Kirjoittaja Aihe: Calin astinlautojen lasku  (Luettu 3424 kertaa)

MattiS

  • Viestejä: 110
Calin astinlautojen lasku
« : Heinäkuu 11, 2016, 23:33:02 ip »
Kokeilin GuzGuzin Californian satulaa omaan Vintageeni ja huomasin, että ajoasento oli huomattavasti mukavampi, kun polvet olivat alempana kuin kuin lonkkanivel. Ongelmaksi tulee korkeammalla satulalla kuitenkin se, että jalat yltävät maahan vain vaivoin.
Totesimme siinä silmämääräisesti, että Vintagen takajouset ovat muutaman sentin pidemmät, samoin edessä lokasuojan ja alemman kolmion väli oli isompi. Vintagen satula on litteämpi, jonka ansiosta on saatu suurentuneesta maavarasta huolimatta istuinkorkeus jäämään vain sentin ylemmäs kuin esim. EV:ssä, mutta istuimen ja astinlautojen korkeusero on pienempi.
Parhaaksi tavaksi parantaa ajoasentoa ja saada vasen sääri irti sylinteristä näyttäisi jäävän astinlautojen ja jalkahallintalaitteiden lasku alemmas. Kallistusvaroja jäisi näinkin aivan riittävästi.
Onko olemassa valmiina osia kyseiseen operaatioon, tai onko kukaan teistä laskenut Californian astinlautoja?


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Calin astinlautojen lasku
« Vastaus #1 : Heinäkuu 12, 2016, 16:51:06 ip »
Meillä oli brieffisti puhetta asiasta tosiaan kun vertailtiin 2002 EV:n ja olikos se 2011 Vintagen eroja.
Yllättävä tuo korkeusero.
Asiaan liityy ainakin osittain että Vintagen joustovara edessä on 140mm, takana 96mm.
EV:ssä 130mm/ 89mm.
Eli eri rakenne jo lähtökohtaisesti.
Mitä tuosta omastani katselen muutosmahdollisuutta, niin ihan kalervon kakkupala se ei ole.

Valmiita osia hommaan tuskin on.
Astilautojen tuet on hitsattu runkoputkiin.
Oikealla puolella astinlaudan saranoinnin jos laittaisi uusiksi hitsaamalla uusi välikappale pari sentti alemmaksi, niin osuu siihen pakoputkien keskipönttöön.
Eli pitäisi modata keskipönttöä, tai siirtää astinlautaa kaikkiaan ulommaksi joka ei oikein taida hyvältä kuulostaa.
Jarrupoljin alemmaksi sinänsä ei ongelma, mutta osuu sitten siihen suoja- vai koristekuoreen.

Vaihdepoljin puolella samaa laulua, vaihdevivusto pitäisi madaltaa myös, kokonaan uusiksi?
Sitten, sivujalka taittuu heti astinlaudan alle ja sille olisi tehtävä jotain jne.

Mutta miten olisi ehdotus madaltaa koko pyörää pari sentti edestä ja takaa, sekä korottaa satulaa ja ohjaustankoa vastaavasti?
Voisi olla helpompaa.
Asiantuntijoilta ehdotuksia madallukseen varmaan saataisiin.

Ps, voidaan kyllä vaihtaa pyörää päittäin, kaikkein helpointa...
(tilasin muuten sen Vintagen satulan mistä oli puhetta, edullisesti kun sain).

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Calin astinlautojen lasku
« Vastaus #2 : Heinäkuu 12, 2016, 23:39:32 ip »
Jep, sen verran tuota ehdin katsoa, että sekö jarru- että vaihdepoljin pitäisi tehdä uusiksi. Jotta saisi polkimet alemmas, pitäisi niiden peltien takia jarrupolkimen ulospäin oleva mutka siirtää siihen akselin lähelle, niin ei osu peltiin, vaikka sen taivuttaisi viisi senttiä alemmas. Vaihdepuolella ei juuri tarvitse muuta, kuin laskea päitä se sama viisi senttiä. Täytyy kai tehdä mallineet ja teettää esim rosterilevystä. Kannakkeiden lasku voisi onnistua niin, että nykyisiin kannakkeisiin jatkopalat alaspäin ja oikean ja vasemman puoleiset taaemmat jatketut kannakkeet yhteen sieltä pakoputkien ali, niin se ottaa vastaan syntyvän vääntömomentin. En ole vielä sen tarkemmin tutkinut, mutta nopealla tarkastelulla irrottamatta vielä mitään, näyttäisi mahdolliselta noin. Onko siinä mitään järkeä, onkin sitten ihan eri asia. Täytynee vielä pohtia eri vaihtoehtoja, sitäpaitsi eipä tuo ajoasento ole mahdoton näinkään, kaksi reisilihaskramppia tosin jo tullut 3500 kilometrin aikana.

