Kirjoittaja Aihe: ABS-jarrut ja jarruneste  (Luettu 5872 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
ABS-jarrut ja jarruneste
« : Heinäkuu 10, 2016, 13:41:37 ip »
Motoutisten artikkelissa viitataan sellaiseen mahdollisuuteen että vanha jarruneste saattaa olla syyllisenä erään merkin ABS-jarrujen toimintahäiriöihin. Samaten viitataan pyörien omistajien välinpitämättömyyteen tai tiedostamattomuuteen kyseisessä ongelmassa.
On tietysti arvailua em. tapauksen osalta, mutta olen huomannut että väärän tyypin jarrunestettä lisättäessä tai vaihdettaessa käy niin että nesteistä toinen sakkaantuu voimakkaasti. Pitää muistaa että jarrunestesuosituksesta ei saa poiketa vaikka kauppias kuinka tarjoaisi "parempaa" nestettä. Suurin osa nestetyypeistä eivät sovellu keskenään sekoitettaviksi. Väärä nestetyyppi voi myös turvottaa tiivisteitä ja heikentää niiden toimintaa sekä aiheuttaa vuotoja.

Se miksi vanhan/väärän nesteen sakkautumisominaisuus on vaarallista ABS-jarruissa on melko helposti arvattavissa: säätöyksikön sähköisesti ohjautut venttiilit ja niiden pienet kanavat ovat tukkeutumisherkkiä tai jos tapahtuu tarkertelua ei ohjauskäämien teho riitä venttiilien karojen siirtoon. Venttiilistössä on kymmeniä pieniä o-renkaita jotka ovat suunniteltu tietylle nesteelle.

Vanha hygroskooppinen neste sisältää vanhentuessaan helposti vettä eikä sekään ole hyväksi metallipinnoille. Kun neste on kirkasta voi siitä päätellä että se ei ainakaan ole likaista eli se ei ole liuottanut järjestelmästä materiaalia itseensä.

Jarrunesteen tyyppi mainitaan yleensä nestesäiliön kannessa. Sitä pitää noudattaa.

Koska USA:ssa jarrujen häviämistä tutkitaan nyt viranomaisen toimesta saatamme saada asiasta myös vastauksen ajan kanssa.
Siihen asti kannattaa noudattaa oman pyörän ohjeistusta.

http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/4097/Harley-Davidson-moottoripy%C3%B6r%C3%A4t-tutkinnassa-jarrujen-toimimattomuuden-vuoksi-Harley-Davidson.htm?ref=newest
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2016, 17:44:24 ip kirjoittanut motomatti »

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: ABS-jarrut ja jarruneste
« Vastaus #1 : Heinäkuu 10, 2016, 21:22:37 ip »
eikös se mene niin että DOT 3, 4 ja sitten 5.1 on sekottamiskelposia mutta sitten yllättäen se DOT 5 ei sovi muitten kanssa, tullut pieni epäjatkuvuus tossa numeroinnissa kun ovat sen DOT 5:n tehneet, vai olenko ymmärtänyt väärin ?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: ABS-jarrut ja jarruneste
« Vastaus #2 : Heinäkuu 10, 2016, 21:41:10 ip »
Olet ymmärtänyt kokolailla oikein mutta en silti menisi käyttämään kuin suosituksen mukaista jos sitä tarvitsee vain lisäämiseen tai vaihtoon. Sitten kun tehdään koko täysremontti ja kaikki osat on puhdistettu ja vaihdettu uudet tiivisteet voi siirtyä parempaan nesteeseen mutta silloinkin tiivistemateriaalin ehdoilla.

Ei ole mitää vaikutusta sillä että säiliöön lisää DOT5.1:stä jos suositus on DOT4. Yleensä DOT4:sta on saatavilla yleisesti ja jos se vaihdetaan määräaikaissuosituksen mukaisesti ei edes radalle tarvita tavan käyttöpyörässä parempia nesteitä. Vaikka olisi sporttisempikin malli.

