Kirjoittaja Aihe: Guzzin vaihdelaatikko  (Luettu 7656 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #15 : Heinäkuu 07, 2016, 15:55:50 ip »
Alkuperäisenä Tutto Terreno on minunkin silmään erinomaisen näköinen! Toki jos siihen laittaisi muuten vakiona 17" vanteet molempiin päihin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #16 : Heinäkuu 07, 2016, 16:09:36 ip »
Vika on todennäköisesti paikallistettu liitteenä olevaan osaan.
Se koostuu useammasta osasta mutta on koottu yhdeksi.
Sen sijainti on öljypinnan yläpuolella ja sikäli altis ruosteelle mikäli seisonta tapahtuu ulkolämpötilassa ja pitkään. Sen sisäosana toimiva liipaisinkärkinä toimiva levy voi olla ruosteessa tai muuten jumiintunut. Se voi elpyä hiljalleen kuntoon tai sitten ei. Silloin ainoa tapa on purkaa koko vaihteisto saada tilalle kunnostettu tai uusi osa.

Säätämäsi epäkeskoruuvi säätää vain jousen asentoa ja sen toiminnallinen liikemäärä on vain puoli kierrosta. Sen tiukkuus tai löysyys ei kerro mitään vaihteensiirron toiminnasta. Mutta jousen asennon muuttaminen vaikuttaa pyörittimen sisäosan liikerataan ja siten voi elvyttää sen toimintaa.

Off topic: alkaa kiinnostaa tämän TT:n historia. Olisiko sama kuin oli hetken minulla ja sitä ennen ex-tyttöystävälläni joka osti sen Vieremältä. Sittemmin omistus siirtyi minulle. Se meni minulta kaverilleni ja siltä myöhemmin toiselle kaverille joka teki siitä jonkinlaisen chopperin riisumalla osia pois ja laittamalla pitkän keulan. Sen jälkeisestä historiasta en paljoa tiedä kun sen että jonnekin Äänekosken tai Viitasaaren suuntaan meni sokealle kaverille jonka vaimo ajoi. Siitä eteenpäin en tiedä asiasta mitään. Enkä muista rekisterinumeroa.

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #17 : Heinäkuu 07, 2016, 16:14:12 ip »
Hyvä että joku vika on muuten menee hermot.
Toivotaan että alkaa toimimaan.
Turussa pyörä on ollut viimeiset 5 vuotta kylmässä tallin perukoilla kai.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #18 : Heinäkuu 07, 2016, 19:32:31 ip »
Kunhan maltat etkä runno mitään väkisin niin zydeemi voi alkaa toimia ihan itsekseen.

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #19 : Heinäkuu 08, 2016, 19:36:25 ip »
Taidat olla oikeassa.Tai sitten kuvittelen mutta tänää meni aika hyvin.jopa kakkone putos itestään vapaalle.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #20 : Heinäkuu 08, 2016, 21:58:34 ip »
Kaaduttujen pyörien vaihteistoja korjanneena on vikoja juurikin vaihteensiirrossa. Mukku kun tulee vasemmalle ja vaihdevipu osuu vauhdilla maahan, reunakiveen tai asfalttiin eli kohteeseen jotka eivät väistä niin on ollut vikoja vaihtajamekanismissa joko vivustossa, itse valitsimessa mutta murtunut vaihderumpukin on löytynyt. Hitsaamalla korjattiin.

Tyypillisimmät viat ovat kuitenkin ensiövedon, viitosvaihteen ja kakkosvaihteen ulinat. Vonkuna voi olla niin kovaa että tarvitaan korvatulpat. Väliaikaisratkaisuna RVS mutta heti kun on aikaa avata vaihteisto niin uutta osaa sisään joissa laakereiden vaihto näyttelee pääosaa. Jos ensiöveto valittaa vain hieman niin antaa sen valittaa sillä osavaihto on kallis. Kakkosen ja viitosen ratasparien vaihto ei niin kallista ole mutta maksaa rahaa nekin. Jos laittaisin vaihtokohteet tärkeysjärjestykseen niin vaihteistoremontissa uusitaan kytkinlevy, vaihteiston laakerit sekä viitosen rataspari. Ja peruskorjattuun looraan RVS-käsittely. Kaiken varalta. Sitten kovaa ajoa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #21 : Heinäkuu 09, 2016, 00:00:20 ap »
Tuohan voisi jollain sopivan tarttuvalla öljyllä tai lisäaineella olla estettävissä. Jos siis arvaisi, että mopo tullee seisomaan pidempään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.