Tuota vaihtohommaa täytyy vielä harkita. Siis päittäin vaihto, vaikka sulla on ne hienot putketkin siinä?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin astinlautojen lasku
« Vastaus #3 : Heinäkuu 13, 2016, 10:39:19 ap »
Astinlaudathan ovat alunperin kulkukusuunnan mukaiset mutta kun niiden etupäitä kääntää ulospäin niin pelkästään sillä syntyy jo hieman lisätilaa. Alkuperäiset polkimet voi säilyttää sellaisenaan kunhan siirtää niiden kiinnityspisteen astinlaudan kiinnikkeen puolelle. Vain välitankojen pituuden lisäys on tarpeen.

Satulan istumapaikan ja ohjaustangon sijainnit vaikuttavat myös kovasti tilantunteeseen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin astinlautojen lasku
« Vastaus #4 : Heinäkuu 13, 2016, 11:22:47 ap »
Onko pakko pitäytyä astinlaudoissa? Voisiko harkita tappeihin siirtymistä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin astinlautojen lasku
« Vastaus #5 : Heinäkuu 13, 2016, 11:38:01 ap »
Astinlaudat ovat usein tyylikysymys. Omasta mielestäni astinlauta antaa huonomman tuntuman ajamiseen kuin jalkatappi. Menettelee toki pappapyörässä mutta ajettavuus paranee jalkatapeilla.
Jos jalkatapit ovat kovin edessä niin ne menettävät merkityksensä hallintalaitteena on sinällään melko sama onko astinlaudat vai tapit. Erityisesti astinlaudat joissa on tärinävaimennus, kuten useissa malleissa on, on tuntumaltaan heikompi ajettavuuden kannalta.

Jalkatappiratkaisu on ainakin yksinkertaisempi tehdä. Myös vivuston voi kiinnittää tapin "juureen".

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin astinlautojen lasku
« Vastaus #6 : Heinäkuu 13, 2016, 12:19:07 ip »

Jalkatappiratkaisu on ainakin yksinkertaisempi tehdä. Myös vivuston voi kiinnittää tapin "juureen".

Tämä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin astinlautojen lasku
« Vastaus #7 : Heinäkuu 13, 2016, 17:54:27 ip »
Lisää kommervennkejä tappiasiasta.
Jos ja kun vivut laakeroi tapin juureen niin samalla tapit voi laittaa leveämmälle, edemmäs ja alemmas. Tapin nivelen voi toteuttaa siten että nivel on lähellä pyörän runkoa mutta se edellyttää vivustojen välitankoihin palloniveliä siksi että samalla kun tappi taittuu syvässä kallistuksessa pitää välitangon myödätä. Näin ei menetetä alhaalla olevien tappien takia kallistusvaroja vaikka tulisi tilanne jossa pitää kallistaa oikein reilusti. Tapin nivelen kulma kannattaa asentaa siten että tappi kääntyy lievästi takaviistoon jos se raapaisee maaperää.

Lähes saman voi toteuttaa myös astinlaudalle mutta on vain hieman monimutkaisempi homma.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Calin astinlautojen lasku
« Vastaus #8 : Heinäkuu 13, 2016, 23:25:33 ip »
"Astinlaudathan ovat alunperin kulkukusuunnan mukaiset mutta kun niiden etupäitä kääntää ulospäin niin pelkästään sillä syntyy jo hieman lisätilaa. Alkuperäiset polkimet voi säilyttää sellaisenaan kunhan siirtää niiden kiinnityspisteen astinlaudan kiinnikkeen puolelle."

Tuo ahtaus ei niinkään ole se ongelma, vaan se, että polvet tulevat niin ylös, että varsinkin pidemmällä ajomatkalla tulee ongelmaksi jalkojen nosto pois astinlaudoilta, eli pitää varmuuden vuoksi muistaa siirtää ennen liikennevaloja tai muuta pysähdystä jalat ihan astinlautojen reunalle, ettei ehdi pyörä kaatua, ennenkuin saa jalat maahan. Tuo lonkan kulma on niin jyrkkä, että se aiheuttaa tämmöiselle vähemmän elastiselle ongelmia saada jalkaa nousemaan enää yhtään ylemmäs. Toinen noista krampeista tuli siitä, kun kokeilin sitä jarrupolkimen tappia, eli yritin nostaa kantapään siitä astinlaudalta tapille.
Jalkatapit olisivat minun puolestani ihan ok astinlautojen sijaan. Sihenkään muunnokseen ei taida vaan olla olemassa mitään valmista ratkaisua, joten sopivan sade- tai lumikauden tultua täytynee paneutua ongelmaan syvällisemmin ja testata sitä ennen myös, paljonko olisi varaa nostaa satulaa ilman, että jalkojen maahan yltäminen jää liian naftiksi.