Kirjoittaja Aihe: Varsin mukava ajelupäivä  (Luettu 26212 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Varsin mukava ajelupäivä
« Vastaus #60 : Lokakuu 03, 2016, 12:13:44 ip »
Henkilökohtainen mielipiteeni on että 15 astetta pakkasta on ihan ok ajolämpötilan puolesta. Siitä kireämpään päin alkaa olemaan hankalaa. Ei mahdotonta mutta hankalaa. Toki riippuu siitä missä ja miten ajetaan. Jossain spoorissa ajaen ei kylmä pääse herkästi vaikuttamaan mutta muutama sata kilometriä valtatiellä kyllä hieman "puuduttaa". Pikku pakkanen on parempi kuin pari astetta lämmintä.

Nytpä vetäisen hernekeiton helttaan ja lähden C.Adamantilla kohti kerhoa Ylöjärvelle jatkamaan eilen kesken jäänyttä Californian puleeraushommaa.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Varsin mukava ajelupäivä
« Vastaus #61 : Lokakuu 03, 2016, 19:31:10 ip »
Itselläni oli tänne Jyväskylään muuton (alkuvuonna 2015) jonkin sortin identiteettikriisi harraste ja vapaa-aikarintamalla. Kun maalta muutti näin urbaaniin ympäristöön, muuttui entinen elämä Etelä-Savon haja-asutusalueelta ja omakotitalosta lähteneelle kertaheitolla. Taakse jäi metsästys-, veneily- ja sukellusharrastus. Sain onneksi hirvijahdin perusteet opetettua pojilleni ja heillä se jatkuu. Aluksi väännettiin nykyisen (uuden) vaimon kanssa siitä, että omakotitalo vain joku muu. Ei vaan oikein napannut lähiöt. Torjuntataisteluksi se sitten kääntyi ja lohtuna rivitalossa elämisestä sain tingattua sen autotallin ;D. Jotain kertoo myös se, että taloyhtiön kuudesta autotallista neljässä on moottoripyöriä. On Harrikkaa, Dugatia, Triumphia ja nyt sitten Moto Guzzia ja Apriliaa. Tämä taloyhtiön puitteissa voisi perustaa MC xxxxxkuja 5.

Viime talven aikana tuli pohdittua mitä nyt sitten jatkossa tekisi pelkän työn lisäksi. Vaihtoehtoina oli lentäminen ja moottoripyöräily, joista ei kummastakaan ollut juuri mitään kokemusta. Jotenkin sitten vaaka kallistui hieman maanläheisemmän harrastuksen pariin, myös asiaa vaimon kanssa pohdittaessa. Molemmissa voi sattua, mutta toisessa tippuu korkeammalta ja rahaa palaa liikaa. Entiset harrastukset olivat tarkoittaneet sitä, että oli poissa kotoa myös vapaa-aikana. Nyt on  tältä osin aika yhteiset intressit ja esim. Cali on yhteinen vaimon kanssa. Kääntöpuolena on sitten se, että rouva puuttuu huolto-ohjelman toteuttamiseen  :-\.

Sen verran näistä pyöristä on pakko sanoa, että Guzzit oli jotenkin vaan fiilispohjainen valinta Jyväskylän 2016 Mp-messujen jälkeen. Olihan ne uudet Guzzit aika eri juttu kaiken muun keskellä. Ei ne BMW:t, HD:t, Indianat, Victoryt tuntuneet mitenkään omalta. Ikinä ei ole ollut haaveena italialainen auto. Moottoripyörän suhteen oma suhtautuminen Italialaiseen tuotantoon on täysin eriasia, jostain kumman syystä.

Niin siitä Apriliasta. Se on vuosimallia 2015 RR ja minun tapauksessa tarpeellisiin (turva-) varusteisiin kuuluvat kaikki käsittääkseni samat ominaisuudet mitä löytyy vuoden 2016 malleista. On sutimisesto, keulimisen esto, 3 ajo-ja abs ohjelmaa. On tässä opiskelua talveksi ja haltuunottoa kesäksi 2017.
 


