8V moottoreiden käyntilämpötilajuttujen innoittamana tuli askarreltua Stelvioon öljynlämpömittari. Toteutus tuli apinoitua advrider.com sivustolla pyörivästä Moto Guzzi Stelvio (merged) threadfest ketjusta nimimerkiltä Doc. Anturi on asennettu lohkon kylkeen banjopulttiin josta lähtee öljyletku öljynjäähdyttimelle. Jäähdytysöljypumppu pumppaa öljypohjasta öljyä jäähdyttimen läpi kanteen jäähdytystarkoituksessa. Voiteluöljyllä on oma pumppu ja oma kierto. Banjopultti löytyi varaosana Stein Dinceltä joten tein muutokset siihen ja jätin alkuperäisen jemmaan koskemattomana.
Talvella oli öljypohja irti puhdistusta varten rullanostimien asennuksen jälkeen ja katselin öljypohjaa silläsilmällä josko siihen olisi asentanut anturin kylkeen. Varsinkin etureunassa on sopivan näköinen upotus joka näyttää ihan kuin olisi tehty anturin asennukseen, mutta sen takana ei ollut mielestäni riittävästi tilaa.
Mittari on Trial Tech TTO temp meter M6 kierteellä olevalla sensorilla. Tuohon mittariin on saatavilla erilaisia sensoreita letkuliitännöillä tms. Porasin banjopulttiin reijän ja väänsin siihen sopivan kierteen. Sensori on senverran pitkä että pohjaan ruuvatessa se tukki lähes koko pultin sisäreijän. Anturi on noin millin ohuempi kuin pultin sisäreikä. Tein sopivan prikan jolla anturin sai ulommas niin että kaksi pultin reijistä on vapaana, toiset kaksi sitten vastustaa hieman enemmän. Näistä kahdesta kulkee kuitenkin öljyä niin että sensori on melkein koko matkaltaan virtauksessa.
Näyttö sopii kivasti mittariston alareunaan ja toimii omalla patterilla jonka pitäisi riittää 3 vuotta, saas nähdä. Näyttöön jää maksimi lukema muistiin kun lämpö on noussut tietyn rajan yli, ajaessa se vähän häiritsee kun näyttö vaihtuu automaattisesti nykyisen ja maksimiarvon välillä. Pikaisesti Guzzidiagilla vertaamalla näyttää tuo mittari 3 astetta vähemmän kuin moottorinlämpö ECU:lla.
Ajellessa noin 20 asteisessa kesäsäässä on lämmöt noin 85 astetta. Täytyy alkaa miettimään kaihdinta syyläriin niinkuin vanhassa Harmaaferkussakin on
