Kirjoittaja Aihe: Nevada kaatui paikaltaan kyljelleen ja polttaa startti/security sulaketta.  (Luettu 6314 kertaa)

Timoantero

  • Viestejä: 19
Onko kellään tietoa mikä voisi olla syynä sulakkeen palamiseen? Olen katsellut johtoja mutta en ole vielä havainnut vikaa.
Kerran lähti kaatumisen jälkeen käyntiin, muuta nyt polttelee sulakkeen. Kun starttaa niin kuuluu pieni naksahdus ja siinä kaikki.
Sulake palaa heti. Kiitokset jo etukäteen jos joku tietää. Huomena pitäisi päästä jo laivaan k:lo 7 aamulla.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Nevada kaatui paikaltaan kyljelleen ja polttaa startti/security sulaketta.
« Vastaus #1 : Heinäkuu 20, 2016, 14:37:39 ip »
Siis sivutuen puolelle vasemmalle..?
Tuskin siinä mitään varsinaisesti rikkoontui (?).
Minkä sulakkeen polttaa?
Nevadan mallikin olisi hyvä tietää, vaikkei tässä taida asioita paljon muuttaa.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Nevada kaatui paikaltaan kyljelleen ja polttaa startti/security sulaketta.
« Vastaus #2 : Heinäkuu 20, 2016, 14:44:04 ip »
Äkkiseltään tulisi mieleen tarkistaa startin liitokset ja akun vastaavat.
Se että sulake sippaa niin viitaisi kyllä jossain olevaan oikosulkuun, mutta kun kerrot mikä sulake poksuu, niin varmaan asiantuntiatkin kommentoivat jos ehtivät hätiin.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Nevada kaatui paikaltaan kyljelleen ja polttaa startti/security sulaketta.
« Vastaus #3 : Heinäkuu 20, 2016, 14:49:55 ip »
Ajattelin että akku on kotelossaan usein "löysä" jos on siirrytty pienempiin ja kaatuminen voi johtaa oikariin, mutta ihan arvausta..

canam

  • Viestejä: 46
Vs: Nevada kaatui paikaltaan kyljelleen ja polttaa startti/security sulaketta.
« Vastaus #4 : Heinäkuu 20, 2016, 14:53:42 ip »
Mulla kävi kerran metsäautotiellä, että pinnan alla olikin jäätä, joten nurin meno.
Akku oikkariin.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Nevada kaatui paikaltaan kyljelleen ja polttaa startti/security sulaketta.
« Vastaus #5 : Heinäkuu 20, 2016, 15:13:08 ip »
Kertokaa ihmeessä mikä Nevada on kyseessä kun apua kyselette. Lisääntyisi auttajien motivaatio ja
tulisi ehkä oikeita neuvojakin.
Arvaus ihan puskista. Jos palava sulake on se A-kirjaimella manuaaliin merkattu, vika voisi löytyä siitä starttinappulasta tai starttireleestä. Rysähdys on  voinut irrottaa sisäkaluja?
Kummalle kyljelle kaatui, tuliko näkyviä vaurioita? Johtosarja ohjaustangossa jäänyt puristuksiin? Mistä naksahdus kuuluu, releistä vai startista? Palaako sulake heti kun laittaa virrat päälle vai pitääkö ensin tehdä jotain muuta, painaa starttinappulaa?
Sohc van Helmi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Nevada kaatui paikaltaan kyljelleen ja polttaa startti/security sulaketta.
« Vastaus #6 : Heinäkuu 20, 2016, 15:27:14 ip »
Jotenkin "mekaaninen" sen täytyy olla kuin noin tapahtui.
Entä skenario on että akku runttasi johtoja ja niistä joku rispaantui, aika kyseenalaista sekin.
Jotenkin oma latva viittoilee akkukotelon suuntaan kaikkiaan.
Akku takaisin suoraan jos on jäänyt hihnassaan "nojalleen" olisi tietysti ihanteellisen helppo korjaus.
Pekka kertoikin jo muista mahdollisuuksista..


Hajakenttä

  • Viestejä: 959
Vs: Nevada kaatui paikaltaan kyljelleen ja polttaa startti/security sulaketta.
« Vastaus #7 : Heinäkuu 20, 2016, 18:23:52 ip »
Startin päällä on solenoidi. Sen perässä on iso kumitupella eristetty kytkentämutteri. Sen takana on piilossa litteä solenoidin vetoon tarkoitettu kontakti. Jos kaatuu vasemmalle puolelle voisi hyvällä mielikuvituksella kuvitella, että jokin esine painaa sitä solenoidin vetokontaktia hiukan taakse, kulkusuunnassa oikealle, ja siinä taas on aivan lähellä startin maajohtopunos. Ainakin silloin syntyy tuollaiset oireet. Katsoin pihassa Annin startista, mutta kaikki nämä sisarukset lienevät aika saman tyyppisiä siitä kohdasta.

