Voisiko joku valaista minulle, kuinka California 1100:ssa tuo kaasuvaijeri/jousisysteemi toimii. Olin siinä uskossa, että kun on tuollainen kaksivaijeri systeemi, niin toinen vaijeri pakottaa vivun kääntymään toiseen suuntaan ja toinen toiseen, vaikka palautusjousi ei toimisikaan, jolloin jousen tehtäväksi jää palauttaa kaasukahva 0-asentoon, kun löysää otteen kahvasta.
Minulla alkoi kaasu oireilla viime perjantaina, kun olin ajamassa Lahden suunnalla ja moottoritieltä poistuessa se oli hirttänyt kiinni siten, että kierroksia ei saanut laskemaan kuin jarrulla ja lopuksi tappokytkimellä. Kun kaasukahva alkoi vähän ajan kuluttua toimia normaalisti tyhjäkäynniltä hiukan ylöspäin, ajoin pyörän pienillä kierroksilla kotiin ja rupesin etsiskelemään, mistä tilata kaasuvaijeri. Soitin onneksi guzguzille, joka neuvoi soittamaan Piikkiöön, jossa Marko Nurmi sanoi, ettei hän ole vaihtanut yhtään kaasuvaijeria Californiaan, jossa on ruisku, vika on siinä keskimmäisessä vivussa, johon vaijerit tulevat, ei muuta kuin ruiskaus ohutta öljyä ja jonkin aikaa renkkausta edestakaisin, niin tomii taas.
Eli vaijerit tulevat siihen pystyssä olevaan sylinteriin, jossa on myös palautusjousi ja kiertävät sylinteriä vastakkaisiin suuntiin, mutta silti kaasukahvasta ei saa pakotettua sylinteriä kiertymään takaisin, jos se on jäykistynyt. Se nitkuttelu onnistui niiden läppiä hoitelevien vipujen avulla.
Tämä kyseisen vivun voitelun puute on Markon mukaan aika yleistä, eli ei muuta kuin voiteluainespray käteen, jos epäilyttää oman pyörän osalla.