Kokosin joskus tietoa jarrunesteistä mutta vaatisi täydennystä mutta periaate on oikein: http://www.motomatti.fi/2013/10/jarrunesteista-tietoa.html

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: ABS-jarrut ja jarruneste
« Vastaus #3 : Heinäkuu 10, 2016, 21:49:48 ip »
joo nelosta on hyvin kaupan omiin mopoihin ja autoihin vaihtanu parin - kolmen vuoden välein niin ei tule niin paljon remppaa, eikä saa autossa unohtaa kytkin nesteitä ne helposti jää vaihtamati

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: ABS-jarrut ja jarruneste
« Vastaus #4 : Heinäkuu 10, 2016, 22:06:37 ip »
Tämän tästä tulee vastaan pyöriä joissa ei ole jarrunesteitä vaihdettu vuosiin. Ovat silti omistajiensa mielestä toimineet ihan ok. Mustaa kuraa on saanut laskea pois. Sitten uskovat että pitäisi vaihtaa ja ihmettelevät että merkkihuollossa ei ole vaihdettu huollon yhteydessä. Eivät muuten vaihda ellei sitä erikseen pyydä. Jarruletkutkin (kumiset) pitäisi vaihtaa muutaman vuoden välein mutta ei sitäkään määräaikaishuollossa tehdä vaikka se on sinne tehtäväksi merkitty. Liikaa hankalaa hommaa ja tulee helposti hintoihinsa. Asiakas ei tykkää.

Jarruasioissa ei kannattaisi säästää. Jarrut heikkenevät hiljalleen eikä käyttäjä sitä huomaa ennen kuin on jo hätä käsillä.

Pitäisi oikein tehdä lista siitä mitä merkkihuollot määräaikaishuollossa eivät yleensä tee pyytämättä ja erikseen laskuttamatta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ABS-jarrut ja jarruneste
« Vastaus #5 : Heinäkuu 10, 2016, 22:08:23 ip »
Jos haluaa käyttää rankemmankin ajon kestävää silikoninestettä, pitää koko järjestelmä tyhjentää. Mieluummin osat käteen ja pesu. Niitä pitää sitten vaihtaa useammin, jotta ominaisuudet säilyvät toivottuina.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ABS-jarrut ja jarruneste
« Vastaus #6 : Heinäkuu 10, 2016, 22:09:39 ip »
Olen itsekin vaihtanut asiakaspyöristä pikimustaa ja karstaista jarrunestettä. Kumma juttu, kun alkaa toimia jarrut kuten pitää..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: ABS-jarrut ja jarruneste
« Vastaus #7 : Heinäkuu 10, 2016, 22:30:49 ip »
Eikös 5.1 ole ABS-jarruja varten oikein tehtykin. Maksaa noin tuplat DOT 4:än verrattuna mutta kuitenki vain "ei paljon mitään". Käytän vain ko. tavaraa oli sitten absit tai ei niin ei tarvitse pitää molempia hyllyssä. Ja vaihtovälinä max 2 vuotta niin mopoissa kuin autoissakin. Eikä ole tarvinnut jarruja mutten rempatakaan.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: ABS-jarrut ja jarruneste
« Vastaus #8 : Heinäkuu 11, 2016, 00:19:19 ap »
Kaverilla on 70-lukulainen hånda.

Kun etujarrunestesäiliön avasi, niin siitä kumivälijoustotiivisteestä ei ollut kuin reunat jäljellä, loput oli ajan myötä liuennut sinne jarrunesteen sekaan ;D

Jarrunesteitä ei oltu vissiin reiluun vuosikymmeneen vaihdettu.
Rätkä toimii tallin koristeena.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: ABS-jarrut ja jarruneste
« Vastaus #9 : Heinäkuu 11, 2016, 11:18:38 ap »
Tuo jarrunestesäiliön kannen alla oleva paljekumi ja sen ehyys on välttämätön jarrunesteen laadun pysymiseksi hyvänä käyttöaikansa. Se eristää hapen ja ilmankosteuden vaikutuksen jarrunesteeseen.
Jos palje on venähtänyt, limamainen tai siinä on reikä se on syytä vaihtaa uuteen.

Kumin ja jarrunestesäiliön kannen välissä on ilmatila jolla on kannessa reikä ulkoilmaan. Ns. korvausilmakanava. Sen toiminta pitää olla kunnossa tai jarruissa alkaa ilmetä omituisia häiriöitä.

