Kirjoittaja Aihe: Öljynlämpömittari Stelvioon  (Luettu 25216 kertaa)

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Öljynlämpömittari Stelvioon
« : Kesäkuu 15, 2016, 17:02:55 ip »
8V moottoreiden käyntilämpötilajuttujen innoittamana tuli askarreltua Stelvioon öljynlämpömittari. Toteutus tuli apinoitua advrider.com sivustolla pyörivästä Moto Guzzi Stelvio (merged) threadfest ketjusta nimimerkiltä Doc. Anturi on asennettu lohkon kylkeen banjopulttiin josta lähtee öljyletku öljynjäähdyttimelle. Jäähdytysöljypumppu pumppaa öljypohjasta öljyä jäähdyttimen läpi kanteen jäähdytystarkoituksessa. Voiteluöljyllä on oma pumppu ja oma kierto. Banjopultti löytyi varaosana Stein Dinceltä joten tein muutokset siihen ja jätin alkuperäisen jemmaan koskemattomana.
Talvella oli öljypohja irti puhdistusta varten rullanostimien asennuksen jälkeen ja katselin öljypohjaa silläsilmällä josko siihen olisi asentanut anturin kylkeen. Varsinkin etureunassa on sopivan näköinen upotus joka näyttää ihan kuin olisi tehty anturin asennukseen, mutta sen takana ei ollut mielestäni riittävästi tilaa.

Mittari on Trial Tech TTO temp meter M6 kierteellä olevalla sensorilla. Tuohon mittariin on saatavilla erilaisia sensoreita letkuliitännöillä tms. Porasin banjopulttiin reijän ja väänsin siihen sopivan kierteen. Sensori on senverran pitkä että pohjaan ruuvatessa se tukki lähes koko pultin sisäreijän. Anturi on noin millin ohuempi kuin pultin sisäreikä. Tein sopivan prikan jolla anturin sai ulommas niin että kaksi pultin reijistä on vapaana, toiset kaksi sitten vastustaa hieman enemmän. Näistä kahdesta kulkee kuitenkin öljyä niin että sensori on melkein koko matkaltaan virtauksessa.

Näyttö sopii kivasti mittariston alareunaan ja toimii omalla patterilla jonka pitäisi riittää 3 vuotta, saas nähdä. Näyttöön jää maksimi lukema muistiin kun lämpö on noussut tietyn rajan yli, ajaessa se vähän häiritsee kun näyttö vaihtuu automaattisesti nykyisen ja maksimiarvon välillä. Pikaisesti Guzzidiagilla vertaamalla näyttää tuo mittari 3 astetta vähemmän kuin moottorinlämpö ECU:lla.

Ajellessa noin 20 asteisessa kesäsäässä on lämmöt noin 85 astetta. Täytyy alkaa miettimään kaihdinta syyläriin niinkuin vanhassa Harmaaferkussakin on :)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2016, 08:50:55 ap kirjoittanut JuhanVon »

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #1 : Kesäkuu 15, 2016, 17:28:19 ip »
Olen itsekin kaipaillut sekä öljynlämpö- että -painemittaria Stelvioon ja tuossahan on hyvä paikka lämpöanturille.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #2 : Kesäkuu 15, 2016, 21:34:59 ip »
Vaatiiko lauhduttimen asentamista?
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #3 : Kesäkuu 15, 2016, 21:48:07 ip »
*jäähdytin*
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #4 : Kesäkuu 15, 2016, 22:19:11 ip »
Kyllä se aina minunkin korvaan käy karheasti.....
Tosin ammattilehdetkin joskus kirjoittelevat höpöjä....

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #5 : Kesäkuu 16, 2016, 07:09:29 ap »
Syyläri taitaa olla lainasana ruotsista niinkuin on vaijerikin, täytyykin muistaa öljytä kaasukaapelit museopyörästä :)

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #6 : Kesäkuu 16, 2016, 07:38:09 ap »
Voi jummi! Nyt tulee Gruppon kielipoliiseille kiireinen kesä kun valtaosa jäähdytin- ja hydrauliikkalafkoista korjaa ja myy pelkkiä öljynlauhduttimia. Osa kehuu tekevänsä sitä vuosikymmenten kokemuksella. Siinä voi olla käsirysyn paikka ennen kuin suostuvat muuttamaan harhaoppista ilmoitteluaan.   ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #7 : Kesäkuu 16, 2016, 08:15:05 ap »
Eihän se väärin ole, jos he tekevät höyrystyneen öljyn nesteytysvehkeitä.

#offtopic#

Se ärsyttää, kun esim televisiossa kerrotaan, miten jonkun Sadun elämässä tapahtuu sitä ja tätä. Nimen perusmuodon ollessa kuitenkin Satu. En tiedä ketään Satua, joka antaisi itseään puhuteltavan niin. Ei kukaan myöskään haksahda käyttämään Tatu-nimisestä miehestä muotoa Tadun..

#offtopic päättyy#
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #8 : Kesäkuu 16, 2016, 08:51:45 ap »
No korjataanpas vähän :)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #9 : Kesäkuu 16, 2016, 11:32:06 ap »
Öljynjäähdyttimiä on ollut ns. maailman sivu moottoripyörissä. Itsellä ensin 70-luvun 6-Benellissä ja nyt 1400 Californiassa. Molemmissa se on pääkierrossa eli kaikki öljy kiertää koko ajan jäähdyttimen kautta.
Koko jäähdytyspinta-ala koko ajan käytössä = moottorin jäähdytysrivoitus + jäähdyttimen jäähdytyspinta-ala. Letkutkin hiukan lämpöä luovuttavat.