 
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Varsin mukava ajelupäivä
« Vastaus #62 : Lokakuu 04, 2016, 09:28:59 ap »
Lainaus
opiskelua talveksi ja haltuunottoa kesäksi

http://www.apriliaforum.com/forums/forumdisplay.php?69-2010-2016-RSV4-All-Variants

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?282399-Guzzidiag-for-RSV4&highlight=IAWdiag
(Suomalainen "tomik" tässä aktiivinen, guzzidiag kehittäjiin kuuluva pauldaytona kirjoittelee myös ja globaalisti top vitoseen kuuluva Aprilia softantekijä, gabro. Race ecu asioissa tomik ymmärtääkseni osaa auttaa...)

PS.
Niin, ja onnittelut siitä että kyseessä on EU3 -pyörä (päästömääräykset). Niiden haluttavuus ja hinta saattaa (Aprilian kohdalla arvostus on kyllä aina ollut valitettavan huono) nousta...
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Varsin mukava ajelupäivä
« Vastaus #63 : Lokakuu 04, 2016, 11:22:58 ap »
Näyttää tästäkin päivästä tulevan hyvä ajelupäivä.
Siuroon vai Mustaanlahteen, siinäpä kysymys?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Varsin mukava ajelupäivä
« Vastaus #64 : Lokakuu 04, 2016, 11:34:16 ap »
Tuota Rsv4:ää en olekaan päässyt kokeilemaan. Aiempi Mille on kyllä tuttu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Varsin mukava ajelupäivä
« Vastaus #65 : Lokakuu 04, 2016, 19:41:56 ip »
Kiitoksia noista linkeistä ecu-säätöjen pariin. Erikoinen yhteensattuma tuo guzzi-aprilia softan osalta. Tämä on näitä tulevan talven opiskeluaiheita. Nollasta, kun lähtee, niin tie on auki vain ylöspäin ;D. Vähän on hämärän peitossa mitä kautta tuo eu3-pyöräasia voi olla positiivinen seikka, euroissa?

Ei tosiaan ollut ihan tarkoitus alunperin hankkia tuollaista pyörää, mutta meni siinä reilun vuoden myynnissä ollut vanhempi amerikkalainen lujitemuovivene vihdoin lihoiksi. Säästyi siinä noin 1.500 euron huolto- ja talvisäilytyskulut ;D. Pyörässä on vielä 32 kk takuu jäljellä. Katsotaan nyt ainakin yksi kesä, tuleeko siitä pysyvämpi juttu. Viime kesänä RM Heinon järjestämä rataharjoituspäivä Alastarolla oli kyllä koukuttava kokemus. Jotenkin siitä jäi itämään, että radalle pitää päästä uudestaan.  Sitä kohti.

Ajelut jäi tänään vähiin, mitä nyt taloyhtiön ruohonleikkurilla tuli päristeltyä
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Varsin mukava ajelupäivä
« Vastaus #66 : Lokakuu 04, 2016, 21:14:26 ip »
Lainaus
mitä kautta tuo eu3-pyöräasia voi olla positiivinen seikka
Täällä ja toisaalla kun olen seurannut "asioista tavallisesti perillä olevien lähteiden" keskustelua EU4 päästömääräyksistä, olen saanut sen käsityksen, että mitä tiukemmat määräykset, sitä mutkikkaampi laite (x kpl lambda-antureita, polttoainejärjestelmän huohotusjuttuja jne.). Itse olen ihan hyvilläni siitä että oma Guzzi on viimeisen katittoman vuoden peli, vaadittavat arvot saa säädettyä kohdalleen GuzziDiagilla vaikka minkälainen katsastus tulisi. Tätä taustaa vasten olen lukenut mielipiteitä siitä, että EU3 peli on monelle enemmän mieleen kuin EU4 peli (http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6375.30).

