Kirjoittaja Aihe: Guzzin vaihdelaatikko  (Luettu 7663 kertaa)

v65 tt

  • Viestejä: 35
Guzzin vaihdelaatikko
« : Heinäkuu 06, 2016, 20:54:07 ip »
Olen hommannut v65 tt guzzin viime syksynä ja talvella rakentelin siitä cafe racerin.
Nyt on pieni ongelma laatikon kanssa.
Jos käy kolmosta ylempänä vaihteissa niin ei tahdo päästä enää kakkoselta ykköselle.
Itse asiassa kakkonen jää jotenkin jumiin ettei tahdo lähteä pois millään.
Kaupungissa kun ajelee vain ykköstä ja kakkosta käyttäen niin toimii huvin mutta heti kun käy kolmosen kautta niin ei tahdo päästä ykköselle.
Vaihdoin just uudet öljyt laatikkoon kytkin toimii.
Onko paha tekninen vika siirtäjässä vai mitä.
Apua.
Eli kyse on ns.pikkulohkosta vm.-85.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #1 : Heinäkuu 06, 2016, 21:27:59 ip »
Minkäslaiset konstit ja temput se vaatii että saa kakkoselta ykköselle?

Lähtökohtaisesti pitää ensimmäiseksi katsoa onko vaihteiston takana olevan ura-akselin ja siihen liittyvän vivun kiinnitys täysin välyksetön ja että vaihteisto palauttaa sen tarkasti vaaka-asentoon kun jalka ei enää ole polkimella.


v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #2 : Heinäkuu 06, 2016, 22:09:35 ip »
Siis välillä on niin että kakkosta ei saa pois ollenkaan vaikka mitä yrittäisi.
Toisinaan saa ykkösen päälle kun hiljentää vauhtia tyhjäkäynnille ja polkee pirusti alaspäin ilman kytkintä.
Ihan kuin kakkosen rattaat jäis kiinni toisiinsa eivätkä irtoa.
Ja tietty kun sammuttaa moottorin niin sit se vaihtuu kun heiluttaa pyörää eteen taakse.
Tuntuu oudolta kun käyttää vain ykköstä ja kakkosta niin toimii ok mut heti kun ajelet kovempaa esim kolmosella niin ei millään saa kakkosta pois.
Laatikko ääntelee hiukan vapaalla en tiedä tuleeko tuleeko jostain kytkimen painelaakerista vai laatikosta mut ei paha ääni.
Vitosella ääntää mutta muilla ei.
Vaihdoin eilen uudet laatikko öljyt stormilta olikohan se 70/90 nii ne katto et se on OK.
Tänään kaupungissa ei mitään ongelmaa taas mut heti kun ajo kolmosella niin ei valoissa millää kakkonen pois päältä.
Pyörä seissyt 5 vuotta ja otin nyt liikenteeseen ja kun päästin öljyt ulos laatikosta oli aika mustat ihan kuin moottoriöljyt.


v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #3 : Heinäkuu 06, 2016, 22:12:47 ip »
Vivusto on mielestäni OK molemmat on samassa asennossa eli vaakatasossa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #4 : Heinäkuu 06, 2016, 22:23:54 ip »
Lisäkysymys: liikkuuko vaihdevipu ikään kuin tyhjää liikeratansa eikä vaihde vaihdu vai jääkö siihen kohtaan jumiin josta vaihteen vaihtuminen pitäisi poljinta painaen alkaa?

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #5 : Heinäkuu 06, 2016, 22:27:39 ip »
Liikkuu itseasiassa niinkuin tyhjää eli kakkoselta pitäisi kait päästä vapaalle.
Nyt se poljin liikku alas mutta ei tapahdu mitään.

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #6 : Heinäkuu 06, 2016, 22:30:21 ip »
Sinänsä outoa kun kaikki muut vaihtuu ihan hyvin paitsi ne välivapaat.

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #7 : Heinäkuu 06, 2016, 22:34:36 ip »
Välillä muuten jos tulee esim.neloselta alaspäin niin se jää
jotenkin nalkkiin eli jumiin esim.kolmosen ja kakkosen väliin.
Ja kun runnoo niin aukee.

