Kirjoittaja Aihe: Calin kaasun kiinnihirttäminen  (Luettu 3330 kertaa)

MattiS

  • Viestejä: 110
Calin kaasun kiinnihirttäminen
« : Heinäkuu 05, 2016, 23:51:58 ip »
Voisiko joku valaista minulle, kuinka California 1100:ssa tuo kaasuvaijeri/jousisysteemi toimii. Olin siinä uskossa, että kun on tuollainen kaksivaijeri systeemi, niin toinen vaijeri pakottaa vivun kääntymään toiseen suuntaan ja toinen toiseen, vaikka palautusjousi ei toimisikaan, jolloin jousen tehtäväksi jää palauttaa kaasukahva 0-asentoon, kun löysää otteen kahvasta.
Minulla alkoi kaasu oireilla viime perjantaina, kun olin ajamassa Lahden suunnalla ja moottoritieltä poistuessa se oli hirttänyt kiinni siten, että kierroksia ei saanut laskemaan kuin jarrulla ja lopuksi tappokytkimellä. Kun kaasukahva alkoi vähän ajan kuluttua toimia normaalisti tyhjäkäynniltä hiukan ylöspäin, ajoin pyörän pienillä kierroksilla kotiin ja rupesin etsiskelemään, mistä tilata kaasuvaijeri. Soitin onneksi guzguzille, joka neuvoi soittamaan Piikkiöön, jossa Marko Nurmi sanoi, ettei hän ole vaihtanut yhtään kaasuvaijeria Californiaan, jossa on ruisku, vika on siinä keskimmäisessä vivussa, johon vaijerit tulevat, ei muuta kuin ruiskaus ohutta öljyä ja jonkin aikaa renkkausta edestakaisin, niin tomii taas.
Eli vaijerit tulevat siihen pystyssä olevaan sylinteriin, jossa on myös palautusjousi ja kiertävät sylinteriä vastakkaisiin suuntiin, mutta silti kaasukahvasta ei saa pakotettua sylinteriä kiertymään takaisin, jos se on jäykistynyt. Se nitkuttelu onnistui niiden läppiä hoitelevien vipujen avulla.
Tämä kyseisen vivun voitelun puute on Markon mukaan aika yleistä, eli ei muuta kuin voiteluainespray käteen, jos epäilyttää oman pyörän osalla.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Calin kaasun kiinnihirttäminen
« Vastaus #1 : Heinäkuu 06, 2016, 14:40:37 ip »
En ole Calin kaasuvivustoon tutustunut eikä kunnollista kuvaakaan löytynyt, mutta
niihin vaijereihin täytyy yleensä jättää hieman välystä. Muuten stongaa käännellessä
kaasuläpät liikkuvat vaikka kaasukahvaa ei liikuttaisikaan. Jos kaasukahvan
sai käännettyä nollille, eivät läpät kuitenkaan toimintavälyksen takia sulkeudu kokonaan.
Palautusjousille jää viimeistely, eivät kuitenkaan jaksaneet palauttaa jumittavaa vivustoa.
Lisäksi siellä on ymmärtääkseni se käsikaasu mukana. Sen liittymistä paremmin tuntematta,
kuitenkin arvelen vivustossa olevan sitäkin varten oma "vapaaliike", mitä ei saa varsinaisella
kaasun palautusvaijereilla käännettyä takaisin.
Sohc van Helmi.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Calin kaasun kiinnihirttäminen
« Vastaus #2 : Heinäkuu 07, 2016, 10:15:35 ap »
Kiitos vastauksesta Pekka. Tuo välys varmasti selittää homman, koska kahvasta vääntämällä kaasuvipu kääntyi varmaan osittain. Siinä autojen välissä poistumisrampilla en kauheasi ehtinyt asiaa analysoida, mutta mielikuvaksi jäi, että olisi kahvan kierämisellä jonkin verran vähentänyt kierroksia, mutta ei niin paljoa, että olisi hirvinnyt pitää kytkintä pohjassa ilman tappokytkimen käyttöä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin kaasun kiinnihirttäminen
« Vastaus #3 : Heinäkuu 07, 2016, 12:02:38 ip »
Kaasukahvan oikea toiminta pitäisi olla niin että kun kaasu väännetään täysille ja kahvasta päästetään irti niin kaasun pitää palautua tyhjäkäyntiasentoon sekunnin sadasosissa ja moottorin jäädä tyhjäkäynnille. Mitään nykimistä tai käsin palauttamista ei kaasukahvan toiminta tässä yhteydessä salli.

Kerta se on ensimmäinenkin kun vaijeri(t) pitää vaihtaa. Kyseisen mallin vaijerit eivät tarvitse voitelua vaan vaijeri kulkee teflonputkessa ja on siten kestovoideltu.

Joskus näkee likakasautumia kaasuläppäakseleiden/vaijerimekanismin tienoilla. Niistä on hyvä päästä eroon tehokkaalla liuottimella ja sen jälkeen tarkistaa vivuston ja akseleiden välyksetön ja nykimätön toiminta. Kaasuläppien balanssin tarkastus on myös aika-ajoin toimitettava. Varsinkin jos alueella on tehty toimia kuten säätöjä tai osia on ollut irti.

Joskus on ollut ongelmia kaasukahva kanssa: kahvan kumituppi on hiertänyt joko tankopainoon tai omaan kiinnikkeeseensä. Kumituppi voi siis lähteä liukumaan ja alkaa hiertämään jonnekin. Kaasukahvan ja ohjaustangon välissä pitää olla hieman voiteluainetta mutta ei liikaa että ei kerää likaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin kaasun kiinnihirttäminen
« Vastaus #4 : Heinäkuu 07, 2016, 13:21:17 ip »
Omista olen yleensä säätänyt kaasukahvan sellaiseksi, ettei palauta omalla jousellaan. Vähentää nykimisherkkyyttä useissa tilanteissa. Mutta tämä on makukysymys. Jos joku sattuisi lainaamaan pyörääni, säätäisin kahvan "vapaalle".
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin kaasun kiinnihirttäminen
« Vastaus #5 : Heinäkuu 07, 2016, 15:05:46 ip »
California Adamantissa on myös kaasukahva säädetty sellaiseksi että se palauttaa vain ajan kanssa. Sen lisäksi se on kevennetty niin että kaasun kääntäminen on kevyttä eikä tasakaasun pitäminen päällä rasita rannetta.
http://www.motomatti.fi/2015/03/saaksjarvi-trike-kaasukahvan-kevennys.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin kaasun kiinnihirttäminen
« Vastaus #6 : Heinäkuu 07, 2016, 15:54:07 ip »
Tuon ruiskumallin kaasu on niin kevyt, että asentamani pikakaasukaan ei jäykistänyt sitä nimeksikään. Parani huomattavasti, kun kaasukäden asentoa ei tarvitse vaihtaa kesken aukikierron..
Hyvä pyörä, parempi mieli.