Jos solenoidista kuului vetopoksahdus ja sulake meni sitten vasta, on oikosulku siinä kontaktissa, joka on solenoidin ja startin välissä, aika paksu mutteri ja johdin, ei se akkuun menevä vaan juuri se toinen niistä kahdesta paksusta.

Kumitupella eristetyn sähkömutterin, solenoidin perässä, on oltava ryhdikkäästi suorassa. Sen takan olevan eristeharjanteen on oltava ehjä. Solenoidin vetokontaktin liitin ei saa olla vääntynyt takana olevaan maajohtimeen kiinni. Startin maajohtimen punos liittimineen ei saa olla painunut ulospäin, kulkusuunnassa vasemmalle, esim. jonkin pyörän osan, tai esineen aiheuttaman iskun voimasta. Akku on siinä takana. Jossain mallissa lienee työkalupussi siinä tilassa akun takana. Kun kopsahtaa vasemalle kyljelle, jokin osa jatkaa liikettä sentin ja räks...

Jos ne kontaktit näyttävät ehjiltä, eivätkä ole vääntyneet, voi ainakin koittaa irrottaa em. solenoidin vetojohtimen ja painaa sitten starttinappia ja katsoa: vieläkö sulake palaa. Onhan se vähän huono metodi pitkän päälle, poltella sulakkeita, mutta paremman puutteessa... Jos edelleen proppu menee niin sitten pitää etsiä esim. sieltä johdinnipusta. Jos ei mene, niin sitten pitää etsiä startista ja solenoidista.

Edit: Tarkemmin katsoen: se paljas johdinpunos, joka näkyy startin ja solenoidin välissä, ei ole maajohdin, vaan solenoidin startille antama plusjohdin. Käytännössä kuitenkin se on sen palavan sulakkeen kannalta riittävän suoraan maassa, starttimoottorin läpi, ja aiheuttaa nuo samat oireet, jos on hiukankin vääntynyt niin , että ottaa kiinni solenoidin ohjausliittimeen.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Timoantero

  • Viestejä: 19
Vs: Nevada kaatui paikaltaan kyljelleen ja polttaa startti/security sulaketta.
« Vastaus #8 : Heinäkuu 20, 2016, 18:55:40 ip »
Löysin ehkä syyllisen? Satulan alla on musta pötikkä. Sitäkun kääntelee sisältä kuuluu liikettä. Oliskohan pyörän asennon tunnistin.
Kolistelin sitä ja käynnistys onnistuu. Otin irti siihen menevät johdot ja käynnistys onnistuu. Näyttää siltä että kaikki toimii vaikka johdot on
irti. Näillä konsteilla aamulla matkaan. Kiitos kaikille hyvistä ohjeista. t. Timo. :)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Nevada kaatui paikaltaan kyljelleen ja polttaa startti/security sulaketta.
« Vastaus #9 : Heinäkuu 20, 2016, 19:11:26 ip »
Asennontunnistimen pitäisikin sammuttaa mopo kun on kyljellään, mutta ei sen pitäisi kyetä polttamaan sulaketta.
Ei ainakaan jos on ulkoisesti ehjä. Se kun on vain johdossa oleva katkaisin mikä on avoin kun
mopo on pystyssä. Hajakenttä oli muistaakseni joskus aiemmin tutustunut kyseisen komponentin toimintaan
perusteellisesti.
Voi olla oikosulku jossain asennontunnistimen ja ECU:n välillä olevassa johtimessa. Tunnistin poistuu
toiminnasta kun sen liittimen irrottaa. Jos joku sulake palaa kun johtosarjan puoleisen liittimen navat yhdistää,
johtosarjassa on vikaa.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevada kaatui paikaltaan kyljelleen ja polttaa startti/security sulaketta.
« Vastaus #10 : Heinäkuu 20, 2016, 19:40:08 ip »
Tuskin oli vika siinä asentotunnistimessa. Se ei polta sulaketta kuten edellä jo mainittiin. Vika jäi siis piileväksi joten se voi ilmetä jatkossa uudelleen. Kunpa tietäisi mitä kytkentäkaaviota pitäisi tulkita? Vuosimalli ja tyyppi olisi hyvä tietää.