Lainaus
radalle pitää päästä uudestaan
Tuolla pelillä, taivas varjele :P, tahtoo kuuntelemaan...
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 06, 2016, 00:51:17 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Varsin mukava ajelupäivä
« Vastaus #67 : Lokakuu 04, 2016, 22:28:47 ip »
Noin vinkiksi: jos jollain kauppiaalla on hyllyssään euro3 pyörä niin on jo kiire saada se myytyä. Kyse on joka tapauksessa ylivuotinen pyörä ja kuluva vuosi on viimeinen laillinen mahdollisuus myydä se. Muutoin kauppias joutuu rekisteröimään sen omiin nimiinsä ja maksamaan siitä autoveron.
Jos siis törmää tuollaiseen peliin niin siinä kohtaa on ostajan markkinat.

Tähän seikkaan perustin myös keväällisen pyörän hankintani. Ylivuotinen ja euro3. Rasite kauppiaalle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Varsin mukava ajelupäivä
« Vastaus #68 : Lokakuu 04, 2016, 22:30:35 ip »
Vielä kun malttaa odottaa koeajokelien loppumiseen, niin päässee polkemaan hintoja mieleisekseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Varsin mukava ajelupäivä
« Vastaus #69 : Lokakuu 04, 2016, 22:41:28 ip »
Joka päivä tulee uutta vastaan. Hieman vierailla vesille/epämukavuusvyöhykkeellä olen teknisissä asioissa, halu oppia vie kuitenkin pikkuhiljaa eteenpäin.

Hyvin hyvin varovaisesti pitänee aloittaa tuo ratapuoli. Kuhan nyt ensin oppisi edes ajotekniikan perusteita lisää. Motoparkki näyttäisi olevan lähin paikka, jossa on vapaita harjoitusaikoja radalle.  Kaikesta huolimatta voi se kaskovakuutus olla paikallaan ja vähän muutkin vakuutukset kunnossa.

Äänet pyörässä on vaikuttavat. Äiree osaa jo korvakuulolta laittaa autotallin ovat aukeemaan, ennen kuin olen näköpiirissä pihassa.

Tuli syksyllä käytyä Tampereella Heinolla koeajamassa muutama kyykympi pyörä. Ducati ja toinen oli BMW. Ducati taisi olla supersport.
Jotenkin se ajo-asento ei ollutkaan hassumpi. Hyvin tasapainoinen ja ajaminen luontevaa niilläkin. En nyt ole paria tuntia pitempi lenkkejä ajellut,  mutta kokemus on odotettua mukavampi.

Tällä vähällä kokemuksella viehättää kovasti pyörien erilaiset luonteet ja ajo-ominaisuudet käyttötarkoituksiensa mukaisesti kuitenkin kukin omalla tavallaan perusteltuna.   Jotenkin vaan nappaa enemmän "sekä että" kuin "joko tai" asetelma ylipäätänsä.  Siinä missä Cali on mukava ja leppoisa parisuhdepyörä minulle, niin Brevan ketteryys ja reippaasti kiertävä kone tuo ajoo ihan toisen leikkisämmän tunnelman. Alun ihmetyksen jälkeen on ihmeen hyvin sopeutunut Guzzien pieniin omalaatuisuuksiin ne hyväksyen, ne kuuluu pakettiin. RSV4 on tässä joukossa teknisesti eksaktisti toimiva kone, jossa on hyvä suorituskyky ja moderni ohjauselektroniikka.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Varsin mukava ajelupäivä
« Vastaus #70 : Lokakuu 04, 2016, 22:46:32 ip »
Tarkista vakuutusyhtiöstäsi korvaako vakuutus lainkaan radalla tapahtunutta vahinkoa.
Joissain firmoissa ei suvaita lainkaan radalla poikkeamista. Toisilla maksetaan vain osittaiskorvauksia.
Myös siitä riippuu harjoitellaanko ohjatusti vai "vapaassa muodostelmassa".