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #8 : Heinäkuu 06, 2016, 22:56:45 ip »
Hyvin se kyllä lähtee kakkosellakin liikkeelle.
Mihin sitä ykköstä sit tarvitaan kun vääntöä on.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #9 : Heinäkuu 06, 2016, 23:00:12 ip »
Taitaa olla laatikko remontin tarpeessa sisäkalujen puolesta. Liitekuvassa pyöritin minkä akselin päässä,
askin ulkopuolella on vaihdevivusto kiinni. Noilla nokilla se pyöräyttää vaihteen valitsinrumpua ja nokat siinä
kuluvat. Pikkulohkossa kulumisvaraa on hyvin vähän, menee rummun tapin kanssa ensin päittäin=> jumittaa
 ja myöhemmin ohi. Siksi poljin liikkuu vapaasti vaikka vaihde on päällä.
Voi yrittää säätää kuvan pyöritintä vaihteiston takakannen ruuvista. Ruuvi on vaihdevivun akselin vieressä, kuva ruuvista liitteenä, samoin keskitysjousi ja jousen ohjainholkki. Ruuvin päässä oleva epäkesko tulee keskitin-
jousen päiden väliin. Ruuvia pyörittämällä on tarkoitus säätää vaihteensiirtimen ja -vivuston liike yhtä
suureksi vapaa-asennoin molemmin puolin.
Jos vitosvaihde viheltää eikä vaihteistoon ole vielä tehty muutostyötä, saatavilla oli ainakin joskus muutossarja, missä vitoselle leveämmät hammaspyörät.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #10 : Heinäkuu 07, 2016, 11:44:09 ap »
Samat mietteet kuin Pekalla.
Tämä hieman huolestuttaa:
Lainaus
Pyörä seissyt 5 vuotta ja otin nyt liikenteeseen ja kun päästin öljyt ulos laatikosta oli aika mustat ihan kuin moottoriöljyt.
Saattaa siis olla että vaihderummun pyörittimen kärkien liukupinnat ovat ruostuneet tai muutoin tahmaantuneet niin että toiminta ei ole enää täsmällistä.

Että ongelman saa pois päiväjärjestyksestä pitäisi vaihteisto avata. Pikkulohkon suhteen homma on suht helppo. Samalla selviää kytkimen kunto.

Mutta jos em. ohjeilla toiminta paranee edes välttäväksi niin sen viitosvaihteen ratasparinkin vaihtamisen voi siirtää talvikaudeksi. Vaihteistolle voi suorittaa RVS-käsittelyn ja siten saada jatkoaikaa viitoselle eikä se ensiövedollekaan huonoa tee. Että aine vaikuttaisi se vaatii että viitosella ajettaisiin pidempiä matkoja suurella rasituksella.

Yleisluontoinen korjaamokirja: http://guzzitek.org/gb/ma_us_uk/V35V50V65Atelier_041983(GB).pdf
TT:hen en äkisti löytänyt korjaamokirjaa mutta NTX750-ohjeet pätevät hyvin pitkälle: http://guzzitek.org/gb/ma_us_uk/350750NevSPTargNTXXPA_At(GB).pdf

Itselläni oli muutaman vuoden ajan 650TT ja myös 750NTX. Niistä TT oli käteen sopivampi ja nopea maastossa vaikkakin kyseisellä takatuennalla ei kunnon takajousitusta saakaan aikaiseksi. Mutta toimii varmasti Café-käytössä. TT on myös koneeltaan pirteämpi kuin isompi NTX.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #11 : Heinäkuu 07, 2016, 13:16:39 ip »
Vai olisk oentisen omistajan jäljiltä seissyt viisi vuotta? Tällöin ehkä löytyi seisotuksenkin syy..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #12 : Heinäkuu 07, 2016, 15:45:15 ip »
Kiitti vinkeistä.
Säädin sitä vivuston säätöruuvia ja se tuli aika paljon tiftimmäx.
Oli aika löysällä.Harmi kun sataa niin ei viitsi lähteä testaamaan.
Jotenkin tuntuu että vaihdevipu liikkuisi paremmin.
Onko tietoa paljonko on eroa tt mallissa ja tavallisessa esim. takahaarukka ja etuhaarukka.
Etupumput ainakin oli tosi pitkät ja 21" etuvanne.
Laitoin yamahan etupumput jotka on 10cm lyhyemmät ja väliaikaisesti 17" etuvanteen.
On aika suorassa ja tosi kiva mutkissa.
Alkuperäinen vanne on pinnattavana ja siihen tulee 18" kehä sama kuin takana.
Onko v65 ssa yleensä ollut pinnavanteita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #13 : Heinäkuu 07, 2016, 15:49:12 ip »
TT:ssä pinnavanteet. Samoin joissain Floridoissa. Takahaarukka on pikkulohkoissa aina sama. Poislukien tietenkin tehtaan omat erikoismallit Ippogrifo ja V65TT Baja.
Etuhaarukka on omansa, ehkä sama kuin NTX endurossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Guzzin vaihdelaatikko
« Vastaus #14 : Heinäkuu 07, 2016, 15:53:18 ip »
Harmi kun joku on joskus sen vähän niinku raiskannut.
Olisin mieluummin tehnyt siitä alkuperäisen on aika eksoottisen näköinen peli.
Siitä puuttu niin paljon alkuperäistä osaa että aika mahdoton palauttaa.