Startin päällä on solenoidi. Sen perässä on iso kumitupella eristetty kytkentämutteri. Sen takana on piilossa litteä solenoidin vetoon tarkoitettu kontakti. Jos kaatuu vasemmalle puolelle voisi hyvällä mielikuvituksella kuvitella, että jokin esine painaa sitä solenoidin vetokontaktia hiukan taakse, kulkusuunnassa oikealle, ja siinä taas on aivan lähellä startin maajohtopunos. Ainakin silloin syntyy tuollaiset oireet. Katsoin pihassa Annin startista, mutta kaikki nämä sisarukset lienevät aika saman tyyppisiä siitä kohdasta.
Jos solenoidista kuului vetopoksahdus ja sulake meni sitten vasta, on oikosulku siinä kontaktissa, joka on solenoidin ja startin välissä, aika paksu mutteri ja johdin, ei se akkuun menevä vaan juuri se toinen niistä kahdesta paksusta.
Kumitupella eristetyn sähkömutterin, solenoidin perässä, on oltava ryhdikkäästi suorassa. Sen takan olevan eristeharjanteen on oltava ehjä. Solenoidin vetokontaktin liitin ei saa olla vääntynyt takana olevaan maajohtimeen kiinni. Startin maajohtimen punos liittimineen ei saa olla painunut ulospäin, kulkusuunnassa vasemmalle, esim. jonkin pyörän osan, tai esineen aiheuttaman iskun voimasta. Akku on siinä takana. Jossain mallissa lienee työkalupussi siinä tilassa akun takana. Kun kopsahtaa vasemalle kyljelle, jokin osa jatkaa liikettä sentin ja räks...
Jos ne kontaktit näyttävät ehjiltä, eivätkä ole vääntyneet, voi ainakin koittaa irrottaa em. solenoidin vetojohtimen ja painaa sitten starttinappia ja katsoa: vieläkö sulake palaa. Onhan se vähän huono metodi pitkän päälle, poltella sulakkeita, mutta paremman puutteessa... Jos edelleen proppu menee niin sitten pitää etsiä esim. sieltä johdinnipusta. Jos ei mene, niin sitten pitää etsiä startista ja solenoidista.
Edit: Tarkemmin katsoen: se paljas johdinpunos, joka näkyy startin ja solenoidin välissä, ei ole maajohdin, vaan solenoidin startille antama plusjohdin. Käytännössä kuitenkin se on sen palavan sulakkeen kannalta riittävän suoraan maassa, starttimoottorin läpi, ja aiheuttaa nuo samat oireet, jos on hiukankin vääntynyt niin , että ottaa kiinni solenoidin ohjausliittimeen.