Kun jarrupalat kuluvat laskeutuu säiliössä nesteen pinta samassa suhteessa. Säiliössä on merkkiviiva jonka alle ei nestepinta saa laskea. Niissä pyörissä (custommalleissa) joissa säiliö on muussa asennossa kuin melkein suorassa pitää olla huolellinen että nestepinta on jarrusylinterin imuaukon yläpuolella. Paljekumilla on asiaan positiivista vaikutusta mutta ko. tapauksissa pitää kuitenkin olla tavallista tarkempi asian suhteen ettei kahvasylinteri imaise ilmaa sisäänsä.

Jos jarrunestettä on lisätty niin jarrupaloja uusiessa pitää huomioida että neste ei enää mahdukaan säiliöön uusien palojen vuoksi. Silloin pitää nestettä varoiksi vajuttaa säiliöstä ennen jarrusylinterien mäntien pohjaan puristamista. Jos niin ei tehdä voi jarrut jäädä laahaamaan tai jarrupaloja ei edes saa mahtumaan paikoilleen.

Jos jarrunestettä pitää lisätä yhtenään niin se kertoo vuodosta järjestelmässä. Mitään vuotoja ei tule sallia.
Kaverilla sattui tällainen tilanne Alpeilla: jarruneste oli kadonnut säiliöstä mutta vuotoja ei ollut näkyvissä. Huoltiksella ei sitä ollut joten otettiin minun pyöräni takajarrun säiliöstä hieman lainaan. Taas päästiin muutamia kymmeniä kilometrejä mutkatietä kunnes jarrut katosivat uudelleen. Varovasti köryytellen majoituksen suuntaan ja jarrunestettäkin saatiin. Kaveri meinasi että ajetaan ja lisätään vain. Vastutin ajatusta ja vaadin häntä korjauttamaan jarrut koska vuoto oli jo havaittavissa toisessa etujarrusatulassa. Tiemme erosivat koska en halunnut olla osallisena asiaan sen enempää.

Jälkeenpäin kuulin että kaveri oli ajanut jonkin matkaa Saksan puolelle pelkkään takajarruun turvautuen ja oli tullut järkiinsä koska jarrunesteen lisääminen ei enää auttanut vaan kaikki vuoti ulos vaikka ei jarrutellutkaan ja kurvannut vihdoin korjaamolle. Heillä ei kyseiseen Bremboon ollut korjaussarjaa vaan koko jarrusatula vaihdettiin uuteen. Oli kuulemma suolaisen hintainen. Jätti kuitenkin sen vanhan satulan sinne. Pöljä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ABS-jarrut ja jarruneste
« Vastaus #10 : Heinäkuu 11, 2016, 11:58:33 ap »
Nuo customien jarrusäiliöt on joskus kummallisen mallisia. Tulee sitten eteen, kun vaihdetaan erilaista tankoa. Kaverilla oli joku 80-luvun custom Honda. Vaihdettiin siihen suorempi tanko, lehmänlypsy-mallin tilalle. Jarru- ja kytkinnestesäiliöiden kannet tulivat mielenkiintoiseen kulmaan. Säiliöiden täyttö piti tehdä pyörän ollessa kallellaan ja keula stopparia vasten jonnekin. Tarkoitus oli vaihtaa tilalle tarvikkeet, mutta kolmion takaa tullut auto poisti Hondan rekisterivahvuudesta. Onneksi selvisi "vain" poikenneella kädellä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: ABS-jarrut ja jarruneste
« Vastaus #11 : Heinäkuu 11, 2016, 12:35:33 ip »

Kun jarrupalat kuluvat laskeutuu säiliössä nesteen pinta samassa suhteessa. Säiliössä on merkkiviiva jonka alle ei nestepinta saa laskea. Niissä pyörissä (custommalleissa) joissa säiliö on muussa asennossa kuin melkein suorassa pitää olla huolellinen että nestepinta on jarrusylinterin imuaukon yläpuolella. Paljekumilla on asiaan positiivista vaikutusta mutta ko. tapauksissa pitää kuitenkin olla tavallista tarkempi asian suhteen ettei kahvasylinteri imaise ilmaa sisäänsä.

Jos jarrunestettä on lisätty niin jarrupaloja uusiessa pitää huomioida että neste ei enää mahdukaan säiliöön uusien palojen vuoksi. Silloin pitää nestettä varoiksi vajuttaa säiliöstä ennen jarrusylinterien mäntien pohjaan puristamista. Jos niin ei tehdä voi jarrut jäädä laahaamaan tai jarrupaloja ei edes saa mahtumaan paikoilleen.