Timoantero

  • Viestejä: 19
Vs: Nevada kaatui paikaltaan kyljelleen ja polttaa startti/security sulaketta.
« Vastaus #11 : Heinäkuu 20, 2016, 19:48:28 ip »
Pyörä on Nevada Classic 2005 valmiten:ro ZGULMB0085M112961 ja ruisku.
Toivotaan että matka onnistuu :) Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 959
Vs: Nevada kaatui paikaltaan kyljelleen ja polttaa startti/security sulaketta.
« Vastaus #12 : Heinäkuu 20, 2016, 20:09:47 ip »
Uskallanpa väittää, että vika on edelleen siellä solenoidin takana. Jos on pitempi reissu edessä, kannattaa kyllä tarkastaa se.

Tuo kaatokytkin ei polta sulaketta, jos sen johdot ja kotelo ovat ehjät. Siellä mustassa purkissa on u-muotoinen messinkikaari, jossa keskellä eristettä ja siinä killuu vapaasti messinkirengas. Kallistaessa rengas menee kaaren päähän ja yhdistää siellä kaksi johdinta, jotka menevät ECU:lle. (Annin kaaviossa niistä toinen, harmaa, menee myös kaasuläpän asentotunnistimelle, moottorin lämpötilatunnistimelle, sekä imuilman lämpötilatunnistimelle, mutta ei maahan. Kannattaa tarkistaa, ettei niiden mikään liitin ole vääntynyt siinä kaatumisessa. Kaatoanturin liittimen irrottaminen ei tällöin kyllä siihen vikaan vaikuttaisi. Ja Annissa on luullakseni sama ECU kuin 2005 Classicissa.) Saattaa sattua, että jokin kierrosluku aiheuttaa sellaisen tärinän, jolla syntyy em. renkaaseen sellainen pyörivä liike tai vastaava, joka saa sen nousemaan paikoiltaan keskeltä, vaikka pyörä olisi ihan pystyssä. Purkki on myös mahdollista asettaa paikoilleen väärin päin, koska se on vain kumipidikkeellä paikoillaan. Silloin pyörä ei käynnisty, mutta startti kyllä toimii ja pyörii, eikä sulake pala mistään. Purkkiin on merkitty "tämä puoli ylöspäin" tai jotain vastaavaa.

Voihan olla, että joku tee-se-itse mies on muuttanut johdotusta, mutta silloin on mahdotonta tehdä näillä eväillä johtopäätöksiä.

PS: Hauskaa matkaa! Toivoisin voivani lähteä myös laivalla Itämeren yli, mutta ei se maksa vaivaa. Ajokantama on edelleen vain 200 km ja sitten on takki tyhjä. Sähkövikoja aina voi korjata, mutta millä ammutaan tuo apina pois olkapäältä?
Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Nevada kaatui paikaltaan kyljelleen ja polttaa startti/security sulaketta.
« Vastaus #13 : Heinäkuu 20, 2016, 20:47:14 ip »
Jos kahvoissa on mikrokytkin (kytkinkahva - käynnistyy vain kytkin vedettynä) / jarrukahva - takajarruvalon sytytys => jos kaadossa on johto kärsinyt tai osin irronnut ja ottaa välillä runkoon = oikari = sulake palaa.  Omassa on jarrukahvan puolella ollut tämä vika.

Lainaus
apina pois olkapäältä
Ei kai siinä muuta kun härkää sarvista? Jos elokuussa on oma Guzzi ajokunnossa, niin kyllä aikoisin radalle "akkaa tappamaan".
V11 - it defines you.

Hajakenttä

  • Viestejä: 959
Vs: Nevada kaatui paikaltaan kyljelleen ja polttaa startti/security sulaketta.
« Vastaus #14 : Heinäkuu 20, 2016, 21:36:49 ip »
Lainaus
Jos elokuussa on oma Guzzi ajokunnossa, niin kyllä aikoisin radalle

Menee ohi pöytäkirjan aiheen, mutta missä päin tuo rata on? En tule ajamaan, mutta voisin viimein purkittaa sen V11:n äänet oikein rataolosuhteissa. Voisi tulla aikas komiatkin jostain vauhtisuoralta. Ne kun puuttuu vieläkin siitä wikiartikkelista. Kun tietäisi vaan päivän ja ajan ja paikan.
Sentire la forza!
Terv: Timo