kun olen niin ostaessani ensimmäisen Guzzin vuonna -88 ja toisen vuonna -89 en uskaltanut silti japaninpyörää hukata muutamaan vuoteen. Turhaa vetkuttelua oli se.

Keväällä 2012 Velipoika halusi Norgen. Juurikin 8-venttiilisen. Olin silloin jo tutustunut kyseiseen tekniikkaan ja ihan suoraan kielsin häntä sitä ostamasta ja taisin asian myös perustella. Hänen piti tyytyä laiskempaan 2V-malliin. Todennäköisesti on kuitenkin tyytyväinen. Nyt voisi olla aika 8V-Norgelle jossa jo vaihdettu/alunperin rullanostimet.

Itsellä myös nykyään 8V-malli: California. Se on tullut huomatuksi että rullanokkakoneisto on huomattavasti meluisampi kuin työntötankomallit joita itsellä tätä ennen. Jakoketjut viheltävät ja venttiilikoneisto pitää aika pärinää niin että sen kuulee kovemmassakin vauhdissa. Melu on lisääntynyt kilometrien edetessä. Ei kuulu moista kälinää työntötankomalleissa: vain puksutusta ja vaihteiston ääniä. Erityisesti California Adamantin kone on hiljainen käynniltään. Tosin menee muista syistä peruskunnostukseen myöhemmin. Peruskorjattu vaihtomoottori on jo valmiina.