Säiliön tilavuus on mitoitettu niin, että kun uusilla paloilla neste on ylärajassa, niin se neste riittää palojen kulumisen, eli nestettä ei tarvitse lisätä vaikka tarkastusikkunasta näyttää, että nestepinta alenee.
Onneksi se tekee sen samaa tahtia kuin palat kuluu.
Joskus joku tekniikasta tietämätön tai muuten vaan aloitteleva motoristi tekee sen virheen, että lisää säiliöön nestettä.
Sitten kun vaihdetaan palata ja painetaan männät sisään, niin hups! säiliö onkin täynnä ja mainitut ongelmat alkaa.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: ABS-jarrut ja jarruneste
« Vastaus #12 : Heinäkuu 11, 2016, 12:53:36 ip »
Etujarrun kahvan jarrunestesäiliön ruuvit ovat hyvin usein nuljattu pilalle.
Pitää muistaa että Brembon nestesäiliön kannet ovat tarkoitettu Phillips-kärkiselle ristipääavaimelle. Muilla tyypeillä, kuten Pozidrivellä, tekee helposti ikävän vian. Vanhemmissa pyörissä näkee usein kannen ruuvit olevan korvattu sekalaisilla ruuveilla.

Jos kannenruuvi tuntuu kovin olevan kireässä ja on vaarana että kanta nuljaantuu niin ensinnäkin pitää katsoa että ruuvin hahlossa ei ole likaa. Jos on puhdasta niin ruuviavain kantaan perille asti kohtisuoraan ja pienellä vasaralla terävä napautus ruuviavaimen päähän. Yleensä aukeaa sen jälkeen. Uusintaakin voi koittaa mutta ei liian kovaa sillä kansi voi haljeta.
Jos kanta on jo pilalla niin ei auta kuin porakone ja sen jälkeen muut ruuvinirrotustekniikat. Niistä on jo ollut toisaalla juttua.

Vanhat ruuvit voi korvata vastaavilla ruuvikaupan ruuveilla. Mielellään ruostumattomasta teräksestä.

Tämä siksi että on tullut nähtyä aika monta pilalle mennyttä jarrunestesäiliön kantta.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: ABS-jarrut ja jarruneste
« Vastaus #13 : Heinäkuu 11, 2016, 13:08:38 ip »
Kannattaa muutenkin pitää pyörä kunnossa.
Aika suora yhteys terveytensä säilyttämisen kannalta, esim jarrujen osalta.
Kuullut hyvinkin tyyriksi tulleista korjauksista reissussa ja saattaa helposti tulla pitkä seisake kun osia ja mahdollista asentajaa aletaan metsästämään.
Harvemmin ongelmat tulevat merkkikorjaamon pihassa, jos eivät ole kyseisen korjaamon aiheuttamia.
Yleensä sattuu jossain missä kielipulmia, ei kenttää puhelimessa ja viikonloppu..
Itselläni kyllä käynyt hyvä tuuri ettei koskaan ole pyörällä isompia pakollisia seisakkeja matkalla ole sattunut.
Hieman läheltä liipaisi kerran Baltiassa kun en ollut noviisina huoltoja ja tarkastuksia kunnolla hoitanut ja ilmeisen hieman huonosti pidetty pyörä aiempienkin omistajien toimesta.
Bensaletku murtui V65C mallista, ensimmäisestä pyörästäni.
Onneksi oli venäjää osaava kaunotar takasatulalla ja saatiin apu pikkukylän varmaan monenlaiseen "säveltämiseen" tottuneilta.
Nykyisin tullee varoiksi jopa ns ylihuollettua..

Samaa mieltä jarrusäiliöden nestetasosta, pysyy viivojen välissä normaali palojen vaihdoissa jos säiliö on suorassa.
Jos letkuja uusiksi tai nesteet, niin se tietysti muuttaa asiat sovitushommiksi.
Sopivat työkalut on aina valttia töissä.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ABS-jarrut ja jarruneste
« Vastaus #14 : Heinäkuu 11, 2016, 13:55:54 ip »
Tuosta nestesäiliönkannen ruuvien irrotuksesta meinasi tulla toisella palstalla vääntöä, kun kerroin irrottavani nuljaantuneet ruuvit hitsaamalla mutterit ruuvin päähän. Onnistuu hienosti, ja yleensä toiseksi viimeinen konsti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.