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Varsin mukava ajelupäivä
« Vastaus #71 : Lokakuu 04, 2016, 23:17:11 ip »
Ei taida mikään firma korvata vapaita harjoituksia. Pitää olla vähintään eak-koulutus tms aiheena. Pesevät viimeistään kätensä termillä suljettu rata. Sellaista ei Suomessa ole..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Varsin mukava ajelupäivä
« Vastaus #72 : Lokakuu 05, 2016, 10:24:13 ap »
Lainaus
varovaisesti pitänee aloittaa tuo ratapuoli
Tätä haluaisin myös itse harrastaa. On vaan tekniikka (ei kunnossa) ja laiskuus vaivanneet niin, että ei ole tänä vuonna onnistunut. Kun sinne radalle pitää hankkiutua ”vasiten” ja sään pitäisi olla kohdillaan. Sitten vielä pitäisi olla aikaa. Harrastus jää aina viimeiseksi nokkimisjärjestyksessä. Mutta kokemuksena ja ajotaidon kartuttajana, kuten on useasti monen suulla todettu, aivan lyömätön juttu. Lisäksi porukasta löytyy vaatimattomia ”jotain ehkä tietäisin” -miehiä (esim. Pekka, FOT, TT), jotka opastavat: :).
Lainaus
Motoparkki näyttäisi olevan lähin paikka
Siellä vaihtui kesällä omistus, uusi omistaja on mp -alan miehiä.  Milloin lie Kymi Ring niin pitkällä että sinne pääsisi…  mahtaa tulla hieno rata korkeuseroineen kaikkineen.  http://www.mpmaailma.fi/uutinen/motoparkin-radalle-uusi-omistaja
Lainaus
viehättää kovasti pyörien erilaiset luonteet ja ajo-ominaisuudet
Onneksi on monia gruppolaisia, joiden ”avulla” saa tällä tavalla nauttia "paperilla" laajemmasta kirjosta erilaisia pyöriä.
Lainaus
hyvin sopeutunut Guzzien pieniin omalaatuisuuksiin
Siinähän se… ”kyllä koira koiran tuntee”… :P
Lainaus
Ei taida mikään firma korvata vapaita harjoituksia
Omalla kohdalla Pohjola sanoi 8/2015 että liikennevakuutus on voimassa (Motopark) - siis henkilövahingot korvataan. Pyörän vauriot omasta pussista. Että aikamoista urheilua kaiken kaikkiaan, terveys ja lompakko koko ajan uhattuna...
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Varsin mukava ajelupäivä
« Vastaus #73 : Lokakuu 05, 2016, 11:22:55 ap »
Itsekin kysellyt muutamista vakuutusyhtiöistä. Sama laulu kaikilla. Kaskoista en tiedä, omat mopot on niin vanhoja, ettei ole osakaskoa kummempaa ollut.
Yleensäkin on oltava liikennevakuutus voimassa kun ajaa radalla. Korvaa sitten vastapuolen kolhut, jos jotain sattuu.
Siksi itsekin rakentelen tuota ratalaitetta, että saa sen puoleen rennommin ajaa. Ei mene se pääasiallinen ajopyörä telakalle kesken kauden jos jotain sattuu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Varsin mukava ajelupäivä
« Vastaus #74 : Lokakuu 05, 2016, 11:26:33 ap »
Eroa lienee siinä onko pyörä tarkoitettu maantieliikenteeseen ja sillä ajetaan satunnaisesti radallakin vai rekisteröimättömänä radalle. Eikös jälkimmäisessä tilanteessa vakuuttaminen ole hieman eri juttu?
Jos on moottoriurheilija ja osallistuu kilpailuihin niin silloin on taas eri vakuutuksesta kysymys?