Mielestäni olisi syytä laittaa jäähdytin sivukiertoon: ei menetetä jäähdyttimen maksimijäähdytystehoa mutta sivukierrossa sen tehoa voitaisiin rajoittaa tehokkaasti. Jopa tarvitessa estää kokonaan moottorin voitelun silti heikentymättä.

Koska kylmä öljy, samoin kuin liian kuuma, voitelee huonommin niin olisi hyvä että ulkoisista olosuhteista huolimatta öljyn lämpö, lämmityskäytön jälkeen pyörisi, ulkoisista olosuhteista riippumatta, 80 - 110 asteen tietämillä. Jopa hieman kuumempanakin.

viitala

  • Viestejä: 86
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #10 : Kesäkuu 16, 2016, 12:39:40 ip »
tunturitt:lle sen verran ,että sedän ja Sadun elämässä tapahtuu ja Tatun elämässä tapahtuu myös,ne on noin oikein meidän kieliopin mukaan.,sehän sisältää poikkeuksia vaikka kuinka.
Jos Satu siitä suuttuu,niin siinähän sitten suuttuu,ei voi mitään........mutta,asiaan!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #11 : Kesäkuu 16, 2016, 13:48:59 ip »
tunturitt:lle sen verran ,että sedän ja Sadun elämässä tapahtuu ja Tatun elämässä tapahtuu myös,ne on noin oikein meidän kieliopin mukaan.,sehän sisältää poikkeuksia vaikka kuinka.
Jos Satu siitä suuttuu,niin siinähän sitten suuttuu,ei voi mitään........mutta,asiaan!

Itse asiassa, sen saa äidinkielenopettajan mukaan jokainen Satu päättää, miten häntä puhutellaan. En tunne yhtäkään Sadua henkilökohtaisesti.
Satu -> Sadun on tarinasta, sadusta. Satu -> Satun on henkilöstä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #12 : Kesäkuu 16, 2016, 13:49:56 ip »
Mielestäni olisi syytä laittaa jäähdytin sivukiertoon: ei menetetä jäähdyttimen maksimijäähdytystehoa mutta sivukierrossa sen tehoa voitaisiin rajoittaa tehokkaasti. Jopa tarvitessa estää kokonaan moottorin voitelun silti heikentymättä.

Koska kylmä öljy, samoin kuin liian kuuma, voitelee huonommin niin olisi hyvä että ulkoisista olosuhteista huolimatta öljyn lämpö, lämmityskäytön jälkeen pyörisi, ulkoisista olosuhteista riippumatta, 80 - 110 asteen tietämillä. Jopa hieman kuumempanakin.

Eikö Suzukin ilma-öljykoneissa mene termarin kautta? Eli sivukerrolla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #13 : Kesäkuu 16, 2016, 14:26:31 ip »
En tunne kyseisen merkin rakenteita lainkaan. Onko jäähdyttimessä kiertävä öljy samassa kierrossa kuin voiteluöljy vai onko jäähdytykselle kokonaan eri kierto vaikkakin samalla öljyllä? Vai eri öljyllä?

Pääkiertoon (voitelukiertoon) lisätty termostaatti tai muu, lieväkin, tukos estäisi myös voitelukiertoa. Siksi voitelukierrolle pitää järjestää oma kierto (pääkierto) ja jäähdytyskierrolle (säännelty sivukierto) omansa. Samaa pumppua voi toki käyttää ja siten molemmissa kierroissa olisi sama paine vaikka sivukierrossa ei öljy kiertäisikään. Vesijäädytteisessä, luonnollisesti, jäähdytysneste on omassa kierrossaan omalla pumpulla ja voitelukierto omallaan. Öljyjäähdytteisenkin voisi näin järjestää jolloin homma olisikin helppoa säädellä kun on kaksi toisistaan täysin erillistä systeemiä vaikka niillä oliskin sama öljy kierrossa molemmissa. Jäähdytyskierron ei tarvitsisi olla edes erityisen paineellinen jos se on erillinen järjestelmä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljynlämpömittari Stelvioon
« Vastaus #14 : Kesäkuu 16, 2016, 15:19:51 ip »
Äkkiä googlaten pumpussa on tehty jako jäähdytys- ja paineisen voiteluöljyn välillä. Eli kaksipesäinen pumppu..?




You can see from the lubrication diagram - the oil that feeds the rocker shafts is sucked through the strainer in the sump by the pump. This is then pumped from the main gallery running the full width of the lower crankcase , through smaller galleries into the upper crankcase half right next to the cylinder liners for 1 & 4 , this oil is then directed up around the 4 outermost cylinder studs through to the head , along the ports ( the bungs that allow access to the rocker shafts ) and through the centre's of the hollow rocker shafts . from here the oil is pumped directly into the camshaft bearing journals cast into the cylinder head and also onto the rockers through ports drilled into the rocker shafts - lubricating the contact point between the rocker and the camshaft lobe.

COOLING

Remember the ‘SACS’ anonym the used to grace the panels of the older GSXR’s ?
This is the Suzuki Advanced Cooling System -The second chamber is for oil cooling.




You can see from my diagram , the second chamber of the oil pump supplies oil at high pressure to the head - upwards via the external ‘Y’ feed hoses at the back of the block and into the ports at the rear of the cam cover cam cover. The oil then moves through internal passages cast inside the cam cover. You may have noticed that the 4 10mm hex headed bolts securing the centre of the rocker cover are hollow - this oil moves down those hollow bolts through the o ring gaskets around the spark plug tubes into the cylinder head and directly onto the roof of the combustion chamber to carry away heat (SACS). This is what makes the venerable GSXR / Bandit motor “ oil cooled “ . Where others used water to remove heat from combustion chamber and exhaust valve area, Suzuki use oil.
Hyvä pyörä, parempi mieli.